Propeller verschil ?

Moderator: Sprezlaus

Post Reply
frankben

Propeller verschil ?

Post by frankben » Sat Jun 30, 2012 7:03 pm

Hallo,

Op mijn scout zit origineel een bijgeleverde 9x5 inch prop (merk onbekend), deze prop geeft mij bij vol vermogen 100 watt en trekt 9,5 amp door de motor wat goed is aangezien de motor 10 amp aankan.

Wanneer ik nu een Graupner Slow Fly prop van 9x5 inch monteer dan krijg ik ongeveer 135 wat maar trekt er ook een stroom van 12 amp door de motor wat niet goed is!

Er blijkt dus een groot verschil te zitten tussen verschillende merken van props! Hoe kan men dan vertrouwen op de maat als er zoveel verschil op zit? :thinking:
Indien God wou dat de mens kon vliegen dan had hij zijn beenderen hol gemaakt en niet zijn hoofd!

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Re: Propeller verschil ?

Post by ReneDL » Sat Jun 30, 2012 9:25 pm

Er kan en er is dikwijls een verschil tussen de merken, de diameter en spoed zal meestal wel juist zijn maar vorm en het profiel kan veel verschillen waardoor je dan ook een ander rendement zal krijgen. Er is maar een goede manier om je prop te testen en dat is hem proefdraaien met een Watt - Amp?re meter en als het kan ook een toerenteller gebruiken.
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

frankben

Post by frankben » Sun Jul 01, 2012 11:38 am

inderdaad Ren?, diameter en spoed zijn gelijk maar zoals je zegt, de vorm kan veel verschil uitmaken! daarom heb ik ook een watt metertje aangeschaft :handgestures-thumbupleft: , dit is eigenlijk een onmisbaar ding voor zij die elektrisch vliegen! scheelt veel aan brandlucht :lol:
Indien God wou dat de mens kon vliegen dan had hij zijn beenderen hol gemaakt en niet zijn hoofd!

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Sun Jul 01, 2012 3:42 pm

Als je zekerheid wil hebben is dat de enige goede methode :wink: , en als je alles wil weten over welke prop het best bij je motor past kan je best een test standje maken waarmee je ook de "trust" van je motor kan zien, dan heb je alle gegevens in eens. Zoiets als deze => Stuwdruk - toerental en vermogen (Watt Amp )
Testbank motor&prop.JPG
Testbank motor&prop.JPG (27.06 KiB) Viewed 6177 times
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Sprezlaus

Post by Sprezlaus » Sun Jul 01, 2012 10:09 pm

ReneDL wrote:Als je zekerheid wil hebben is dat de enige goede methode :wink: , en als je alles wil weten over welke prop het best bij je motor past kan je best een test standje maken waarmee je ook de "trust" van je motor kan zien, dan heb je alle gegevens in eens. Zoiets als deze => Stuwdruk - toerental en vermogen (Watt Amp )
Testbank motor&prop.JPG

Leuk leuk :-)
Heb je wat meer info over deze stand Ren
Rules are made for people who aren't willing to make up their own.
Chuck Yeager

Matheus18

Post by Matheus18 » Sun Jul 01, 2012 11:47 pm

Leuk standje.

Jammer dat ik nog bij de oude stempel behoor.
Ik test mijn props nog aan de trekkracht die zij hebben als ik mijn romp van het toestel in de hand heb.
Kan dat moeilijk uitleggen, maar naargelang het toestel in de hand trekt, weet ik of de prop goed is, of niet.
Maar ben dan ook al van mijn 12 jaar aan de hobby begonnen.
Ben wel een rare op dit gebied, vertrouw meer op eigen gevoel, dan op de huidige hulpmiddelen.
Zelden bedrogen uitgekomen.

Johan.
Futaba 8J
Begin bouw Short S23 Empire vliegboot, gewoon om iets te doen.

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Mon Jul 02, 2012 8:30 am

Wel beste Johan dan zal je met elektro wel regelmatig bedrogen uitkomen hoor. :roll:
Met ontbrandingsmotoren kan je inderdaad op het gevoel en het gehoor afgaan, je kon bij het uitproberen van een andere prop ook niet veel misdoen. Met een te kleine prop ging je toestel niet voldoende trekkracht hebben en met een te grootte prop komt de motor niet op toeren.
Vroeger jaren kon je ook niet anders er bestonden nog geen elektronische toestellen om toerental en trekkracht te meten en moest je leren afgaan op een goed gehoor, gevoel en ....ondervinding.
Bij elektro motoren en zeker nu met de borstelloze motoren is er maar ??n gouden regel en die is "METEN IS WETEN" doe je dat niet zal je veel in rook zien opgaan.
Verbrandingsmotoren gaan bij overbelasting de toeren niet halen en zelfs vertragen. Elektromotoren daarentegen gaan hun max toeren wel willen halen en meer en meer stroom gaan trekken met alle gevolgen van....tot een mooie rookpluim toe, en is het de motor niet dan zal het de regelaar wel zijn die zal "uitfikken" . :angry-extinguishflame:
Het "meten en weten" van de nodige stroom is ook van groot belang bij de keuze van je lipo's, een lipo die veelvuldig op het maximum gaat belasten zal maar een kort leven hebben en rap van zijn pluimen verliezen. :sad-fever:
Groetjes ReneDL

Post Reply

Return to “Elektromotoren”