View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2018, 02:23

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Neutrale positie voorwielen 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Neutrale positie voorwielen
Als ik mijn auto aan zet met de stuur trim op de zender in neutrale positie, staan de wielen zoals op de foto.
Om ze recht te krijgen moet ik de stuur trim op de zender volledig naar 1 kant zetten, dat lijkt me niet echt normaal.
Is dit aan te passen zodat de neutrale positie bij opstarten van de auto al iets dichter bij recht vooruit ligt?

Attachments:
Stuur_Verkeerd.png
Stuur_Verkeerd.png [ 414.53 KiB | Viewed 4449 times ]

31 Jan 2016, 16:48
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Neutrale positie voorwielen
Daar is inderdaad zo te zien het een en ander niet juist :?
Eerst een paar vraagjes, is dat een nieuwe auto en heb je ergens mee tegenaan gereden, zijn die wielen aangedreven of niet.
Als je het rechter wiel mooi recht zet dan staat het linkerwiel toch nog naar links of niet.
Zo te zien zit er geen borgschroefje in het servoarmpje op de servo as.
Laat ons iets weten zodat we verder kunnen denken. :confusion-scratchheadyellow:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

31 Jan 2016, 20:27
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Neutrale positie voorwielen
Nieuwe auto, heb er 1 testritje mee gemaakt, maar was al van in't begin zo.
Je kan op de foto zien dat de servo zelf niet mooi recht staat, er is niets verbogen ofzo, gewoon de startpositie van de servo staat niet in neutraal.
De wielen zijn aangedreven

Edit: in bijlage een foto met de stuurtrim op de zender volledig naar 1 kant (zodat ie rechtdoor rijdt, in neutraal staat)

Attachments:
Stuur_Gecorrigeerd.png
Stuur_Gecorrigeerd.png [ 451.02 KiB | Viewed 4444 times ]

31 Jan 2016, 20:29
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#4 Re: Neutrale positie voorwielen
Zo te zien zijn er twee punten niet in orde (en als er geen borgschroefje op het servo armpje zit zijn het er drie) :roll:
1- de servo arm zit verkeerd op de servo as, indien geen borgschroefje aanwezig moet je de servo arm van de servo lichten (aftrekken) de trim op de zender nu in het midden plaatsen (met de batterijen aangesloten) en de servoarm nu terugplaatsen mooi in het midden van de servo. Dan zullen de wielen met zender trim in het midden staan zoals in foto 2. Borgschroefje plaatsen aan de as zijde van het servo armpje zodat deze niet kan oplichten of loskomen.(punt 3)
2- de wielen hebben teveel uitspoor, de wielen moeten zo goed of evenwijdig staan ten opzichte van elkaar (met aangedreven wielen iets uitspoor +- 0.5mm) om dat bij te regelen moet je de verbinding aan de achterkant van de wielen losmaken en een paar toeren uitdraaien tot de wielen evenwijdig +0.5mm staan. De verbindingen terug plaatsen en evenwijdigheid controleren en dat herhalen tot de wielen juist staan.
Hopelijk ben je met deze uitleg geholpen, heb je nog vragen ....laat ze maar horen. :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

31 Jan 2016, 21:20
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Neutrale positie voorwielen
Borgschroefje: Bedoel je een schroefje op de aangeduide plaats? (daar zit een schroefje)

Ik had al een gedacht dat de wielen iets te veel uit elkaar stonden, ik ging dat eens navragen in Eeklo (dit weekend wateroverlast due parcours gesloten :cry: )
Ik vermoed dat er niets hoeft losgemaakt te worden, er is een stuk in die steun voorzien om langer/korter gemaakt te worden met een gewoon moersleuteltje.

Alleszins, ik ging er niet echt mee rijden tot ik eens naar de rc club in Eeklo geweest was.
Kwestie van door mijn onkunde niet direct iets te beschadigen als dat kan voorkomen worden.

Attachments:
Borgschroefje.png
Borgschroefje.png [ 407.22 KiB | Viewed 4443 times ]

31 Jan 2016, 21:37
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#6 Re: Neutrale positie voorwielen
Het is inderdaad dat schroefje die je dan moet verwijderen en doen wat ik hierboven heb beschreven.
Maak eens een foto van de onderkant zodat ik de bevestiging en de verbindingsstangen kan zien, voor toe of uitspoor moet je normaal daar regelen en niet aan de ophanging.

01 Feb 2016, 01:20
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: Neutrale positie voorwielen
Schroefje is er uit, maar ik krijg met geen stokken beweging in die stuurarm.
Is er een truukje om die stuurarm van de servo te krijgen?

Edit: Uiteindelijk toch los gekregen na veel zwoegen en sleuren :whistle:

01 Feb 2016, 18:59
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#8 Re: Neutrale positie voorwielen
Normaal gaat dat vlot hoor :handgestures-thumbsup: gewoon omhoog schuiven op de rechte vertanding en op de gewenste positie er terug opduwen.
Het mag een beetje spanning hebben, dan is er zeker geen speling en zal het ook niet rap los komen. :wink:

01 Feb 2016, 20:45
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#9 Re: Neutrale positie voorwielen
Alantin wrote:
Ik vermoed dat er niets hoeft losgemaakt te worden, er is een stuk in die steun voorzien om langer/korter gemaakt te worden met een gewoon moersleuteltje.

Ik heb de manual met stuktekeningen opgezocht en inderdaad de verbindingsstangetjes tussen de gewrichtjes zijn voorzien van schroefdraad (een kant links en een kant rechtse draad) aan de uiteinden en hebben in het midden een zeskantje om te verdraaien met een steeksleuteltje. Met of tegen klokwijzerzin draaien om de afstand te verlengen of verkorten. Ik zou kant per kant regelen tot de wielen mooi recht , evenwijdig staan ten opzichte van elkaar en dan alle twee de asjes een halve toer terug draaien om het uitspoor te realiseren. :wink:

01 Feb 2016, 23:13
Profile

Reply with quote
Post Number:#10 Re: Neutrale positie voorwielen
Ondertussen mijn eerste ritje er op zitten.
1 accu leeg gereden, de tweede begonnen.
En dan heeft de stuurservo het begeven.

Ik heb een reserve bijgekocht (ze hadden me dat aangeraden), dus straks even die servo vervangen

06 Feb 2016, 14:19
Profile

Reply with quote
Post Number:#11 Re: Neutrale positie voorwielen
Alantin wrote:
Ondertussen mijn eerste ritje er op zitten.
1 accu leeg gereden, de tweede begonnen.
En dan heeft de stuurservo het begeven.

Ik heb een reserve bijgekocht (ze hadden me dat aangeraden), dus straks even die servo vervangen

hey Alantin is toch wel vlug he dat die stuurservo stuk is of is dat normaal ,en dat na een eerste ritje ??
ik als leek vind dit toch vlug grtz

06 Feb 2016, 16:25
Profile

Reply with quote
Post Number:#12 Re: Neutrale positie voorwielen
Ja vind ik ook hoor.
Ik ga zeker kijken of dat in garantie vervangen kan worden.
Maar ondertussen heb ik wel die andere servo om verder te rijden :wink:

06 Feb 2016, 16:44
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#13 Re: Neutrale positie voorwielen
Als je met de voorwielen niet hard ergens tegenaan gereden hebt is dat inderdaad niet normaal dat de servo niet meer werkt, ik zou dan ook aanspraak proberen te maken op een nieuwe servo.

07 Feb 2016, 00:55
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#14 Re: Neutrale positie voorwielen
@ Alantin heb je dan het toe-uitspoor kunnen regelen zodat de wielen evenwijdig staan (met een klein beetje uitspoor +-0.5mm) ten opzichte van elkaar. :think:
Zoals de wielen op de afbeelding staan kan dat ook een heel zware belasting zijn voor de stuurservo bij het snel optrekken.

07 Feb 2016, 11:20
Profile

Reply with quote
Post Number:#15 Re: Neutrale positie voorwielen
Toe out spoor is momenteel niet mijn grootste probleem.
Zonet even naar Eeklo geweest en een goeie beginnersles gekregen.
Rij niet door water!

Al mijn roulementen moeten nagekeken worden (zeker al 1 die vervangen moet worden)
Ik zal dus al direct first hand experience opdoen met onderhoud van de auto (Aan alle slechte kanten zit een goeie kant :wink: )

13 Feb 2016, 17:17
Profile

Reply with quote
Post Number:#16 Re: Neutrale positie voorwielen
Kleine update.
4 nieuwe kogellagers besteld, alle andere zijn nog goed.
Binnen iets van een 2 weken ben ik weer op weg

Ondertussen ook een mailke gestuurd naar PK ivm die servo, zou mooi zijn als dat onder garantie valt :pray:
Ondertussen heb ik wel al een vervangservo :mrgreen:

29 Feb 2016, 22:40
Profile

Reply with quote
Post Number:#17 Re: Neutrale positie voorwielen
hmmm, raar dat je al problemen hebt met lagertjes die blokkeren, ik rijd meestal met mn wagens in alle soorten weer en met de summit zelfs al enkele keren door vijvers gaan peddelen...
in 5 jaar met auto's nooit lagers gehad die kraakten of vastliepen...
Wel maak ik er een goeie gewoonte van, telkens ik in water gereden heb, van de lagertjes die mogelijk in contact gekomen zijn met water even lichtjes in te spuiten met WD-40 of een ander vochtverdrijvend middel...
Vooral de wiellagers, lagers aan de differentieels en lagers in de servo-savers zien het meeste af van water en zand.

Dus een kleine tip :wink:

vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

02 Mar 2016, 21:24
Profile

Reply with quote
Post Number:#18 Re: Neutrale positie voorwielen
het zijn inderdaad 3 lagers van aan de wielen die kapot zijn.
Maar ik vermoed dat het ook wel een gevolg is van het water hier thuis (had hem nog wat afgespoeld :? ) Dat water heeft een zeer hoog ijzergehalte, had ik niet aan gedacht.

Maar bedankt voor de tip.
Die WD-40, is dat gewone kruipolie? (dat heb ik hier wel staan)

02 Mar 2016, 23:15
Profile

Reply with quote
Post Number:#19 Re: Neutrale positie voorwielen
WD-40 is een gewone kruipolie, maar wordt ook verkocht in blauwe spuitbussen met gewoon WD-40 op, maar elk soort olie is goed normaal...
je auto afspoelen kan zeker geen kwaad na een rit, zeker na een rit in modder, stof, gras of andere smeerlapperij :wink:
Gewoonlijk na een vettige rit met mn baja haal is de elektronica doos eraf en de motor en spuit ik die ook gewoon af met de hogedrukreiniger.
Alleen achteraf de lagers goed inspuiten dat ze niet beginnen te roesten.
Ook helpt het om goede lagers te hebben, als je ze vervangt door nieuwe kan het zeker geen kwaad om een een paar centjes meer uit te geven voor betere lagers.
Zelf gebruik ik keramische lagers van boca bearings, deze zijn duidelijk slijtvaster en hebben echt geen speling tov goedkope lagertjes die je soms wel tegen komt bij de modelbouwwinkel...
Bij mij gaan de lagers meestal in de versnellingsbak en binnenin de differentieels kapot, althans bij mijn summit.
Maar dat komt vooral door een ombouw naar brushless (beetje overkill) allemaal stalen aandrijfassen en stalen tandwielen, waarop de standaardlagertjes precies niet echt berekend zijn.
Met de nieuwe lagers die erin gaan van boca heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad.

Dus, gewoon na elke rit, eventjes alles proper maken en lagers lichtjes in-oliën en normaal zouden je lagers dan veel langer moeten meegaan.
Is dit niet zo, eens kijken voor een ander alternatief qua lagers, gaan ze nog steeds te snel kapot, scheelt er iets met de manier waarop ze gemonteerd worden, of zijn het niet het juiste type lager voor de belasting die je erop zet.
In dat laatste geval gaat het wel meer om een fout van het ontwerp, maar aangezien de meeste auto's dezelfde lagers gebuiken is dat hoogstonwaarschijnlijk.
Let wel erop dat wanneer je je nieuwe lagers monteerd in je fusees dat je ze erin drukt, door alleen op de buitenste ring te duwen niet de binnenste waardoor je bij die kleine lagertjes al wel eens te veel zijwaartse kracht erop kunst zetten en de kooi van de kogeltjes durft verbuigen of de dichtingsringen naar binnen durven buigen en zo extra frictie

:sorry: voor de lange uitleg, lange werkdag, veel cafeïne...

vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

03 Mar 2016, 02:01
Profile

Reply with quote
Post Number:#20 Re: Neutrale positie voorwielen
booster666 wrote:
:sorry: voor de lange uitleg, lange werkdag, veel cafeïne...

Je kan me moeilijk te veel info geven als het me interesseert :twisted:

Alleszins al bedankt voor de tip bij het insteken van de lagers, daar ging ik niet aan gedacht hebben.

Eerst nog de tweede helft van de onderdelen kuisen en dan beginnen aan opnieuw monteren :smile:

03 Mar 2016, 14:04
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next