View unanswered posts | View active topics It is currently 14 Dec 2017, 21:05

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Throttle Curve op MJX zender 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Throttle Curve op MJX zender
De meegeleverde zender van mijn MJX F(6)39 heli heeft een instelling "Throttle CU".
Nu staat die in mijn handleiding totaal niet vermeld.

In de handleiding van andere MJX heli's ben ik erachter gekomen dat dit staat voor "Throttle Control Curve". Bij die heli's zit een andere zender, die schijnbaar in staat is om throttle curves in te stellen door de throttlewaardes aan te passen voor 0%, 25%, 50%, 75%, en 100%. Ik weet wat dit betekent.
Echter bij mijn zender is er slechts 1 instelling die van 1% tot 100% gaat (stond standaard op 50%). Ik heb die al eens naar minimum en naar maximum gezet, en merkt eigenlijk geen verschil. Iemand een idee wat hiermee de bedoeling is? :?:

21 Nov 2013, 00:07
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Throttle Curve op MJX zender
MJX F39 (coaxiale heli) kan je met een Throttle Curve niets aanvangen aangezien je de heli stuurt en vliegt enkel op het veranderen van het toerental.
Een Throttle Curve is enkel geschikt vaar CP heli's en niet voor coaxiaal of FP heli's die met een vaste pitch en vari?rend toerental werken. :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

21 Nov 2013, 00:34
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Throttle Curve op MJX zender
Dan verwar je het met een pitch curve denk ik, een throttle curve gaat over het instellen van dat toerental afhankelijk van de positie van de throttle hendel op je zender.
Standaard is dat gewoon een schuine lijn (lineaire curve):
0% hendel -> 0% throttle
25% hendel -> 25% throttle
etc...
en elk van die parameters kun je zelf instellen.

21 Nov 2013, 01:49
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#4 Re: Throttle Curve op MJX zender
Nee hoor ik verwar dat zeker niet aangezien er bij een coaxiaal of Fixed Pitch heli zeker geen sprake is van een "pitch curve" :wink:
En met een "throttle curve" dus met voor ingestelde vaste toerentallen op de gasstick kan je bij "Fixed Pitch" heli's niets uitrichten daar je tijdens het vliegen en hoveren constant van toeren moet wisselen. :flyaway:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

21 Nov 2013, 10:20
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Throttle Curve op MJX zender
Het constant wisselen van toeren klopt, maar met een throttle curve kun je zorgen dat die heftiger reageert op bewegingen met de stick op bepaalde toerentallen, of juist andersom.

Stel, je hebt een heli die bij 50% throttle los komt van de grond. Die eerste 50% throttle kun je dus eigenlijk niets mee, als je snel opstijgt.
Dan zou je kunnen instellen:
Stick 0% -> Throttle 0%
Stick 25% -> Throttle 40%
Stick 50% -> Throttle 60%
Stick 75% -> Throttle 80%
Stick 100% -> Throttle 100%

Is natuurlijk maar een heel simpel voorbeeldje, maar dan kun je opstijgen bij iets meer dan 25% throttle op de stick, en heb je de rest van de stick om je throttle te bedienen met hogere nauwkeurigheid.
Met goede computergestuurde zenders gaat dat natuurlijk nog veel verder dan een paar vooringestelde parameters.
Sommigen zetten de stick 0% op een lage throttle waarde boven 0%, zodat de heli op een lage rpm blijft idlen met de stick op 0% (er zit toch throttle hold op de betere zenders).

21 Nov 2013, 10:35
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#6 Re: Throttle Curve op MJX zender
Als dat je overtuiging is moet je dat zeker eens uittesten h? want "proberen is leren". :P
Ikzelf ga me gewoon aan de rechtlijnige curve houden, die is voor mij al moeilijk genoeg. :character-oldtimer: (dat zal door de leeftijd komen zeker ) :shifty: :P
Trouwens de meeste fabrikanten raden aan om hun Coax en FP heli's en ook de Multicopters te programmeren in je computerzender onder "Vliegtuigmode" en daar komen al die "throttle en pitch ....dingens niet in voor. :mrgreen:

21 Nov 2013, 12:57
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: Throttle Curve op MJX zender
Vliegtuigmode?? Dat hoor ik voor het eerst, dat is nader onderzoeken vanavond waard!

"proberen is leren" was ook mijn idee. Maar daar stuitte ik dus op het eerder genoemde probleem. Want de andere MJX zenders hebben 5 duidelijke parameters waar de hoeveelheid throttle kan worden ingesteld voor stick posities 0%-25%-50%-75%-100%, maar in mijn zender is er maar 1 parameter "Throttle CU" waar ik een waarde van 0%-100% kan instellen (stond standaard op 50%), en waar ik bij verandering geen verschil merk. En het stond ook niet in de handleiding.
Daarom hoopte ik dat iemand wist hoe dit zit, want het lijkt in dit geval inderdaad een loze instelling.

Als niemand het weet ga ik vanavond maar eens contactgegevens van MJX zoeken om de vraag bij hun neer te leggen.

21 Nov 2013, 13:29
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#8 Re: Throttle Curve op MJX zender
Hier heb je ze alle twee Acro mode (vliegtuig) en Heli mode in deze zit er wel een foutje met het instellen van een "pitch curve" :? => http://www.rcproreviews.com/blade-120-s ... -settings/ en de MSR => http://www.spektrumrc.com/Articles/Arti ... cleID=2037

21 Nov 2013, 20:10
Profile

Reply with quote
Post Number:#9 Re: Throttle Curve op MJX zender
ReneDL wrote:
Trouwens de meeste fabrikanten raden aan om hun Coax en FP heli's en ook de Multicopters te programmeren in je computerzender onder "Vliegtuigmode" en daar komen al die "throttle en pitch ....dingens niet in voor. :mrgreen:

Klopt, juist eens wat meer over gelezen.
Buiten het ontbreken van throttle en pitch curves en nog een aantal instellingen die bij veel heli's door de Rx worden gedaan is het verder precies hetzelfde. Wellicht dat het ontbreken van een hoop ingewikkelde menu settings voor sommigen gemakkelijker is.

21 Nov 2013, 22:53
Profile

Reply with quote
Post Number:#10 Re: Throttle Curve op MJX zender
Nu mis ik een throttle curve toch wel een beetje.
Ik ben net klaar met de kabels te solderen aan mijn accu's (was best een hel). Even proefgevlogen ook met de zwaardere accu's. Gezien die ook 40-45g zwaarder qua gewicht zijn merk ik dat het punt tussen stijgen en dalen heel gevoelig ligt, en een stabiele hover een stuk lastiger wordt. En dat was met een throttle curve wel op te lossen.

29 Nov 2013, 16:56
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#11 Re: Throttle Curve op MJX zender
Dan moet je terug eens proberen met een throttle curve h? dan kan je het verschil zien en weten. :wink:
Ik persoonlijk zie daar het nut niet van in bij een FP heli in het tegendeel kan het je vervelende parten spelen bij wisselende wind.(maar dat is mijn persoonlijke mening h?) :shifty:

29 Nov 2013, 18:27
Profile

Reply with quote
Post Number:#12 Re: Throttle Curve op MJX zender
Het zal ongetwijfeld verschillen per heli, vliegomstandigheden, en wellicht ook de piloot.
Als ik kijk naar mijn heli, dan zou ik het throttle bereik waarin die enkel opspint maar nog op de grond blijft staan op een korter stick bereik kunnen zetten, en rondom het throttle percentage voor hover een groter stickbereik defini?ren voor meer controle.

Zoals eerder gezegd lijkt dat met de MJX zender niet te gaan, maar ik ga daar met de 9X in de toekomst zeker iets mee doen.

29 Nov 2013, 18:59
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ]