View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Sep 2018, 13:43

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Quadcopter: Blade mQX 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Quadcopter: Blade mQX
Image

We hebben deze quadcopter gekocht met het oog om wat te oefenen met de 'echte' bediening van vliegend tuig in plaats van op de simulator. Voornamelijk de fijne nuances in het besturen van r/c-gebeuren kan je hiermee makkelijk aanleren.

We hebben de BNF versie gekocht om dit samen met de Spektrum DX6i te laten werken.

Eerst en vooral moet ik melden dat dit de eerste quadcopter is dat we hebben en ik totaal geen ervaring heb om zoiets te laten vliegen (misschien een 10 minuten op de Phoenix sim), dus verwacht geen professionele bevindingen.
Mijn enige vergelijkingspunten is van andere mensen met andere toestellen te zien vliegen en de korte ervaring op de Phoenix sim.

Alles was naar behoren ingepakt, alles mooi en duidelijk beschreven in de handleiding zodat iedereen dit echt wel in orde kan zetten. (Geen NL handleiding)
Het laden heb ik niet echt getimed, maar het komt ongeveer tussen een 20/40 minuten met de bijgeleverde lader.
De vliegtijden die we halen zijn echt wel fenomenaal, de bijgeleverde lipo zorgt voor minstens een kwartier oefen-vliegen. Dit had ik niet verwacht.

Zoals eerder gemeld, zowel m'n vrouw als ik zijn geen experts maar echt wel de rasechte beginners en het lukt aardig goed met de Blade mQx.
Het is een zeer stabiele, correcte besturing, eens je de travel op je zender minder zet. Momenteel staat alles op 25% (behalve de thrust) om zo meer bewegingsvrijheid met de stick te hebben zonder dat die Blade in de gordijnen zit.
Door de wind/storm hebben we alleen nog maar binnen kunnen vliegen, maar dat gaat perfect met deze Blade

Na een 20'tal minuten lukt het al aardig om de gehele benedenverdieping af te vliegen (met vallen en opstaan natuurlijk) en ik vermoed dat dit eerder aan de quadcopter ligt met z'n ingewerkte snufjes dan echt de stuurmanskunsten.
Bij deze quadcopter zit er een stukje elektronica dat zorgt voor extra stabilisatie. (AS3X)

Voor ons is dit eigenlijk wel een goede keus geweest, geen idee hoe het met de andere quadcopters zit, maar deze is echt wel crashbestendig.
Waarom deze conclusie:
-paniek bij raken van plafond => thrust volledig uit => vrije val van 2m40 => na het recht zetten vliegt die gewoon verder. Dit hebben we een paar keer gehad en gegarandeerd dat we elke mogelijke kant geraakt hebben.
-bocht verkeerd inschatten en de quadcopter vliegt onder de keukentafel => de Blade raakt ELKE stoelpoot, even rechtzetten en verder vliegen.
Ik kan moeilijk elke crash beschrijven, maar geloof me, deze kan tegen een stootje.
De enige 'reparatie' die ik heb moeten doen was de kap terug op z'n plaats duwen en na het landen/crashen op een wollen pull, de haren uit de tandwielen draaien.
In de doos zitten nog extra schroefbladen, maar die hebben we nog niet nodig gehad, ondanks het misbruik :handgestures-thumbupleft:

Is dit een aanrader als bvb eerste quadcopter, ik vind van wel.
- Het vliegt echt super stabiel in huis (precisie en reactie heeft dit echt wel), buitenshuis door de wind nog niet kunnen proberen.
- Lange vliegtijden
- Zeer crashbestendig in huis

Zoals eerder gezegd, het weer zit even niet mee dus kan ik nog niet vertellen hoe die buiten vliegt, maar ik moet zeggen tot nu toe doet die echt z'n ding perfect, dat kan buiten echt niet anders zijn.

28 Oct 2013, 08:19
Profile

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Quadcopter: Blade mQX
Wind is geen probleem met die dingen.

Met dit microob vliegt men op de club nog met 4 bofor.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ible_.html
Het is net een mug die naast je oren zoemt.

Image

Image
Veel plezier.

Johan.

Last edited by Matheus18 on 28 Oct 2013, 10:04, edited 1 time in total.

28 Oct 2013, 09:58
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Quadcopter: Blade mQX
Iets zegt me dat je de wind van vandaag niet bedoelt :P

De Nl'ers doen het net iets beter met de verslaggeving

28 Oct 2013, 10:02
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re: Quadcopter: Blade mQX
Nee, natuurlijk niet :smile: maar zoals zaterdag werd er nog mee gevlogen.
Het was ook ideaal voor de easy gliders en easystars, de motormodellen zijn op de grond gebleven.

Johan.

28 Oct 2013, 10:24
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Quadcopter: Blade mQX
Goed om te horen Bram dat jullie met de mQX zo tevreden zijn, ik heb hem ook maar gebruik hem in de zaal of buiten.
Persoonlijk vind ik hem al een beetje op het grootste en kwetsbaar voor in de huiskamer, maar zo te horen heb ik dat verkeerd ingeschat en kan hij tegen een stootje. Daarom had ik de "Nano QX BNF with SAFE Technology by BLADE" aangeraden, deze is een stuk kleiner en kan en mag tegen de muren en het plafond aanvliegen zonder problemen.
Zie demo filmpje => :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

28 Oct 2013, 15:27
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: Quadcopter: Blade mQX
Even de bevindingen van het buiten vliegen vertellen.

In 1 woord: Super!

Snel, krachtig & lenig door de bochten & hoogten.
Hoe tof dat die binnen in, zo'n beest is die buiten.
Ik ben echt onder de indruk wat zo'n 'klein' ding allemaal kan.
De hulp van het AS3X systeem merk je bijna niet intreden, behalve bij de grotere, bruuskere bewegingen door de wind & diepe valpartijen.
Trudy heeft net ook buiten gevlogen en zij is er ook zeer positief van te spreken.

Zoek je een quadcopter die zowel binnen als buiten z'n mannetje kan staan en niet te klein is, dit is echt een goeie, zeker als je kijkt hoe stevig die is (na alle klappen is er nog niets aan)

30 Oct 2013, 21:08
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#7 Re: Quadcopter: Blade mQX
Tof dat hij (de quad) jullie zo goed is bevallen :handgestures-thumbupleft: je zal er dan nog veel plezier aan beleven. :D

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

31 Oct 2013, 00:26
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ]