Brushless conversie Easystar I

Moderator: Sprezlaus

Sprezlaus
Posts: 770
Joined: Mon May 16, 2011 12:47 pm

Brushless conversie Easystar I

Post by Sprezlaus » Sun Apr 21, 2013 8:47 pm

Hoi,

Mijn Easystar's (stock) ESC begint te overhitten sinds vandaag, met al resultaat een barst in de neus :roll:
Tijd om brushless te gaan dus, heeft iemand een goede setup?

Momenteel vlieg (vloog?) ik op 7 sub-c (!) cellen, met een gewicht van 1020 gram.... Nogal zwaar en niet echt krachtig te noemen, maar het werkte. Ik kan de throttle-trim aanpassen, maar dan vrees ik een beetje voor de klim-rate.

Dus: brushless!

De vraag is, welke setup? Ik zou hem graag een pak lichter maken en niet beginnen met een extra motor-mount, bij voorkeur dus een inrunner die de stock 400-motor vervangt. Is een 2s-setup mogelijk?
Zoals hij nu vloog was het voor mij wel ok, verticaal moet hij niet gaan (dient hij ook niet voor), liever een tamme EZ met goede zweefeigenschappen dan een wildebras met baksteen-aspiraties.

Trouwens, zelfs met 1020 gram gewicht zweefde hij wel al behoorlijk, de eerste keer dat de esc het opgaf was hij vrij ver (200m ver minstens) en +/- 50m hoog, ik heb hem toch nog kunnen landen op 5 meter van mijn voeten. De 2e keer dat de esc het opgaf was bij de lancering, dus ja, nose-dive....


Alvast bedankt voor de raad,
S.
Rules are made for people who aren't willing to make up their own.
Chuck Yeager

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Brushless conversie Easystar I

Post by ReneDL » Mon Apr 22, 2013 12:13 am

Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Sprezlaus
Posts: 770
Joined: Mon May 16, 2011 12:47 pm

Re: Brushless conversie Easystar I

Post by Sprezlaus » Mon Apr 22, 2013 10:10 am

Bedankt Ren?, die lijken inderdaad wel geschikt hoewel het blijkbaar meer surface-motoren zijn!

Ik zoek nog wel wat verder, ik zou liefst een EU-supplier (NL warehouse?) vinden.
Alternatief kan ik natuurlijk ook kijken of het met 3000mah 2s lipo's niet zou gaan, eventueel mits vervanging esc.
Rules are made for people who aren't willing to make up their own.
Chuck Yeager

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Brushless conversie Easystar I

Post by ReneDL » Mon Apr 22, 2013 2:22 pm

Beste voor je eigen gemak,( ter attentie ... je sprak wel degelijk over een inbouw vervangmotor h? en dan is de keuze niet zo groot meer als vroeger. :? :whistle: ) haal de oude motor eruit en snij van de elapor mantel achteraan, onder de juiste hoek er ongeveer 15mm af zodat je een mooi plat vlak hebt om er een basis in 1.5mm triplex op te lijmen.
Monteer er dan dit motortje op en je zal niet weten hoe gemakkelijke en gelukkig je bent :dance: simpel en zeker goed. :wink: => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Sprezlaus
Posts: 770
Joined: Mon May 16, 2011 12:47 pm

Re: Brushless conversie Easystar I

Post by Sprezlaus » Mon Apr 22, 2013 2:41 pm

Heb ik ook al overwogen, ga er eens over nadenken!
Rules are made for people who aren't willing to make up their own.
Chuck Yeager

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Brushless conversie Easystar I

Post by ReneDL » Mon Apr 22, 2013 4:34 pm

Hier alvast een passende goede regelaar (ik heb er meerdere zo en heel tevreden over) http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Ik gebruik deze lipo => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html maar met deze zou het zeker ook moeten gaan en nog beter in balans op het zwaartepunt => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Sprezlaus
Posts: 770
Joined: Mon May 16, 2011 12:47 pm

Re: Brushless conversie Easystar I

Post by Sprezlaus » Sat Apr 27, 2013 9:19 am

Even aan het zoeken geweest in mijn onderdelen, ik heb nog een Turnigy 2830 1000kv gevonden...
Zou ik daarmee iets kunnen doen? (Ik vrees van niet)

Props die ik heb liggen:
7x5
GWS 6030
5x5 (standaard EZ-prop)
...
Rules are made for people who aren't willing to make up their own.
Chuck Yeager

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Brushless conversie Easystar I

Post by ReneDL » Sat Apr 27, 2013 10:40 am

De KV van de motor is voor de helft te laag om te renderen met een passende prop. :?
Voor je motortje "Turnigy 2830 1000kv" is de passende prop op een twee cell lipo een 10x4.5, en dan :think: ..... :idea: zal je moeten vliegen zonder staart .... :confusion-scratchheadyellow: ik denk niet dat het goed zal lukken. :mrgreen:
Ik zou gaan voor deze motor => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
En deze prop => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html of met deze heb je wat meer trekkracht en kan net nog ronddraaien boven de staart => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Passende lipo's staan hierboven reeds aangegeven. :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Sprezlaus
Posts: 770
Joined: Mon May 16, 2011 12:47 pm

Re: Brushless conversie Easystar I

Post by Sprezlaus » Sat Apr 27, 2013 11:02 am

Dacht ik wel, maar ik dacht, laat ik het maar aan iemand met meer ervaring vragen...
Soit, binnenkort nog eens een bestelling bij HK plaatsen, eerst maar eens zien of we nog iets nodig hebben (een Bixler 2 ofzo :mrgreen: )! En straks de schade al eens lijmen en testen of hij voorlopig niet te vliegen is op 6 sub-c cellen, scheelt wat massa en voltage, dus hopelijk geen problemen meer met de ESC en nog voldoende climbing rate.
Rules are made for people who aren't willing to make up their own.
Chuck Yeager

Sprezlaus
Posts: 770
Joined: Mon May 16, 2011 12:47 pm

Re: Brushless conversie Easystar I

Post by Sprezlaus » Fri May 03, 2013 9:43 am

Nog wat verder gezocht, Giantshark.co.uk is wel interessant qua prijzen...

Gevonden (en in stock):
Motor 1
Motor 2
Motor 3

Zou 1 van deze kunnen?
Motor zou ik bij Giantshark bestellen, ESC en lipo's bij HK.NL, tenzij het verschil tussen GS & HK minimaal is.
Verder alternatieven zijn altijd welkom natuurlijk :wink:
Rules are made for people who aren't willing to make up their own.
Chuck Yeager

Post Reply

Return to “Elektromotoren”