View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Oct 2018, 21:13



Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
van nitro naar electro wat is vergelijkbaar? 
Author Message

Joined: 14 Aug 2012, 17:31
Posts: 41
Reply with quote
Post Number:#1 van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
het heeft hier misschien al ooit eens gestaan...

ben het beu, krijg mijn nitromotor niet meer degelijk afgesteld zodat ie mooi stationair blijft draaien,
lukt dat wel, dan valt hij na een tijdje rustig vliegen stil als ik ineens volgas geef

wat heb ik allemaal nodig als ik de nitro eraf gooi en electro in de plaats? en prijskaartje hiervan?

vb een 20cc is vergelijkbaar met...
een 50cc met...

kan ik ergens zo een tabel vinden of iets dergelijks?


20 Aug 2012, 21:10
Profile

Joined: 14 Aug 2012, 17:31
Posts: 41
Reply with quote
Post Number:#2 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
of heeft een benzinemotor misschien minder problemen?

ben nog altijd verliefd op een verbrandingsmotor :)


20 Aug 2012, 21:14
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#3 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
Een nitro motor is niet te vergelijken met een electro.
Een borstelmotor heeft veel minder kracht en is dus niet opgewassen tegen een nitro.
Een borstelloze motor daarentegen is dan weer veel krachtiger en veegt gewoon de baan met een nitro.
Een benzinemotor is dan weer veel omvangrijker en trager lijkt mij :think:
Maar daar ken ik niet echt veel van.

Je wagen, welke schaal heeft die?

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


20 Aug 2012, 22:56
Profile

Joined: 26 Aug 2011, 02:10
Posts: 3980
Location: Genk
Reply with quote
Post Number:#4 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
Tom tis ne vlieger :P

had me ook vergist

En voor het snelle vliegen wordt meestal een afterburner jet gebruikt :P

_________________
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!


20 Aug 2012, 23:06
Profile

Joined: 14 Aug 2012, 17:31
Posts: 41
Reply with quote
Post Number:#5 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
hehe ja het is een vliegtuig :wink:
en ja een jet is ook interesant maar het gaat mij gewoon om het eindeloze afstellen van een nitro motor wat ik zo moe ben
ik wil gewoon aankomen, uitladen een vluchtje maken, inladen en terug naar huis zonder eerst een uur te moeten afstellen naargelang het koud of warm is buiten en of het nu woensdag, zondag of paasmaandag is :wink:


20 Aug 2012, 23:36
Profile

Joined: 26 Aug 2011, 02:10
Posts: 3980
Location: Genk
Reply with quote
Post Number:#6 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
2taktje kopen?

Eind dit jaar zou HPI met 2takt 1/8scale rc autos uitbrengen mss zouden deze naar vliegtuig motor gemod worden?

Moet je dan maar 1x afstellen

_________________
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!


20 Aug 2012, 23:41
Profile

Joined: 14 Aug 2012, 17:31
Posts: 41
Reply with quote
Post Number:#7 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
miss als ik het eens heb zien draaien :)
van autos op nitro en het gezeik voor zo iets af te stellen ken ik niks ;)
maar ik vermoed dat dat niet veel verschillend gaat zijn dan een vliegtuig, daarom wilde ik hier eens iemand zijn mening horen die nitro en benzine en/of electro heeft gevlogen...

want als ik naar een rc shop ga en begin over nitro:
-ja doen jonge kopen!

en als ik begin over benzine:
-ja doen jonge kopen!

da schiet niks op zo :P


20 Aug 2012, 23:52
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6189
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#8 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
:text-welcomewave: op ons forum yvesw1 je spreekt daar over motoren van 20 a 50cc dat zijn al niet van de kleinste en daar hangen dan ook al redelijke toestellen aan. :grijns: Overschakelen op elektro is de dag van vandaag geen enkel probleem meer, brushless motoren moeten zeker niet meer onder doen voor verbrandingsmotoren zelfs in het tegendeel de meeste van die motoren hebben een beter vermogen en een groot koppel zelfs op heel lage toeren. Afregelen en onderhoud is zo goed als nul het instellen van de motorregelaar is meestal eenmalig bij het installeren in een nieuw toestel en met de moderne batterijen moet je in vliegtijd ook al niet meer onder doen. Eerlijk gezegd ik was vroeger ook een nitrofanaat (ik heb zelfs nog nieuwe motoren in de kast liggen) en die zullen er vast en zeker blijven ook, ik ben overgeschakeld op elektro en zal het zeker zo houden. Het enige wat ik soms mis het ronken van de motor en de geur van de brandstof en de olie, maar dat is snel over als je voor het naar huis gaan de anderen ziet spuiten frotten en wrijven om de smurrie van hun toestel te krijgen, je kan in die tijd rustig inpakken en er dan nog ene gaan drinken ook. :wink:

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


21 Aug 2012, 00:34
Profile

Joined: 14 Aug 2012, 17:31
Posts: 41
Reply with quote
Post Number:#9 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
ReneDL wrote:
:text-welcomewave: op ons forum yvesw1 je spreekt daar over motoren van 20 a 50cc dat zijn al niet van de kleinste en daar hangen dan ook al redelijke toestellen aan. :grijns: Overschakelen op elektro is de dag van vandaag geen enkel probleem meer, brushless motoren moeten zeker niet meer onder doen voor verbrandingsmotoren zelfs in het tegendeel de meeste van die motoren hebben een beter vermogen en een groot koppel zelfs op heel lage toeren. Afregelen en onderhoud is zo goed als nul het instellen van de motorregelaar is meestal eenmalig bij het installeren in een nieuw toestel en met de moderne batterijen moet je in vliegtijd ook al niet meer onder doen. Eerlijk gezegd ik was vroeger ook een nitrofanaat (ik heb zelfs nog nieuwe motoren in de kast liggen) en die zullen er vast en zeker blijven ook, ik ben overgeschakeld op elektro en zal het zeker zo houden. Het enige wat ik soms mis het ronken van de motor en de geur van de brandstof en de olie, maar dat is snel over als je voor het naar huis gaan de anderen ziet spuiten frotten en wrijven om de smurrie van hun toestel te krijgen, je kan in die tijd rustig inpakken en er dan nog ene gaan drinken ook. :wink:


mja ben hetzelfde, er moet geluid en verbranding aan te pas komen waar ik af en toe aan kan sleutelen, anders vind ik er niks aan, een f16 piloot kruipt ook niet zonder werkoverall in zijn toestel ;)

ook niemand geen goeie bruikbare tips voor het goed afgesteld krijgen van een nitro motor? heb daarstraks aan de gasnaald gedraaid en nu krijg ik hem volledig niet meer gestart :( heb bijde schroeven anderhalve slag open gedraaid(lage & hoge toeren), dit is de standaard afstelling toch is bij een os motor (heb zelfeen asp 91 (15cc) denk dat dit allemaal hetzelfde is om vanuit te beginnen afstellen?

af en toe slaat de prop ne toer of 5 aan en dan valt hij ineens weer weg, lijkt te arm te staan maar als ik de gasnaald dan weer een halve slag verder open draai, dan stroomt de methanol uit de carburator als ik hem probeer te starten (motor staat op bijna 180? gemonteerd)

krijg hem gewoon niet aan de praat en draait mij juist niet lang genoeg , als ik een schroevedraaier wil nemen om af te stellen is hij al weer uit gevallen...dadelijk is het weer winter en heb ik nog niet gevlogen :(


23 Aug 2012, 03:35
Profile

Joined: 26 Aug 2011, 02:10
Posts: 3980
Location: Genk
Reply with quote
Post Number:#10 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
Als de naft via u carb deruit vliegt is er dan niet iets mis? :think:

_________________
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!


23 Aug 2012, 03:38
Profile

Joined: 14 Aug 2012, 17:31
Posts: 41
Reply with quote
Post Number:#11 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
ja dacht ik ook :) ineens te rijk zou ik denken... en als ik hem iets minder zet draait de prop maar 5 toeren en valt ie stil...
snap er niks van


23 Aug 2012, 04:24
Profile

Joined: 26 Aug 2011, 02:10
Posts: 3980
Location: Genk
Reply with quote
Post Number:#12 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
Revisie van de motor doen? :thinking:

Had mijn carberator ook kapot, zaten kleine barsten in hoe dat kwam geen idee, maar de nitro spoot er langs alle kanten uit en draaide ook maar voor 3-4 seconden telkens op volle toeren en dan pruttelde die uit

_________________
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!


23 Aug 2012, 04:26
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6189
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#13 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
@ Yves is er dan niemand in je vliegclub die je kan helpen :think: in der tijd als ik lid was van de "Bleu Birds" was dat heel normaal dat men elkaar ging helpen bij problemen en meestal met een goed resultaat. :wink:
Als ik het goed versta is je motor onderste boven gemonteerd in je toestel, dat oogt meestal mooi maar geeft ook veelal problemen om hem af te stellen. :? Hoe wij dat deden in der tijd wel :character-oldtimer: , we hadden bovenop onze materiaalkist twee U-vormige stukken waar onze romp in (tussen) paste en plaatsen ons toestel daar onderste boven in. Op die manier stond de motor dan gewoon recht en dus handiger om te starten en af te regelen en ... de brandstof kan niet uit de carburator lopen. Om nieuw af te regelen moet je dus eerst de regelnaalden toedraaien en dan volgens ze opgeven in het instructieboekje opendraaien (dat kan verschillen naargelang de merken) in uw geval zeg je anderhalve toer. Nu eerst de zender en dan het toetel aanleggen en de gasstick 1/4 tot 1/3 openzetten een vinger op de carburator opening houden en een paar slagen ronddraaien aan de prop. Nu de gloeiplug aansluiten en starten, slaat de motor aan loopt op in toeren en valt dan stil dan heb je meestal te weinig brandstof en moet je de hoofdsproeier een halve toer verder opendraaien en dit tot de motor blijft lopen, pas dan kan het fijn afregelen beginnen.
De zenderstick op traagloop zetten en de traagloopsproeier bijstellen tot de motor mooi loopt op traagloop dan de gasstick open zetten (niet te brutaal) en met de hoofdsproeier naald de motor zo afregelen dat hij mooi op max toeren blijft draaien. Terug naar traagloop en indien nodig daar ook nog een beetje fijn afregelen, nu de gasstick snel volledig openen, de motor moet nu snel op toeren komen zonder te haperen, pruttelt hij wat tegen dan moet je de hoofdsproeier naald een paar klikjes verder open zetten, dit herhaal je tot de motor goed opgaat in toeren bij het openen van de carburator. Een tweede persoon je toestel uit de U-vormen laten halen en het vertikaal houden (met de motor recht omhoog) hij moet mooi blijven draaien op traagloop en mag bij volgas ook niet haperen. Dan kan je zeggen dat je motor goed is afgeregeld en klaar is om te vliegen. Wil je naderhand het toestel gewoon opstarten (met de wielen naar beneden) en dus de motor onderste boven kan je best de gasstick op 1/3 plaatsen en gebruik maken van een elektrische starter, je zal zien dat het veel vlotter zal gaan.
Ik hoop dat je hiermee geholpen zal zijn. :wink:

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


23 Aug 2012, 08:52
Profile

Joined: 14 Aug 2012, 17:31
Posts: 41
Reply with quote
Post Number:#14 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
goh, veronderstel van wel maar ben er nog maar 1 keer geweest, heb vroeger altijd in zwartberg gevlogen, dit is korter bij mijn woonplaats maar omdat ik nu een cnc metaalbedrijf heb op het industrieterrein van overpelt, en mijn toestellen hier heb staan, is het korter bij voor mij om in lommel te gaan vliegen...

maar zoals ik al zei, heb sinds de opstart van mijn firma geen tijd meer gehad maar het begon weer te kriebelen :) daarom dat ik nu in lommel een keer ben gegaan :)

ik wilde hem gewoon vliegklaar hebben als ik vertrek, dit is meestal in de avond als ik al kan gaan dan is dit meestal tegen 20u, dan is er niet altijd nog iemand aan het vliegen om eventueel te helpen afstellen...


23 Aug 2012, 14:34
Profile

Joined: 26 Aug 2011, 02:10
Posts: 3980
Location: Genk
Reply with quote
Post Number:#15 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
Je mag toch niet meer vliegen op zwartberg vliegveld? :thinking:

_________________
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!


23 Aug 2012, 14:42
Profile

Joined: 14 Aug 2012, 17:31
Posts: 41
Reply with quote
Post Number:#16 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
en ja een u stuk heb ik wel maar dit is met een lint naar elkaar verbonden dus de vlieger ligt er te los op (is niet makkelijk om te starten en te laten draaien)

Image


23 Aug 2012, 15:15
Profile

Joined: 14 Aug 2012, 17:31
Posts: 41
Reply with quote
Post Number:#17 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
yabusa wrote:
Je mag toch niet meer vliegen op zwartberg vliegveld? :thinking:


niet?? nog maar pas dan want ben er een paar weken geleden nog gaan zien met mijn zoontje, toen waren ze toch bezig (naast het echt vliegveld op het modelvlieggedeelte toch h??)

vond het nogthans fijn daar, mooi verharde baan...lommel vind ik minder, korte baan, gras... heb altijd een lang stuk nodig om te landen, de lengte van wielen boven de grond tot touch down kan ik niet op 10 meter doen :)


23 Aug 2012, 15:18
Profile

Joined: 26 Aug 2011, 02:10
Posts: 3980
Location: Genk
Reply with quote
Post Number:#18 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
Mmmm dacht dat er even geluid overlast was en dat zooi met de nieuwe inwoners daar :P

Zal dan wel al opgelost zijn waarschijnlijk :think: als je nog eens gaat vliegen lemme know :P tis 10-15 minuten fietsen voor mij

_________________
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!


23 Aug 2012, 15:19
Profile

Joined: 14 Aug 2012, 17:31
Posts: 41
Reply with quote
Post Number:#19 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
ja dat is het juist, ik heb firma op industrieterrein overpelt nu en meestal zeg ik tegen 20u tegen mijn eigen:
fuck it ik ga ff vliegen hehe maar dan rij ik rap naar lommel en kom ik daarna terug op de zaak om verder te werken, zwartberg is te ver van hieruit ,om daarna terug te komen :)


23 Aug 2012, 15:22
Profile

Joined: 26 Aug 2011, 02:10
Posts: 3980
Location: Genk
Reply with quote
Post Number:#20 Re: van nitro naar electro wat is vergelijkbaar?
Lommel ligt me te ver af :P om nog om 8 uur te vertrekken :lol:

_________________
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!


23 Aug 2012, 15:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum theme by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.