View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2017, 04:02

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Magnum Reloaded adaptatie 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Magnum Reloaded adaptatie
:hifive:

Ik zocht een gemakkelijke build en ik kwam uit op een Magnum Reloaded (zie ook dit topicvoor wat links).
Als je het plan bekijkt, vind ik het alleen veel snij- en plakwerk voor een straightforward vliegtuig :lol:
Beetje nadenken en wat ik in huis heb gebruikende, leek het me wel wat om de romp uit 2 cm plaat te hotwiren en de rest in depron te maken.

Info toestel:
59 cm spanwijdte
Lengte en gewicht nog onbekend
3-kanaals
KF-vleugelprofiel
Versterkingen met carbon staven

Voorlopige motorisatie:
12A regelaar
Standaard RX
2 x 9 servo
Turnigy 2204-14 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6547__TURNIGY_2204_14T_19g_Outrunner.html)
7x4 prop
500mah 3S lipo
Ik heb nog andere opties ook, maar als het gewicht aanvaardbaar blijft dan gebruik ik deze.

De plannen waar ik mij op baseer
Wat info op Rcgroups

De delen die ik gebruik van het plan:
Image
Oranje: 2 cm dikke isolatieplaat van 3M + langs elke zijde een paneel van 3 mm groene Hubo-depron (uit assortiment ondertussen)
Blauw: 6 mm normale depron
Rood: 3 mm normale depron en 3 mm hubo-depron (6 mm totaal)
Geel: 2 x 3 mm normale depron of 6 mm normale depron, ben ik nog niet uit (en ik heb niet veel 6 mm depron meer, keuzes maken dus)

Floats weet ik nog niet of ik die wel ga maken, misschien dat ik het volledige gestel aanpas.
Ook de diverse uitsparingen overweeg ik nog, misschien laat ik deze achterwege of vergroot ik ze juist en verstevig ik met carbon.

Stap 1, de intentie is er dus al!
Nu stap 2, alle stukken (of toch bijna allemaal) uitsnijden en kijken waar ik gewicht kan besparen.

:tevreden:

Last edited by Sprezlaus on 30 Sep 2014, 20:36, edited 1 time in total.

Propmaat

30 Sep 2014, 17:00
Profile

Reply with quote
Post Number:#2 
Op marktplaats.nl zit ene die verkoopt voorgesneden kits. Jij maakt ze zelf op basis van de reloaded (zou identiek zijn maar dan wit). 22.5 euries. Lijkt me niet teveel. Nu weet ik wel niet wat depron kost.

30 Sep 2014, 18:23
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Magnum Reloaded adaptatie
Dat gaan we zeker volgen :handgestures-thumbsup:
Misschien een paar tips ik heb een originele en daarvan is de spanwijdte 80cm en ik vlieg hem met deze motor http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
in combinatie met een ESC van 10A en een prop 7x4.(meer dan voldoende)
De motor die je opgeeft is zeker goed maar met een 3cell lipo is de 9x4 prop veeeeel te groot voor je toestel.
Ik zou me ook houden aan de originele maat van 80cm en hem niet verkleinen naar 59cm dat zal de vliegeigenschappen zeker niet ten goede komen.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

30 Sep 2014, 20:31
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re:
airwolf wrote:
Op marktplaats.nl zit ene die verkoopt voorgesneden kits. Jij maakt ze zelf op basis van de reloaded (zou identiek zijn maar dan wit). 22.5 euries. Lijkt me niet teveel. Nu weet ik wel niet wat depron kost.

Schuim zou +/- 12€ zijn in aankoop voor 1 plaat van elks (twee soorten 3 mm, 1 soort 6 mm en de 2 cm).
Maar dan heb ik nog meer dan genoeg schuim over om nog ene te maken.

Maar gaat hem niet om de kostprijs, is gewoon fun om te bouwen ook :D

30 Sep 2014, 20:35
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Magnum Reloaded adaptatie
ReneDL wrote:
Dat gaan we zeker volgen :handgestures-thumbsup:
Misschien een paar tips ik heb een originele en daarvan is de spanwijdte 80cm en ik vlieg hem met deze motor http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
in combinatie met een ESC van 10A en een prop 7x4.(meer dan voldoende)
De motor die je opgeeft is zeker goed maar met een 3cell lipo is de 9x4 prop veeeeel te groot voor je toestel.
Ik zou me ook houden aan de originele maat van 80cm en hem niet verkleinen naar 59cm dat zal de vliegeigenschappen zeker niet ten goede komen.

Klopt, is een 7x4 (typfout).

Het plan is op deze grootte uit de printer gekomen, kan ik weinig aandoen, maar gezien de vleugeluitsparingen exact 6 mm zijn zal het wel kloppen denk ik :think:

En motor, batterij, lipo of alles aanpassen blijft altijd een optie, eerst eens zien wat het gewicht zegt.

30 Sep 2014, 20:38
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: Magnum Reloaded adaptatie
Dat is waar. Maar ik zit krap met mijn tijd. En ik zou deze winter graag wat
oefenen. Zelf maken is natuurlijk veel leuker en geeft mzer voldoening. Voor mij is dat voor wat later. Nu moet ik gewoon zorgen dat ik kan vliegen en wat kennis over de texhniek opdoe. :mrgreen: .

30 Sep 2014, 21:07
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#7 Re: Magnum Reloaded adaptatie
Ik denk toch dat er een fout is opgetreden bij de verschaling tijdens het afdrukken.
OP de tekening zie je de maat van het zwaartepunt vanaf de aanvalsboord van de vleugel dat is 3duim of 76,2mm.
Als je dat nu meet op je tekening zal je zien dat dat niet klopt met de opgegeven afmeting op je tekening de afstand is te kort.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

30 Sep 2014, 23:29
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#8 Re: Magnum Reloaded adaptatie
Als het is voor in de zaal en buiten en je wil ook leren prophangen heb je rolroeren nodig en moet je voor deze gaan " Acro-magnum reloaded" http://www.aerobertics.be/productDetail ... 1&brand=44

30 Sep 2014, 23:44
Profile

Reply with quote
Post Number:#9 Re: Magnum Reloaded adaptatie
Alles lijkt me uitgesneden te zijn (in grote lijnen, details en uitsparingen zijn nog present.

Alles op de weegschaal gelegd:
Motor, ESC, RX, 2 servo's met pushrods, prop en lipo van 3s 500mah: 125 gram
Schuim: 153 gram

De fuse uit isolatieplaat weegt op zich al 47 gram, daar kan nog wel wat af, maar er moeten nog carbon verstevigingen en lijm bij komen.
Dus al bij al zal ik zeker 250 gram halen, wat me helaas nipt lijkt voor deze motor/prop-combo :thinking:

Met de motor die Ren? voorstelt (24g), twee 4.4g servo's, 10A ESC van 8 gram, de RX (9g) en een lipo 3 500mah (40g) kom ik dan op 90 gram aan elektronica.
Nog pushrods en een prop: +/- 20 gram.
Subtotaal 110 gram

Dus met een andere setup haal ik ook 250 gram maar heb ik weer thrust...

Morgen eens kijken hoeveel gewicht we kunnen besparen op het frame!

30 Sep 2014, 23:45
Profile

Reply with quote
Post Number:#10 Re: Magnum Reloaded adaptatie
ReneDL wrote:
Ik denk toch dat er een fout is opgetreden bij de verschaling tijdens het afdrukken.
OP de tekening zie je de maat van het zwaartepunt vanaf de aanvalsboord van de vleugel dat is 3duim of 76,2mm.
Als je dat nu meet op je tekening zal je zien dat dat niet klopt met de opgegeven afmeting op je tekening de afstand is te kort.

Nagemeten, exact 3 inch, het zal dus wel een lichtjes andere versie zijn van de magnum :think:

30 Sep 2014, 23:45
Profile

Reply with quote
Post Number:#11 Re: Magnum Reloaded adaptatie
Dit is wel al een oud topic maar ik heb rond nieuwjaar ook een magnum reloaded gebouwd.
Ik heb een romp gesneden uit 30mm xps plaat.
De vleugel heb ik gemaakt met 5mm noma parket (groene schuimplaat uit de hubo) overtrokken met brede tape. poging om een KFM5-A vleugel te maken.
de "oren" van de vleugel uit 6mm xps plaat.
De landingspoten uit 30mm xps. De onderkant is overtrokken met tape om te glijden.
Ik gebruik een 2205 motor van hobbyking https://hobbyking.com/en_us/2205c-1400kv-brushless-motor.html
een 12A regelaar van hobbyking https://hobbyking.com/en_us/mystery-12a-brushless-speed-controller-blue-series.html
een 850mah 2s batterij.
2 5gr servo's
8X4.3 propeller
Ik kom op een vliegklaar gewicht (inclusief versiering en piloot) van 249gram.
Ik ben een beginner zowel om te bouwen als te vliegen. Naar mijn gevoel vliegt deze goed en stabiel. Ik kan opstijgen, een paar rondjes vliegen, een looping maken, landen was in het begin een hele uitdaging. Daarbij is een paar keer een landingsbeen afgebroken. Maar met een beetje lijm was dit snel hersteld. Waarschijnlijk vind een ervaren piloot dit een saai vliegtuig met een te lichte motor. Maar voor mijn is dit ideaal om te leren. Ik wacht wel op windarme dagen om ermee te vliegen.
Omdat ik zo tevreden ben over dit vliegtuigje en omdat de vorm mij aanstaat heb ik tijdens het bouwen van de meeste onderdelen een stevige mal gemaakt. Zo kan ik later zonder veel moeite de onderdelen nog eens snijden. Er ligt in elk geval een reserve romp klaar. Ik heb voor de sport ook een vleugel uit xps gesneden volgens de vorm van het plan. Als de "mario" (zo noem ik mijn magnum) versleten is kan ik direct een andere maken. Die waarschijnlijk lichter zal zijn.
Vorige week zag ik dat de kit van miniprop in de uitverkoop is bij aerobertics, 30€ voor 1 kit. Alhoewel ik een grote voorstander ben van doe het zelf heb ik mij toch een kit gekocht. Deze ligt nu ook op het rek voor als ik wat meer bouw ervaring heb.

Attachments:
File comment: hier is de magnum nog in opbouw
2017-01-04 10.06.48.jpg
2017-01-04 10.06.48.jpg [ 93.87 KiB | Viewed 2027 times ]
15 Jan 2017, 18:37
Profile

Reply with quote
Post Number:#12 Re: Magnum Reloaded adaptatie
De mijne is nog niet af, dus het blijft een actueel topic.

Alleszins wel mooi gelukt, die Magnum van jou, beginnende bouwer/vlieger hoef je jezelf dan al niet meer te noemen!
Je kan hem vliegen en hij is mooi gebouwd, da's op z'n minst gevorderde dan :wink:

Welk plan heb je gevolgd?

16 Jan 2017, 21:17
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#13 Re: Magnum Reloaded adaptatie
De bouw en afwerking van je toestel is inderdaad mooi en goed gelukt, en zoals Sprezlaus zegt je mag jezelf al bij de gevorderden indelen. :handgestures-thumbupleft: :wink:
De bouwdoos van Aerobertics moet je zeker niet houden voor later, die is een stuk simpeler te maken dan je eerste model.
Spijtig dat je de "Acro" Magnum Reloaded niet hebt genomen dat is het zelfde model maar die is voorzien van rolroeren en heeft een symmetrisch vleugelprofiel en kortere plattere vleugeltippen.
Attachment:
Acro Magnum Reloaded.PNG
Acro Magnum Reloaded.PNG [ 411.13 KiB | Viewed 2007 times ]

17 Jan 2017, 00:35
Profile

Reply with quote
Post Number:#14 Re: Magnum Reloaded adaptatie
ik heb eigenlijk 3 kits + 2X drijvers gekocht. 2X de magnum relaoded (1 voor mijn broer zijn verjaardag, niet verklappen en 1 voor mij) en ook nog 1 kit van de acromagnum. :dance:
Maar ik heb tot nu toe enkel gevlogen met vliegtuigjes zonder rolroeren.
Er ligt hier wel al 4X 9gr servo's, een motor 2822 1200kv en een 20A esc klaar. Dus nu nog een goed vliegend beginners vliegtuigje er rond bouwen en ik kan wat ervaring opdoen.

Wat betreft de magnum, ik heb de plannen van van de modell-aviator.de gedownload.
http://modell-aviator.de/downloads/magnum-reloaded/
Enkel de vleugel heb ik dus anders gemaakt. Daardoor heb ik het rompgedeelte onder de vleugel ook iets aangepast.
Voor de stevigheid heb ik de vleugel vastgeplakt aan de romp.
Als je het vliegtuig vast hebt zie je wel dat ik hier en daar wat gefoefeld heb maar eens het vliegt zie en merk je daar niets van.

17 Jan 2017, 10:00
Profile

Reply with quote
Post Number:#15 Re: Magnum Reloaded adaptatie
Het klink een beetje stom maar Mario is deze morgen hard op de bevrozen grond terecht gekomen.
Ik was rustig aan het vlilegen toen het richtingsroer bleef haperen. Dus in een linker spiraal naar beneden.
Resultaat pootje afgebroken en de romp gebroken kort achter de motor.

Na een korte inspectie merkte ik dat er een probleem is met de servo. Ik denk dat de tandwieltjes in de servo defect zijn.
Ik hoor vanalles in de servo maar het armpje beweegt amper.

Mario zal voorlopig niet meer opstijgen...

19 Jan 2017, 00:21
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#16 Re: Magnum Reloaded adaptatie
Dat klinkt zeker niet stom maar wel spijtig hee man :( maar .... als het zuivere breuken zijn is het met witte houtlijm en een nachtje drogen opgelost, als er heel kleine stukjes ontbreken kan je PU (bruislijm) gebruiken :wink:
En die 9gram servo's kosten niet veel en zijn snel te vervangen, dus kan je snel terug :smiley_pilot: als je wil. :P
En troost je :aai: naar ik heb gelezen liggen nog twee nieuwe "Reloadeds" op u te wachten om te assembleren en te vliegen. :handgestures-thumbupleft:

19 Jan 2017, 23:05
Profile

Reply with quote
Post Number:#17 Re: Magnum Reloaded adaptatie
Het gaat zeer langzaam maar de magnum begint op een vliegtuig te lijken.

De electronica zit al in de romp. De propeller is nog niet van het juiste formaat.
Het hoogteroer en richtingsroer liggen klaar om geplakt te worden.

Komt helemaal goed. 8-)

Attachments:
File comment: de electronica heeft al een plaatsje gevonden
IMG_20170608_215004.jpg
IMG_20170608_215004.jpg [ 151.14 KiB | Viewed 692 times ]
09 Jun 2017, 18:07
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#18 Re: Magnum Reloaded adaptatie
Zo te zien komt dat helemaal in orde :clap: :handgestures-thumbupleft: laat ons zeker een paar foto's zien als hij af is en je bevindingen na de maiden flight. :smiley_pilot:

09 Jun 2017, 18:55
Profile

Reply with quote
Post Number:#19 Re: Magnum Reloaded adaptatie
Jaja, deze morgen was het zover. De eerste vlucht zit erop.
Gewoon op de grond gezet, een beetje gas, de staart komt omhoog, beetje gas bij en hij zat in de lucht.
Een klein beetje bijregelen want hij wou steeds naar rechts. Een paar rondjes zonder probleem en veilig terug aan de grond gezet.
Dus ik helemaal tevreden. 8-)

Enkele gegevens:
batterij: 500mah 2s
motor:1806 2300KV
totaal gewicht 230gram
prop 8043

Van mijn vrouw had ik onlangs zo een action cam gekregenen dus er zijn zowaar beelden van het opstijgen, landen en een paar passages voorbij de camera. Maar ik moet nog eens uitvogelen hoe ik de "dode" momenten uit het filmpje kan halen.

29 Jun 2017, 09:29
Profile

Reply with quote
Post Number:#20 Re: Magnum Reloaded adaptatie
Ik heb een filmpje op youtube gezet van de 1ste vlucht.
Hoe ik dit in het forum kan inpassen weet ik niet.
Maar hier is een link

29 Jun 2017, 10:15
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next