View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Sep 2018, 12:22

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
wetgeving: moet je klasse 2 zijn in een drone club? 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 wetgeving: moet je klasse 2 zijn in een drone club?
wetgeving: moet je klasse 2 gecertificeerd zijn in een drone club?

of mag je daar lustig rondvliegen zonder brevet/opleiding die 10 keer meer kost dan je rijbewijs halen?

r

16 Sep 2016, 12:50
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: wetgeving: moet je klasse 2 zijn in een drone club?
Ja man ...... wij hebben die nieuwe wetten niet gemaakt hee :roll: De grootste oorzaak komt door bepaalde personen die onverantwoorde vluchten uitvoeren boven officiële vliegvelden, kerncentrales, openbare pleinen en gebouwen of manifestaties waar veel volk aanwezig is. :smiley_roe:
Zij die dat niet doen en zich bewust gedragen en verantwoording opnemen zijn daar spijtig genoeg nu mede het slachtoffer van. :angry-tappingfoot:
Hieronder alvast een duidelijke pagina met wat mag en niet mag.
http://www.drone-kopen.be/wetgeving/de- ... amengevat/
Een beetje omlaag scrollen en je hebt een duidelijke tabel. :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

16 Sep 2016, 16:18
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: wetgeving: moet je klasse 2 zijn in een drone club?
Op zich vind ik een theorie en praktijk examen geen slecht idee, want drone vliegen houdt inderdaad serieuze risico's in. Wat ik niet snap, is dat het zoveel geld moet kosten.

Voor zover ik gelezen heb zijn de zogenaamde "drone scholen" niet erkend. Ik weet niet of dat ook betekent dat de instructeurs niet erkent zijn. Alleszins, ik vraag me af waarom er dan, in die tabel op de http://www.drone-kopen.be/wetgeving/de-nieuwe-belgische-drone-wetgeving-samengevat/, staat dat de theorie opleiding verplicht is, maar het examen niet. In dat geval komt het eigenlijk neer om even een korte cursus te blokken.

Voor de praktijk komt het neer (stel je hebt leren vliegen voor die wetgeving van kracht was) op het examen doen, lijkt me. Als het examen duidelijke criteria heeft, kan je daarop trainen (indoor, of in het verleden, of met een recreatieve drone onder 10m) en gewoon even een uurtje examen komen doen.

In die zin snap ik niet waarom het enkel mogelijk is een brevet te halen voor 850 euro. Mij lijkt:

cursus theorie aanschaffen: 20-100 euro maximum, zelfstudie, met examen
praktijk: zelf oefenen, uurtje naar examen komen, kost pakweg 100 euro voor dat examen
verzekering: die sluit je zelf af

Er zou toch minstens die optie moeten zijn voor pakweg studenten, zoals ik. Anders is de hobby gewoon ontoegankelijk voor amateurs die nog even aan het wachten zijn tot de vette cash binnenstroomt via loon.

17 Sep 2016, 12:44
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re: wetgeving: moet je klasse 2 zijn in een drone club?
babispylon wrote:
Anders is de hobby gewoon ontoegankelijk voor amateurs die nog even aan het wachten zijn tot de vette cash binnenstroomt via loon.

Dat zal toch wel effe slikken zijn als je ziet dat dat maar een droom is hoor :sorry:
Anderzijds, die wetgeving is ook de reden dat ik als volgende aankoop iets als een Trex 450 zal nemen, om net onder die 1 kg te vallen :mrgreen:

Ook, misschien ga je beter gewoon eens persoonlijk langs bij een club om daar vragen te stellen. Dat zal iets rapper/persoonlijker zijn dan op het forum

17 Sep 2016, 16:52
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#5 Re: wetgeving: moet je klasse 2 zijn in een drone club?
Alantin wrote:
misschien ga je beter gewoon eens persoonlijk langs bij een club om daar vragen te stellen. Dat zal iets rapper/persoonlijker zijn dan op het forum

Of dat momenteel rapper zal gaan weet ik niet hoor :confusion-scratchheadyellow: je hebt eerder de kans om persoonlijk de deur op je neus te krijgen met de vermelding ""LEDENSTOP"" ..... wat in de meeste clubs het geval is. :cry:
En dan heb je nog het nadeel dat in de meeste clubs de helikopters en zeker de "drones" niet welkom zijn. :manoflaw2:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

17 Sep 2016, 19:09
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: wetgeving: moet je klasse 2 zijn in een drone club?
Ik heb eigenlijk nog geen antwoord op mijn originele vraag:

wetgeving: moet je klasse 2 gecertificeerd zijn in een drone club?

Ik denk het eigenlijk wel. Dan heeft het niet veel zin voor mij om mij bij een club aan te sluiten. Ik heb ook niet de indruk dat er zo veel clubs zijn.

En weet er iemand waar in Belgie de zogezegde verplichte opleiding bij de niet erkende scholden het goedkoopst is?

r

17 Sep 2016, 20:01
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: wetgeving: moet je klasse 2 zijn in een drone club?
Ik lees trouwens op droneblog.be:

7b. Vliegbrevet klasse 2

Om het attest van bestuurder van een RPA te verkrijgen, moet de kandidaat :

1° minstens 16 jaar zijn ;
2° aantonen een opleiding theorie te hebben gevolgd ;
3° aan een RPAS-examinator zijn praktische kennis aantonen.

Een attest van bestuurder van een RPA is levenslang geldig.

Dit betekent dus eigenlijk dat je enkel verplicht bent om een theorie opleiding te volgen ergens, en je niet verplicht bent praktijklessen te volgen.

17 Sep 2016, 20:16
Profile

Reply with quote
Post Number:#8 Re: wetgeving: moet je klasse 2 zijn in een drone club?
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Als ik 20 minuten met de auto rijd, zit ik in Nederland, en daar is de regelgeving veel schappelijker!

babi

18 Sep 2016, 01:45
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ]