View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jul 2018, 20:31

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
flite test Scratch Built BF109 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 flite test Scratch Built BF109
Het is er uiteindelijk van gekomen... De test van mijn BF109. Alleen de landing viel wat tegen. :o

18 Oct 2013, 12:31
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: flite test Scratch Built BF109
Alvast een mooi toestel, vallen de vliegeigenschappen mee :think: na een paar gewenningsvluchten kan je daar misschien meer over vertellen :smiley_pilot:
Dat soort landingen ken ik ook :roll: de oorzaak is meestal hun kleine massagewicht, als je tijdens de landing de motor uitzet valt het toestel als het ware uit de lucht.
Met zijn kleine gewicht zal het toestel heel snel afremmen door de luchtweerstand en verliezen de vleugels hun dragend vermogen waardoor hij minder bestuurbaar is en bijna verticaal naar beneden komt. :?
Om dat te vermijden moet je landen met een klein beetje motorvermogen zodat je er wat snelheid kan inhouden en het toestel goed bestuurbaar is tijdens de landing.
Dit kan je het best oefenen vliegend voor u zo een meter of vijf boven de grond en gas minderen tot hij net niet uit de lucht wil vallen, dan iets meer gas en dat zou dan de ideale landingssnelheid voor je toestel moeten zijn. :wink:
:idea: Het instellen van de motorrem in de regelaar(esc) kan ook helpen, een traag ronddraaiende prop werkt als een rem en dat kan vermeden worden met de motorrem die dan automatisch in werking treed bij gasdicht.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

18 Oct 2013, 14:21
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: flite test Scratch Built BF109
Vliegt goed, blijkbaar was er niet veel trimwerk nodig.

Zoals Rene weergeeft, bij de landing iets meer motorvermogen ophouden, maar daar is oefenen goed voor.
Heb dat bij Dingske ook, iets te weinig en deze valt ook gewoon naar beneden als een baksteen.

:handgestures-thumbsup:
Johan.

18 Oct 2013, 14:55
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re: flite test Scratch Built BF109
Ik probeer er aan te denken het gas open te houden om te landen, je moet dit natuurlijk even gewennen, ben nog maar net aan het vliegen en het vorige toestel woog maar 500gr. Dit weegt er 3 keer zo veel :lol:
I.v.m dat trimmen heb ik toch wat moeten naar links trimmen hoor, vond het eigenlijk redelijk veel.

Wat me echter opviel is dat mijn ander toestel, Art. Tech P51 bij het draaien veel hoogte verloor terwijl deze bijna niets.

18 Oct 2013, 18:07
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: flite test Scratch Built BF109
Heb je de vleugel ook in balans gelegd Edwin?

Als de rechter helft iets zwaarder is tov de linker gaat hij naar die kant hellen, dit moet je dan tegengaan met je richtingsroer naar links te trimmen.
Denk niet dat je motor te veel naar rechts staat, kan ook de oorzaak zijn van het naar rechts neigen.
Of vleugel staat iets getordeerd.
Dit zijn een paar mogelijke oorzaken waar je eens even kan naar kijken.
Dat hij minder zakt bij een draai is mooi meegenomen, moet je niet zoveel hoogte geven tijdens een draai.

Johan.

18 Oct 2013, 19:05
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#6 Re: flite test Scratch Built BF109
Inderdaad eens controleren wat Johan aangeeft de reden van het wegdraaien zal aan een van die punten liggen, en wat dat minder doorzakken betreft dat komt zeker door een kleinere vleugelbelasting (minder gewicht per dm?) in verhouding met je voorgaande model. :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

18 Oct 2013, 23:51
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: flite test Scratch Built BF109
Toestel is ondertussen getrimt, had geluk met nog een windstille dag tegen te komen 8-)

Vliegt aardig zou ik zo zeggen.

Bedankt voor de informatie. :clap:

30 Oct 2013, 17:18
Profile

Reply with quote
Post Number:#8 Re: flite test Scratch Built BF109
Heel geslaagd project! :handgestures-thumbupleft: ik dacht wel te zien dat bij de start het zwaartepunt iets te veel naar achter lag of waren het de zenuwen? Verder kan ik niet veel meer toevoegen bij wat Ren? en Johan al verteld hebben! Ik zou zeggen veel fly-by's oefenen!

Proficiat :sante:

Welk plan heb je gebruikt voor deze scratch build? Mocht je ooit een BF-109 met twee meter spanwijdte willen bouwen :think: laat dan maar weten, ik heb de plannen.

groetjes

Frank

30 Oct 2013, 22:20
Profile

Reply with quote
Post Number:#9 Re: flite test Scratch Built BF109
Plan komt van de flite test swappeble site.
http://flitetest.com/articles/ft-spitfire-build
De Spitfire was door iemand omgezet, en dat is wat ik heb gebruikt als bassis.
Wel heb ik alles uitvergroot naar Span 126cm.
Heb wel wat problemen gekend met het fenomeen staartzwaar, als ik nu na de winter nog een zwaardere batterij steek, zal alles wel in orde komen.

:smiley_pilot:

31 Oct 2013, 09:55
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ]