View unanswered posts | View active topics It is currently 26 May 2018, 02:09

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Zonder clubverband vliegen 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Zonder clubverband vliegen
Hallo iedereen,

Ik heb enkele weken geleden vernomen dat vanaf januari 2014 het niet meer verplicht is om in clubverband te vliegen.
Je zou dan overal mogen vliegen (met genoeg ruimte natuurlijk), mits toestemming van de eigenaar.
Dit werd mij gezegd tijdens mijn (bijna) :oops: wekelijks bezoek aan de modelbouw shop Baillien in Antwerpen.

Is daar iets over bekend ?

Ook ben ik op zoek naar hobbyisten in de regio Borsbeek - Wommelgem.

Bedankt voor jullie replies.

12 Dec 2013, 12:36
Profile

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Zonder clubverband vliegen
Dat zou mij verbazen? dat ge nu zo maar mag gaan wildvliegen.
Zeker niet in jouw streek, deze valt onder het CTR van Deurne luchthaven, dan mag je nog een toestemming van de eigenaar bekomen, zonder vergunning en milieurapport ben en blijf je strafbaar.
Ook bij VML heb ik er nog niets over gelezen, Toch maar opletten, Baillien verkoopt nogal graag.

Johan.

13 Dec 2013, 00:31
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Zonder clubverband vliegen
Bedankt voor de info Matheus18, zal dan maar emigreren :smile: naar een andere locatie.
T'is verdomd moeilijk om een geschikte plaats te vinden die zowel ruim genoeg is en niet afgespannen met draad om met
toestellen zoals de Bixler 2 te vliegen, daarom ga ik meer naar de kleinere parkflyers zoals de UMX carbon cub, die dan het nadeel hebben
voor windgevoeligheid.
Ben nu aan het overwegen om toch in een club te gaan (Pegasus - Verrebroek/Beveren) alleen maar om van alle problemen
vanaf te zijn.

13 Dec 2013, 10:20
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re: Zonder clubverband vliegen
er is daar inderdaad sprake van.....het zou gaan om elektro aangedreven toestellen met een maximumgewicht van 1 kilo....uiteraard met toestemming eigenaar en er is ook een bepaalde maximumhoogte. het zou kunnen omdat deze toestellen onder de noemer " speelgoed" vallen.
ik zie trouwens niet in wie mij zou kunnen verbieden om in mijn eigen tuin of op eigen terrein te vliegen.

in elk geval zijn we dit in onze indoor-klub (want die gasten vliegen eigenlijk ook buiten)aan het uitpluizen en als ik iets nieuws weet laat ik het hier zeker weten..

mvg Wim

13 Dec 2013, 11:38
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Zonder clubverband vliegen
Beste Greywulf657 vraag eens aan de persoon van de "modelbouw shop Baillien" of je een kopie van dat tekstbericht en de bron ervan kan krijgen. Het zou nu wel kunnen dat er onder de druk van de "speelgoed fabrikanten" gewerkt wordt aan nieuwe regelgevingen. De verkoop van elektrisch rondvliegend en fladderend "RC" materiaal (speelgoed) is in alle vormen en toepassingen de laatste tijd (jaren) enorm toegenomen en mag niet ingevoerd of verkocht worden zonder de nodige erkenningskeuringen (CE keurmerk). Je kan dus geen "speelgoed " verkopen als het in feite verboden is van het te gebruiken, en indien het enkel zou toegelaten zijn op speciaal voorziene plaatsen moeten ze het zeker vermelden op de verpakking en in de handleiding.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

13 Dec 2013, 12:56
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ]