ACME Condor KIT

KevinVDA

ACME Condor KIT

Post by KevinVDA » Sat Sep 03, 2011 4:51 pm

Hey allemaal!
Ik ben al een tijdje bezig met de bouw van een cessna 182 (zie bouwverslagen bij vliegtuigen) en was al eens aan het denken over een volgend projectje. Ik heb geen enkele ervaring met nitro en RC in het algemeen, maar men algemene theoretische kennis is wel al redelijk gevorderd van alle info die het internet biedt.
Ik had graag een nitro auto gehad, liefst in bouwpakket met alles erin (RTR). Een off-road model leek me het tofste en de buggy vond ik het mooiste. Mijn budget is (net zoals bij men vliegtuig) zo laag mogelijk.
Ik ben dan uiteindelijk gevallen op de ACME Condor KIT, dewelke aan een scherpe prijs staat. Na vele reviews gelezen te hebben niet allemaal lovend over kwaliteit van plastieken onderdelen en moeilijk af te stellen motor. Maar toch heb ik deze besteld! :mrgreen:
Ik wil dit namelijk vooral als bouwproject gebruiken en afstelling mag wat moeilijker zijn. Ik ga ervan uit dat dit als beginner de beste manier is om echt te weten hoe zo een auto in elkaar zit. En als je een moeilijke motor kan afstellen, dan kan je elke andere motor ook afstellen! :wink:
Uiteraard zou het mooi meegenomen zijn om hiermee af en toe te kunnen rijden maar het is niet de bedoeling wedstrijden mee te doen of extreem ermee te gaan bashen.

Als men pakketje binnen is zal ik iets laten weten en natuurlijk een mooi bouwverslagje maken met foto's (nergens anders op internet gevonden). Ik zal dan tevens ook objectief mijn mening geven over de ervaringen tijdens het bouwen, afstellen en rijden met deze goedkope nitro auto! :twisted:

KevinVDA

Re: ACME Condor KIT

Post by KevinVDA » Mon Sep 12, 2011 12:04 pm

Inleiding
Pakketje aangekomen! Eerste indruk: zeer tevreden! :handgestures-thumbupleft:

Besteld bij een nederlandse webshop maar op de doos staat dat het afkomstig is van nitrotek in UK. Nogtans was het goedkoper om via nederlandse webshop te bestellen dan via nitrotek zelf. Vreemd...
Image

Was goed verpakt en beschermd.
Image

Naast de condor kit had ik ook een Failsafe erbij gekocht omdat ik ervanuit ga dat dit een handig veiligheidssysteem is. Daarbij, beter voorkomen dan herstellen! :mrgreen:
Image

Waar het natuurlijk allemaal om draait: de Acme Condor KIT 8-)
Image
Image

In de doos zitten 3 kleinere doosjes, dewelke zoals je kan zien alle ruimte mooi opvullen.
Image
Image
Image

In de doosjes zelf bevinden zich een heel aantal onderdelen individueel verpakt en dan nog eens in grotere plastieken zakjes verpakt per stage in de bouw. Zeer goed systeem om niets te vergeten of te verliezen! :wink:
Deze kit is meer dan compleet omdat er ook schroevendraaiers, navulfles brandstof, glow igniter, potje vet, flesje olie, flesje theadlock, enzovoort bijzit. Het enige wat je nog nodig hebt is nitro-brandstof en batterijen voor de Tx en Rx.
Image

Handleiding Team Infinity .18 motor
Image

Opbouw Team Infinity .18 motor + serienummers onderdelen (handig als je een bepaald stuk wil vervangen)
Image

Handleiding glow igniter + bouwhandleiding (1cm dik en met duidelijke 3D-afbeeldingen waar stapsgewijs gebouwd wordt. Tevens staat er in waar olie, vet of threadlock moet gebruikt worden.)
Image

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Mon Sep 12, 2011 1:47 pm

Mooi gerief man ik hoop dat je er veel plezier mag aan beleven, en ..... deze foto's zijn van formaat al een stuk beter maar nog een beetje aanpassen naar "Forum formaat = 640x 480 zou het ideaal zijn :handgestures-thumbupleft:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

KevinVDA

Post by KevinVDA » Mon Sep 12, 2011 3:23 pm

Bouwverslag
Stage 1: Differentials (2x)
Image
Image
Image

Stage 2: Gearbox (2x)
Image
Image
Image

Stage 3: Spur gear housing
Image
Image
Image

Stage 4: Front wishbones (2x)
Image
Image
Image

Stage 5: Front bulkhead assembly
Image
Image
Image
Image

Stage 6: Rear wishbones (2x)
Image
Image
Image

Stage7: Rear bulkhead assembly
Image
Image
Image
Image

Stage 8: Steering mechanism
Image
Image
Image
Image

Stage 9: Shock absorbers
Image
Image
Image

Stage 10: Shock mounting and front bumper
Image
Image
Image
Image

Stage 11: Top deck and electrics
Image
Image
Image
Image
Image

Stage 12: Throttle linkage and engine
Image
Image
Image
Image

Failsafe geinstalleerd (was hard om alles in de Rx doos te krijgen)
Image

Stage 13: Body shell, wheels and tyres
Image
Image
Last edited by KevinVDA on Fri Sep 23, 2011 2:02 pm, edited 3 times in total.

KevinVDA

Post by KevinVDA » Wed Sep 21, 2011 1:10 pm

Break-in procedure
Na alles gemonteerd te hebben en 10x gecontroleerd was het tijd om alles tot leven te laten komen. In de handleiding stond een inloopprocedure, maar deze ga ik niet gebruiken. Ik heb de ISN, LSN en HSN op fabrieksinstellingen laten staan. Tevens heb ik een brandstoffilter geinstalleerd tussen carburator en brandstoftank. De servo's getest net zoals de Failsafe. Voor de Rx heb ik 4x 1.5V AA Alkaline batterijen gebruikt. De Tx werkt op 8x 1.2V 2300mah AA NIHMs. Als brandstof heb ik 16% (aanbevolen hoeveelheid in handleiding) gekocht van Strike Team (paarse kleur). Tot slot ook luchtfilterolie gekocht (blauwe kleur) en after run olie (rode kleur).

Tank 1
Primen van de motor. Dan stationair laten draaien tot tank leeg was. Eerst gas wat inhouden om hem te starten is gemakkelijker. Trottletrim op zender gebruikt om wielen te laten stoppen met draaien, maar de motor niet uitvalt. Hierna motor volledig laten afkoelen.

Tank 2
Hier had ik een 1e beginnersprobleem: ik kreeg men trekstarter geen mm aangetrokken, maw had ik men motor verzuipt. Na droogmaken kwam ik een 2de probleem tegen: glowplug gloeide niet meer. Maakte een sissend geluid en zat een stukje vuil tussen gloeidraad. Na dit te verwijderen werkte dit nog steeds niet. Dan maar multimeter erbij gehaald en bleek dat men glowplugstekker gewoon plat was (1.2V ipv 1.5V). Moet dus dringend op zoek naar een betere glowplugstekker met Nihm-batterij zodat die niet zo snel AA-batterijen opeet. Nu ik hem eindelijk kon opstarten, op zeer weinig gas 8-figuren gereden tot de tank leeg was.

Tank 3
Zal ik doen komend weekend. 8-figuren rijden aan kwart gas tot tank leeg is.

Tank 4
Zal ik doen komend weekend. 0-figuren rijden aan halve gas/rem tot tank leeg is.

Tank 5
Zal ik doen komend weekend. 0-figuren rijden aan volle gas/rem tot tank leeg is.
Last edited by KevinVDA on Fri Sep 23, 2011 1:32 pm, edited 1 time in total.

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Wed Sep 21, 2011 4:01 pm

Nu nog een paar mooie foto's van de afbouw en de wagen in actie en het bouwverslag is compleet :handgestures-thumbsup: .
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

booster666

Post by booster666 » Wed Sep 21, 2011 5:38 pm

euhm, nu niet om ambetant te doen, maar de cool power brandstof van morgan fuel is eigenlijk voor vliegtuigen...
daarin zit meer olie (wat eigenlijk geen kwaad kan om m in te lopen) waardoor hij iets moeilijker zal lopen en heel moeilijk wordt om goed af te stellen.
ik hoop dat je geen bidon van 3.7 liter gekocht hebt :?
normaal is "sidewinder" de brandstof voor auto's als je bij hetzelfde merk wilt blijven (dit is ook blauw trouwens)
op zich kan je zonder m proberen af te stellen blijven inlopen op die brandstof maar ik raad u niet aan om m daarmee af te stellen want je gaat m daarmee zo arm moeten instellen vooralleer hij goed accelereert dat als je er dan andere brandstof in doet dat hij na ??n tankje compleet kapot loopt...
door het hogere oliepercentage mag je m daarmee zeer arm instellen vooralleer het schadelijk wordt voor de motor , maar moest je dan eens een bidon andere brandstof kopen (die voor auto's bedoeld is) ga je met de afstelling op die brandstof met de andere je motor met ??n tankje laten kapot lopen, hij zal dat ene tankje wel z??r goed lopen , maar de fun zal van korte duur zijn :?
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

KevinVDA

Post by KevinVDA » Wed Sep 21, 2011 10:45 pm

Ik heb me vergist. Ik heb de 16% Strike Team van morgan fuels (paarse kleur). Heb dit in Albatros gekocht. Vroeg achter Sidewinder maar de man aan de toog vertelde me dat dit hetzelfde was (ook specifiek voor nitro auto's). Wat ik wel stom vind is dat ik nergens terugvind hoeveel en welke stoffen er precies in men brandstof zitten... Zelfs op internet vind ik niets. Misschien een detail, maar ik weet graag wat ik opstook :P

Voor de afstelling heb ik nog niet echt nagedacht.. dit wordt het moeilijkste gedeelte van dit project als complete leek in nitro en RC in het algemeen :?
Ik neem aan dat ik eerst de HSN moet afstellen. Telkens 1/8ste dichtdraaien bij elke ronde totdat ik geen zichtbare rook zie en/of hem hoor haperen. Dan 1/8ste terug rijker zetten. LSN moet ik afstellen via pinch-test (3-5s voordat motor stopt met draaien) en ISN moet gwn zo staan dat carb 1-2mm open staat en de auto niet vanzelf vooruit loopt of motor afslaagt. Ben ik juist? :D

ps: heb ook al ondervonden dat de tank volledig leegrijden gelijk staat aan de auto die vooruit blijft lopen zonder gas te geven.. :lol:

booster666

Post by booster666 » Thu Sep 22, 2011 3:30 pm

yup, met die methode zou je m goed moeten kunnen afstellen, alleen zou ik aanraden om m toch nog rijk genoeg te laten staan op je HSN zodat je nog altijd rook ziet als je gasgeeft, zo ben je zeker dat hij genoeg olie krijgt...
en ik dacht al dat er iets niet klopte met je brandstof want zelfs met standaard afstelling gaat de motor nog slecht in gang met die nitro...
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Thu Sep 22, 2011 4:41 pm

Misschien een ambetant vraagje :? waarom zit er in vliegtuigbrandstof meer olie dan in autobrandstof :think: .
Dat is volgens mij tegen alle logica in :confusion-scratchheadyellow:
- vliegtuigmotoren worden constant gekoeld door de propeller en de langsstromende lucht.
- hebben een veel constantere en gelijkmatigere belasting.
-automotoren daarentegen hebben een bijna constante wisselende belasting waar veel koppel nodig is bij het accelereren, dus zware belasting.
- doorgaans een veel mindere tot slechte koeling (motor zit dikwijls weggestoken onder het koetswerk) en er zijn er maar weinigen die een geforceerde koeling hebben met een schoepenturbine. Daarom dacht ik dat een betere smering hier zeker op zijn plaats was :think: maar wie ben ik ...... :shifty: :whistle:
In alle geval .... en hier gaan we weer :mrgreen: vroeger jaren :character-oldtimer: was de brandstof voor alle motoren dezelfde, gewoon een mengeling van Methanol en ontgomde ricinusolie (of andere naam is kassterolie) meer niet en ik kan u verzekeren die motoren draaiden prima en heeeel lang.
Met de Amerikaanse "Fox" motoren en de "Cox" motoren kon je wat last hebben op traagloop deze durfden stilvallen en daarvoor bestelden ze dan "Nitromethaan" in Amerika of in Engeland (langs hier was dat niet vrij te verkrijgen) om met een bepaalde percentage toe te voegen.
Ik heb altijd gevlogen gevaren en gereden op de mengeling van enkel Methanol en ricinusolie en nooit problemen gehad, daardoor heb ik zo mijn gedacht dat ze het nu met de modernere brandstof een beetje te ver gaan zoeken of :? ..... zou het zuiver commercieel zijn :mrgreen: :whistle: :twocents-mytwocents:
Groetjes ReneDL

Post Reply

Return to “Bouwverslagen”