View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Nov 2017, 21:25

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Dragonus II Plus ARF 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Dragonus II Plus ARF
Om de verveling tegen te gaan heb ik besloten van de Dragonus II Plus ARF kit uit de kast te halen en te monteren.
Deze kit had ik eigenlijk te koop gezet op het forum maar gezien het gebrek aan interesse heb ik besloten van hem dan zelf maar te houden en te monteren. Ik wou namelijk wel eens weten waarom er zo weinig interesse voor dit toeste was :think:
Het zag er mij nochtans een deftige kit uit :| En wat blijkt... Het is een deftige kit!
Als ik moet gaan vergelijken met mijn Belt CP V1 van E-Sky, dan moet ik al gauw tot de conclusie komen dat de Belt CP een lichtgewicht speelgoedje is :o
Ik ben nochtans zeer tevreden over mijn Belt CP en was zelfs onder de indruk van de gebruikte techniek. Maar deze Dragonus II is toch wel echt iets helemaal anders.
Spijtig genoeg is het een ARF wat wil zeggen dat het toestel al voor 50% gemonteerd is.
Wat gezien de kwaliteit van de onderdelen wil zeggen dat je ongeveer een half uurtje nodig hebt om het model te bouwen.

Image

Het verslag:

Wat mij het eerste opvalt is dat de handleiding raar in elkaar zit. Je komt eerst stap 3 en 4 tegen en pas 2 pagina's verder stap 1 :think:
Voor de rest is elke stap wel voorzien van wat uitleg en word elk onderdeel goed genoeg omschreven.
Wat ook een beetje raar is, is dat de handleiding meer bestemd is voor de echte Kit waar je echt alles zelf moet monteren. Dus om de ARF te bouwen moet je een beetje zoeken wat er al gemonteerd is en wat nog niet.

Allereerst de hoofdrotor.
Deze bestaat voor 50% uit duurzaam plastic onderdelen en de rest uit aluminium en staal.
Wat moet je zelf nog monteren. De rods, de balance- of flybar en de rollout plate.

Image

In tegenstelling tot mijn belt CP zit de flybar onder de hoofdrotorbladen.

Het volgende is de staartrotor.
Ook hier bestaat de helft van de onderdelen uit duurzaam plastic. Moest je onderdelen zoals de hoofdrotor en de staartrotor in aluminium willen. Dan kan je deze makkelijk apart aankopen bij RCer zelf. Alle onderdelen van alle modellen passen op alle modellen. Maw alle types zijn gewoon dezelfde heli maar met een paar onderdelen verschil. De ene heeft alu rotoren de andere heeft een carbon chassis, enz.

Image

Vervolgens het chassis en hier komt het grote verschil met mijn belt CP boven.
Het gehele chassis is uit gelakt metaal en alu onderdelen. Het is mooi ruim gemaakt zodat alles makkelijk bereikbaar is en je de onderdelen kan schikken om het gewicht zo goed mogelijk te verdelen. Ook voor elke servo heb je steeds keuze uit verschillende posities. Voor elke servo is er zowel links als rechts een bevestiging voorzien.
De plaatsing van de schroefgaten is perfect. Er is geen geknoei met gaten die ongeveer juist zijn waardoor schroeven schuin komen te zitten of dergelijke. Ook de afstandsbussen zijn perfect op lengte. Het wringt echt nergens!

Image

Het hoofdtandwiel heeft niet veel montage meer nodig. Enkel het tandwiel voor de staartrotor monteren en de boel vastschroeven.

Image

Nu is het even gewoon samenstellen. Nochtans maakte ik een fout omdat ik het gewend was van aan de belt CP te werken.
Om de hoofdrotor te monteren of demonteren moet je bij de belt CP de aandrijfriem van de staartrotor niet losmaken.
Bij de Dragonus II zit echter het aandrijfwiel voor deze riem op de mainshaft gemonteerd en moet je dus eerst de tandwielen in het chassis steken. Vervalgens de staart op zijn plaats schuiven. Dan de aandrijfriem monteren. En als laatste maar pas de mainshaft plaatsen.
De landingskids zijn uit 1 deel en van veerkrachtig plastic gemaakt.

Image

Image

Nu nog de staart vleugel monteren.

Image

De mainblades op hun plaats.

Image

Image

De canopy slaagt wel een beetje tegen. Het is ten eerste al niet het model dat op de doos word weergegeven.
Maar eerder een hyper modern, onrealistisch ding. Hier is de belt CP dan weer een pak mooier.

Image

Image

Rest nog enkel de decals uitknippen en opkleven en het toestel voorzien van motor, servo's (4x 9gr.), gyro, speedcontrol, ontvanger en accupack. Maar dat zal nog even moeten wachten :D

Al bij al is dit een toffe kit om te bouwen. En echt een aanrader voor de liefhebbers.

Meer info op http://www.rcer.com.

http://www.rat-rc.be

07 Feb 2011, 16:34
Profile

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Dragonus II Plus ARF
mja ik wist dat het wel een ferme heli zou zijn , maar de reden waarom ik m niet gekocht heb toen is omdat ik niet weet hoe snel je aan onderdelen kan geraken, gezien je bijna alleen bij rc'er kan kopen.
voor de esky kan je in nederland en belgie makkelijk aan onderdelen geraken en zoals bij shopzinnig heb je meestal een dag of 2 later je onderdelen aan de deur, met rc'er ben ik daar nog zo zeker niet van.

mooie heli :wink:
mag ik iets voorstellen ?
zou je misschien de elektronica van de belt niet daarop monteren ?
ik denk dat die al een pak beter zal zijn om te leren helivliegen zoals men kds een wereld van verschil is tov de belt zal waarschijnlijk de dragonus ook een pak stabieler zijn dan de belt en zeker met al die alu :wink:

vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

07 Feb 2011, 19:12
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Dragonus II Plus ARF
Eerlijk gezegd had ik daar al aan gedacht. En toen dacht ik aan de paar "accidentjes" die ik heb gehad en hoe zonde ik het vond van die mooie heli zo te beschadigen. Dus ik weet het nog niet. Maar ik houd je op de hoogte. :wink:

Stabieler lijkt hij inderdaad wel. Hij is zelfs niet tail heavy zoals de belt.

07 Feb 2011, 19:18
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#4 Re: Dragonus II Plus ARF
"zou je misschien de elektronica van de belt niet daarop monteren ?"
Dat zou ik zeker niet doen daarvoor zou ik mijn Belt CP V1 die in orde staat niet demonteren, tenslotte is de kost niet zo hoog voor de nodige onderdelen
1) Gyro => http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... duct=10113
2) Hygh speed servo => http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... duct=13422
3) Digital metal gear servo => http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... duct=10346
3) Digital metal gear servo => http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... duct=14458
4) 40A BlueSeries Brushless Speed Controller => http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... duct=11430

Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

08 Feb 2011, 00:30
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Dragonus II Plus ARF
mja ik zeg maar bijvoorbeeld (ik wens het liever niemand toe) als je crasht kan je bijvoorbeeld gewoon de elektronica van de belt in de dragonus steken en dan kan je daar weer effe mee verder want eer het pakket van bij hk hier is ...
men laatste pakket staat al 17 dagen gewon bij de douane, en als je dan durft bellen hoe het zit wimpelen ze je gewoon af met het antwoord "u zal maar geduld moeten hebben h

08 Feb 2011, 10:37
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: Dragonus II Plus ARF
:D Hahaha. Arme Booster. En dan zijn de douaantjes nog lief. Ik werk regelmatig met de douane en het beste is ze gewoon met rust laten.
Het is een beetje als de contraire tiener. Hoe meer je vraagt zich te haasten, hoe trager hij zal werken.

08 Feb 2011, 17:51
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: Dragonus II Plus ARF
dan zal ik een dezer dagen de benelli eens volladen en er eens met de deur in huis vallen , dan zullen ze wel ineens een pak sneller werken :violence-snipersmiley: :twisted: :twisted:

08 Feb 2011, 18:24
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#8 Re: Dragonus II Plus ARF
booster666 wrote:
dan zal ik een dezer dagen de benelli eens volladen en er eens met de deur in huis vallen , dan zullen ze wel ineens een pak sneller werken :violence-snipersmiley: :twisted: :twisted:

Of helemaal niet meer :violence-instagib: :auto-ambulance: en dan kan je nog langer wachten :law-police: :romance-ballandchain: . :grijns:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

08 Feb 2011, 19:51
Profile

Reply with quote
Post Number:#9 Re: Dragonus II Plus ARF
Seg Ren

08 Feb 2011, 20:51
Profile

Reply with quote
Post Number:#10 Re: Dragonus II Plus ARF
Voila!

Ik heb net mijn bestelling bij HK afgehandeld.
Your order details are:
4x #MG90S/9392 Turnigy MG90S Metal Gear Servo 1.8kg / 13.4g / 0.10sec = $19.96
1x #Tz40A/11430 HobbyKing 40A BlueSeries Brushless Speed Controller = $19.25
1x #HK401B/10113 Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro = $11.99
1x #S609B/11448 Turnigy R/C Helicopter Pitch Gauge 450 size & Above = $1.89

En nu maar wachten. :roll: :shifty:

23 Feb 2011, 22:01
Profile

Reply with quote
Post Number:#11 Re: Dragonus II Plus ARF
Speciaal voor ons Boosterke en diegenen die graag met een Dragonus zouden willen beginnen.

http://www.futurheli.fr/27-rcer-dragonus

14 Mar 2011, 02:14
Profile

Reply with quote
Post Number:#12 Re: Dragonus II Plus ARF
Vandaag eindelijk alle electro afgesoldeerd.
Het boeltje volledig samengestoken en getest.
:shock: Wat een verschil!
De dragonus geeft zelfs zonder de mainblades een heel ander gevoel. Hij draait veel soepeler en zonder "bijgeluiden".
Morgen ga ik de esc programmeren.
De swashplate regelen.
De pitch van de blades nog eens bijstellen.
En de tracking bijregelen.
Maar kan er mij iemand een beetje uitleg verschaffen over het programmeren van de gyro?
Zowel in de zender als het toestelletje zelf.
Het is die van hobbyking. 401B. Maar er zat geen handleiding bij. Zelfs niet het minste woordje uitleg???

Dus SOS!!!

01 Apr 2011, 21:25
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#13 Re: Dragonus II Plus ARF
Wat zou jij doen zonder mij :glimlach4:

Attachments:
HK401B INSTRUCTION MANUAL.pdf [784.22 KiB]
Downloaded 563 times
Sorting-out the HK401B gyro.pdf [561.96 KiB]
Downloaded 564 times

01 Apr 2011, 23:36
Profile

Reply with quote
Post Number:#14 Re: Dragonus II Plus ARF
Zonder u had ik nu moeten beginnen zoeken ipv na te genieten van mijn :maiden:

Enfin ja, ni echt een maiden omdat het meer is om nog het een en het ander bij te regelen en af te stellen. Maar toch!
Ik heb vandaag gehoverd :shock:

1 kleine crash doordat het uiteinde van mijn trainingskruis in het gras bleef steken.
1 van mijn poten is gebarsten waardoor hij meer doorbuigt dan de anderen en zo zijn punt in het gazon steekt.
Maar GEEN brokken! Enkel een rod die van het "bolletje" geklikt was.

En nu ga ik die handleiding van Ren

02 Apr 2011, 18:32
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#15 Re: Dragonus II Plus ARF
Dat is nog eens goed nieuws zie :applaus: hopelijk kan je er nog lang van genieten. :goodluck:

02 Apr 2011, 19:06
Profile

Reply with quote
Post Number:#16 Re: Dragonus II Plus ARF
Seg Ren

02 Apr 2011, 19:10
Profile

Reply with quote
Post Number:#17 Re: Dragonus II Plus ARF
Update!

Zo ziet mijn Dragon er nu uit met alle electro aan boord.
Image
3x #MG90S/9392 Turnigy MG90S Metal Gear Servo 1.8kg / 13.4g / 0.10sec
1x E-Sky 9gr. servo voor de staartrotor
1x #Tz40A/11430 HobbyKing 40A BlueSeries Brushless Speed Controller
1x #HK401B/10113 Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro
1x A-Pro heli motor 3104
1x Futaba 41MHz ontvanger 6 kanaals

11 Apr 2011, 01:16
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#18 Re: Dragonus II Plus ARF
support-parts wrote:
Zo ziet mijn Dragon er nu uit met alle electro aan boord.
3x #MG90S/9392 Turnigy MG90S Metal Gear Servo 1.8kg / 13.4g / 0.10sec
1x E-Sky 9gr. servo voor de staartrotor
1x #Tz40A/11430 HobbyKing 40A BlueSeries Brushless Speed Controller
1x #HK401B/10113 Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro
1x A-Pro heli motor 3104
1x Futaba 41MHz ontvanger 6 kanaals

Ziet er veel belovend uit :handgestures-thumbupright: hopelijk doe jij het niet in je broek zoals ik. :oops: :shifty: maar .... ik zou in uw plaats toch ook nog een beetje simmen vooraleer :flyaway: het kan zeker geen kwaad en het zou zonde zijn om al dat mooie werk te breken. :verbazing2:
En ja Joren ik weet het ik ben nu eenmaal "pietje bang" :glimlach2:

11 Apr 2011, 10:29
Profile

Reply with quote
Post Number:#19 Re: Dragonus II Plus ARF
@Rene
Welke helis heb je eigenlijk?
Heb je al eens met een fp gevlogen?

11 Apr 2011, 11:13
Profile

Reply with quote
Post Number:#20 Re: Dragonus II Plus ARF
@Ren