3ch bouwplannen

Moderator: Sprezlaus

Hondafan

3ch bouwplannen

Post by Hondafan » Thu Jul 14, 2016 10:32 pm

Hoi, ik zie dat er vele sites zijn met bouwplannen om zelf een toestel te bouwen, maar ik vind niet echt plannen voor een 3chanel vliegertje.
Waarom een 3ch vlieger vraag je je misschien af, wel ik ben in het bezit geraakt van een mini Cessna van het merk Skyartec.
Het zal heel waarschijnlijk aan mij liggen, maar ik krijg dat ding absoluut niet van de grond.
Een van de redenen lijkt mij het feit dat hij te zwaar is aan de neus.(dat en het feit dat ik er niets van ken :p )

Nu was mijn idee om de elektronica uit de Cessna te slopen en zelf een toestelletje te maken dat ineens wat steviger is ook, want die Cessna ziet er me niet erg stevig uit.

Iemand die me kan helpen naar een leuk plan voor een 3ch vliegertje?
Ik ga ondertussen reservepropellers bestellen, want de enige 2 die ik had zijn ondertussen gesneuveld :p

Ik weet wat jullie denken na dit te lezen: NOOOOOOOOB, en jullie hebben nog gelijk ook, maar ik hoop toch dat jullie me aan een leuke vlieger kunnen helpen (of toch tenminste het plan er van ;)

Thx

PS: eens ik een stevigere vlieger heb gemaakt die ook effectief zou kunnen vliegen ga ik zoiezo eens een clubbezoekje doen ook, want zonder enige kennis is het toch moeilijker dan het lijkt :p

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Re: 3ch bouwplannen

Post by ReneDL » Fri Jul 15, 2016 12:17 pm

Beste Hondafan als ik me niet vergis is het deze die je hebt aangeschaft
Mini Cessna 3G3X.PNG
Mini Cessna 3G3X.PNG (355.85 KiB) Viewed 6330 times

Wat ze ook zeggen of schrijven dat is zeker geen beginnerstoestel om alleen mee te beginnen vliegen. :naughty:
Dat toestelletje zal uit de doos in handen van een ervaren piloot zeker goed vliegen (soms is een beetje bij trimmen noodzakelijk) wat voor een nieuweling weer taboe is. :?
Deze toestelletjes vliegen naar verhouding vrij snel en zijn rap een eind ver en daardoor voor een nieuweling moeilijk te oriënteren en te besturen. Wil je daarmee leren vliegen .... dat kan maar onder begeleiding van een ervaren persoon, die het toestel kan invliegen en op veilige hoogte kan overgeven en de nodige instructies geven en ingrijpen indien nodig.
Wil je zelf een toestel bouwen dat kan zeker, plans en de nodige hulp via het forum kan je hier zeker voldoende krijgen. :wink: Daarom is je gemeente vermelden bij je gegevens zeker gemakkelijk zodat wel willigen uit je geburen kunnen bijspringen met raad en daad. :P
Je nieuwe Mini Cessna slopen om een andere te bouwen zou ik zeker niet doen, laat die dan liever mooi in de doos zitten tot je kan vliegen en bouw op het gemak een andere.
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Hondafan

Post by Hondafan » Fri Jul 15, 2016 3:57 pm

Dat is m inderdaad. (maar de mijne is wel blauw :P )
Mij hadden ze dus gezegd dat het een perfect beginnerstoestel was.
Maar u raad me dus af deze te slopen voor de onderdelen voor een zelfbouwer.
Ik ga zondag een kijkje nemen bij een club hier "in de buurt" om daar eens mn licht op te steken ook.
Het vliegen lijkt me een zalige hobby, maar je moet het kunnen he :P

Maar misschien had ik beter bij mijn originele plan gebleven en deze gekocht:
https://www.hobbymaniac.nl/DMFV--Hobbyz ... 33706.html

Als ik zelf eentje zou bouwen zou het dan mogelijk zijn :? deze te programmeren dat hij op de afstandsbediening van die Cessna kan vliegen?

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Fri Jul 15, 2016 6:28 pm

Hondafan wrote:Mij hadden ze dus gezegd dat het een perfect beginnerstoestel was. Dat is het niet dus :snooty:
Maar u raad me dus af deze te slopen voor de onderdelen voor een zelfbouwer. Dat zou ik zeker niet doen dat zou zonde zijn om je nieuw toestel daarvoor te slopen. :roll:
Ik ga zondag een kijkje nemen bij een club hier "in de buurt" om daar eens mn licht op te steken ook. Doe je toestelletje mee en vraag of ze het eens willen invliegen voor u, zo kan je er al een gedacht van hebben hoe het vliegt. :wink:
Het vliegen lijkt me een zalige hobby, maar je moet het kunnen he :P Wees gerust je zal het zeker leren als je dat zelf wil. :smile:
Maar misschien had ik beter bij mijn originele plan gebleven en deze gekocht:
https://www.hobbymaniac.nl/DMFV--Hobbyz ... 33706.html Neen dat is ook geen beginnersmodel op de club zullen ze wel zeggen met wat je best kan beginnen, veel clubs raden dat aan of een in die soort ....zie hieronder.
BMI Arrow 1400.PNG
BMI Arrow 1400.PNG (411.11 KiB) Viewed 6325 times

Als ik zelf eentje zou bouwen zou het dan mogelijk zijn :? deze te programmeren dat hij op de afstandsbediening van die Cessna kan vliegen? Spijtig genoeg moet ik hier weer neen op zeggen, dat is geen zender om mee verder te doen maar daar kunnen ze je in de club ook verder over informeren. :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Hondafan

Post by Hondafan » Fri Jul 15, 2016 8:29 pm

die ziet er ook wel leuk uit die Arrow.
Maar valt die dan niet meer onder de categorie van Gliders?
Niet dat dat een probleem is hoor, als ik daarmee kan leren vliegen fine by me :D

Het uiteindelijke doel is (als WO2 fanaat) een Spitfire uiteraard :D
maar tegen dat daarmee gevlogen gaat worden zijn we denk ik weer enkele jaartjes verder

Hondafan

Post by Hondafan » Fri Jul 15, 2016 8:46 pm

deze lijkt me ook een leuke, en valt nog binnen het hobbybudget.
https://www.hobbymaniac.nl/FMS-Easy-Tra ... 24324.html
Is als ik alles goed gelezen heb ongeveer het systeem van die arrow die je plaatste

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Fri Jul 15, 2016 11:24 pm

Dit hier is de originele "Easy Star" van Multiplex waar er heel wat klonen van zijn gemaakt in diverse merken en maten.
Easy Star Multiplex.PNG
Easy Star Multiplex.PNG (188.43 KiB) Viewed 6321 times

De "FMS" die je aangeeft is ook een kloon maar in kleinere uitvoering ongeveer de helft van het originele toestel, wel een goed toestelletje (ik heb die ook)
Ik zou afwachten wat ze je zondag in de vliegclub aanraden en voorstellen, je zal dan heel wat meer weten en je kan dan nog altijd doen wat je wil en zien wat voor u het beste uitkomt.
En .... met vragen kan je hier ook altijd terecht hee :wink: .
Groetjes ReneDL

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Sun Jul 17, 2016 6:40 pm

Hondafan wrote: Ik ga zondag een kijkje nemen bij een club hier "in de buurt" om daar eens mijn licht op te steken ook.

En hoe heb je het gesteld op de club, :think: interessante gesprekken gehad en mooie toestellen gezien. :drool:
Groetjes ReneDL

Hondafan

Post by Hondafan » Sun Jul 17, 2016 8:00 pm

leuke toestellen gezien idd, en ook meer te weten gekomen.
Zij raden als begintoestel of een easy star (of cloon) of een Cub aan.
Ze hebben wel liefst een zender waar ze een tweede kunnen aanhangen, zodat de eerste stappen deftig begeleid kunnen worden en zodat indien nodig ingegrepen kan worden door de instructeur
Dus dan ga ik eens moeten kijken hoe ik het ga moeten doen, want en een nieuw toestel + lidgeld + nieuwe zender gaat ook al dadelijk wat kosten alles bij elkaar uiteraard

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Mon Jul 18, 2016 1:08 am

Ja .... ik had je hierboven aangegeven wat ze zouden aanraden hee.
Ik heb eens het een en ander opgezocht voor een goed betaalbaar beginners vliegtuig en een degelijke zender waar je lang mee verder kan. :wink:
Een heel goed vliegend en degelijk duurzaam vliegtuig de "Bixler" 62,54€ motor en servo's zijn reeds ingebouwen => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Dan heb je nog nodig een regelaar 11,78€ om de snelheid van de motor te regelen en de servo's van stroom te voorzien => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Een paar lipo's 2200mA 15,32€ per stuk => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Een degelijke te programmeren 6 kanaal zender met ontvanger van "Spektrum" 229€ => http://aerobertics.be/en_be/radio-syste ... spm6700euc
Met Spektrum kan je draadloos leerling - leermeester doorvoeren wat om te lessen heel gemakkelijk is. En met een Spektrum zender kan je heel wat kant en klare betaalbare Wo2 en sport toestellen binden en vliegen.(dit voor later :P )
En dan als laatste nog een ladertje om te beginnen 31,22€ => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Zeker goed om mee te beginnen en later kan je nog altijd een zwaardere aanschaffen om sneller te kunnen laden :wink: dit ladertje is heel simpel te bedienen.
Dan kom je aan een totaal bedrag van 365,18€ voor minder zal het moeilijk lukken denk ik. :roll:
Maar ..... :idea: :idea: je start meteen met degelijk materiaal :handgestures-thumbsup:
Hopelijk heb je wat aan dat voorbeeld, aanpassingen en veranderingen naar uw goeddunken en gedachten kan je steeds doen. :wink:
Groetjes ReneDL

Post Reply

Return to “Plans Bouwtekeningen en Verslagen.”