Antwoord van BIPT

Moderator: Sprezlaus

Post Reply
tricopter
Posts: 45
Joined: Thu Nov 22, 2012 12:27 pm
Location:
RC interests:

Antwoord van BIPT

Post by tricopter » Wed Dec 05, 2012 11:24 am

Hallo, 't blijkt toch dat ik niet in deze hobby zal stappen.
teveel risico waardoor het niet meer de moeite waard is.
Ik post het omdat ik denk dat er veel nuttige informatie instaat.
dit is de brief van bipt:

Geachte heer,



De technische specificaties waaraan afstandsbesturingen van kleine modellen moeten voldoen vindt u in de radio-interface B5 http://www.bipt.be/GetDocument.aspx?for ... 19&lang=nl

De frequentie band 35 MHz wordt voorbehouden aan het op afstand besturen van vliegtuigen. Dit om een betere bescherming te bieden tegen storingen van andere radiocommunicatie gebruikers.

De technische specificaties worden vastgelegd tijdens internationale vergaderingen.

Het vermogen wordt voor deze toepassing vastgelegd voor volgende redenen:

- Effici?nt gebruik van het spectrum;

- Geen storingen veroorzaken bij andere gebruikers;

- Toelaten dat er door de fabrikanten toestellen kunnen worden gebouwd volgens de regels van de kunst. Het grote probleem was vroeger de capaciteit van de batterijen.

Een toestel wordt door de fabrikant altijd op de markt gebracht in overeenstemming met de technische specificaties van de Lidstaat waar hij het toestel op de markt wordt gebracht. Dit houdt in dat de fabrikant een toestel ontwerpt met een eigen antenne. Enige verandering aan het toestel zoals het opdrijven van het vermogen of het gebruiken van andere antennes maakt dat het toestel niet meer conform is en dus illegaal wordt.



De band 2.4 GHz mag ook gebruikt worden voor afstandsbesturing.

De technische specificaties vindt u in interface B2.1 http://www.bipt.be/GetDocument.aspx?for ... 22&lang=nl

Het effectief isotropisch uitgestraald vermogen bedraagt hier ook 100 mW. Het toestel moet ook voldoen aan EN300.328V1.8.1.



Om te mogen vliegen moet u ook een vliegvergunning hebben van DGLV.

Er wordt bepaald dat u enkel mag vliegen buiten het gecontroleerd luchtruim, lager dan 150m en niet verder dan 400 m van de piloot.

Voor meer inlichtingen wendt u zich tot hen. Mobilit.fgov.be



Mocht u nog vragen hebben aarzel dan niet ons te contacteren.



Met vriendelijke groet.

Sprezlaus
Posts: 770
Joined: Mon May 16, 2011 12:47 pm
Location:
RC interests:

Re: Antwoord van BIPT

Post by Sprezlaus » Wed Dec 05, 2012 12:34 pm

Ga dan gewoon vliegen :wink:
Wetten en regels kunnen wel eens veranderen....
Rules are made for people who aren't willing to make up their own.
Chuck Yeager

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6190
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm
Location: 9910 Ursel
RC interests:

Re: Antwoord van BIPT

Post by ReneDL » Wed Dec 05, 2012 2:49 pm

En wees gerust die wetten zullen nog aangepast worden aan de nieuwe technologie?n we hollen altijd een beetje achter Nederland aan, daar was de 2.4Ghz ook meer dan een jaar vroeger toegelaten.
Zo te zien hebben ze voor de hoogte al een toegeving gedaan van 50m voorheen mocht je niet hoger dan 100m en nu is het al 150m en die 400m is ook relatief het komt daar op neer dat je toestel binnen oogbereik moet blijven. Hoe kan je anders verantwoord een toestel besturen dat je niet goed ziet en niet meer weet welke kant hij aan het opvliegen is met alle gevolgen van .....
Zoals Sprezlaus het zegt ga eerst gewoon vliegen en tegen dat je dat onder de knie hebt zoals het moet zal er voor FPV al het een en ander aangepast zijn.
Met FPV beginnen zonder dat je behoorlijk kan vliegen is zo wie zo voor mij zeker een onbegonnen zaak. In die brief van de bipt staat niet meer dan dat wij je wilden uitleggen maar daar had je blijkbaar geen oren naar. Het vliegen op zich is reeds een hele boeiende belevenis en eens je dat goed kan beheersen kan je overstappen naar de uitdaging van het FPV vliegen en dat dan met degelijk en goed materiaal natuurlijk. :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Post Reply

Return to “Algemeen”