View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2018, 02:10

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Plannen voor een driemaster of dergelijke. 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Plannen voor een driemaster of dergelijke.
Ik ben op zoek naar een deftig, gedetailleerd plan voor het bouwen van een driemaster of een soortgelijk schip.
Ik ben er al een paar op het spoor maar meestal blijft het bij een technische beschrijving met een afbeelding van het afgewerkte schip.
Bij deze zou ik dus de hulp willen inroepen van diegene die iets meer tijd hebben om te zoeken op het net of misschien in persoonlijke archieven. :D

Mijn voorkeur gaat uit naar schepen met een verhaal zoals "The Wicked Wench" (The black pearl), "The Flying Dutchman" of het schip van zwartbaard ("Queen Anne's Revenge").
Maar ik zou al tevreden zijn met een knappe 2 of driemaster stijl "Mercator", "Cutty Sark", etc.

http://www.rat-rc.be

03 Sep 2011, 14:54
Profile

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Plannen voor een driemaster of dergelijke.
Voor de ge?nterreseerden:
http://www.maritimepassion.fr/fr/x/plans-de-bateaux.html
Om de plannen te verkrijgen van het schip van je keuze, moet je je wel tot lid laten maken.

03 Sep 2011, 15:58
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Plannen voor een driemaster of dergelijke.
Gezien mijn gebrek aan geduld :whistle:
Heb ik op deze site:
http://bestshipmodels.com/
De plannen gekocht van de "Friedrich Wilhelm zu Pferde".
Nu nog laten afdrukken.

Moest er nog iemand ze willen, geef maar een seintje! :grijns:

04 Sep 2011, 02:58
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re: Plannen voor een driemaster of dergelijke.
Ik zou mijn zeiler vanop afstand bestuurbaar willen maken maar dan moet ik eerst weten hoe zo'n schip bestuurd word. :think:
Ik vind wel uitleg over de werking van moderne zeilers maar over een 2 of driemaster vind ik niks. :confusion-scratchheadyellow:
Kan iemand van jullie mij helpen? :|

04 Sep 2011, 20:06
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Plannen voor een driemaster of dergelijke.
Het eerste wat je moet weten is het wel een varend model :think: waar ik sterk mijn twijfels over heb als ik zie hoe dicht tegen de waterlijn die geschutgaten zitten.
Van zodra hij een beetje schuin gaat liggen zal hij langs daar water maken, je zal ook moeten nagaan hoeveel ballast er moet aankomen om hem recht te houden in de wind. Je zal dat zeker op voorhand moeten voorzien je zal sowieso compromissen moeten sluiten, en met het onderwaterschip afwijken van het originele als je er een echt varende boot wil van maken.
En je kon zeker geen moeilijker schip uitkiezen :confusion-scratchheadyellow: daar zal je dus heeeeeeeeel lang zoet mee zijn en niet dat ik kritisch wil zijn hoor :shifty: mooi zal hij zeker worden maar goed varen zal hij nooit doen te veel tuig en zeil aan boord.
Maar geen nood indien het geen varend model is kan je van mij een plan krijgen ik heb er een paar in mijn archieven zitten die met weinig wind wel "redelijk" goed varen volgens de beschrijvingen. :wink: Het zijn namelijk ook driemasters maar met minder tuig en zeilen, ze zijn zeker ook voorzien van kanonnen maar die staan aan dek voor zover ik nog weet :roll: en de bijhorende uitleg is in het Italiaans.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

05 Sep 2011, 01:06
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: Plannen voor een driemaster of dergelijke.
Der zijn inderdaad nog bepaalde zaken die ik moet aanpassen aan het onderschip waaronder bijvoorbeeld een zwaardere ballast en een grotere vin om een stabieler schip te verkrijgen maar hoe stuurt zo'n driemaster eigenlijk?
Zijn zeilen zijn lange na niet zo mobiel als de meeste zeilers.
Hoe vaart hij bijvoorbeeld tegen de windrichting in? :confusion-scratchheadyellow:

05 Sep 2011, 01:29
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#7 Re: Plannen voor een driemaster of dergelijke.
support-parts wrote:
Der zijn inderdaad nog bepaalde zaken die ik moet aanpassen aan het onderschip waaronder bijvoorbeeld een zwaardere ballast en een grotere vin om een stabieler schip te verkrijgen maar hoe stuurt zo'n driemaster eigenlijk?
- Ik zou de ballast (kielvin) demonteerbaar maken dan blijft het schip zelf origineel en mooi van uitzicht om op de kast te zetten, want daar zal hij het meeste van zijn tijd vertoeven :whistle: .
Het regelen van de zeilen op een driemaster is onbegonnen werk al varend en sturen van dit schip doe je zoals op andere zeilboten met een roer achteraan.

Zijn zeilen zijn lange na niet zo mobiel als de meeste zeilers.
- Daarom zeilen ze ook niet goed ..... met van die "vierkante lakens" :mrgreen: kan je enkel varen met de wind van achter of schuin achter, daarentegen met de modernere tuigen en zeilen "driehoekige of gaffelzeilen kan je onder een vrij scherpe hoek tegen de wind inzeilen. Ik moet mezelf verbeteren ((voor ik op mijn donder krijg van de zeilfanaten)) de Arabieren hadden in de tijd van de Farao's reeds een driehoekig zeilsysteem waar ze ook scherp in de wind konden mee varen en waarvan het modernere tuig is afgekeken en afgeleid.
Hoe vaart hij bijvoorbeeld tegen de windrichting in? :confusion-scratchheadyellow:
Geen enkel zeilschip kan tegen de wind invaren, is de bestemming tegen de wind in dan moet je gaan laveren of opkruisen

Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

05 Sep 2011, 14:22
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ]