Neutrale positie voorwielen

Alantin
Posts: 123
Joined: Tue Jan 19, 2016 9:06 pm

Neutrale positie voorwielen

Post by Alantin » Sun Jan 31, 2016 3:48 pm

Als ik mijn auto aan zet met de stuur trim op de zender in neutrale positie, staan de wielen zoals op de foto.
Om ze recht te krijgen moet ik de stuur trim op de zender volledig naar 1 kant zetten, dat lijkt me niet echt normaal.
Is dit aan te passen zodat de neutrale positie bij opstarten van de auto al iets dichter bij recht vooruit ligt?
Attachments
Stuur_Verkeerd.png
Stuur_Verkeerd.png (414.53 KiB) Viewed 5381 times
Auto's: Kyosho PureTen EP Alpha, Arrma Typhon, ECX Ruckus 4WD
Heli's: Blade mCX2, Blade Nano CPS, Blade 230S
Vliegtuigen: AF-Model Sky Surfer

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Neutrale positie voorwielen

Post by ReneDL » Sun Jan 31, 2016 7:27 pm

Daar is inderdaad zo te zien het een en ander niet juist :?
Eerst een paar vraagjes, is dat een nieuwe auto en heb je ergens mee tegenaan gereden, zijn die wielen aangedreven of niet.
Als je het rechter wiel mooi recht zet dan staat het linkerwiel toch nog naar links of niet.
Zo te zien zit er geen borgschroefje in het servoarmpje op de servo as.
Laat ons iets weten zodat we verder kunnen denken. :confusion-scratchheadyellow:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Alantin
Posts: 123
Joined: Tue Jan 19, 2016 9:06 pm

Re: Neutrale positie voorwielen

Post by Alantin » Sun Jan 31, 2016 7:29 pm

Nieuwe auto, heb er 1 testritje mee gemaakt, maar was al van in't begin zo.
Je kan op de foto zien dat de servo zelf niet mooi recht staat, er is niets verbogen ofzo, gewoon de startpositie van de servo staat niet in neutraal.
De wielen zijn aangedreven

Edit: in bijlage een foto met de stuurtrim op de zender volledig naar 1 kant (zodat ie rechtdoor rijdt, in neutraal staat)
Attachments
Stuur_Gecorrigeerd.png
Stuur_Gecorrigeerd.png (451.02 KiB) Viewed 5376 times
Auto's: Kyosho PureTen EP Alpha, Arrma Typhon, ECX Ruckus 4WD
Heli's: Blade mCX2, Blade Nano CPS, Blade 230S
Vliegtuigen: AF-Model Sky Surfer

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Neutrale positie voorwielen

Post by ReneDL » Sun Jan 31, 2016 8:20 pm

Zo te zien zijn er twee punten niet in orde (en als er geen borgschroefje op het servo armpje zit zijn het er drie) :roll:
1- de servo arm zit verkeerd op de servo as, indien geen borgschroefje aanwezig moet je de servo arm van de servo lichten (aftrekken) de trim op de zender nu in het midden plaatsen (met de batterijen aangesloten) en de servoarm nu terugplaatsen mooi in het midden van de servo. Dan zullen de wielen met zender trim in het midden staan zoals in foto 2. Borgschroefje plaatsen aan de as zijde van het servo armpje zodat deze niet kan oplichten of loskomen.(punt 3)
2- de wielen hebben teveel uitspoor, de wielen moeten zo goed of evenwijdig staan ten opzichte van elkaar (met aangedreven wielen iets uitspoor +- 0.5mm) om dat bij te regelen moet je de verbinding aan de achterkant van de wielen losmaken en een paar toeren uitdraaien tot de wielen evenwijdig +0.5mm staan. De verbindingen terug plaatsen en evenwijdigheid controleren en dat herhalen tot de wielen juist staan.
Hopelijk ben je met deze uitleg geholpen, heb je nog vragen ....laat ze maar horen. :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Alantin
Posts: 123
Joined: Tue Jan 19, 2016 9:06 pm

Re: Neutrale positie voorwielen

Post by Alantin » Sun Jan 31, 2016 8:37 pm

Borgschroefje: Bedoel je een schroefje op de aangeduide plaats? (daar zit een schroefje)

Ik had al een gedacht dat de wielen iets te veel uit elkaar stonden, ik ging dat eens navragen in Eeklo (dit weekend wateroverlast due parcours gesloten :cry: )
Ik vermoed dat er niets hoeft losgemaakt te worden, er is een stuk in die steun voorzien om langer/korter gemaakt te worden met een gewoon moersleuteltje.

Alleszins, ik ging er niet echt mee rijden tot ik eens naar de rc club in Eeklo geweest was.
Kwestie van door mijn onkunde niet direct iets te beschadigen als dat kan voorkomen worden.
Attachments
Borgschroefje.png
Borgschroefje.png (407.22 KiB) Viewed 5375 times
Auto's: Kyosho PureTen EP Alpha, Arrma Typhon, ECX Ruckus 4WD
Heli's: Blade mCX2, Blade Nano CPS, Blade 230S
Vliegtuigen: AF-Model Sky Surfer

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Neutrale positie voorwielen

Post by ReneDL » Mon Feb 01, 2016 12:20 am

Het is inderdaad dat schroefje die je dan moet verwijderen en doen wat ik hierboven heb beschreven.
Maak eens een foto van de onderkant zodat ik de bevestiging en de verbindingsstangen kan zien, voor toe of uitspoor moet je normaal daar regelen en niet aan de ophanging.
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Alantin
Posts: 123
Joined: Tue Jan 19, 2016 9:06 pm

Re: Neutrale positie voorwielen

Post by Alantin » Mon Feb 01, 2016 5:59 pm

Schroefje is er uit, maar ik krijg met geen stokken beweging in die stuurarm.
Is er een truukje om die stuurarm van de servo te krijgen?

Edit: Uiteindelijk toch los gekregen na veel zwoegen en sleuren :whistle:
Auto's: Kyosho PureTen EP Alpha, Arrma Typhon, ECX Ruckus 4WD
Heli's: Blade mCX2, Blade Nano CPS, Blade 230S
Vliegtuigen: AF-Model Sky Surfer

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Neutrale positie voorwielen

Post by ReneDL » Mon Feb 01, 2016 7:45 pm

Normaal gaat dat vlot hoor :handgestures-thumbsup: gewoon omhoog schuiven op de rechte vertanding en op de gewenste positie er terug opduwen.
Het mag een beetje spanning hebben, dan is er zeker geen speling en zal het ook niet rap los komen. :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Neutrale positie voorwielen

Post by ReneDL » Mon Feb 01, 2016 10:13 pm

Alantin wrote: Ik vermoed dat er niets hoeft losgemaakt te worden, er is een stuk in die steun voorzien om langer/korter gemaakt te worden met een gewoon moersleuteltje.

Ik heb de manual met stuktekeningen opgezocht en inderdaad de verbindingsstangetjes tussen de gewrichtjes zijn voorzien van schroefdraad (een kant links en een kant rechtse draad) aan de uiteinden en hebben in het midden een zeskantje om te verdraaien met een steeksleuteltje. Met of tegen klokwijzerzin draaien om de afstand te verlengen of verkorten. Ik zou kant per kant regelen tot de wielen mooi recht , evenwijdig staan ten opzichte van elkaar en dan alle twee de asjes een halve toer terug draaien om het uitspoor te realiseren. :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Alantin
Posts: 123
Joined: Tue Jan 19, 2016 9:06 pm

Re: Neutrale positie voorwielen

Post by Alantin » Sat Feb 06, 2016 1:19 pm

Ondertussen mijn eerste ritje er op zitten.
1 accu leeg gereden, de tweede begonnen.
En dan heeft de stuurservo het begeven.

Ik heb een reserve bijgekocht (ze hadden me dat aangeraden), dus straks even die servo vervangen
Auto's: Kyosho PureTen EP Alpha, Arrma Typhon, ECX Ruckus 4WD
Heli's: Blade mCX2, Blade Nano CPS, Blade 230S
Vliegtuigen: AF-Model Sky Surfer

Post Reply

Return to “Algemeen”