View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jul 2018, 13:07

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Brandstof 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Brandstof
Hallo allen

Ik heb in mijn kelder nog een goed afgesloten bidon van 20l methanol en enkele liters ricinusolie staan. Zouden die nog bruikbaar zijn om mee te gaan vliegen? Ik moet ze nog wel mengen. Hoe was die verhouding ook weer, 20% olie op 1 liter brandstof?

Grtjs Polleman

01 Jun 2014, 07:28
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Brandstof
Beste als de producten goed afgesloten waren zal dat zeker geen probleem zijn, ik heb persoonlijk verleden zomer een bidon van 5l reeds gemengde brandstof (Methanol en ricinusolie 20%) uit de kelder gehaald voor mijn RC wagen en die startte vlot en reed en rijd daar voortreffelijk mee. Dus moet dat bij u ook lukken, je kan altijd eerst een liter aanmaken om eens te proberen maar dat moet zeker lukken. :handgestures-thumbsup:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

01 Jun 2014, 12:48
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Brandstof
Bedankt voor het antwoord.
Naar verluidt zou methanol na lange tijd vocht willen opnemen. Had ik gelezen in een modelbouwboek. Hoe dat water dan in een gesloten vat zou komen weet ik niet.(condensatie?)
Ik ga het in elk geval testen en zal u op de hoogte houden.

Grtjs Polleman

01 Jun 2014, 22:38
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re: Brandstof
Als het pure methanol is en het vat gesloten is, en gesloten gebleven is zal het geen water opnemen, als je em gaat openen zal indien het pure is ( 99% ) een beetje in concentratie vallen maar nog altijd OK moeten zijn hoor :wink:

Het is geen spons die water op neemt he :character-oldtimer:

02 Jun 2014, 12:25
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Brandstof
Dat is heel juist Yabusa :handgestures-thumbsup: het zal veel sneller verdampen dan dat het water zal opnemen.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

02 Jun 2014, 13:51
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: Brandstof
Oke bedankt voor de antwoorden.
Moet zeggen dat mijn ricinusolie er wel erg stroperig uitziet.
We zien euh horen wel.
Nu iets anders.
Volgens een gekende modelbouwwinkel in het Antwerpse, zouden het wel eens de laatste jaartjes kunnen zijn van het vliegen met brandstofmotoren,wegens geluidsoverlast.
Zou dit waar zijn?

02 Jun 2014, 21:47
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#7 Re: Brandstof
Ricinusolie is normaal altijd stroperig van uitzicht hoor.
Er zijn meerdere clubs waar het nu reeds verboden is om met brandstofmotoren te vliegen, enkel elektro is daar dan toegelaten.

03 Jun 2014, 01:09
Profile

Reply with quote
Post Number:#8 Re: Brandstof
Het draait niet bij brandstof motoren om overlast, deze zijn goed binnen de geluidsnorm van 80 db te houden, de klachten komen voornamelijk van groepjes die zich zogenaamd voor het milieu inzetten en ophef maken over de brandstof die gemorst word en de bodem vervuilen.
Om deze reden heeft onze club enkel een vergunning gekregen om met electro te vliegen, zelfs hier is het eerste jaar veel comotie over geweest, er waren klachten van bewoners die beweerden dat ze gestoord werden door onze vliegtuigjes op 2 km van ons terrein, dus bezoek van de politie was de eerste 3 maanden na de start niet ongewoon.
Sinds we onze paasdropping hebben georganiseerd dit jaar hebben we aardig wat inwoners van de gemeente kunnen overtuigen wat modelvliegen nu werkelijk inhoud en hoe stil een vliegtuigje zich in de lucht gedraagt, de meesten hadden een idee over het geluid van laag overkomende verkeersvliegtuigen.
Dit is de omgeving waar wij vliegen.

Johan.

04 Jun 2014, 12:31
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#9 Re: Brandstof
Van die bevooroordeelde muggenzifters op alles vittende, egoistische en onverdraagzame mensen zijn er spijtig genoeg veel te veel, enkel wat zij doen en goedvinden moet iedereen tolereren.
Als ze de brandstof gebruiken gemaakt van methanol en ricinusolie is deze volledig biologisch afbreekbaar, zoals reeds gezegd bevooroordeelden die niet verder willen zien dan hun neus lang is.
Mooie en rustige locatie hebben jullie daar, :handgestures-thumbsup: zeker een goed initiatief om de buurt eens uit te nodigen nu weten de meesten waarover het werkelijk gaat en laten ze de club met rust.

04 Jun 2014, 16:54
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ]