View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Nov 2017, 21:30

Post new topic Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next
Mjx f45 upgrades/mods 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Mjx f45 upgrades/mods
Hallo :smile:

Ik had graag een topic geopend waar ik alle eventuele upgrades of onderdelen die ik ga veranderen aan mijn mjx f45 heli meedeel en bespreek.
Ikzelf ben nog een beginner in deze zaken dus leek me wel handig hier een topic te openen zodat ook anderen kunnen meevolgen.

Mijn f45 heeft een brushless motor kit maar verder is hij helemaal origineel...

Attachment:
MJX f45.PNG
MJX f45.PNG [ 591.56 KiB | Viewed 2077 times ]
Attachment:
MJX f45 1.PNG
MJX f45 1.PNG [ 459.03 KiB | Viewed 2077 times ]

Eerst en vooral ga ik kijken om lipo batterijen te kopen maar daar is blijkbaar veel keuze in zag ik al. Oorspronkelijk zit een 7.4V 1500mah li-ion batterij bij de mjx f45 ( pack met 2 cilindervormige cellen ).
Ik heb al wat research gedaan omtrent de batterijen en ik kies best tussen de 1500-1800mah om duurzaam met de rest van het materiaal om te gaan, alleen weet ik niet zeker tot hoeveel c (discharge) ik mag gaan ? Weet iemand hier daar mss meer van ?
Heb wat zitten kijken bij hobbyking al maar nog niks beslist.

Verder heb ik nog enkele leuke plannen met de heli maar daar later meer over.

Grtz & happy flying :flyaway:

Last edited by Dries on 31 Jul 2013, 12:55, edited 2 times in total.

15 Jul 2013, 19:13
Profile

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Eventueel "hangaar van Dries" noemen moesten er ooit meer hoogvlieg toestellen bij komen ? :lol:

Hoe dan ook, ga hier eens maar volgen ze lijkt een fijn dingske voor een noob in de vliegkunster met helis

15 Jul 2013, 19:16
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Geen slecht idee yabusa gij zijt duidelijk beter in titels kiezen dan ik. :mrgreen:

15 Jul 2013, 20:58
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#4 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Wat de C waarde van je lipo's betreft wel hoe hoger die is hoe beter :handgestures-thumbupleft: maar ..... hoe hoger hoe duurder. :roll: Hoe hoger de C waarde is hoe meer je ze kan en mag belasten waardoor de levensduur merkelijk langer zal zijn.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

15 Jul 2013, 21:18
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Thanx Rene wist ik niet, daarom dit topic dus.
Ik heb nog wat rondgekeken op hobbyking en kwam op deze 2 batterijen uit, welke van de 2 zouden jullie kiezen ?
En heb ik extra kabels nodig of niet om die op te laden want er zitten jst connectors op die batterijen, die heb ik nodig...? Een lader moet ik ook nog kiezen trouwens.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=32564

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=36056

Grtz :wink:

16 Jul 2013, 01:35
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#6 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Ik zou gaan voor de Nano bat. betellen bij HK in Nederland of Duitsland in China versturen ze nog enkel via Zwitserland en dat duurt langer en heb je zeker minimum 10? douanekosten.
Voor een lader zou ik hier kijken voor een die zowel op netstroom als op 12V kan werken, voor de meesten van HK heb je nog een aparte voeding nodig en met de verzendkosten en de voeding erbij zit je al rap aan de prijs van goede lader hier. En dan spreken we nog niet over de garantie, opsturen kost ook geld plus de tijd dat je hem moet missen.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

16 Jul 2013, 03:52
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Hey alweer bedankt Rene, ik heb wat zitten kijken voor laders en zou er liefst 1 hebben die toch minstens 2 batterijen tegelijkertijd kan opladen.
Ik heb er vervolgens 3 uitgepikt die ik prijs/kwaliteit goed vond, ik zou het liefst de prijs van de lader onder de 100euro houden ook maar indien jullie betere laders of aankopen zien mogen jullie dat uiteraard vermelden aub.

http://www.aerobertics.be/productDetail.php?prod=1127&cat=9&brand=2

http://www.aerobertics.be/productDetail.php?prod=8146&cat=9&brand=2

http://www.aerobertics.be/productDetail.php?prod=2147&cat=9&brand=44

Grtz

16 Jul 2013, 09:40
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#8 Re: Mjx f45 upgrades/mods
De onderste van de drie is geen lader maar een voeding voor een lader, de tweede is niet geschikt (enkel voor kleine lipo's en stromen).
De eerste zal momenteel voldoen aan je eisen je kan er 3 lipo's te gelijk van 2cell 7.4V 2000mAh mee laden met 1C.
Je hebt ??n aansluiting voor max. 6 cellen en twee aansluitingen voor 2a3cellen max. met een totaal vermogen van 50Watt.
Heb je reeds plannen om in de toekomst zwaardere lipo's te laden moet je niet deze maar een zwaardere lader aanschaffen, of koop je er naderhand een zwaardere lader bij. Ik heb persoonlijk met veel tevredenheid deze Graupner Ultramat 18 => http://www.aerobertics.be/productDetail ... =9&brand=2 hiermee kan je zowat alles laden maar slechts een per een. Wil je in die klasse laders meerdere lipo's tegelijk laden zal je al rap aan een sommetje tussen de 250? en de 350? uitkomen. :roll:

16 Jul 2013, 14:50
Profile

Reply with quote
Post Number:#9 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Ok, weer wat bijgeleerd. :smile:

Voor die prijs van de lader die jij zegt Rene heb je wel al wat keuze.
Ik wist ook niet dat die lader die ik koos alleen maar tot 2000mah laad maar eigenlijk heb ik maar dat nodig voor de mjx, niettemin heb ik met het oog op de toekomstige plannen dan liever 1 die meer soorten batterijen kan laden (al is het maar 1 per 1).
Wat vind je van deze 2 als ik (alweer) vragen mag ?

http://www.aerobertics.be/productDetail.php?prod=4952&cat=9&brand=44

http://starbazaar.nl/iMAX-B6-Digitaal-RC-Lipo-NiMH-batterij-Balance-Charger?keyword=b6

16 Jul 2013, 18:38
Profile

Reply with quote
Post Number:#10 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Die maxxtraxx heb ik ook, zeer tevreden ook.

Heeft ook al veel afgezien :violin: jammer genoeg. Maar hij werkt nog altijd :handgestures-thumbupleft:

Die Imax is vergelijkbaar met een Maxxtraxx 650 peins ik, intern is het toch hetzelfde

16 Jul 2013, 18:54
Profile

Reply with quote
Post Number:#11 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Ok die maxxtraxx of die b6 dus, die laatste heeft goede reviews op hobbyking in ieder geval zag ik...thnx yabusa. :smile:

Verder heb ik vandaag manueel wat meer uitslag aan de aileron servo gegeven, dit kan makkelijk door de aileron servo arm op het 5e of 6e gaatje te bevestigen (standaard 4e).
Hierdoor is de heli net iets behendiger wat voordelig is wanneer je buiten vliegt.
Met tijd ga ik ook nog hetzelfde doen met de elevation servo maar daarvoor heb ik een nieuwe servo arm nodig aangezien de arm die je standaard krijgt afgeslepen is en dus maar 4 gaatjes heeft.

Heb 2 foto's bijgevoegd van de aangepaste servo trouwens.

Qua batterijen ben ik er ook nog niet uit want naar het schijnt geven die 1500mah lipo's je maar 5min vliegtijd tegenover 8-10min met de originele 1500mah li-ion batterij.
Toen ik vervolgens keek om wat hoger te gaan in mah werd vermeld dat alhoewel dat mogelijk was mijn staartmotor sneller zou bezwijken...pfffff.
Andere/betere staartmotors zijn er niet meteen op de markt voor de mjx f45 dus ofwel vind ik die lipo ofwel bestel ik gewoon originele batterijen...li-ion dus.

Attachments:
IMG_2826.JPG
IMG_2826.JPG [ 90.06 KiB | Viewed 6180 times ]
IMG_2827.JPG
IMG_2827.JPG [ 119.04 KiB | Viewed 6180 times ]

16 Jul 2013, 23:00
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#12 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Beste Dries de Maxxtrax 680 is voorzien voor een aansluiting aan het net 220V of aan een voeding of accu 12V.
Voor de iMAX B6 heb je wel nog een aparte voeding nodig om te kunnen laden.
En wat betreft je batterijen ..... wat maken ze een mens zo allemaal wijs man :angry-tappingfoot:
Dat je met een li-ion batterij van 1500mAh 10min. kan vliegen en met een lipo van 1500mAh maar 5min, :? iemand die zoiets zegt en onwetende mensen wijsmaakt moesten ze :violence-instagib:
Die 1500mAh is de capaciteit (of met andere woorden de inhoud ) van een batterij, is dat nu een loodaccu een NiMh een lipo of een li-ion van 1500mAh. De opgeslagen capaciteit (inhoud) is bij allen gelijk en ze kunnen dus allen evenveel terug afgeven (de ene wel sneller dan de andere maar de hoeveelheid is het zelfde). Waar halen ze dat dan dat je met de ene 1500mA batt. langer kan vliegen dan met een andere 1500mA batt. met het zelfde toestel :smiley_roe: . En waar halen ze het dat je staartmotor sneller zal slijten bij het gebruik van een lipo :confusion-scratchheadyellow: dat zou enkel kunnen als de spanning van de lipo veel hoger is dan van de li-ion. Indien de spanning dezelfde is (een paar tienden Volt verschil kan zeker geen kwaad) kan dat voor het slijten van je staartmotor zeker geen verschil maken.
Een li-ion cel (Lithium-Ion) heeft een nominale spanning van 3.6V en 4.1V volgeladen, een lipo (Lithium-polimeer) heeft een nominale spanning van 3.7V en 4.2V volgeladen. Dus dat verschil van 0.1V zal het zeker niet maken h? :mrgreen: :wink:
Een interessante tip: Hier moet je zeker op letten => Een lipo mag je laden op de "laderstand li-ion" maar een li-ion mag je niet "nooit" laden op de "laderstand lipo" dus in geval van twijfel << laden in de "laderstand li-ion" >> :idea: :idea:

17 Jul 2013, 10:09
Profile

Reply with quote
Post Number:#13 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Dankuwel Rene :wink:

Ze maken me idd wat wijs blijkbaar... :shock:

Weet van een medevlieger dat hij al meer dan 40 keer zonder problemen met die 2000mah batterij en originele staartmotor heeft gevlogen en na wat research zag ik dat ( in het slechtste geval ) een staartmotor vrij goedkoop is ook.

Gelukkig heb ik de lader al gevonden ! :D

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=32564

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=32565

Grtz :flyaway:

Last edited by Dries on 05 Jun 2014, 21:30, edited 1 time in total.

17 Jul 2013, 10:33
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#14 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Als er plaats genoeg is en je heli kan het meergewicht gemakkelijk aan zou ik zeker gaan voor de 2000mAh lipo's.
Het geeft je dan niets dan voordelen namelijk: door het meergewicht heb je een grotere "headspeed" nodig daardoor krijg je meer stabiliteit en de meer capaciteit zorgt voor een langere vliegtijd, en het toegenomen gewicht zorgt ook voor minder windgevoeligheid. :handgestures-thumbupleft: :wink:

17 Jul 2013, 10:46
Profile

Reply with quote
Post Number:#15 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Ja zelfs de prijs is beter Rene. :smile:

Ik heb vandaag manueel de aileron servo stang proberen aan te passen maar had per ongeluk alles ontregeld waardoor de heli niet eens meer kon opstijgen zonder meteen om te vallen. :? PANIEK !!!

Ik heb vervolgens veel zitten trimmen (manueel en controller) tot de nulpunten van de servo's/heli zo dicht mogelijk bij de controller nulpunten zaten.
Beetje werk gehad eraan maar je leert wel hoe de servo's werken ondertussen.
Normaal gezien kan je kleine afwijkingen makkelijk met je controller-trimfuncties aanpassen maar aangezien ik eerst per ongeluk de aileron servo ontregeld had kon ik natuurlijk niet anders dan zelf uitzoeken hoe een deel van de heli werkt...ben wel tevreden dat dat gelukt is want dacht even dat ik al wat beschadigd had. 8-)

Grtz

Last edited by Dries on 16 Oct 2013, 21:23, edited 6 times in total.

17 Jul 2013, 13:22
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#16 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Zo zie je maar "al doende leer je het meest" en het geeft een kik als je iets veranderd met verbeteringen tot gevolg. :handgestures-thumbupleft: :wink:

17 Jul 2013, 17:36
Profile

Reply with quote
Post Number:#17 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Heyhey,

Alweer wat zitten zoeken en nog wat dingen gevonden die me wel interessant leken voor de hobby. :D
Word wel wachten want zit met kosten aan de auto. :|

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31499__Turnigy_7_in_1_Mega_Meter_Battery_Checker_Watt_Meter_Servo_Tester_NL_Warehouse_.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__41733__On_Board_Lipoly_Low_Voltage_Alarm_2s_4s_NL_warehouse_.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__39355__Hobby_King_Scale_Airport_Windsock_rip_stop_NL_warehouse_.html

Grtz

18 Jul 2013, 20:46
Profile

Reply with quote
Post Number:#18 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Kris meen ik maakt van die buzzers ook :handgestures-thumbupleft:

18 Jul 2013, 20:48
Profile

Reply with quote
Post Number:#19 Re: Mjx f45 upgrades/mods
Thanx yabusa maar euh...wie is Kris lol ? :smile:

21 Jul 2013, 13:20
Profile

Reply with quote
Post Number:#20 Re: Mjx f45 upgrades/mods
De on board lipoly low voltage word ook door leden op onze club gebruikt.
Je hoefd niet goedhorend te zijn om het signaal te kunnen horen, prima spulletje voor zijn prijsje.

Johan.

21 Jul 2013, 14:11
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next