Precision Aerobatics Katana MX

Moderator: Sprezlaus

3d Extra Time
Posts: 50
Joined: Wed Sep 08, 2010 9:40 pm

Re: Precision Aerobatics Katana MX

Post by 3d Extra Time » Fri Nov 02, 2012 7:39 pm

zijdelingse versteviging motorbox en plaatsen motor

doordat er grote zijdelingse krachten op de motorbox komen bij extreme 3d maneuvers en door de enorme power die dieze machine genereert , is het van belang dit op te vangen d.m.v. 2 CF latjes per kant

De motor plaatsen , hier ook de schroeven borgen met blauw borgmiddel
Attachments
DSC00968[1].jpg
DSC00968[1].jpg (90.43 KiB) Viewed 4610 times
DSC00969[1].jpg
DSC00969[1].jpg (114.54 KiB) Viewed 4610 times
DSC00970[1].jpg
DSC00970[1].jpg (112.42 KiB) Viewed 4610 times

3d Extra Time
Posts: 50
Joined: Wed Sep 08, 2010 9:40 pm

Re: Precision Aerobatics Katana MX

Post by 3d Extra Time » Fri Nov 02, 2012 7:41 pm

motor plaatsen
Attachments
DSC00971[1].jpg
DSC00971[1].jpg (86.42 KiB) Viewed 4608 times
DSC00972[1].jpg
DSC00972[1].jpg (86.18 KiB) Viewed 4608 times
DSC00973[1].jpg
DSC00973[1].jpg (102.22 KiB) Viewed 4608 times

3d Extra Time
Posts: 50
Joined: Wed Sep 08, 2010 9:40 pm

Re: Precision Aerobatics Katana MX

Post by 3d Extra Time » Sun Nov 04, 2012 8:44 pm

De esc is een ZTW 70 A (burst 85 A ) waarmee we in de loop der tijd steeds goede ervaringen mee hebben gehad . vooral de sbec met een continu vermogen van 4A (burst 5A) zorgt voor een bedrijfszekere werking van alle aansturingen , ook met digitale servo's


voorbereiding servo's :

als servo's nemen we Hitec 5085 , digitale metal gear servo's met ruim voldoende stelkracht.

Vooraleer de servo's te plaatsen , doen we een krimpkous over de verbining van de servoverlengkabel. Om het geheel achteraf netjes te leiden naar de ontvanger gaan de draden in een pp geine
Attachments
DSC00974[1].jpg
DSC00974[1].jpg (99.83 KiB) Viewed 4575 times
DSC00954[1].jpg
DSC00954[1].jpg (106.6 KiB) Viewed 4575 times
DSC00956[1].jpg
DSC00956[1].jpg (96.56 KiB) Viewed 4575 times

3d Extra Time
Posts: 50
Joined: Wed Sep 08, 2010 9:40 pm

Re: Precision Aerobatics Katana MX

Post by 3d Extra Time » Sun Nov 04, 2012 8:47 pm

stabilo + hoogteroer

deze zijn geprofileerd en best is om ze vooraf met elkaar te verbinden. dit gebeurt door de CA scharnieren te verlijmen en dan de opening dicht te foli?n. Omdat dit een 3d kist is , zorgen we voor maximale mechanische uitslag op het hoogteroer

achteraan de romp dient men een stukje balsa weg te snijden zodat alles er netjes in schuift. Het lijmen gebeurt met witte houtlijm.
Attachments
DSC00942[1].jpg
DSC00942[1].jpg (90.98 KiB) Viewed 4572 times
DSC00977[1].jpg
DSC00977[1].jpg (88.23 KiB) Viewed 4574 times
DSC00980[1].jpg
DSC00980[1].jpg (98.97 KiB) Viewed 4574 times

3d Extra Time
Posts: 50
Joined: Wed Sep 08, 2010 9:40 pm

Re: Precision Aerobatics Katana MX

Post by 3d Extra Time » Mon Nov 19, 2012 8:56 pm

rudder plaatsen,

eerst nog het wieltje monteren , best is om het metaal op te ruwen zodat de middeldikke CA beter pakt

let op de verschillende soorten control hevels
Attachments
DSC00985[1].jpg
DSC00985[1].jpg (78.13 KiB) Viewed 4493 times
DSC00986[1].jpg
DSC00986[1].jpg (77.82 KiB) Viewed 4493 times
DSC00987[1].jpg
DSC00987[1].jpg (79.6 KiB) Viewed 4493 times

3d Extra Time
Posts: 50
Joined: Wed Sep 08, 2010 9:40 pm

Re: Precision Aerobatics Katana MX

Post by 3d Extra Time » Mon Nov 19, 2012 9:00 pm

Motorcowl bevestigen

om deze juist te positioneren tov de spinner , eerst op een tape markeren waar de gaatjes mogen geboord worden om de cowl vast te schroeven

de prop juist zetten zodat spinner er netjes op past
Attachments
DSC00976[1].jpg
DSC00976[1].jpg (115.97 KiB) Viewed 4492 times
DSC00982[1].jpg
DSC00982[1].jpg (90.53 KiB) Viewed 4492 times
DSC00984[1].jpg
DSC00984[1].jpg (100.03 KiB) Viewed 4492 times

3d Extra Time
Posts: 50
Joined: Wed Sep 08, 2010 9:40 pm

Re: Precision Aerobatics Katana MX

Post by 3d Extra Time » Mon Nov 19, 2012 9:02 pm

Ondertussen is de lijm voor de kleindelen aan de rudder gedroogd.

rudder aan de romp bevestigen , zoals alle roeren doen we dit met dunne CA die via een pipet juist kan gedoseerd worden .

begint al een beetje op een vlieger te lijken,

Heel de romp is klaar nu , de volgende stap zijn de vleugels. Omdat hier de rolroeren af fabriek reeds zijn bevestigd (zoals op een echt toestel) , is het einde van dit bouwverslag bijna in zicht.

Het valt nogmaals op dat PA de lat weer zeer hoog heeft gelegd op vlak van afwerking en algemene kwaliteit. Ik denk niet dat er ??n merk is dat ARF's bouwt dat hier aan kan tippen. Hoed af voor de ingenieurs van PA.

deze Katana MX is +- 10 cm langer dan de Extra MX
Attachments
DSC00988[1].jpg
DSC00988[1].jpg (86.45 KiB) Viewed 4491 times
DSC00990[1].jpg
DSC00990[1].jpg (81.98 KiB) Viewed 4491 times

3d Extra Time
Posts: 50
Joined: Wed Sep 08, 2010 9:40 pm

Re: Precision Aerobatics Katana MX

Post by 3d Extra Time » Mon Nov 19, 2012 9:07 pm

de servo's in de vleugels plaatsen en de hevels aansturen . dit gebeurt dmv een alu gaffel te verbinden met een carbon staafje in een ballink. Het staafje moest ongeveer 3 mm ingekort worden om zo tot een hoek van 90? te komen in neutraalstand. Gevolg van deze werkwijze is wel dat mechanische afstellingen uitgesloten zijn en dat je dient te beschikken over een 6 kanaals computerzender zodat je alle roeren afzonderlijk kunt uittrimmen.

Vortex generators plaatsen. Dit gebeurt dmv een 2k epoxy 30min.

Dit was een hele klus omdat het er 10 stuks per vleugel zijn. Het valt meteen op dat ze een pak groter zijn als bvb de 4 delige set op de MX of bij de Bandit.
Attachments
DSC01055[1].jpg
DSC01055[1].jpg (111.45 KiB) Viewed 4489 times
DSC01023[1].jpg
DSC01023[1].jpg (108.87 KiB) Viewed 4489 times
DSC01002[1].jpg
DSC01002[1].jpg (69.77 KiB) Viewed 4489 times

Post Reply

Return to “Elektromotoren”