Neutrale positie voorwielen

Ronny25

Re: Neutrale positie voorwielen

Post by Ronny25 » Sat Feb 06, 2016 3:25 pm

Alantin wrote:Ondertussen mijn eerste ritje er op zitten.
1 accu leeg gereden, de tweede begonnen.
En dan heeft de stuurservo het begeven.

Ik heb een reserve bijgekocht (ze hadden me dat aangeraden), dus straks even die servo vervangen

hey Alantin is toch wel vlug he dat die stuurservo stuk is of is dat normaal ,en dat na een eerste ritje ??
ik als leek vind dit toch vlug grtz

Alantin

Post by Alantin » Sat Feb 06, 2016 3:44 pm

Ja vind ik ook hoor.
Ik ga zeker kijken of dat in garantie vervangen kan worden.
Maar ondertussen heb ik wel die andere servo om verder te rijden :wink:
Auto's: Kyosho PureTen EP Alpha, Arrma Typhon, ECX Ruckus 4WD
Heli's: Blade mCX2, Blade Nano CPS, Blade 230S
Vliegtuigen: AF-Model Sky Surfer

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Sat Feb 06, 2016 11:55 pm

Als je met de voorwielen niet hard ergens tegenaan gereden hebt is dat inderdaad niet normaal dat de servo niet meer werkt, ik zou dan ook aanspraak proberen te maken op een nieuwe servo.
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Sun Feb 07, 2016 10:20 am

@ Alantin heb je dan het toe-uitspoor kunnen regelen zodat de wielen evenwijdig staan (met een klein beetje uitspoor +-0.5mm) ten opzichte van elkaar. :think:
Zoals de wielen op de afbeelding staan kan dat ook een heel zware belasting zijn voor de stuurservo bij het snel optrekken.
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Alantin

Post by Alantin » Sat Feb 13, 2016 4:17 pm

Toe out spoor is momenteel niet mijn grootste probleem.
Zonet even naar Eeklo geweest en een goeie beginnersles gekregen.
Rij niet door water!

Al mijn roulementen moeten nagekeken worden (zeker al 1 die vervangen moet worden)
Ik zal dus al direct first hand experience opdoen met onderhoud van de auto (Aan alle slechte kanten zit een goeie kant :wink: )

Alantin

Post by Alantin » Mon Feb 29, 2016 9:40 pm

Kleine update.
4 nieuwe kogellagers besteld, alle andere zijn nog goed.
Binnen iets van een 2 weken ben ik weer op weg

Ondertussen ook een mailke gestuurd naar PK ivm die servo, zou mooi zijn als dat onder garantie valt :pray:
Ondertussen heb ik wel al een vervangservo :mrgreen:

booster666

Post by booster666 » Wed Mar 02, 2016 8:24 pm

hmmm, raar dat je al problemen hebt met lagertjes die blokkeren, ik rijd meestal met mn wagens in alle soorten weer en met de summit zelfs al enkele keren door vijvers gaan peddelen...
in 5 jaar met auto's nooit lagers gehad die kraakten of vastliepen...
Wel maak ik er een goeie gewoonte van, telkens ik in water gereden heb, van de lagertjes die mogelijk in contact gekomen zijn met water even lichtjes in te spuiten met WD-40 of een ander vochtverdrijvend middel...
Vooral de wiellagers, lagers aan de differentieels en lagers in de servo-savers zien het meeste af van water en zand.

Dus een kleine tip :wink:
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

Alantin

Post by Alantin » Wed Mar 02, 2016 10:15 pm

het zijn inderdaad 3 lagers van aan de wielen die kapot zijn.
Maar ik vermoed dat het ook wel een gevolg is van het water hier thuis (had hem nog wat afgespoeld :? ) Dat water heeft een zeer hoog ijzergehalte, had ik niet aan gedacht.

Maar bedankt voor de tip.
Die WD-40, is dat gewone kruipolie? (dat heb ik hier wel staan)

booster666

Post by booster666 » Thu Mar 03, 2016 1:01 am

WD-40 is een gewone kruipolie, maar wordt ook verkocht in blauwe spuitbussen met gewoon WD-40 op, maar elk soort olie is goed normaal...
je auto afspoelen kan zeker geen kwaad na een rit, zeker na een rit in modder, stof, gras of andere smeerlapperij :wink:
Gewoonlijk na een vettige rit met mn baja haal is de elektronica doos eraf en de motor en spuit ik die ook gewoon af met de hogedrukreiniger.
Alleen achteraf de lagers goed inspuiten dat ze niet beginnen te roesten.
Ook helpt het om goede lagers te hebben, als je ze vervangt door nieuwe kan het zeker geen kwaad om een een paar centjes meer uit te geven voor betere lagers.
Zelf gebruik ik keramische lagers van boca bearings, deze zijn duidelijk slijtvaster en hebben echt geen speling tov goedkope lagertjes die je soms wel tegen komt bij de modelbouwwinkel...
Bij mij gaan de lagers meestal in de versnellingsbak en binnenin de differentieels kapot, althans bij mijn summit.
Maar dat komt vooral door een ombouw naar brushless (beetje overkill) allemaal stalen aandrijfassen en stalen tandwielen, waarop de standaardlagertjes precies niet echt berekend zijn.
Met de nieuwe lagers die erin gaan van boca heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad.

Dus, gewoon na elke rit, eventjes alles proper maken en lagers lichtjes in-oliën en normaal zouden je lagers dan veel langer moeten meegaan.
Is dit niet zo, eens kijken voor een ander alternatief qua lagers, gaan ze nog steeds te snel kapot, scheelt er iets met de manier waarop ze gemonteerd worden, of zijn het niet het juiste type lager voor de belasting die je erop zet.
In dat laatste geval gaat het wel meer om een fout van het ontwerp, maar aangezien de meeste auto's dezelfde lagers gebuiken is dat hoogstonwaarschijnlijk.
Let wel erop dat wanneer je je nieuwe lagers monteerd in je fusees dat je ze erin drukt, door alleen op de buitenste ring te duwen niet de binnenste waardoor je bij die kleine lagertjes al wel eens te veel zijwaartse kracht erop kunst zetten en de kooi van de kogeltjes durft verbuigen of de dichtingsringen naar binnen durven buigen en zo extra frictie

:sorry: voor de lange uitleg, lange werkdag, veel cafeïne...
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

Alantin

Post by Alantin » Thu Mar 03, 2016 1:04 pm

booster666 wrote: :sorry: voor de lange uitleg, lange werkdag, veel cafeïne...

Je kan me moeilijk te veel info geven als het me interesseert :twisted:

Alleszins al bedankt voor de tip bij het insteken van de lagers, daar ging ik niet aan gedacht hebben.

Eerst nog de tweede helft van de onderdelen kuisen en dan beginnen aan opnieuw monteren :smile:

Post Reply

Return to “Algemeen”