Page 1 of 2

Goede Tips

Posted: Fri Mar 19, 2010 1:26 pm
by ReneDL
- Besturing en werking van een vliegtuig (heeeeel interessant met de nodige uitleg foto's en tekeningen) => http://www.slideshare.net/deanoson/principles-of-flight
- Scharnieren maken met UHU Por .........................=> https://www.youtube.com/watch?v=dG94j5mpPf8
- Plaatsen van een servo in de vleugel ...................=> https://www.youtube.com/watch?v=MhotIq8cJZA
- Bouwtips en bouwen van een EPP vliegtuig ...........=> http://www.youtube.com/watch?v=eBdG9yOSxbI&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
- Snijden van vleugels in EPP ................................=> https://www.youtube.com/watch?v=-sd0c7Y1XqE
- Uitbalanceren proppellor.....................................=> http://www.youtube.com/watch?v=fSC4pD8DBvs&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
- Uitbalanceren proppellor met DU-BRo balancer....=> https://www.youtube.com/watch?v=OXuNnYQO2s4
- Maken van een cockpit of motorkap uit petfles.......=> https://www.youtube.com/watch?v=Fuq6FwvY7gc
- Bespannen van een romp met Chinees zijdepapier uitleg in het Nederlands en foto's => http://www.zininmodelvliegen.nl/comper/comper7.html
- Bespannen van een vleugel met Chinees zijdepapier uitleg in het Nederlands en foto's => http://www.zininmodelvliegen.nl/comper/comper8.html
- Bespannen van een toestel met Oracover .............=> https://www.youtube.com/watch?v=F_D2zqXzcfw
Vliegtuig tekenen in SKETCHUP deel 1............=> https://www.youtube.com/watch?v=RujtNTou9YU
Vliegtuig tekenen in SKETCHUP deel 2............=> http://www.youtube.com/watch?v=XSBg__bTZrc&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Vliegtuig tekenen in SKETCHUP deel 3............=> http://www.youtube.com/watch?v=ERvpcG7p-Zw&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Richtlijnen voor vleugelbelasting:
Van .... tot 8 gr/dm? voor - vrijevlucht indoor
Van 8 tot 15 gr/dm? voor - vrijevlucht outdoor
Van 15 tot 30 gr/dm? voor - RC indoor
Van 30 tot 45 gr/dm? voor - lichte zwevers en 3D kunstvlucht
Van 40 tot 65 gr/dm? voor - trainers en kunstvlucht
Van 60 tot 75 gr/dm? voor - all weer en kunstvlucht
Van 65 tot 80 gr/dm? voor - jagers en hotliners
Van 70 tot 90 gr/dm? voor - snelle kisten
En er volgen er nog meerdere :wink:

Groetjes ReneDL

Re: Goede Tips

Posted: Fri Mar 19, 2010 4:08 pm
by Support-Parts
Das nu nog eens nuttige en duidelijke informatie!
Bedankt Rene :respect:

Re: Goede Tips

Posted: Fri Mar 19, 2010 5:56 pm
by joren95
Sharnieren maken met uhu por dat is nieuw.
Ik denk wel niet dat dat betrouwbaar is voor grootere vliegtuigen.
De rest ben ik nog aan het bekijken.

Waarom brengt hij in het 3de filmpje een visdraad bovenaan in de romp aan?
En kan het systeem om de volledige hoogte roeren te laten bewegen ook op dezelfde manier in depron worden gebruikt?

Re: Goede Tips

Posted: Fri Mar 19, 2010 6:27 pm
by ReneDL
joren95 wrote:Sharnieren maken met uhu por dat is nieuw.
Ik denk wel niet dat dat betrouwbaar is voor grootere vliegtuigen.

Waar heb je ergens gezien dat ze dat beweren, wat ze demonstreren zijn toestelletjes uit depron en geen grote toestellen.
Als UHU POR goed is om de onderdelen te lijmen waarom kan het dan niet goed zijn om onderdelen samen te houden :think: ( uw toestel mag toch ook niet uit elkaar vallen) :mrgreen:

Groetjes ReneDL

Re: Goede Tips

Posted: Fri Mar 19, 2010 6:43 pm
by joren95
Dat is natuurlijk ook wel waar zouw het beter zijn dan plakband?

Re: Goede Tips

Posted: Fri Mar 19, 2010 6:47 pm
by ReneDL
joren95 wrote:Waarom brengt hij in het 3de filmpje een visdraad bovenaan in de romp aan?

Om de romp in dwarsrichting te verstevigen (om doorbuigen te voorkomen) dit systeem gebruiken ze trouwens ook op de "Parkmaster van Multiplex"

Re: Goede Tips

Posted: Fri Mar 19, 2010 6:53 pm
by ReneDL
joren95 wrote:En kan het systeem om de volledige hoogte roeren te laten bewegen ook op dezelfde manier in depron worden gebruikt?

EPP of Depron maakt niet uit je moet er juist voor zorgen dat de verstevigingen op de zijkanten juist geplaatst zijn (haaks ten opzichte van het richtingsroer) en dat de gaten juist geboord zijn (geen speling ten opzichte van de as)
Het geheel mag wel niet te dun zijn (om schommelen te voorkomen)

Re: Goede Tips

Posted: Fri Mar 19, 2010 6:58 pm
by ReneDL
joren95 wrote:Dat is natuurlijk ook wel waar zouw het beter zijn dan plakband?

Sommigen beweren van wel (het zou niet loskomen)
In het derde filmpje bevestigen ze het richtingsroer met een lijmpistool (zou ook goed moeten zijn)
Ik zal dat eens uitproberen al heb ik meer vertrouwen in POR is soepel na het uitharden.
Het kan ook zo zijn met een lijmpistool als het dun is aangebracht denk ik :roll: (daarom eens uitproberen) om zeker te zijn :)

Re: Goede Tips

Posted: Sat Jan 15, 2011 1:38 am
by ReneDL
Uittesten zwaartepunt van het toestel met de duiktest.

Even opletten; die duikproef is ALLEEN bruikbaar als je het toestel vooraf zorgvuldig in vlakke vlucht op kruissnelheid aftrimt.
De duikproef uitvoeren: Je hebt een (nieuwe) kist. Je hebt handstartjes gedaan, en hij hangt in de lucht en is vliegbaar. Je gaat nu hoger vliegen, en vervolgens doe je de duikproef.
Je vliegt stabiel horizontaal (dwz. voor een horizontale vlucht getrimd zonder hoogte te hoeven geven, bij voorkeur dwars op je zichtveld) minstens 100 m hoog. Je geeft zoveel down dat de kist ongeveer 45 graden duikt. Dit houdt je aan tot de snelheid pakweg 2x zo groot is als de basissnelheid. Dan laat je de hoogteroerknuppel los en je kijkt wat de kist doet.
Na het loslaten van de hoogteroerknuppel zijn 3 scenario?s mogelijk namelijk:
1. de kist gaat weer met de neus omhoog. Dit kan geleidelijk of heftig gebeuren (A of D in het schema),
2. de kist blijft in een rechte lijn doorduiken (B in het schema),
3. de kist gaat nog dieper duiken (dit lijkt tegenstrijdig, stop met down, en hij gaat nog meer down) (C in het schema).
Duiktest vliegtuig CG.jpg
Duiktest vliegtuig CG.jpg (63.56 KiB) Viewed 10405 times

Een beetje uitleg en de natuurkundige achtergrond: Je hebt de kist ingesteld met een bepaald instelhoekverschil en zwaartepunt. Dat kan volgens de opgave van de fabrikant zijn, maar de exacte hoek kan best groter of kleiner zijn uitgevallen een paar tienden van een graad kunnen reeds een verschil uitmaken! Hoe nauwkeurig heeft de fabrikant getekend en/of gemeten en hoe nauwkeurig heb je zelf gebouwd? ...

Situatie-1 (A): stel het zwaartepunt ligt te ver naar voren. Omdat de kist toch redelijk vliegt geeft het stabilo kennelijk voldoende extra down-lift om dat extra gewicht vooraan te compenseren.
Nu ga je opeens 2x zo hard vliegen, en de profielen gaan (veel) beter presteren. Omdat de stabilo eigenlijk altijd veel kleiner is dan de vleugel, kan een 2x zo grootte snelheid in zo'n geval wel voor 50% 75% meer effici?ntie zorgen.
Je vloog al met meer dan gewenste downlift (=up) aan het stabilo, dat wordt nu opeens 50% 75% meer. Gevolg, je kist springt met zijn neus omhoog, of schiet mogelijk zelfs in een looping ...

Situatie-3 (C): het zwaartepunt teveel naar achteren eigenlijk gebeurt hier precies hetzelfde als in situatie-1, alleen het uitgangspunt is anders. Je vliegt horizontaal met het zwaartepunt teveel naar achteren, het stabilo compenseert dit met een beetje lift. Ook nu gaat het stabilo door duiken/snelheidsverhoging 50% 75% effici?nter werken, dus meer lift van het stabilo, dus een nog steilere duik.

Situatie-2 (B): Hier zit je qua effici?ntie optimaal. Eigenlijk levert het stabilo nooit lift, niet bij hoge, niet bij lage snelheid. En aangezien lift leveren energie kost, vlieg je op deze wijze het meest effici?nt.
Maar ... er is een keerzijde. Als jouw kist door een windvlaag/turbulentie van hoe verandert (neus omlaag of juist omhoog) zal het stabilo dat niet corrigeren. Hij begint dus te duiken resp. snelheid te verliezen tot er iemand ingrijpt (of hij overtrekt). Elke stand verandering moet jij dus middels sturen corrigeren, dat is knap lastig we noemen het vliegtuig dus indifferent.

De ideale situatie (D): ligt dus in een iets voorlijk zwaartepunt.
Wordt hij omhoog verstoord, dan zal hij wat snelheid verliezen, het stabilo gaat wat minder effici?nt werken, het voorlijk zwaartepunt neemt de macht over en trekt de neus weer naar beneden.
Wordt hij down verstoord dan gaat hij wat harder vliegen, het stabilo wordt wat effici?nter, de downlift aldaar iets groter, en hij gooit zijn neus weer omhoog ... tot de snelheid weer normaal is en het evenwicht hersteld.
Dit gedrag noemen we auto-corrigerend.

Re: Goede Tips

Posted: Fri Mar 25, 2011 12:28 am
by ReneDL
Hier heb je het plaatsen van rolroeren op een EPP vleugel.
http://www.youtube.com/watch?v=uRYb6Ta8zhE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=cNtFguDVmDE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=dd0xDFaI ... 04132E6A8E" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=WopaAwif ... re=related