WLtoys V911-Pro/V911-2 (2.4GHz 4CH single rotor)

Kan helpen bij het beslissen over nieuwe aankoop.
Jesse

WLtoys V911-Pro/V911-2 (2.4GHz 4CH single rotor)

Post by Jesse » Sat Dec 14, 2013 10:09 pm

V911-2.jpg
V911-2.jpg (27.9 KiB) Viewed 8369 times

Hier zal ik mijn bevindingen neerschrijven van de WLToys V911-2 (2013 model).
Ook upgrades die ik ga uitvoeren zal ik hier nader toelichten.

VERSIES

Omdat er nogal wat revisies van de V911 zijn, en hier weinig informatie over te vinden is bij de fabrikant, zorgt dit voor nogal wat onduidelijkheid. Ik wil de verschillende versies toch even laten zien om een en ander op te helderen.
Ik ken niet alle details van alle versies, maar ik zal een paar belangrijke verschillen en vooral herkenningspunten toelichten:

V911-All.jpg
V911-All.jpg (28.01 KiB) Viewed 8369 times

V911 (origineel) - 2011
- Zwart/oranje kap.
- Tekst "CORTER" op de zijkant (ja, dit was een schrijffout!).
- Oud model batterij die erom bekend stond nog wel eens los te komen.

Y911 - 2012
- Gele of witte kap.
- Tekst "Helicopter" op de zijkant.
- Kloon van eerste versie V911, geen originele WLToys!
- Minder motorvermogen dan originele V911.

V911 (revisie) - 2012
- Zwart/oranje, wit/rode of wit/blauwe kap.
- Verbeterde tekst "COPTER" op de zijkant.
- Nieuw model batterij met mini JST connectors (zoals op de MCPx).

H911 Hero - 2012
- Grijze of rode Shark kap (door Hero RC).
- Originele V911 (revisie).

V911-1 - 2013
- Zwart/groene kap.
- Tekst "COMMANDER" op de zijkant.
- Batterijtray verbeterd, batterij zit nu recht in plaats van naar beneden te hangen.
- Flexibele rotorblades.

V911-Pro / V911-2 - 2013
- Wit/rood/blauwe kap.
- Tekst "COMMANDER" op de zijkant.
- Vernieuwd landingsgestel en frame.
- Scherper vormgegeven kap in vervormbaar plastic. Breekt minder snel en lichter van gewicht.

Ik zal in de rest van het onderwerp enkel doorgaan over de V911-Pro / V911-2 (laatste versie).
Voor de oude versie van de V911, zie dit topic.

V911-Pro / V911-2

De V911-2 is de laatste versie van de bekende V911. Het is een 2,4GHz Fixed Pitch 4CH single rotor micro heli.
De mijne heb ik hier besteld: http://www.banggood.com/buy/v911-pro.html
Totale lengte is 24cm.
Vliegtijd is ongeveer 6 minuten.
Meegeleverde lader laadt de standaardbatterijen in 30 minuten. Zelf heb ik de 200mAh optionele batterijen besteld. Deze (en ook de originele) mogen aan 2C geladen worden, en met een Micro JST paraboardje van Hobbyking heb ik 5 stuks in 30 minuten vol.
De heli vliegt heerlijk, vinnig maar ook stabiel. Zowel beginners als gevorderden gaan zich er goed mee kunnen amuseren!

Ik heb de BNF versie aangeschaft en gebruik deze met een FlySky TH9x zender met ER9x firmware. Over de RTF zender kan ik dus niets vertellen. Maar wil je een beetje serieus met heli vliegen bezig, dan is een computerzender gewoon een must.

Enkele punten over de V911-2:

+ Vliegt zeer stabiel.
+ Zeer goede overstap voor wie van Coax naar FP gaat.
+ Reageert snel indien we dat willen.
+ Kan tegen een stootje. Kan ook tegen een ferme stoot :mrgreen:
+ Genoeg wisselstukken verkrijgbaar voor een lage prijs.
+ Upgrades mogelijk.

- Flybar strikes nog steeds niet opgelost. Bij vinnige acties slaat de flybar op het kapje. Op te lossen door een flybar met paddles upgrade.
- De nieuwe flexibele kap scheurt misschien niet snel, maar na een paar keer uitdeuken blijf je wel scherpe plooien zien.
Last edited by Jesse on Sun Aug 23, 2015 11:02 am, edited 3 times in total.

Jesse

Re: WLtoys V911-Pro/V911-2 (2.4GHz 4CH single rotor)

Post by Jesse » Sat Dec 14, 2013 10:09 pm

UPGRADES

Carbon Fiber main shaft & fisheye swashplate

Carbon Fiber main shaft
      Info: vervangen van de metalen main shaft door een carbon fiber main shaft.
      Waarom: gewichtsbesparing (is ? 0,7g lichter) -> meer wendbaarheid, meer vliegtijd, minder opwaartse speling op de as.

Fisheye swashplate
      Info: vervangen van de standaard plastic swashplate door een fisheye swashplate.
      Waarom: steviger dan de originele, minder zijwaartse speling op de as.

Dit is een eenvoudige upgrade, vermits je goed weet hoe alle verbindingen tussen swashplate & rotorblades, en rotorblades & flybar zitten. Indien niet, neem de tijd om het te bestuderen en maak het best een paar gedetailleerde foto's, zodat je goed weet hoe alles in elkaar moet zitten.

Let op: bovenop de swashplate zitten 4 kopjes waarvan 2 met een linkje zijn verbonden met de rotorblades. 2 tegenover elkaar staande kopjes zijn langer dan de andere 2! Let dus op welke je wil gebruiken!
    Je kunt ze allebei gebruiken, maar bij de korte zal de besturing beperkter zijn. Stock wordt de langere gebruikt.

Let op: het kleine plastieke stukje tegen de rotorblades, die de linkjes naar de swashplate verbindt met de linkjes naar de flybar, heeft 1 korte en 1 iets langere kant! De langere kant is de kant met het linkje naar de flybar, de korte kant verbindt met de swashplate!

0-head.jpg
    0-head.jpg (17.83 KiB) Viewed 8369 times

Verwijder de kap, maak de servolinks los, en verwijder de main gear (1 schroef). Je kunt nu de gehele main shaft naar boven verwijderen, door de swash guide voorzichtig naar buiten te buigen.
    Nu kan de hele boel uit elkaar. Linkjes allemaal losmaken, schroefje bovenaan uit de flybar en flybar eraf, 2 schroefjes om de rotorblades te verwijderen, en 1 schroefje voor de kop. Daarna de swashplate eraf en je houdt de metalen main shaft met shaft collar nog over. Die laatste kan blijven zitten, bij de carbon fiber shaft zit een nieuwe (wel even schroefje aandraaien!).

Daarna alles omgekeerd weer in elkaar zetten op de nieuwe CF shaft.
    Let op: de nieuwe swashplate is nog niet ingevet en zal dus nog voor geen meter draaien. Invetten vooraleer te monteren dus!
    Bij het plaatsen van de swashplate op de nieuwe main shaft valt het meteen op dat de shaft beter past in de fisheye, en de minimale zijwaartse speling die de originele setup had verdwenen is :handgestures-thumbupleft:

Bij het installeren van de gemonteerde main shaft en het terug bevestigen van de main gear valt meteen nog iets op. Voorheen had de main shaft zeker 1-2 mm opwaartse speling, bij de nieuwe setup niet meer :handgestures-thumbupleft:

Even een vergelijking tussen oud en nieuw.
    Oud links, nieuw rechts:

swashplate-mainshaft.jpg
    swashplate-mainshaft.jpg (30.38 KiB) Viewed 8369 times

Complete setup in elkaar.
    Oud op eerste foto, nieuw op tweede:

complete-old.jpg
    complete-old.jpg (36.83 KiB) Viewed 8369 times

complete-new.jpg
    complete-new.jpg (32.56 KiB) Viewed 8369 times

Conclusie
    Deze upgrade is zeker de moeite! Ik merk meteen dat die een stuk lichter is en met veel minder throttle al de lucht in schiet.
    Minder trilling, doordat nergens meer speling is.
    Vluchttijd is omhoog gegaan van 6 naar 8 minuten! :D

BenMa Helios 100 flybar

Info: vervangen van originele flybar door flybar met paddles.
    Waarom: wendbaarder (rpm iets hoger), windbestendiger buiten, geen flybar strikes meer (originele flybar slaat op heli kap bij vinnige maneuvers).

Wederom een gemakkelijke upgrade, maar minimaal aanpassen van de onderdelen is noodzakelijk.

Maak de flybar linkjes los en draai de schroef uit de flybar, zodat de originele verwijderd kan worden.
    Het schroefgat van de Helios 100 flybar is iets kleiner en zal moeten worden opgeboord naar 1,4mm. Gewoon met de hand doen, stelt niets voor.
    Tweede aanpassing zijn de kopjes waar de linkjes op komen. Deze zijn standaard iets te dik. De linkjes kunnen er wel op maar kunnen niet vrij bewegen. Als je reservelinkjes hebt liggen zou je de gaatjes iets kunnen uitvijlen/uitboren, maar als je geen extra linkjes hebt doe je dit best niet. Als de upgrade niet bevalt wil je nog terug kunnen. We gaan dus de kopjes op de flybar zelf een beetje afschuren. Doe het met hele kleine stukjes! Iets teveel en de linkjes blijven niet meer zitten, met alle gevolgen vandien.

Als je denkt dat je er bent, zet dan alles terug in elkaar. Let erop de schroef van de flybar losjes te laten, zodat de flybar vrij kan bewegen!
    Ga nu testvliegen. Heb je een "toilet bowl" effect (heli slingert in rondjes), dan loopt er ergens nog iets stroef aan de flybar. Ofwel de schroef zit te vast, ofwel 1 van de kopjes (of beide) moet verder worden afgeschuurd.

Ter vergelijking: oude flybar boven, nieuwe flybar beneden.

flybar.jpg
    flybar.jpg (24.69 KiB) Viewed 8369 times

En de flybar op de heli:

heli1.jpg
    heli1.jpg (38.21 KiB) Viewed 8369 times

Conclusie
    De heli is zeker een stukje wendbaarder geworden!
    Deze upgrade zou hem vooral geschikter voor buiten moeten maken. Dit moet ik nog testen, wordt vervolgd.

Main motor upgrade NE 270A

Info: vervangen van main motor door die van de Nine Eagles Solo Pro 270A (part nr: NE402270019A).
    Waarom: 270A motor is iets krachtiger, en wordt minder warm.

Meer info volgt...
Last edited by Jesse on Sun Aug 23, 2015 11:09 am, edited 4 times in total.

Jesse

Post by Jesse » Sun Dec 15, 2013 2:36 pm

Oeioeioei, vandaag gaat het lekker... mis :P
Wel eens een vogeltje gezien die tegen een raam opvliegt? Heli's kunnen dat dus ook :oops:

Oorzaak: schrikreactie van piloot toen de deurbel ging. Huis is redelijk groot dus we hebben een hele luide deurbel (nog zo'n echte rinkelbel) en daar stond ik nogal dicht in de buurt. En ja, dan schrik je best heftig als die ineens gaat terwijl je in diepe concentratie staat.
De heli vloog met een rotklap tegen het raam, en kletterde vervolgens de diepte in. Technisch was er geen schade, alleen heeft de kap een flinke deuk opgelopen doordat die op de rand van de vensterbank sloeg. De klap tegen het raam was wel zodanig hard dat de LiPo eruit gelanceerd werd (da's zeldzaam sinds de V911-1 met de verbeterde batterijhouder) en achter de kast belandde. Dat was nog het grootste drama, gezien dat een enorm lang wandmeubel is dat niet even naar voren te schuiven is. Maar heb hem toch er achteruit gekregen.

De geblutste kap:

4861s.jpg
4861s.jpg (58.07 KiB) Viewed 8369 times

Na het uitdeuken:

4863s.jpg
4863s.jpg (57.05 KiB) Viewed 8369 times

Zoals ik in het eerste bericht al zei, is het uitdeuken geen probleem en barst deze dunne flexibele kap niet zo snel. Maar je blijft wel plooien zien waar de bluts gezeten heeft. Maarja hij had ook al wat tikken gehad door flybar strikes.
Ik lig er niet wakker van, ik laat deze fijn erop zitten want ik zal vast nog wel eens iets raken denk ik :wink:
En als ik hem minder vlieg heb ik nog een reservekap voor als die in de vitrinekast staat :D
Last edited by Jesse on Sun Aug 23, 2015 11:11 am, edited 1 time in total.

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Sun Dec 15, 2013 4:18 pm

Zijn die upgrades te koop bij BG of moet je daar op een andere plaats voor kijken. :think:
Met een flybar met paddles zal hij wel een stuk "vinniger" worden hoor :twisted: het brave en tamme :aai: zal weg zijn. :whistle:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Jesse

Post by Jesse » Sun Dec 15, 2013 4:57 pm

Vinniger, leuk! :mrgreen:

Deze upgrades komen allemaal van BG.
De carbon shaft en fisheye swashplate worden samen verkocht, staat gewoon onder de V911 accessoires. Geloof dat die op sommige Nine Eagle Solo Pro modellen standaard zit. Er zijn ook mensen die "upgraden" naar een metalen swashplate en flyhead, maar dat zou ik zelf niet doen. Het gewicht is gewoon teveel voor zo'n klein dingetje, en als je head stevig genoeg is bij impact gaat er in de plaats wel iets anders kapot.
De 270A motor is gewoon de stock motor van de Nine Eagle Solo Pro 270A heli. De Nine Eagles Bravo SX motor is ook een optie.
De flybar is de stock flybar van de BenMa Helios 100 heli.
Al deze onderdelen passen zonder enige aanpassing op een V911.

Voor de flybar zijn er betere opties, maar die vergen wat meer aanpassing. Wat veel gedaan wordt is de originele flybar een klein stukje inkorten, en daar Blade mSR paddles op bevestigen.
Soms wordt de flybar vervangen door de standaard iets kortere Xtreme carbon fiber flybar voor Nine Eagles Solo Pro 260.
Het eindresultaat is dan iets korter dan stock, maar nog steeds wat langer dan de BenMa Helios 100 flybar, dus er gaat minder stabiliteit verloren.

Planning is om de swashplate, main shaft, en flybar upgrades tegen volgend weekend eens uit te testen en dan mijn bevindingen nader toe te lichten.

Verder gaat het vliegen wel lekker thuis, bij momenten durf ik al eens wat snelheid maken en wat bochtjes te vliegen. Bochtjes naar rechts gaan lekker, bochtjes naar links nog niet. Maar da's schijnbaar normaal en heeft te maken met het feit dat de main rotor van bovenaf gezien rechtsom (met de klok mee) draait. Bij bochtjes naar links is een beetje throttle bijgeven dan ook noodzakelijk, terwijl het bij bochtjes naar rechts zelfs iets mag worden ingehouden.

Het valt me overigens op dat de heli bij een stabiele hover een beetje naar rechts gekanteld hangt. Dat verklaart dat die bij takeoff (vlak op de grond) naar links neigt te rollen en een flinke stoot aileron naar rechts dan nodig is. Dat laatste schijnt ook normaal te zijn. Zal wellicht ook met de balans van het toestel te maken hebben, hoewel de links/rechts balans toch aardig in orde lijkt.
De voor/achter balans ben ik iets minder tevreden mee, de heli helt naar achteren en leunt op de grond ook altijd op zijn staartvin. Hang ik de vin over de rand van de tafel zal de heli niet vallen, maar helt toch wel wat door naar achteren. Ik ga eens zien of ik die staartvin een beetje naar voren kan verplaatsen, hoop dat die niet is vastgelijmd.

Jesse

Post by Jesse » Sun Dec 15, 2013 10:07 pm

De main shaft, swashplate en flybar zijn vervangen (zie tweede bericht).
Nog een paar foto's van de heli:

heli2.jpg
heli2.jpg (43.13 KiB) Viewed 8369 times

heli3.jpg
heli3.jpg (37.19 KiB) Viewed 8369 times
Last edited by Jesse on Sun Aug 23, 2015 11:14 am, edited 1 time in total.

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Sun Dec 15, 2013 11:26 pm

Hij ziet er wel leuker uit met die flybar , heb je er na die veranderingen al mee gevlogen. :think:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Jesse

Post by Jesse » Mon Dec 16, 2013 12:48 am

Ja!
Ik moet de flybar kopjes nog een beetje afschaven, heb nog een beetje "toilet bowl" effect dus het loopt nog niet helemaal soepel.
De swashplate en cf main shaft is een enorme verbetering. Nergens meer speling en een stukje lichter. Stijgt bij minder throttle en vluchttijd is omhoog gegaan van 6 naar 8 minuten :D

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Mon Dec 16, 2013 3:26 pm

Is dat gewichtsverschil dan zo groot ..... 2min. langer vliegen dat is 25% meer :o De originele motor zal nu zeker minder warm worden, heeft het dan nog zin om deze te vervangen. :? De vervangmotor is krachtiger en zal dus zeker meer verbruiken wat je dan weer moet inboeten aan vliegtijd. :roll:
Ik ben nieuwsgierig of je dat "toilet bowl" effect zal wegkrijgen :think: mijn Blade 120SR heeft daar ook erg van bij het hoveren en daar spannen de "bolgewrichtjes" helemaal niet. Had je heli (V911 Pro) daar ook last van met de originele flybar of helemaal niet.
Groetjes ReneDL

Jesse

Post by Jesse » Mon Dec 16, 2013 3:52 pm

Helemaal niet, die was stock super stabiel.
Wat ik lees is dat 'toilet bowl' effect wordt veroorzaakt door ergens wrijving of weerstand van de flybar. In mijn geval logisch, want ik moest het aanpassen en ik merkte al dat het nog niet helemaal zo soepel was als de standaard flybar. En het kleinste beetje weerstand kan dat effect al hebben. Ook veel voorkomend probleem is dat de schroef van de flybar te strak zit. Begrijpelijk, want die schroef kan anders toch los trillen (regelmatig te controleren) en in dat plastic ga ik er geen thread lock op doen, dan is straks mijn head kapot. V911's head bedoel ik, natuurlijk :mrgreen:

Gisteren ook maar gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de boel te smeren en alle schroeven te controleren. En het servoprobleempje is ook opgelost! (zie hier)

Post Reply

Return to “Productenadvies & Bevindingen”