View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Dec 2017, 07:13

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
totale kostenplaatje om met een drone te vliegen 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 totale kostenplaatje om met een drone te vliegen
Als ik het goed heb, kost het ongeveer 1550 euro om met alles in orde te zijn om met een drone klasse 2 te mogen vliegen, zie onder.
Plus nog verzekering en registratie. Iemand een idee hoeveel dat kost?

Beste

Ik probeer duidelijkheid te krijgen in het proces en totale kostenplaatje om met een drone > 1kg te mogen vliegen in Belgie.

Ik lees op droneblog.be:

"
7b. Vliegbrevet klasse 2
Om het attest van bestuurder van een RPA te verkrijgen, moet de kandidaat :
1° minstens 16 jaar zijn ;
2° aantonen een opleiding theorie te hebben gevolgd ;
3° aan een RPAS-examinator zijn praktische kennis aantonen.
"

vraag 1: Dit betekent dus eigenlijk dat je enkel verplicht bent om een theorie opleiding te volgen ergens, en je niet verplicht bent praktijklessen te volgen bij een niet erkende school? Dit vraag ik, omdat de scholen, waarvan geen enkele erkend is door de rpas blijkbaar, bijna 1000 euro vragen voor hun opleidingen. Ik vraag me dus of het dus in principe voldoende kan zijn om zelf een cursus te studeren en/of bij wijze van spreken in bv. Tanzania te leren vliegen op uzelf en dan een praktijktest te komen doen bij de examinator RPAS?

Op droneblog.be vond ik het volgende:
1. certificaat van overeenstemming voor het type op afstand bestuurd luchtvaartuigsysteem (1): 225 EUR

1. Het afgeven van een certificaat van overeenstemming voor het type op afstand bestuurd luchtvaartuigsysteem: 225 EUR
2. De wijziging van een certificaat van overeenstemming voor het type op afstand bestuurd luchtvaartuigsysteem: 75 EUR
3. Het afgeven van een bewijs van bevoegdheid als bestuurder van een op afstand bestuurd luchtvaartuig: 250 EUR
4. Het aflegging van het theorie-examen voor de afgifte van een bewijs van bevoegdheid als bestuurder van een op afstand bestuurd luchtvaartuig: 75 EUR

vraag 2: Betekent dat dat je zowel een certificaat voor je voertuig moet hebben (1) (elk voertuig apart dan?) alsook nog een bewijs van bevoegdheid als bestuurder (ook nog eens 250 euro) (3) ?
vraag 3: Kan een zelfgebouwde drone dan voldoen aan de vereisten van het certificaat?

Dus dan kom ik op een prijskaartje van +-1000+225+250+75 = 1550 euro om met een drone boven een verlaten weiland te vliegen ergens? En dit geldt ook voor de terreinen van de rc clubs en op priveterreinen (vraag 4)? Plus dan nog verzekering en registratiekosten.

babi

17 Sep 2016, 20:37
Profile

Reply with quote
Post Number:#2 Re: totale kostenplaatje om met een drone te vliegen
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Als ik 20 minuten met de auto rijd, zit ik in Nederland, en daar is de regelgeving veel schappelijker!

babi

18 Sep 2016, 01:46
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#3 Re: totale kostenplaatje om met een drone te vliegen
Als je maar zover van de grens met Nederland woont ..... dan zou ik het wel weten waar te gaan vliegen. :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

18 Sep 2016, 12:10
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re: totale kostenplaatje om met een drone te vliegen
Inderdaad!

18 Sep 2016, 12:37
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ]