Pop-Pop boten

Moderator: ReneDL

Support-Parts

Pop-Pop boten

Post by Support-Parts » Fri Nov 13, 2009 7:00 pm

Iemand bekend met deze term?
Ik vind het hoe langer hoe interresanter en met enkele aanpassingen heb je zo een
toffe, economische en natuur vriendelijke telegeleide boot.
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be

flyingthor
Moderator

Re: Pop-Pop boten

Post by flyingthor » Sun Nov 15, 2009 12:16 pm

euhm, nee, onbekend :oops:

Maar ik geloof dat je ons dit snel gaat bijbrengen? :wink:
Een baksteen kan ook vliegen :-)
* Verloofd! *

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Sun Nov 15, 2009 3:55 pm

Zeker weten man, " een paar jaar terug " in mijn kindertijd :lol: heb ik er verschillende had.
De een vaarde al beter dan de andere maar al bij al veel pret mee gehad.
Hier => http://www.galepp.com/popboat/popboat.htm
36.PNG
36.PNG (422.87 KiB) Viewed 5398 times

Een woordje uitleg met afbeelding:
De putt-putt boot heeft een nogal merkwaardige manier om zich voort te bewegen. Twee pijpen (D), die aan de kant die buiten de boot licht open zijn (C), komen samen (A) in een hol plaatje, de boiler (E). Het systeem vormt een U buis-achtig geheel. Door de pijpen en de boiler te vullen met water en vervolgens een kaars (B) aan te steken en de vlam onder de boiler te plaatsen wordt het water omgezet in stoom. Het volume van stoom is groter dan dat van water dus het water wordt door de pijpen naar buiten geperst waardoor de boot een beweging voorwaarts maakt. De boot zou moeten stoppen als de boiler geen water meer bevat, maar doordat het water door de pijpen naar achteren wordt gedreven koelt het weer af, en condenseert. Het volume van vloeibaar water is kleiner dan dat van gasvormig water dus we creëren een situatie met onderdruk. Koud water wordt weer naar binnen gezogen en kan dan weer opgewarmd worden waardoor het proces zich herhaald.
Het geluid dat de boot maakt zou toegeschreven kunnen het volgende proces:
Als er een vacuüm ontstaat wordt de dunne metalen boilerplaat een beetje samengeperst hetgeen geluid zal produceren, vult deze zich vervolgens weer met water dat in stoom omgezet wordt dan expandeert de ruimte weer hetgeen ook met geluid gepaard zal gaan.
37.PNG
37.PNG (96.95 KiB) Viewed 5398 times
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Support-Parts

Post by Support-Parts » Sun Nov 15, 2009 8:54 pm

Zoals gewoonlijk heeft Rene het bij het rechte einde.
Deze bootjes zijn zo simpel na te bouwen. Het is gewoonweg verbazend hoe
zoiets simpel te bouwen, zo goed kan werken.
De meesten werken trouwens met gewone olijfolie of een theelichtje.

@Rene:
Heb je ooit eens geprobeerd er 1ntje rc te maken?
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Sun Nov 15, 2009 10:30 pm

In de tijd dat ik er mee speelde waren de besturingen nog groter dan het bootje zelf :lol:
Nu zou dat al te doen moeten zijn.
-Klein ontvangertje op 2.4Ghz
-Klein servotje
-Klein lipootje
-Bootje een beetje groter.
Dan zou dat nu moeten lukken :D
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Support-Parts

Post by Support-Parts » Mon Nov 16, 2009 1:45 am

Het is spijtig dat we zo weinig aktieve leden hebben. Anders konden we een wedstrijdje houden.
Wie bouwt het beste pop-pop bootje?
Heb je er al eens zelf 1 gebouwd?

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Mon Nov 16, 2009 2:12 pm

Dan moeten we wel vaste waarden overeen komen.
Anders kan je zo afkomen met een "GT" of een "opgedreven 8cilinder" :lol: :twisted:
Groetjes ReneDL

stevie
Moderator

Post by stevie » Mon Nov 16, 2009 4:56 pm

ik ben voorstaander om eentje te bouwen :twisted:
Image

Support-Parts

Post by Support-Parts » Mon Nov 16, 2009 6:38 pm

De voorwaarden kunnen we simpel houden.
Alles moet zelfgemaakt zijn. De motor moet bestaan uit 1 of meerdere spoelen en moet volgens het pop-pop principe gemaakt zijn.
GEEN electro of nitro motoren toegelaten!
Het enige electronische en aangekochte mag de eventuele besturing zijn. Wat nogal wiedes is eigenlijk. :lol:

Zoiets?

stevie
Moderator

Post by stevie » Mon Nov 16, 2009 6:41 pm

ik was juist aan het proberen met een gasbrander maar dan word het een speedboot vrees ik :lolol: maar dat is echter niet verantwoord :roll:
Image

Post Reply

Return to “Treinen en Vaartuigen.”