View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Oct 2018, 03:29

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Brushless conversie Easystar I 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Brushless conversie Easystar I
Hoi,

Mijn Easystar's (stock) ESC begint te overhitten sinds vandaag, met al resultaat een barst in de neus :roll:
Tijd om brushless te gaan dus, heeft iemand een goede setup?

Momenteel vlieg (vloog?) ik op 7 sub-c (!) cellen, met een gewicht van 1020 gram.... Nogal zwaar en niet echt krachtig te noemen, maar het werkte. Ik kan de throttle-trim aanpassen, maar dan vrees ik een beetje voor de klim-rate.

Dus: brushless!

De vraag is, welke setup? Ik zou hem graag een pak lichter maken en niet beginnen met een extra motor-mount, bij voorkeur dus een inrunner die de stock 400-motor vervangt. Is een 2s-setup mogelijk?
Zoals hij nu vloog was het voor mij wel ok, verticaal moet hij niet gaan (dient hij ook niet voor), liever een tamme EZ met goede zweefeigenschappen dan een wildebras met baksteen-aspiraties.

Trouwens, zelfs met 1020 gram gewicht zweefde hij wel al behoorlijk, de eerste keer dat de esc het opgaf was hij vrij ver (200m ver minstens) en +/- 50m hoog, ik heb hem toch nog kunnen landen op 5 meter van mijn voeten. De 2e keer dat de esc het opgaf was bij de lancering, dus ja, nose-dive....

Alvast bedankt voor de raad,
S.

21 Apr 2013, 20:47
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Brushless conversie Easystar I
Deze zou kunnen dienen => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... unner.html
Of deze met meer pit => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... unner.html

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

22 Apr 2013, 00:13
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Brushless conversie Easystar I
Bedankt Ren?, die lijken inderdaad wel geschikt hoewel het blijkbaar meer surface-motoren zijn!

Ik zoek nog wel wat verder, ik zou liefst een EU-supplier (NL warehouse?) vinden.
Alternatief kan ik natuurlijk ook kijken of het met 3000mah 2s lipo's niet zou gaan, eventueel mits vervanging esc.

22 Apr 2013, 10:10
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#4 Re: Brushless conversie Easystar I
Beste voor je eigen gemak,( ter attentie ... je sprak wel degelijk over een inbouw vervangmotor h? en dan is de keuze niet zo groot meer als vroeger. :? :whistle: ) haal de oude motor eruit en snij van de elapor mantel achteraan, onder de juiste hoek er ongeveer 15mm af zodat je een mooi plat vlak hebt om er een basis in 1.5mm triplex op te lijmen.
Monteer er dan dit motortje op en je zal niet weten hoe gemakkelijke en gelukkig je bent :dance: simpel en zeker goed. :wink: => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

22 Apr 2013, 14:22
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Brushless conversie Easystar I
Heb ik ook al overwogen, ga er eens over nadenken!

22 Apr 2013, 14:41
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#6 Re: Brushless conversie Easystar I
Hier alvast een passende goede regelaar (ik heb er meerdere zo en heel tevreden over) http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Ik gebruik deze lipo => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html maar met deze zou het zeker ook moeten gaan en nog beter in balans op het zwaartepunt => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html

22 Apr 2013, 16:34
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: Brushless conversie Easystar I
Even aan het zoeken geweest in mijn onderdelen, ik heb nog een Turnigy 2830 1000kv gevonden...
Zou ik daarmee iets kunnen doen? (Ik vrees van niet)

Props die ik heb liggen:
7x5
GWS 6030
5x5 (standaard EZ-prop)
...

27 Apr 2013, 09:19
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#8 Re: Brushless conversie Easystar I
De KV van de motor is voor de helft te laag om te renderen met een passende prop. :?
Voor je motortje "Turnigy 2830 1000kv" is de passende prop op een twee cell lipo een 10x4.5, en dan :think: ..... :idea: zal je moeten vliegen zonder staart .... :confusion-scratchheadyellow: ik denk niet dat het goed zal lukken. :mrgreen:
Ik zou gaan voor deze motor => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
En deze prop => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html of met deze heb je wat meer trekkracht en kan net nog ronddraaien boven de staart => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Passende lipo's staan hierboven reeds aangegeven. :wink:

27 Apr 2013, 10:40
Profile

Reply with quote
Post Number:#9 Re: Brushless conversie Easystar I
Dacht ik wel, maar ik dacht, laat ik het maar aan iemand met meer ervaring vragen...
Soit, binnenkort nog eens een bestelling bij HK plaatsen, eerst maar eens zien of we nog iets nodig hebben (een Bixler 2 ofzo :mrgreen: )! En straks de schade al eens lijmen en testen of hij voorlopig niet te vliegen is op 6 sub-c cellen, scheelt wat massa en voltage, dus hopelijk geen problemen meer met de ESC en nog voldoende climbing rate.

27 Apr 2013, 11:02
Profile

Reply with quote
Post Number:#10 Re: Brushless conversie Easystar I
Nog wat verder gezocht, Giantshark.co.uk is wel interessant qua prijzen...

Gevonden (en in stock):
Motor 1
Motor 2
Motor 3

Zou 1 van deze kunnen?
Motor zou ik bij Giantshark bestellen, ESC en lipo's bij HK.NL, tenzij het verschil tussen GS & HK minimaal is.
Verder alternatieven zijn altijd welkom natuurlijk :wink:

03 May 2013, 09:43
Profile

Reply with quote
Post Number:#11 Re: Brushless conversie Easystar I
Ik heb de EZ 2dehands gekocht en ik heb nu net iets gemerkt eigenlijk :oops: er gaan 3 draden naar de motor...
De conclusie die ik daaruit trek, hou ik liever voor mezelf :whistle: Ter mijner verdediging: hij stak wel in een brushed behuizing, maar toch.

Deze is het:
MEGAX BRUSHLESS MB20-4012 - borstelloze motor voor modellen parkfly

Specificaties:
Snelheid: 2080 r / min
Gewicht: 60g
Lengte: 40mm
Diameter: 20mm
Motor shaft diameter: 3mm
aantal gebruikte batterijen: 5-10 NiCd / NiMh (6-12V)
Maximale effici?ntie: 81%
Werken belasting: 19A-20A

Bon, tijd voor een ESC en geschikte lipo's te zoeken dus of toch maar een upgrade overwegen?
Lijkt me geen slechte motor te zijn...

03 May 2013, 10:57
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#12 Re: Brushless conversie Easystar I
Een inrunner in een tweede behuizing steken is zeker niet aan te raden, die motortjes hebben zo al meer problemen met de koeling en dat zal met die tweede mantel zeker niet verbeteren.
Die regelaar kan natuurlijk stuk gegaan zijn maar heb je onlangs geen andere prop gestoken (iets groter of meer stap) als de belasting te groot is kan hij ook uitvallen.
Maar als je toch wil veranderen zou ik het uitvoeren zoals beschreven in post #4 met dat motortje heb je gegarandeerd voldoende koeling en power op 3cell lipo's en de gewichtsverdeling (zwaartepunt) zal ook een stuk beter en gemakkelijker te verdelen uitkomen. Je kan misschien wel gaan voor een regelaar met een beetje meer overschot indien je dat wenst, het kan voor niets kwaad en je bent een beetje safer met overbelasting. http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html

03 May 2013, 14:20
Profile

Reply with quote
Post Number:#13 Re: Brushless conversie Easystar I
Ren?: Ik dacht in eerste instantie deze motor nog wel een kans te geven, de enige prijs die ik vond was ?75 :shock: Best wel een "mooie" prijs dus....
Als ik het goed heb: 11V X 20A X 80% effici?nt = 176W, lijkt me ook wel geschikt toch?

De AXN motor kan ook op 3S, dus misschien toch maar gaan voor 3S, deze 2200mah 3s-er is qua massa hetzelfde als de 2s die jij voorstelt. + die kan ik nog gebruiken in bvb een Bixler 2 of AXN Floater.

Het plan is om wat 3s-lipo's te kopen, samen met die 30A ESC die je voorstelt (merci), wat geschikte props (5x5 lijkt me ideaal) en een AXN-motor.
De huidige motor heeft bullet-connectoren, dus ESC ook van bullets voorzien en eerst testen met de huidige motor. Lukt dat, dan mag het zo blijven en zal ik verplicht zijn om een AXN-kit te kopen met een ESC (?50 met verzending in) om de AXN-motor toch nog een doel te geven :lol:

Goed idee? Ik was meer aan de Bixler 2 aan het denken, maar dat was dan meer als substituut voor de EZ, als die toch blijft vliegen kan ik beter de -iets snellere- AXN nemen.

Foto's huidige setup:

De motor-mount, lijkt me toch een brushed kannetje te zijn:
Image

De ESC, zonder krimpkous en helaas ook zonder enig opschrift:
Image

Ik dacht/hoopte dat het misschien de BEC of 1 van de servo's was die problemen gaf, maar op half gas stopt de ESC er gewoon mee, servo's blijven zonder probleem werken.

De motor en het koelgat:
Image
Gezien de motor een pak kleiner is dan de mount en er verluchting voorzien is, denk ik dat het wel ok is qua warmte. Ik kan altijd nog wat kleine gaatjes bijboren in het kannetje, dan is er meer luchtverplaatsing.

Feedback altijd welkom :wink:
Ik ga ook wel eens kijken of ik niet nog een 25A ESC heb, die zou ik morgen al kunnen voorzien van bullets, wie weet ben ik dan gesteld met slechts wat nieuwe Lipo's.

03 May 2013, 21:35
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#14 Re: Brushless conversie Easystar I
Als je nog een regelaar kan vinden is het zeker het proberen waard, je kan nadien nog bestellen wat je wil h?. :wink:

03 May 2013, 22:04
Profile

Reply with quote
Post Number:#15 Re: Brushless conversie Easystar I
Update: getest met 25A ESC en 1500Mah 3S en succesvol! Motor heeft meer dan genoeg kracht op WOT :shock:
Straks/morgen alles terug samen plakken en dan eens kijken of ik het COG goed krijg met die 1500mah's, anders bestel ik wel 2200mahs of andere.

04 May 2013, 14:08
Profile

Reply with quote
Post Number:#16 Re: Brushless conversie Easystar I
Maar VANDAAG is het mooie weer er :lach 1:

04 May 2013, 14:09
Profile

Reply with quote
Post Number:#17 Re: Brushless conversie Easystar I
Uhu Yabusa, dus fietsen herstellen, in de tuin werken en straks BBQ :mrgreen:

04 May 2013, 14:40
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#18 Re: Brushless conversie Easystar I
Wat is het gewicht van de "7 sub-c cellen" die je gebruikt hebt :think: je lipo zal het zelfde gewicht moeten hebben of je moet hem nog meer naar voor kunnen plaatsen.

04 May 2013, 14:49
Profile

Reply with quote
Post Number:#19 Re: Brushless conversie Easystar I
Zal ik eens moeten wegen Ren?, maar het pack zal helemaal naar achter en dan was het COG nog niet helemaal ok, de EZ was neuszwaar. Ik test het wel even, slechtste geval voeg ik voorlopig wat ballast toe en bestel ik beter geschikte Lipo's.

04 May 2013, 15:18
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#20 Re: Brushless conversie Easystar I
Het zou kunnen dat de ES van u neuslastig is daar de motor een stuk minder weegt dan de originele en je vliegt met ??n cel meer dus 7 en de originele batterij is met 6 cellen, dat kan een pak verschil maken natuurlijk.
En een beetje neuslastig is altijd beter en gemakkelijker en stabieler te vliegen dan staartlastig.

04 May 2013, 15:49
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next