View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Sep 2018, 13:53

Post new topic Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Advies beginnersheli 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#21 Re: Advies beginnersheli
Wouter205 wrote:
Misschien heb je aar wel groot gelijk in, is heel wat gevoeliger dan een auto. Wat me wel opviel is dat de staart iets schuin hangt. Zo vormt de achterste rotor geen hoek van 90? met de grond maar in het aparte topic van de V911 las ik dat dit wel vaker voorkomt?

Het is heel belangrijk dat de as van de staartrotor precies een hoek van 90? vormt ten opzichte van de as van de hoofdrotor. Als dat niet het geval is zal die rare kuren vertonen in de lucht en moeilijk in een stabiele hover te houden zijn.
Als de heli scheef op de grond staat ligt dat vaker aan een beetje scheef landingsgestel, en daar heb je geen last van.
Maar zoals Ren? zegt, ik zou eerst testvliegen voordat je zaken gaat bijregelen.

28 Dec 2014, 17:30
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#22 Re: Advies beginnersheli
Beste Wouter hier heb je een link naar de PDF manual van de V911 met heel wat uitleg.
http://www.hobbex.se/internt/artiklar/7 ... o_heli.PDF

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

28 Dec 2014, 21:31
Profile

Reply with quote
Post Number:#23 Re: Advies beginnersheli
Vanochtend mijn zender binnegekregen met de post en zonet mn eerste tstvluchten gedaan. Vrees dat de schuine staart inderdaad zorgt voor serieus wat onstabiliteit. Heb heel wat mogen bijtrimmen vooraleer hij enigszins rechtop wou stijgen.

Eerst de aileron (dus om zijwaarts te vliegen) helemaal op rechts gezet wan bij minste dat opsteeg ging hij naar links. Daar na eens opgelet wanneer ik hem in een hoover had, en toen leek het alsof de staar en achterste schroef wel loodrecht met de grond stond, maar de rest dan wel scheef wat mijn probleem verklaart natuurlijk. Ik ga zowiezo eens een mail naar banggood sturen, maar omdat ik niet zo lang wil wachten zou ik ondertussen eens zelf willen repareren.
Mijn zakje met vervangstukken zou volgene week toekomen normaal en daar zit ook een staart in en een landingsgestel. Zou ik eventueel dit kunnen vervangen op de mijne en ditmaal wel recht plakken?

Foto's volgen deze avond. De achterste rotor dtaat ietsjs naar boven gericht.

Gr
Wouter

02 Jan 2015, 14:59
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#24 Re: Advies beginnersheli
Wouter mooi dat je zo snel je zender hebt :handgestures-thumbupleft: , nu kan je gaan oefenen :flyaway:
Je moet nog niet gaan sleutelen aan je heli maar wel aan je eigen vaardigheid :wink: de onstabiliteit komt niet van "die scheve staart" maar van uzelf. :roll: Je zal te bruut met je stickbewegingen zijn en niet gepast reageren of op de gepaste tijd tegensturen. :shifty:
Een schuin geplaatste staartrotor zal er wel voor zorgen dat je heli, indien hij naar omhoog wijst de staart naar links en achteruit wil vliegen, indien de staartrotor naar beneden wijst zal je heli de staart opheffen en naar rechts voor willen vliegen.
Dat je FP heli bij langzaam opstijgen schuin naar links wil is normaal (een coaxiale heli heeft daar geen last van) je moet bij het opstijgen leren gedoseerd bijsturen (naar rechts) met de roll-stick.
Je kan dat naar links wegvliegen ook vermijden door snel gas te geven en eens een halve meter boven de grond gas te minderen (doseren), het komt er op neer om zo snel mogelijk op te stijgen om van de invloed van het "grond effect" af te zijn.
Maak dat je voldoende plaats hebt om te oefenen zodat je niet overal tegenaan vliegt, best is bij windstil weer buiten boven het gras.
Vertrekken doe je steeds vanop een vlakke (+- waterpas) zijnde ondergrond zodat de heli zich kan kalibreren daarvoor moet je na het aansluiten van de lipo de heli zo snel mogelijk neerzetten, ik gebruik de tuintafel of een stuk multiplex plaat.
Alvast veel oefen en vliegplezier. :wink: :handgestures-thumbsup:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

02 Jan 2015, 16:04
Profile

Reply with quote
Post Number:#25 Re: Advies beginnersheli
Maw, ik kan het niet op de staart steken dat ik er momenteel niets van bak :lol:

Nee, ik moet zeggen dat je tips helpen rene begint nu al wat beter te lukken door wat 'smoother' met de sticks om te gaan. In een 100% stabiele hoover heb ik hem wel nog niet kunnen hangen, heeft steeds de neiging om weg te gaan.

Hierbij een foto van het achterste:

Image

foto is gemaakt met mijn gsm vlak op de tafel dus geen vertekeningen. Je ziet duidelijk dat motor en de 'wing' schuin staan. Ik zal dit eens naar bg sturen en eens kijken of ik iets kan lospeuteren 8-)

Wat ik me ook nog afvroeg; heb ooit (zowat 10 jaar geleden ma bon) een uitgebreid artikel gelezen over rc heli vliegen en daarin had ik opgestoken dat wanneer je voor of achteruit of links of rechts (dus met rechtse stick) gaat, je iets meer gas moet geven omdat je anders wat hoogte verliest en daardoor ook wat meer yaw moet geven om te compenseren. Ik vermoed dat deze technologie wat achterhaald is, en dat er een en ander overgenomen wordt door de gyroscoop of ben ik verkeerd?

bedankt,

wouter

ps: is wel plezant precies!

02 Jan 2015, 19:35
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#26 Re: Advies beginnersheli
Mooi te horen dat er goede vorderingen zijn :handgestures-thumbsup: bij de start snel omhoog, gedoseerd met de sticks sturen en het stabiel vliegen komt beetje per beetje vanzelf. :wink:
Tijdens het hoveren zal met een FP of een CP blijven ter plaatse hangen langer dan een paar sec niet lukken. De heli zal altijd langzaam een bepaalde richting willen uitvliegen en dat is meestal de richting van de laatste bijsturing. Indien je heli in hover altijd dezelfde kant uit wil moet je in tegengestelde richting bijtrimmen tot hij min of meer ter plaatse blijft hangen.
Wat de staart betreft met de kerstboom op de achtergrond is de foto niet erg duidelijk :? , ik heb de indruk dat de verdraaiing ten opzichte van de hoofdrotor as niet veel is, maar dat heli ten opzichte van het landingsgestel iets schuin staat (de linker kant iets lager).
Dat je heli in de lucht iets schuin hangt naar links is normaal dat komt door het tegensturen van de staartrotor die belet dat de heli rond zijn as zou draaien.

03 Jan 2015, 09:26
Profile

Reply with quote
Post Number:#27 Re: Advies beginnersheli
Inderdaad een fp en cp heli zal altijd bij het opstijgen iets instabieler zijn door het grondeffect, maar eens je meer dan een halve meter van de grond hangt zou dat meteen veel stabieler moeten zijn.
Met de huidige gyro's is het meestal niet meer nodig om meer "yaw" te geven als je gas bijgeeft en/of vooruit beginnen vliegen.
De gyro doet dan al het meeste van het compensatiewerk wat ervoor zorgt dat je staart bijna perfect blijft hangen in de richting die jij m gezet hebt.
Maar vooral bij cp heli's, ik weet niet of dat bij de jouwe zo is, kan je de gyro rate aanpassen, maw de gevoeligheid hoger zetten.
Zo kan je m meestal ook aanpassen naar de omstandigheden waar je in vliegt.
Maar dat is bij mij al effe geleden dat ik nog met de heli gevlogen heb, laat staan aan gyro's prutsen :-P

Ow ja effe ter info, zeker met dit koudere weer, sommige gyro's werken beter als ze een beetje hebben kunnen acclimatiseren aan de temperatuur...
Je zit daarin met zo'n gevoelige elektronica dat als je met dit weer van binnen +22 ?C naar buiten +/- 5 ?C dat je gyro rare toeren kan beginnen doen of niet 100 % reageert zoals het zou moeten.
Dus als je buiten gaat vliegen zet je eerst een 10-tal minuutjes je heli buiten zodat de gyro ook al wat afkoelt naar de buitentemperatuur en dan pas batterij erin en vliegen, dat kan soms ook al het vliegen wat vergemakkelijken...
Allez ja t is maar een goeie tip natuurlijk :wink:

vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

03 Jan 2015, 12:18
Profile

Reply with quote
Post Number:#28 Re: Advies beginnersheli
Nogmaals, dat de hele heli beetje scheef staat is niet erg. En volgens mij kom je daar bij dit soort goedkope modelletjes ook wel vaak tegen.
Zolang die 2 assen (hoofdas en staartas) maar loodrecht op elkaar staan is het goed.

De rest van stabiele hover zul je moeten bijregelen met het rechtzetten van de swashplate, en/of trimmen.
Test hover indoors (geen wind) en zorg dat je hoog genoeg van de grond bent, anders krijg je het "grondeffect", dat wil zeggen dat de heli moeilijk te controleren is door de turbulentie van de wind die die zelf naar de grond toe blaast.

03 Jan 2015, 17:59
Profile

Reply with quote
Post Number:#29 Re: Advies beginnersheli
Damn, daarnet wat in de tuin gevlogen en heli per ongeluk in een ton met water gevallen. Is er hoogstens 3 seconden ingeweest en heb direct battery uitgehaald. Staat momenteel op een warme plaats te drogen. Hoe lang zou ik moeten wachten om hem opnieuw aan te sluiten? Op eerste zicht lijit hij niet echt doordrenkt maar eerder oppervlakkig water (zir niets uit servos of motors druppelen)

Gr,
Wouter

04 Jan 2015, 14:46
Profile

Reply with quote
Post Number:#30 Re: Advies beginnersheli
goe bezig :character-oldtimer:
Euhm mja ik zou m toch effe een dagje op zn minst laten drogen op een mooi warme plaats en dan is t nog hopen dat er niets oxideert natuurlijk...
Een goeie tip voor de volgende keer is dan wel vliegen op een plaats met veel ruimte en natuurlijk niet boven een volle regenton natuurlijk :wink:

Mocht er toch een lichte laag oxidatie ontstaan op de printplaat of dergelijke zou ik aanraden van ergens bij een doe-het-zelf-zaak een spuitbus electro 60 te halen en daarmee de elektronica eens proper te spuiten en daarna droog te blazen met perslucht...

Maar er bestaat nog steeds de kans dat het kwaad al geschied is en dat de elektronica al kapot is ... :think:

Ik hoop alvast al mee met jou dat er geen schade is :pray:

vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

04 Jan 2015, 15:26
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#31 Re: Advies beginnersheli
Voor de motortjes kan het zeker geen kwaad (velen roderen hun borstelmotoren onder water) en voor de elektronica zal regenwater ook wel niet agressief zijn denk ik.
Droog blazen met een goede haardroger is ook een optie, als de heli maar oppervlakkig nat is geworden en niet op de bodem van de regenton heeft gelegen zal er wel gaan water zijn binnengedrongen in de servo's.
Hopelijk kan je snel weer rondfladderen h? :pray: :flyaway:

04 Jan 2015, 18:31
Profile

Reply with quote
Post Number:#32 Re: Advies beginnersheli
Oef. Daarnet opnieuw geprobeerd en alles leek te werken tot ik opnieuw de controle verloor en je zult het niet geloven... hij belande in de gootsteen waar nog wat water in stond :(
Hoeveel pech kun je wel hebben
Enfin, alles opnieuw vlug terug ontkoppelt en met papier gedroogd. Terug wat op de chauffage gelegd en zojuist met een bang hartje een batterij ingestoken.. en hij vliegt alsof er niets gebeurd is :D

Bij deze bewezen dat de v911 redelijk waterbestendig is, al zou ik het wel niet zo vlug opnieuw proberen. Volgende keer 'terrein' wat beter inspecteren en alle waterbronnen mijden als de pest :wink:

Trouwens, daarnet een mail gekregen van banggood en ze willen me een nieuwe staart opsturen dus das mooi meegenomen. Heb al dikwijls ondervonden dat ze niet te moeilijk doen om iets opnieuw te sturen. Van het moment dat er iets met je product scheelt, klagen en wie weet krijg je wel een nieuw.

gr,

wotuer

04 Jan 2015, 19:37
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#33 Re: Advies beginnersheli
Zou je niet beter uitkijken om zoiets te monteren :grijns:

Attachments:
Heli met drijvers.JPG
Heli met drijvers.JPG [ 16 KiB | Viewed 3898 times ]

04 Jan 2015, 20:22
Profile

Reply with quote
Post Number:#34 Re: Advies beginnersheli
:smiley_lol: inderdaad. Of misschien moet ik gewoon een bootjes kopen lijkt me misschien veiliger :D

04 Jan 2015, 21:44
Profile

Reply with quote
Post Number:#35 Re: Advies beginnersheli
Hmm,

Vanmiddag wat bezig geweest om mijn heli wat te upgraden, zonder veel succes. Van velen gelezen dat de carbon shaft & fisheye swashplate (deze dus: http://www.banggood.com/WLtoys-V911-V911-1-Upgrade-Swashplate-Carbon-Main-Shaft-Gear-p-952661.html een absolute must was.
Deze ge?nstalleerd en alles juist terug verbonden/ineengestoken maar nu heeft de heli veel minder power. Terwijl hij vroeger met een nieuwe batterij bij de minste throttle bijna tegen het plafond ging, moet je nu voortdurend throttle bijgeven of hij stort neer (soms zelfs op max!).
Op ander topic las ik dat swashplate niet ingevet zou zijn en dat je dit eerst moest doen (lijkt me onlogisch; een kogelring is toch altijd ingevet van de fabriek?), dit even gedaan maar geen verschil.
Erna es alles uit mekaar gehaald en vergeleken, en viel me op dat de carbon shaft iets smaller is waardoor hij minder goed in de kogellagers in het frame past. Bij draaien gebeurt het dan soms dat de shaft in de kogerring verdraaid ipv de de kogellager ronddraait waardoor er meer wrijving ontstaat volgens mij.
Terug even de oude shaft erin gepropt en ging al wat beter, maar nu veel moeite om onder controle te houden. Nu heb ik heb ik oude swashplate erin gestoken en lijkt me nog beste van al. Kan niet zeggen dat hij helemaal zoals ervoren vliegt, maar toch heel wat beter dan met deze upgrade parts.

Waaraan zou dit kunnen liggen (maw, wat doe ik verkeerd)? Mensen die hier ervaring mee hebben?

gr,

wouter

16 Jan 2015, 20:22
Profile

Reply with quote
Post Number:#36 Re: Advies beginnersheli
Zelf heb ik die upgrade ook gedaan (dezelfde parts van BG) en het maakte een wereld van verschil in positieve zin. De heli was lichter en daardoor sneller in reactie, en ook ging de vluchttijd per batterij een stuk omhoog.

Je zegt het zelf al, ergens zal wrijving optreden.
Niks van die onderdelen is ingevet dus dat is inderdaad nodig, met het juiste vet uiteraard. De fisheye moet helemaal soepelkes naar alle hoeken bewegen, en vergeet ook niet de main shaft in te vetten waar die door de fisheye van de nieuwe swashplate steekt.

Als het nog niet lukt zou ik eens kijken of de nieuwe as wel goed recht is?

Mijn bevindingen met deze upgrade heb ik hier toegelicht: klik hier

16 Jan 2015, 22:39
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#37 Re: Advies beginnersheli
En Wouter we horen niets meer :? .... nog problemen met de heli of zijn die opgelost :think:

20 Jan 2015, 15:03
Profile

Reply with quote
Post Number:#38 Re: Advies beginnersheli
Hoi,
Ff een paar dagen geen tijd voor gehad. Zondag nog eens opnieuw geinstalleerd en helemaal ingevet (met heli-vet, ook van BG). Deze maal heb ik ook het tandwiel vervangen, wel 2 maal eigenlijk. Het eerste tandwiel leek me iets te klein, paste maar moeilijk op de as en vooral soms blokkeerde hij. De schroef kon niet draaien wellicht omdat de tanden niet goed in mekaar verweven zaten. :?
Bij het 2e tandwiel meer succes en vliegt hij beter dan vorige keer. Minder vibraties en reageert een stuk vinniger. Wel kan ik niet echt zeggen dat het beter vliegt dan met de "zwaardere swash en as".
Ik zal het een kans geven, heli lijkt me iets minder stabiel (gaat soms een richting uit dat ik niet wil :roll: ), maar das wellicht door lichter gewicht en kwestie van gewoon worden en trimmen.
Ik houd jullie op de hoogte :ugeek:

21 Jan 2015, 09:47
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#39 Re: Advies beginnersheli
We gaan zeker je bevindingen volgen. :handgestures-thumbsup:

21 Jan 2015, 14:48
Profile

Reply with quote
Post Number:#40 Re: Advies beginnersheli
Hoi,

weeral een tijdje geleden en enkele vluchts later moet ik zeggen dat ik (positieve) veranderingen merk!
Nu vliegt heli redelijk wat vinniger, van richting veranderen lukt veel vlotter dan voorheen (hierdoor wel af en toe flybar-strikes, maar bon :wink: )
De vliegtijd is ook wat gestegen met pakweg 10-15%, dus das ook mooi meegenomen.

Misschien dat alles wat ingevlogen moest worden? Heb ook een gebarsten vleugel vervangen, misschien dat er al eerder schade aan was en dat ik niet gezien heb?
Enfin, moraal van het verhaal: een upgrade die ik iedereen kan aanbevelen :character-oldtimer:

07 Feb 2015, 21:49
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next