View unanswered posts | View active topics It is currently 13 Dec 2017, 15:03

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Project 9X 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Project 9X
Ik heb onlangs een FlySky FS-TH9X zender besteld (ook verkocht als Turnigy TGY9X, iMax-9X, CopterX CT9a, Eurgle 9ch).
Ik ben gegaan voor de FlySky versie omdat ik die voor de beste prijs kon krijgen, en inclusief de FlySky module die ik voor mijn (komende) WLToys V911 heli wil hebben.

Na enig overwegen was de keuze voor deze snel gemaakt. Op dit moment wil ik nog geen grote bedragen besteden aan de grote merken als Spektrum of Futaba (en ook de keuze van merken voor toekomstige heli's ligt nog niet vast), en in die prijsklasse is dit hardwarematig een hele goede zender. De standaard firmware is een stuk minder, maar er zijn vele open source projecten die dat oplossen, en de mogelijkheden van deze zender volledig benutten. Ook zijn er vele hardware upgrades beschikbaar voor deze zender.

Ik had ook voor de nieuwe 9XR kunnen gaan, maar deze zender geeft voor mij geen enkele meerwaarde tegenover een geupgrade 9X, en heeft in mijn ogen zelfs een aantal nadelen (handvat naar voren gericht -> zender ligt op antenne, werkt enkel op 3S LiPo accu).

Via dit onderwerp zal ik (met foto's) de vooruitgang van de upgrades laten zien. Ik zal geen stap-voor-stap verslagen maken, omdat die al ruimschoots beschikbaar zijn op het net.
Vandaag zal ik alleen de plannen mededelen, omdat de zender zelf nog onderweg is.

Geplande updates:

• Smartieparts Programmer Board - hier begint het allemaal mee. Deze op maat gemaakte AVR programmer is zonder solderen in de 9X te installeren, en voorziet me van een usb poort in het batterijvak waarmee ik de firmware kan updaten.
  • Custom firmware - de volgende stap. Er zijn zeer uitgebreide pakketten open source firmware beschikbaar waarvan ER9x en OpenTx de bekendste zijn. Ik zal beginnen met ER9x te testen. Deze firmware lost ook een probleem op met de trainer port (kon voorheen ook met plaatsen van een extra weerstand worden opgelost) waardoor de zender ook probleemloos voor simulators gebruikt kan worden. En daar wil ik van de winter ook mee aan de slag gaan.
  • Backlight - standaard heeft de 9X dit niet. Kan simpel worden toegevoegd en tussen een permanente voeding worden aangesloten (is wel altijd aan dan). De Smartieparts board heeft ook een aansluiting voor de backlight, en dan wordt die door de custom firmware bediend zoals op andere zenders die het standaard hebben.
    Twijfel alleen nog tussen blauw en groen. Blauw geniet meestal mijn voorkeur, maar ik heb de indruk dat de groene een stuk leesbaarder gaat zijn. Misschien test ik ze wel allebei :wink:
  • Batterij mod - standaard werkt deze zender op 8x AA batterijen. Kan probleemloos een 3S LiFePo4 in, en de Futuba connector past probleemloos (wel opletten met de polariteit). Wordt waarschijnlijk een NanoTech 2100mAh, tenzij de goedkope HobbyKing 1500mAh terug op voorraad komen (heb er niet veel hoop in, en hun klantensupport had ook geen flauw idee wanneer leveringen komen).
  • Sound module - hoge kwaliteit geluidsprocessor met speakertje voor geluidseffecten en spraak ter vervanging van de redelijk irritante standaard pieptonen. Geluidseffecten staan gewoon op een MiniSD kaartje en kunnen dus gemakkelijk veranderd worden, en aan functies toegekend met de custom firmware. De firmware van dit board kan ook met een AVR programmer worden bijgewerkt, en daarmee komt de extra uitgang van het Smartieparts board mooi van pas. Ook kan de backlight op deze module worden aangesloten om lichteffecten bij bepaalde waarschuwingen te geven.
  • RF module mod - de antenne van de zender verplaatsen naar de module. Standaard is de module verwijderbaar, alleen een kabel naar de zenderantenne verhindert dat. Losse modules zijn voorzien van een antenne op de module, en door de standaardantenne daar ook naartoe te verplaatsen worden modules dus gemakkelijk uitwisselbaar. Dit biedt in de toekomst mogelijkheden om met vele andere heli's te vliegen, omdat voor veel protocollen al modules bestaan (zoals DSMX/DSM2, Open LRS).
    Als ik geluk heb en een FS-TH9X-B ontvang, is de antenne al op de module aanwezig (zoals op de foto hieronder) en zal deze mod niet moeten gebeuren.

De eerste 4 zullen bij ontvangst meteen worden uitgevoerd.
De sound module is nog niet zeker, omdat ik moet zien of ik die ga kwijt kunnen naast het Smartieparts board. Ook is hier het nodige soldeerwerk voor nodig, en daarvoor wil ik eerst zien wat me te wachten staat (ik kan solderen, zolang het niet t? klein is).

Image

03 Dec 2013, 01:11
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Project 9X
Zo te zien zijn die zenders nog origineel voor de 35 en 40 Mhz band. :think:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

03 Dec 2013, 16:41
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Project 9X
Die zenders werken met losse modules, en daarin zit de eigenlijke radio.
Op bovenstaande foto staat nog een uittrekbare antenne, en de 2,4Ghz antenne op de FlySky module. Origineel zit de 2,4Ghz antenne op de zender en met een draadje verbonden aan de module, waardoor omwisselen onmogelijk is. Bovenstaande foto is dus eigenlijk n? de module mod die ik noemde, alleen plaats je dan gewoon een dop op de antennelocatie van de zender zelf. Losse modules met vreschillende protocollen en frequenties zijn leverbaar en voorzien van hun eigen antenne. Na de antenneverplaatsing is het simpel erin klikken en de lucht in.

03 Dec 2013, 17:19
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re: Project 9X
Om het even verder toe te lichten.
Bovenstaande foto was een verkeerde keuze van mij, dat was duidelijk een versie van iemand die een 35-40Mhz module zelf in het toestel heeft ingebouwd. Kan dus ook, maar een schakelaar is vereist om de interne module uit te zetten wanneer een externe module wordt gebruikt.

Ik zal hier even de goede plaatjes posten.

De originele (oude versie) FS-TH9X met antenne op zender, die met kabeltje aan de module zit aangesloten:

Image

Als je de module verwijderd, ziet dat er zo uit:

Image

De module kan dus niet volledig eraf. En dit is een extreem dunne coax kabel, dus te vaak losmaken leidt op den duur tot problemen. En door een bug van het toestel werkt de trainer poort niet terwijl er een module is aangesloten! (maar dit is in de custom firmwares inmiddels opgelost, en voorheen werd het opgelost door plaatsing van een extra weerstandje in de module).

Dezelfde zender na een module mod, waarbij de antenne van de zender naar de module is verplaatst, zodat modules nu naar hartelust gewisseld kunnen worden:

Image

Het werkt, maar is niet ideaal. De antenne staat ver naar achter, kan minder worden gericht, en bij de mod komt ook wat fijn soldeerwerk kijken van de eerdergenoemde dunne coaxkabel. Gezien de kabellengte niet mag worden ingekort, kun je je niet veel fouten permitteren.

De nieuwere FS-TH9X-B wordt standaard geleverd zonder antenne op de zender, en met de nieuwe FlySky module voorzien van eigen antenne, die bedoeld was voor gebruik met de antenneloze 9XR:

Image Image

Ik zie net op de factuur staan dat het een FS-TH9XB is! Fingers crossed!
En nog meer goed nieuws, volgens het tracking systeem van BG zijn beide pakketten nu verzonden!

03 Dec 2013, 20:24
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Project 9X
Een aantal dagen geleden kwam de zender binnen van BG (en de heli ook, maar de accu's die erbij horen nog niet dus kan nog niet vliegen :evil:)
Eveneens een pakketje van HK met LiFe accu en backlight voor de zender, evenals een USB interface om die op de pc aan te sluiten voor simulatorgebruik.

Overigens erg leuk dat HK niet aangetekend verstuurt, ik vond hun pakket gewoon in mijn hof achter! En dan nog chance dat ik het gezien heb! Waar betalen we dan verzendkosten voor vraag ik me af :?

Na het uitpakken...

Attachment:
4606s2.jpg
4606s2.jpg [ 96.67 KiB | Viewed 4810 times ]

Het blijkt inderdaad een FS-TH9X-B met de antenne reeds op de module, dus geen module mod nodig! :D
Wel te doen: Smartieparts programmer board, LCD backlight.
Ik wilde een fotoverslagje maken van de mods die ik wel gedaan heb, maar eenmaal begonnen ben ik een beetje vergeten om die foto's ook te maken :oops: Maar van de installatie zijn er veel verslagen met foto's en filmpjes te vinden, dus dat zal niet echt nodig zijn.
Eveneens de batterijconnector van de standaard 8x AA batterijhouder afgeknipt, en aan de LiFe accu vastgezet.
Eerst uit elkaar halen:

Attachment:
4607s.jpg
4607s.jpg [ 81.26 KiB | Viewed 4810 times ]

Ook heb ik de sticks omgewisseld met die van mijn MJX zender. Ze zien er bijna gelijk uit, alleen die van de MJX zijn 2-delig en dus verstelbaar.

Daarna flashen van de ER9x firmware. USB connector in het batterijvak is heel gemakkelijk, en het flashen zelf leverde ook geen problemen op. Eigen splash screen toegevoegd, en klaar!

CONCLUSIE

Het is zeker de moeite waard om deze zaken te doen. Het is een goedkope zender die hardwarematig best in orde is, maar ik kan nu bevestigen hoe beperkt de stock firmware is, en hoeveel fabrieksfouten er ook in zitten.

De programmerboard laat niet alleen flashen van de 9x toe, maar ook van eventuele andere modules (kabeltje meegeleverd). Tevens zit er een backlight driver in, die met de ER9x software de backlight volledig kan bedienen zoals we dat zelf willen, in plaats van constant te branden. Ook Telemetry uitbreiding is nu een van de mogelijkheden. Configureren van de zender, en van heli's/vliegtuigen kan nu ook snel via de pc, evenals backups maken van alle settings.

De backlight dan. Het viel me direct op hoe slecht leesbaar de LCD eerst was, zelfs in vol daglicht (voor zover we dat nog hebben dan). Nu is de zichtbaarheid super!

De ER9x firmware maakt het grootste merkbare verschil. De hele bediening is vereenvoudigd, de weergave van gegevens veel beter, en er zijn veel meer opties mogeljk. Ben nog niets tegengekomen dat ik niet kon :D
Eveneens lost deze firmware het trainerport probleem op waarbij voorheen de 2,4Ghz module eraf moest, maar nu de firmware een apart PPMSIM protocol voorziet waarbij de signalen een andere route volgen. Werkt wederom perfect in de sim!

Attachment:
4621s.jpg
4621s.jpg [ 62.14 KiB | Viewed 4810 times ]

Last edited by Jesse on 23 Aug 2015, 12:15, edited 1 time in total.

11 Dec 2013, 02:02
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#6 Re: Project 9X
Mooi gerief en het ziet er goed uit ook :handgestures-thumbupleft: nu nog een geslaagde testvlucht met de V911 :flyaway: en het einde jaar kan niet meer stuk. :weehee:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

11 Dec 2013, 12:05
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: Project 9X
Da's bij deze gebeurd! (zie helibasis onderwerp)

Nog een fotootje hoe mijn batterijvak er nu uitziet. Past allemaal net. Links nog mooi de usb connector van de programmerboard:

Attachment:
4638s.jpg
4638s.jpg [ 64.59 KiB | Viewed 4810 times ]

Ik wil ook wel even kwijt dat de ER9x firmware geweldig werkt. Echt alles is zelf in te stellen. De functies van elke knop (je zet dus zelf de functies waar je ze het gemakkelijkst vindt) en potmeter, curves hoe het moet reageren, enz...
Eerste experiment met Dual Rates heb ik uitgevoerd met de Idle Up knop. Gezien ik toch FP vlieg gebruikte ik die niet, en kon ik die dus gebruiken voor Triple Rates.
Later heb ik de rates aan de potmeters toegekend, en kan ik ze traploos finetunen. Idle Up is nu toegekend aan 3 verschillende Throttle curves.

13 Dec 2013, 23:29
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ]