View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Nov 2017, 21:16

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
HK-450TT Pro V2 Flybarless (kit) 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 HK-450TT Pro V2 Flybarless (kit)
Image

Ik heb recent deze kit overgenomen van airwolf. De kit was gedeeltelijk opgebouwd, de mechaniek was ver klaar. Electronica moest nog verder worden afgewerkt, en alles afgesteld. Leek me een leuke uitdaging om deze in de winter af te maken en volgend voorjaar/zomer te kunnen gaan vliegen. Er zat ook een training gear bij, zullen we de eerste vluchtjes met FBL zeker gebruik van maken.

Deze kit van HobbyKing is een Align T-Rex 450 Pro V2 FBL clone, onderdelen zijn probleemloos uitwisselbaar.

Hier zal ik de afwerking van het project verder gaan toelichten. Ik heb al gezien dat er nog wat meer werk aan is dan ik aanvankelijk dacht, maar daar zal ik zeker plezier aan gaan hebben.
Ik heb de kit gekocht met hetvolgende aanwezig:

• 1x HK-450TT Pro V2 Flybarless 3D Torque-Tube Helicopter Kit
  • 1x Turnigy Dlux 40A SBEC Brushless Speed Controller
  • 1x Turnigy Typhoon 450H 2218H Heli Motor 3450kv
  • 3x Turnigy MG90S Metal Gear Servo 1.8kg / 13.4g (swash plate servo's)
  • 1x Turnigy TGY-9025MG Metal Gear Servo 1.8kg/11 (wordt niet gebruikt)
  • 1x HKS-9257 High Speed Servo 4.5kg/ 25g/ 0.07sec + Replacement Gear Set (tail servo)
  • 1x OrangeRx R610 Spektrum DSM2 6ch 2.4Ghz Receiver
  • 1x Turnigy 2200mAh 3S 25C LiPo Pack
    (Gyro nog aan te schaffen)

Ik ben al even bezig met elk van deze onderdelen nader te onderzoeken, en te beslissen wat ik ermee ga doen. Onder het motto "vertrouw niks dat je niet zelf gebouwd hebt" gaat het meeste ook wel weer terug uit elkaar.
Elk van de componenten zal ik hieronder nader toelichten:

Turnigy Dlux 40A SBEC Brushless ESC & Turnigy Typhoon 450H 2218H Heli Motor 3450kv

Hier ga ik niets aan veranderen. Deze motor lijkt me prima geschikt voor de heli, en hoe de ESC werkt zullen we in de toekomst nog wel achter komen.
Wel groot punt van twijfel is de plaatsing van de ESC.

Er zijn 2 plaatsen waar die zou kunnen volgens de bouwinstructies. Helemaal voorin de neus van de heli in het frame, of aan de zijkant buitenaan het frame. Beide lijken voor- en nadelen te hebben.

Voorin de neus

Voordelen:
    • de heli is veel beter in balans.
    • verder geplaatst van andere componenten zoals de storingsgevoelige Rx.
    Nadelen:
    • er komt geen lucht langs voor koeling.

Zijkant tegen het frame

Voordelen:
    • buiten frame en canopy, dus veel luchtkoeling.
    Nadelen:
    • heli is niet in balans, helt achterover zelfs met de batterij ver naar voren geplaatst.
    • moeilijk om de Rx op voldoende afstand te plaatsen om geen last van storingen te krijgen.

De ESC zit momenteel nog aan de zijkant van het frame, maar ik ben geneigd hem liever naar de neus te verplaatsen. De vraag is alleen, hoe heet wordt die en hoe belangrijk is het dat er luchtstroming langs kan? :?:

De ingebouwde BEC van deze unit geeft 5.5V en max 3A. Nu vind ik nergens het stroomverbruik van Rx en 4 servo's die ermee gevoed worden, heeft iemand daar een idee van? Is 3A genoeg (ook bij aggressief vlieggedrag), of is een aparte BEC of tweede LiPo bijplaatsen noodzakelijk? :?:

Servo's

Dit punt ben ik niet tevreden over. Samen met de gyro toch wel het belangrijkste punt om goede controle over de heli te houden, en dan ben ik niet zo'n fan van het goedkope HK spul. Die kunnen vaak veel minder hebben dan de specs opgeven, en willen ook nog wel eens zonder reden stuk gaan. En dat wil je liever niet hebben in de lucht! Mijn idee is om ze allemaal maar te vervangen.

De verschillende servotypes nader toegelicht:

Turnigy MG90S Metal Gear Servo

Deze analoge servo's zijn nogal aan de lawaaiige kant, en wat ik lees mag je ze zeker niet zoveel geven als de specificaties beschrijven (zoals bij veel HK spul) als je ze niet wil zien doorbranden. Dat zal uiteraard weer resulteren in tragere respons.

Ik wil ze vervangen door betere kwaliteit (bij voorkeur digitale) servo's. Suggesties zijn welkom. Ik neig het meest naar de Hitec HS-5065MG. Andere realistische opties zijn Sav?x SH-0257, en INO-Lab HG-D212MG.
    :arrow: Gekozen voor Hitec HS-5065MG voor cyclic.

HKS-9257 High Speed Digital Servo

Deze bleek een enorm foute keuze, met kritieke fouten in de specificaties.
    Specs geven bijvoorbeeld aan dat deze op 4.8V-6.0V werkt. Dit is een goedkope clone van de Futaba S9257, die evenals de Futaba niet meer dan 5V mag hebben, anders branden ze snel door! Ook zijn die nogal selectief met het type signaal dat ze krijgen.

Gezien mijn BEC 5.5V geeft, durf ik het toch niet echt aan om deze te laten zitten.
    Daarbij ga ik liever voor een beter merk. Ook hier zijn suggesties welkom. Hitec HSG-5084MG lijkt een van de betere keuzes, andere opties zijn Align DS520, en Sav?x SH-1357 (Align en Sav?x komen uit dezelfde fabriek).
:arrow: Gekozen voor Align DS525M voor rudder.

Flybarless System (3-axis gyro)

Een ander belangrijk punt, nog aan te schaffen. Ik ben niet van plan om direct een gyro van 200 Eur aan te schaffen, maar de goedkopere alternatieven neem ik grondig onder de loep.
De keuzes die ik tot nu toe opzij gezet heb zijn deze:

Tarot ZYX-S / ZYX-S2

Hoewel goedkoop, lees ik toch veel goede ervaringen met deze. Hardcore stuntpiloten zullen het verschil wel merken, maar zo ver zijn we nog lang niet.
    Lijkt me een mooi toestel voor die prijs. Grootste nadeel is wel dat een PC nodig is om de settings te veranderen. Dat maakt even bijregelen in het veld toch wat minder gemakkelijk.

Robird G31

Hier vind ik niet zoveel over. De meesten zijn wel tevreden begrijp ik. Voordeel is dat deze wel 2 potmeters heeft voor gemakkelijke bijregeling in het veld.

Bigaole V3

Schijnt een zeer goede BeastX Microbeast clone te zijn. Maar weinig duurder dan de vorige twee, en komt nog lang niet in de buurt van de hoge prijs van een echte BX. Tot nu toe lijkt deze de winnaar.
:arrow: Gekozen voor Bigaole V3.

OrangeRx R610 Spektrum DSM2 6ch 2.4Ghz Receiver

Zal ik niet gebruiken. Ik heb nog een FlySky R8B (8ch) receiver die bij mijn 9x zender zat. Die kan er mooi in, tenzij ik een heel goede reden vind om toch naar DSM2/DSMX protocol over te schakelen.

Turnigy 2200mAh 3S 25C LiPo Pack

Niets mis mee, maar het is er maar ??n. Waarschijnlijk zal ik een paar extra Nano-Tech 35C nemen, mogelijk ook wat zwaardere capaciteit.

Overige

Andere zaken die ik noodzakelijk vind om aan te passen.

Tail servo mount

De Pro V2 heeft de tail servo niet meer op de tail boom zitten, maar iets verder naar voren in het frame op een metalen plaatje, dat tussen de 2 framedelen is bevestigd. Schijnbaar een onderdeel met een constructiefout, want het schijnt enorm vaak te breken. Zowiezo bij impact, maar soms ook spontaan doordat het is beginnen inscheuren zonder dat we het waarnemen. En een tail servo mount die breekt in de lucht, is problemen!

Het is stock niet meer dan een plat plaatje met op het einde een scherpe hoek naar de 2 schroefgaten van het frame.
    Deze zal waarschijnlijk worden vervangen door de veel stevigere Tarot 450 Pro mount:

Image

Battery tray

Ook wel een must. Bij een crash zou de impact vol op de uitstekende LiPo komen. We gaan de tray dus door een langere versie vervangen.

Tail rotor fix

Geen aankoop, slechts een simpele fix. Normaal gezien horen de staartrotorbladen onder een kleine hoek pitch te staan wanneer de pitch arm van de staartrotor 90 graden op de link staat, waarbij ze tegen de kracht van de main rotor in werken. Daardoor zou je in Yaw Rate gyro mode een mooie hover krijgen met je staartservo op een neutrale positie.

Bij deze heli staat die pitch verkeerdom en werken ze bij neutrale servo met de kracht van main rotor mee. Bekend probleem, ook bij de originele T-Rex 450.
    Oplossing is vrij simpel. Rotorbladhouders omdraaien, evenals het staartservosignaal in de gyro.

Overzichtje van mijn vragen

• ESC positie in neus vs zijkant frame. Wordt de ESC heet genoeg om goede luchtstroming nodig te hebben of kan die makkelijk binnen het frame worden geplaatst?
    --> opgelost. Weinig keuze, huidige ESC is te groot voor de neus :wink:
  • Kent iemand het stroomverbruik van servo's en Rx? Staat zover ik zie nergens aangegeven, en ik wil weten of de 3A max current van de BEC genoeg is.
    --> opgelost. BEC is nodig wegens hoge stroomverbruik van digitale servo's.
  • Suggesties voor betaalbare degelijke digitale servo's (3x swash en 1x tail) hoor ik graag!
    --> opgelost.
  • Commentaar op mijn keuze van gyro, of andere betaalbare suggesties zijn welkom!
    --> opgelost.
  • Ik plan geen aankoop van een Spektrum zender in de nabije toekomst. Zijn er andere redenen om het (eveneens 2.4ghz) FlySky protocol achter me te laten en toch voor DSM2/DSMX te gaan?

Uiteindelijke Setup

• HK-450TT Pro V2 Flybarless 3D Torque-Tube Helicopter Kit
  • Turnigy Typhoon 450H 2218H Heli Motor 3450kv
  • Turnigy Dlux 40A Brushless ESC
  • Castle Creations CC-BEC 10A
  • 3x Hitec HS-5065MG Digital Metal Gear Servo (cyclic)
  • Align DS525M Digital Metal Gear Servo (rudder)
  • Bigaole V3 Flybarless System
  • Flysky R9B 8ch 2.4Ghz Receiver
  • Metalen upgrades: extended battery tray, tail servo mount, anti-rotation bracket, canopy mount, integrated main shaft.

Last edited by Jesse on 23 Aug 2015, 12:24, edited 3 times in total.

21 Dec 2013, 17:05
Profile

Reply with quote
Post Number:#2 Re: HK-450TT Pro V2 Flybarless (kit)
De esc kan je toch voorin de neus plaatsen mits je wat luchtinlaten in de canopy verwerkt...ziet er een leuke heli uit ook. :handgestures-thumbupleft:

21 Dec 2013, 19:25
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: HK-450TT Pro V2 Flybarless (kit)
Ik heb mijn vraag te vroeg gesteld, deze ESC is duidelijk te dik voor de neus. Blijft dus aan de zijkant hangen.

Ik moest wel even wennen aan het eenvoudige uiterlijk van de kap, tussen al die felle kleuren van de meeste. Maar het is zeker wel mooi. Wat ook erg mooi is, is het transparante "glas" gedeelte in de kap. Kan leuk zijn om verlichting achter te plaatsen :D
Moest de zichtbaarheid overdag toch tegenvallen, is een flitsend T-Rex 450 Pro V2 kapje snel aangeschaft. Of misschien decoreer ik hem nog een beetje met bestickering.

Ik ben al een probleem tegengekomen. De lange link naar de staartservo lijkt te kort te zijn, want die komt niet bij de servopositie uit. Ik weet dat een nette 90 graden positie (zowel aan de servo als aan de arm bij de staartrotor) mogelijk is bij deze modellen. De lengte van de link heb ik nagemeten, en die klopt precies.
Dus ik vermoed dat ofwel de staart te lang is, ofwel is die niet diep genoeg in het frame geplaatst.
Gaan we terug uit elkaar halen en nader onderzoeken.

Verder heb ik ook een aantal noodzakelijke fixes gevonden voor constructiefouten, die zowel bij deze als de originele T-Rex aanwezig schijnen te zijn.
  • Eentje is de zwakke tail servo mount die ik al eerder noemde, die wordt vervangen.
  • Andere aan te raden upgrade is een langere batterijtray. Anders krijgt de LiPo bij een frontale crash de volle impact.
    Gelukkig worden voorgaande 2 wel in goedkope combinatiepakketjes verkocht, samen met een metalen canopy mount en anti rotation bracket. Wellicht zal ik voor zo'n pakketje gaan.
  • Normaal gezien horen de bladen van de staartrotor bij een 90 graden op de servolink geplaatste arm onder een kleine hoek pitch te staan, tegen de torque in. Hiermee zou je bij Yaw Rate gyro mode een stabiele hover hebben nabij het centerpunt van de staartservo. Hebben ze bij deze (en ook de Align trouwens) de pitch de verkeerde kant op gezet!
    Simpel te corrigeren. Rotorbladhouders van de staart even omdraaien, staartservo signaal omdraaien in de gyro, en klaar.

Ik heb ondertussen eens een kostenraming gemaakt om de heli vliegend te hebben, en dat valt eigenlijk nog best vies tegen. Maarja, had ik een Align gehad, dan had ik dezelfde kosten maar was ik al een beetje lichter geweest :wink:
Totale kosten nog te maken liggen rond de 300 Eur.
Daar springen natuurlijk voornamelijk de gyro en digitale servo's uit, daar wil ik niet teveel op bezuinigen.
Overige zijn een BEC, een paar extra accu's (wellicht zwaardere), de eerdergenoemde metalen onderdelen, en nog wat klein spul.
En niet te vergeten thread lock, bedenk me net dat ik dat ook niet in huis heb.

Eerst maar eens zien of de kerstman me goed gezind is dit jaar :lol:
En dan gaan we hopelijk rustig aan de slag, indien mijn vragen en twijfels over nog aan te schaffen onderdelen opgelost geraken.

22 Dec 2013, 20:12
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re: HK-450TT Pro V2 Flybarless (kit)
BEC wordt waarschijnlijk Castle Creations CC BEC 10A, die lijkt nog aardig te voldoen.
Wel een misleidend product. De BEC kost rond de $20 en staat geadverteerd met keuze tussen verschillende uitgangsvoltages, maar die keuze heb je dus alleen nadat je hun USB interface van nog eens $25 erbij koopt :evil: Maar goed dat ik van alles de handleiding download en lees voordat ik 't koop :wink:

Servo keuze zal waarschijnlijk Hitec 3x HS-5065MG worden voor swash, en HS-5084MG voor tail.

Gyro is nog een twijfelpunt.
De ZYX keuze heb ik laten vallen. Bigaole is schijnbaar even goed als BeastX direct uit de doos, maar zoals bij veel clones is er gebrek aan support. Dus ook geen firmware upgrades, zoals je bij die andere wel kunt doen.
Als geld geen rol speelde ging ik direct voor de originele BeastX. Maarja da's $200, en dan nog $25 voor hun usb dongle voor updates en settings via pc. Opties worden nader overwogen, en ook de Robird G31 dingt nog steeds mee. Lijkt een zeer goede, probleem is dat die overal is uitverkocht...

Vandaag de tail helemaal uit elkaar getrokken. Die zat dus inderdaad niet diep genoeg in het frame. Ik ga hem waarschijnlijk borgen met een schroef, want de 4 schroeven rondom een gladde metalen buis vertrouw ik niet zo. Zou niet de eerste heli zijn waar de hele staart er vanaf geslingerd wordt (is bij meerdere T-Rex 450 Pro modellen al gebeurd).
Verder heb ik de staartrotorbladhouders omgedraaid zoals eerder aangegeven. Nu staat de staartrotorpitch met servo centraal de juiste kant op (is een constructiefout bij 450 Pro).
Ook nog een aantal schroefjes gevonden waar geen thread locker op zat, dus goed dat we het controleren. De meeste wel, 't was wel even drama om alles zonder schade los te krijgen.
Komende dagen de rest van het frame uit elkaar halen. Het carbon frame heeft veel scherpe randen en die wil ik eerst schuren voordat we daar in de toekomst kabels langs gaan leggen.

Dan wachten op de overige componenten en dan kunnen we daar ons hoofd eens over breken. Plaatsen van de componenten kan nog lastig worden. De ESC zit momenteel midden rechts tegen het frame, wegens te weinig plaats op de alternatieve locatie in de neus (te smal in het frame). De BEC kan ik dan alleen links tegen het frame, of in de neus kwijt. Ik zou de neus verkiezen, maar als die alle servo's voedt gaat die heet worden en heeft die de airflow meer nodig dan eender wat in de heli.
Gyro is bovenop plaats voor.
De Rx wordt dan wel een probleem. Blijft alleen nog over voorin de neus of verder naar achteren. Beide is gewoon slecht, omdat die in beide gevallen tussen het carbon frame geplaatst zit. Voorin de neus blokkeert het frame en de canopy het signaal, en achterin zal die gestoord worden omdat die dan tussen de ESC en de BEC zit (en van beide moet die minstens 5cm weg zitten, schrijft de fabrikant voor).
Maarja eerst het spul maar allemaal hebben, dan kunnen we gaan passen en meten. We verzinnen er wel iets op! :D

25 Dec 2013, 04:16
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#5 Re: HK-450TT Pro V2 Flybarless (kit)
Beste Jesse die bijkomende "Bek" is voor je 450 heli zeker niet nodig en overbodig, bij de Align T-rex 450L Dominator, welke is uitgerust met 4 digitale servo's, gebruiken ze gewoon ook de bec van de motorregelaar (3Amp piek 6Amp) en ik denk niet dat zo een firma risico's zal nemen. De digitale servo's die jij zou gaan gebruiken hebben een verbruik van: bij 5V in nullast 0.04A en bij vollast 0.200A en een blokkeer of kortsluitstroom van 2A. Maar ..... als dit laatste komt te gebeuren zal een bijkomende bek van 10A ook geen uitkomst bieden. :?
Je ontvanger mag je gerust tussen het carbonchassis inbouwen, je moet er enkel op letten dat de (ontblote) antenne uiteinden (bij de meesten is dat +- 3cm) buiten het chassis uitkomen en indien twee antennes onder een hoek van 90?.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

25 Dec 2013, 15:37
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: HK-450TT Pro V2 Flybarless (kit)
ReneDL wrote:
Beste Jesse die bijkomende "Bek" is voor je 450 heli zeker niet nodig en overbodig, bij de Align T-rex 450L Dominator, welke is uitgerust met 4 digitale servo's, gebruiken ze gewoon ook de bec van de motorregelaar (3Amp piek 6Amp) en ik denk niet dat zo een firma risico's zal nemen.

Daar ben ik niet zo van overtuigd...
De 450L Dominator heb ik geen ervaring mee, maar als ik kijk naar de 450 Pro dan lees ik enorm veel ESC's die binnen de eerste 10 vluchten in rook opgaan, sommige bij de allereerste vlucht al.
Belangrijkste redenen zijn oververhitting (Align monteert hem dus in de neus waar die geen koeling krijgt), en teveel stroom uit de ingebouwde BEC trekken wegens onwetendheid wat die digitale servo's trekken. Iemand die rustig een rondje vliegt zal door die problemen niet snel geplaagd worden, maar iemand die extreem 3D vliegt wel. En dat laatste is toch wel een doel voor mijn toekomst, en dan bouw ik liever meteen een heli waar ik langer plezier van heb, dan achteraf een hoop herstellingen te hebben die misschien niet nodig waren geweest. Als in vlucht je ESC ermee kapt omdat de ingebouwde BEC oververhit, heb je grotere problemen. En meer schade.

Die super combo's T-Rex 450 Pro zie ik overigens ook wel veel problemen met de standaard aanwezige servo's (DS410M, DS415M). Velen nemen het tegenwoordig als vanzelfsprekend dat die dingen kapot gaan, maar uiteindelijk gaan mensen toch upgraden naar betere.

De Align 3GX gyro staat overigens ook bekend om bepaalde problemen die de kop opsteken.

ReneDL wrote:
De digitale servo's die jij zou gaan gebruiken hebben een verbruik van: bij 5V in nullast 0.04A en bij vollast 0.200A en een blokkeer of kortsluitstroom van 2A. Maar ..... als dit laatste komt te gebeuren zal een bijkomende bek van 10A ook geen uitkomst bieden. :?

2A x 4 servo's is nog altijd 8A in mijn boekje.

Natuurlijk zal dit een situatie zijn die we willen voorkomen. Maar bij actie in de lucht is 0.2A ook verre van realistisch. De stroom loopt op naarmate de servo meer geblokkeerd wordt, meer kracht moet gebruiken, meer weerstand krijgt. En daar is altijd sprake van. Luchtweerstand, gewicht van de heli, noem maar op. En op het moment dat de servo een commando krijgt om snel te reageren zal de opstartstroom van die beweging ook weer hoger liggen.

Bovendien is de uitgangsstroom van de BEC in mijn ESC 5.5V, en dan praten we over 0.220A belast, en 2.6A lock/stall per servo. En de BEC van mijn ESC is maar 3A piek! Voor analoge servo's geen probleem, maar met deze digitale setup waag ik het er echt niet op.

Met aparte 10A BEC zou 6V nog geen probleem zijn, tenzij natuurlijk alle 4 servo's in lock/stall vast komen staan (3A per stuk). Dan is het een kwestie van een snel toegankelijke failsafe hebben die de stroom eraf haalt. Met externe BECs is dat vrij gemakkelijk, waar je voor de ESC toch altijd de kap eraf moet halen en de hoofdbatterij lostrekken.

ReneDL wrote:
Je ontvanger mag je gerust tussen het carbonchassis inbouwen, je moet er enkel op letten dat de (ontblote) antenne uiteinden (bij de meesten is dat +- 3cm) buiten het chassis uitkomen en indien twee antennes onder een hoek van 90?.

Ik heb maar 1 antennedraad. Die optie moet ik eens verder bekijken.
Het probleem is voornamelijk dat direct achter de kap rechts de ESC tegen het frame zit, en links waarschijnlijk de BEC komt te zitten. Beide schrijven voor om Rx en antennes minstens 5cm bij hun weg te houden wegens mogelijke storingen, dus om mijn antennedraad nou tussen die 2 in te sandwichen...
Maar ik loop weeral vooruit. Eerst maar eens wachten tot we wat verder zijn met de parts en alles een beetje op zijn plaats kunnen passen en meten.

25 Dec 2013, 17:06
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: HK-450TT Pro V2 Flybarless (kit)
Ik zal maar eens wat fotokes posten zoals die er nu bij staat.
Let niet teveel op de loshangende kabelkes, ik heb voor de foto wel even de kap erop gezet.

Attachment:
4932s.jpg
4932s.jpg [ 37.26 KiB | Viewed 4030 times ]

Hier een blik op de rechterkant. De ESC neemt met zijn koelblok redelijk wat ruimte in beslag.
De staartservo hangt bij deze onder de staartbevestiging, en niet aan de staart zelf zoals bij de oudere versies.

Attachment:
4933s.jpg
4933s.jpg [ 43.42 KiB | Viewed 4030 times ]

Op de linkerkant zit nog niks vast.
Rechts staat de FS 8ch receiver, die toch niet al te klein is.
De Orange receiver staat links ervan. Die komt niet erin, maar heeft wel ongeveer de afmetingen van de BEC die ik wil aanschaffen, of is zelfs iets groter. Dus voor het idee erbij geplaatst.

Attachment:
4934s.jpg
4934s.jpg [ 46.98 KiB | Viewed 4030 times ]

Nu met de kap eraf.
Ik heb aangegeven waar de gyro normaal zit, en daar zal die bij mij dus ook komen.
De stock ESC plaats kan ik eigenlijk zo goed als niets mee. De receiver is veel te breed om tussen het frame te passen, en de BEC zou n?t passen maar het is nog maar de vraag of het met de kabels eraan nog lukt. Bovendien zou het een slecht idee zijn omdat die koeling nodig heeft. De optie staat nog wel open. Zodra nieuwe servo's en BEC binnen zijn, gaan we dat eens testen. Ik heb in de 9x een testprogrammake gemaakt die met een 6 minuten timer extreme servobewegingen zal herhalen op allevier servo's, dan kunnen we daarna de BEC temperatuur bekijken met de multimeter. Tijdens de test ook meteen de stroom die tussen de BEC en de receiver loopt monitoren.

Als de neus niet gaat, zal de BEC op de zijkant moeten onder de main gear, waar aan de andere kant de ESC zit.
Dan blijven er voor de receiver extreem weinig opties over. Voorin de neus is te weinig plaats. Tussen het frame ook. Onder de heli hangt die tegen de ESC en de BEC, zeer slecht idee. Dan denk ik momenteel aan de zijkant van de staartbevestiging. Het ziet niet zo netjes uit, steekt een beetje uit, en zeker met de kabels erop zal het wat rommelig worden. Maar iets anders heb ik niet echt.
In de toekomst zou ik voor een andere receiver en zendermodule kunnen gaan als ik een kleine 8ch vind die gemakkelijker is in te bouwen (die Orange gebruik ik niet, is maar 6ch). Maar dan is het nog steeds moeilijk, want receiver moet feitelijk een paar cm wegblijven van motor, ESC, en BEC, en daar zit je overal wel dicht bij. Of toch een kleinere ESC zoeken die ik wel voorin de neus kan proppen. We zien wel.

Attachment:
4935s.jpg
4935s.jpg [ 56.25 KiB | Viewed 4030 times ]

Hier zie je hoe smal de ruimte tussen het frame feitelijk is, en dat het naar voren toe is afgesloten. De stock ESC locatie is dus erg krap, en je moet er uitkijken niet tegen het kleine tandwiel van de motor te komen met kabels.

Attachment:
4938s.jpg
4938s.jpg [ 36.65 KiB | Viewed 4030 times ]

Even een testje gedaan met een kandidaat landing lights. 12V LED autolamp (18 hoge helderheid SMD LEDs) aangesloten, en dat geeft een leuke hoeveelheid licht! Onderstaande foto is in een stikdonkere kamer genomen.
Ik vreesde voor de stroomopname, maar die valt mee. Slechts 0,1A! Dat houdt in bij continu branden zou ik 2 seconden minder vluchttijd hebben, en daar kan ik mee leven. Bovendien zou die niet continu branden. Inbouw wordt nader bekeken :D

Attachment:
4926s.jpg
4926s.jpg [ 78.35 KiB | Viewed 4030 times ]

Last edited by Jesse on 23 Aug 2015, 12:28, edited 1 time in total.

25 Dec 2013, 20:42
Profile

Reply with quote
Post Number:#8 Re: HK-450TT Pro V2 Flybarless (kit)
Enkele knopen doorgehakt:
    Cyclic servo's: Hitec HS-5065MG (digitaal)
    Rudder servo: Align DS525M (digitaal)
    FBL System: Bigaole V3
    BEC: Castle Creations CC-BEC 10A

Nu maar wachten, voordat we kunnen gaan bouwen!
De heli ligt inmiddels zo goed als volledig uit elkaar, en zo blijft die voorlopig liggen tot alles binnen is.

De ESC ben ik achter, zou mogelijk wel tussen het frame passen. Maar dan rechtopstaand net onder de main gear. Krijgt die ook wat koeling van de main gear.

01 Jan 2014, 23:11
Profile

Reply with quote
Post Number:#9 Re: HK-450TT Pro V2 Flybarless (kit)
Gister de servo's en BEC binnengekregen!
Nu nog wachten op de metaal upgrades en het FBL system, en dan kunnen we gaan bouwen!
Intussen ben ik nog aan het kijken voor mooie kappen met een goede zichtbaarheid. Ik heb een aantal hele mooie gezien, maar 60 Eur vind ik een beetje aan de prijzige kant. Maarja ik ben ook nogal selectief, heb het niet graag te druk qua patronen, of teveel kleuren door elkaar.

21 Jan 2014, 14:12
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#10 Re: HK-450TT Pro V2 Flybarless (kit)
Hier dan zoveel je wil :wink: http://www.amainhobbies.com/advanced_se ... 0&x=13&y=7

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

21 Jan 2014, 16:14
Profile

Reply with quote
Post Number:#11 Re: HK-450TT Pro V2 Flybarless (kit)
...en toch nog te weinig :oops:
De meesten zijn mijn smaak niet echt. Overigens passen alleen de 450 Pro kappen, de 450 Plus en 450 Sport hebben een iets afwijkend model.

Deze 3 vond ik wel heel mooi (maar die kwamen na verzending aan de dure kant uit):

Image

21 Jan 2014, 19:00
Profile

Reply with quote
Post Number:#12 Re: HK-450TT Pro V2 Flybarless (kit)
FBL System en metaal upgrades zijn inmiddels ook binnen!
Dan heb ik alle essenti?le onderdelen om te kunnen bouwen (alleen nog geen keuze voor een kap gemaakt, maar dat kan altijd nog).
Nu alleen nog tijd vinden om te bouwen, dat ontbreekt de laatste tijd nogal... :?

10 Feb 2014, 19:42
Profile

Reply with quote
Post Number:#13 Re: HK-450TT Pro V2 Flybarless (kit)
De zomer komt eraan ! :D

27 Apr 2014, 00:14
Profile

Reply with quote
Post Number:#14 Re: HK-450TT Pro V2 Flybarless (kit)
...en nog steeds geen tijd gehad om de klus af te maken :evil:
Andere zaken hebben momenteel hogere prioriteit.

28 Apr 2014, 01:47
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ]