View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jul 2018, 13:39

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Roderen 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Roderen
Beste,
Ik heb een nieuwe OS max LA46 tweetakt motor, hoelang moet ik die ongeveer laten inlopen op de bank. :?:
Groetjes polleman

02 Oct 2014, 10:00
Profile

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Roderen
3x een tankje van 250 cc. eerste maal starten met carburator gans open en als hij draait de naald zo ver opendraaien dat hij nog nauwelijks blijft draaien, na een 5 tal min stilleggen en laten afkoelen.
Dat een keer of 4 herhalen, nadien mag je de naald al eens verder dichtdraaien gedurende een 15 sec. op vol gas en dan terug open draaien, dit met tussenpozen herhalen.
Als je aan het derde tankje begint mag je met de carburator spelen, eerst op volle toeren en dan naar traagloop, dat is tevens het moment om de carburator af te stellen.
Heb mijn motors steeds op deze manier gerodeerd, nooit startprobleem gehad, driemaal aanzuigen, startklem op de glow plug en van de eerste of tweede ruk draaiden ze.
Johan.

02 Oct 2014, 10:32
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Roderen
Oeps Johan was me net voor :shifty: maar we hebben hetzelfde gedacht. :wink:
Volgens de manual van de OS 46 La moet je maar een tankje rijkelijk inlopen(met vol open carburator en wijd open sproeiernaald zodat de motor langzaam loopt met overvloedige smering en niet warm wordt.)
Ik persoonlijk zou zeker drie tankjes leegdraaien maar .... bij het tweede en derde telkens de sproeiernaald iets meer indraaien.
De motor zal dan hoorbaar een beetje sneller draaien en iets warmer worden maar nog steeds met een rijke smering.
Daarna kan je met en gerust gevoel de motor monteren en de eerste twee drie vluchten met een iets rijkere instelling uitvoeren.
Zo deden wij het in het verleden en zou ik het nu nog doen en heb nooit problemen ondervonden. (ik vlieg nu enkel nog met elektromotoren)b :smiley_pilot:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

02 Oct 2014, 11:08
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re: Roderen
Oke bedankt, nog even een vraagje.
Welk is nu de juiste gloeiplug voor die motor, ik vlieg met een mengsel van ricinusolie en methanol. :?:
Groetjes

02 Oct 2014, 12:43
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Roderen
Geeft je batterij voor de glowplug 1,5V of 2V.
Bij 2V. moet je zeker een glowplug nemen die hiervoor geschikt is.
Een OS 3 past het beste bij je motor, maar dat moet je proeflijk ondervinden, zit de motor ingebouwd en heeft deze minder koeling, hiervoor is een koude plug dan beter, staat hij gewoon bloot en meer dan voldoende koeling is een warme plug beter op zijn plaats.
Wat dus de juiste plug voor je motor is daar moet je mee experimenteren, maar begin alvast met een OS 3, en als je motor zonder probleem in je toestel blijft draaien is het ok. :handgestures-thumbsup:
Johan.

02 Oct 2014, 20:10
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ]