View unanswered posts | View active topics It is currently 14 Dec 2017, 20:55

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
DX6i zender problemen 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 DX6i zender problemen
Sinds enige tijd heb ik het volgende probleem met mijn DX6i zender.
Wanneer ik de trottle stick naar boven beweeg geeft de motor geen kik, alleen soms een kleine beweging maar meer niet.
Wanneer ik de trottle trim helemaal op maximum zet draait de motor een beetje, maar nooit volle kracht.
Dit heeft enkele weken geduurd en plotseling werkte alles weer voor een tijd, maar nu is het weer van hetzelfde :(
In de setup list / monitor zie ik dat de uitslag van het pijltje miniem is in vergelijking met de andere controls die wel goed werken.
Ben al in de winkel geweest, maar zoals gewoonlijk zijn ze daar niet scheutig om te helpen, alleen negatieve commentaren :evil:

Iemand enig idee want ik heb toch een vermoeden dat er geen technisch probleem is maar eerder een setting probleem in de zender.

Bedankt op voorhand.

Rudy

26 Nov 2014, 16:36
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: DX6i zender problemen
Beste Rudy, volgens ik uit je tekst kan opmaken vlieg je in mode 3 of 4 (volgas beneden en dit op de linkse of de rechtse stick)
Je zender moet ingesteld zijn in de juiste mode dan zou ik eens testen door bv.:
- Schakel de zender in en daarna de ontvanger.
- Beweeg de stick van het hoogteroer van volledig boven naar volledig beneden en meet de afstand tussen die twee punten.
- Ontkoppel de stekkers van de motor regelaar en de hoogteroer servo uit de ontvanger en wissel deze van plaats.
- Verplaats nu de gasstick van heel boven naar heel beneden en meet, het hoogteroer moet nu ook dezelfde afstand afleggen.
Is dat zo dan is alles in orde met de eindpunten in de zender en zal je de regelaar moeten herkalibreren (hem zijn begin en eindpunt leren kennen) hoe dat moet kan je terugvinden in de handleiding van de regelaar.
Is dat niet zo en is de afstand kleiner moet je de eindpunten van dat kanaal op de zender aanpassen.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

26 Nov 2014, 17:59
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: DX6i zender problemen
Bedankt voor de info Ren?.

Wat ik niet vermeld heb is het volgende
- zender staat in mode 2 (gasstick links)
- het probleem is niet alleen met 1 vliegtuig, maar op alle vliegtuigen (5)
zelfs de simulator (Phoenix 5) heeft er last van.
Ik heb ook de gas kabel verwisseld met de kabel van het hoogte roer en het resultaat was dat de servo arm helemaal uitsloeg en wanneer de stick volledig van boven naar beneden bewoog de servo arm bijna niet

Rudy

26 Nov 2014, 20:40
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#4 Re: DX6i zender problemen
Kijk eens in je handleiding op pagina 26-27-28 daar heb je de nodige uitleg over reverse en travel adjust en voor sub trim pag 66 - 67

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

26 Nov 2014, 23:41
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: DX6i zender problemen
volgens mij kan dit probleem aan 2 dingen liggen...

1) Er zit iets mis in de programmatie van je zender, vermoedelijk met de traveladjust, maar gezien je het ineens op alle modellen hebt vermoed ik eerder een probleem met de zender zelf, vermoedelijk in de elektronica zelf.
+Het kan gewoon zijn dat je "throttle cut" knop slecht contact geeft of iets dergelijks.

2) Je hebt een slechte potentiometer op je throttle zitten of er zit daarop een draadje los waardoor je dus geen uitlezing van je stickpositie meer hebt.

Dan komt bij mij meteen de vraag, hoe wordt de zender behandelt ?
Wordt er zorg gedragen met de zender tijdens transport ? (ik wijs hier niet met de vinger, integendeel, ik vermoed wel dat jij wel zorg draagt voor de zender, ik zelf ben meer "ne loempe" die zen zender ergens in de koffer gooit als hij gaat vliegen, maar ik repareer mn zender wel zelf) :wink:
Is de zender ooit eens gevallen ?
Is de zender nog in garantie ? ( Als dit zo is zou ik de zender eens binnenbrengen bij de winkel waar je m gekocht hebt, als dit niet zo is zou ik de zender zelf eens openhalen en eens kijken wat er nu juist aan de hand is.)

Allez dit is maar mijn gok waaraan het kan liggen :think:
Maar als je zender niet naar behoren functioneert en eventueel nog in garantie is, dan zou ik m gewoon binnenbrengen ter reparatie of vervanging door een nieuwe...

Maar kijk om te beginnen eens naar de traveladjust, eventueel moet je je zender eens opnieuw kalibreren en als dit alles niet lukt vermoed ik dat er iets mis zit in je zender zelf...

Mocht je toch nog vragen hebben kan je natuurlijk ook altijd hier terecht en zullen we jou zo goed mogelijk proberen te helpen :knipoog:

vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

27 Nov 2014, 18:12
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: DX6i zender problemen
Bedankt voor de info Booster,
Wat betreft de behandeling van de zender, steeds naast mij in de wagen, nooit in de koffer.
Hij is wel 1 maal gevallen :oops: maar dit was nadat de problemen zijn begonnen.
Heb reeds geprobeerd hem te openen, maar kon het niet (niet technisch onderlegd, twee linker handen :smile: )
Wat betreft de garantie, ik heb hem bij Baillien gekocht in het voorjaar van 2013, dus volgens de wetgeving is hij nog steeds in garantie (2 jaar), alhoewel de
fabrikant maar 1 jaar vermeld.
Ben reeds 2 x teruggegaan maar dan krijg je het volgende antwoord :
"Als we de zender naar Duitsland moeten sturen en ze kunnen niets vinden dan moet je alles betalen" :shock:
Van klantenservice gesproken.
Dat kalibreren, hoe doe je dat ?

Rudy

28 Nov 2014, 11:15
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: DX6i zender problemen
mja ik weet dat de mensen bij spektrum nogal moeilijk doen over te repareren zenders, omdat ze gewoon te vaak zenders krijgen waar eigenlijk niets mis mee is ...
Ik heb al enkele keren zelf mn zenders gerepareerd en aangepast dus voor mij is het geen probleem om die dingen uiteen te halen natuurlijk.

Om dus je zender te kalibreren denk ik dat je best deze video volgt https://www.youtube.com/watch?v=o8gU_x3vBBw
Das makkelijker dan dat ik het probeer uit te leggen en als je deze instructies exact opvolgt zou het in orde moeten komen...
Als daarna het probleem nog steeds niet opgelost is denk ik dat je zender echt eens open gaat moeten.
Hopelijk ben je hier wat mee geholpen ?

28 Nov 2014, 14:04
Profile

Reply with quote
Post Number:#8 Re: DX6i zender problemen
Sja, als die echt kapot is en ze kunnen niets vinden, dan doen ZIJ toch iets fout lijkt me!

Een paar stappen zou ik zeker ondernemen voordat je hem terug laat sturen.
- Testen met verschillende heli's <-- had je reeds gedaan.
- Zender volledig resetten.

Ik weet niet wat Baillien voor winkel is, maar als die een beetje thuis zijn met modelvliegen, moeten zij toch ook kunnen zien dat er wel degelijk sprake is van een probleem.

29 Nov 2014, 13:26
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#9 Re: DX6i zender problemen
Kijk eens in de handleiding op pagina 86 daar heb je => "monitor screen", als je op dat scherm staat kan je de stick uitslag zien en volgen.Voor gas moet het pijltje van nul naar max kunnen gaan, heb je geen volledige uitslag zal een van de gas instellingen niet juist staan, kan zijn => TRAVEL ADJ of SUB TRIM of een THRO CURVE die per ongeluk is ingeschakeld.

29 Nov 2014, 15:34
Profile

Reply with quote
Post Number:#10 Re: DX6i zender problemen
@rene, het rare is dat hij het ineens op alle modellen heeft, dus het is vrijwel onmogelijk dat het alleen aan de subtrim of aan de travel adjust kan liggen...
als hij per ongeluk een throttle curve geactiveert heeft zou het misschien nog kunnen, dat bijvoorbeeld juist die knop nog in een of andere positie staat of iets dergelijks.
Maar gezien hij zelfs in de monitor de throttle niet van minimaal ziet bewegen tenzij hij trimt, zou het nog aan 2 dingen kunnen liggen...

1) (wat ik zelf op de dx6i eens gehad heb indertijd) was dat de throttle cut knop bleef plakken, geen idee waarom, maar dat was genoeg om ervoor te zorgen dat ik geen gas kon geven...

2) er scheelt wel degelijk iets met de zender zelf, ergens een draadje los of slecht contact, of erger nog een software probleem, wat je dus meestal zelf niet kunt oplossen...

Maar laten we nog eventjes afwachten wat greywulf al gevonden heeft en of de kalibratie al iets geholpen heeft, h??l misschien heeft die nog iets opgeleverd...

29 Nov 2014, 16:41
Profile

Reply with quote
Post Number:#11 Re: DX6i zender problemen
Booster,
Heb de kalibratie uitgevoerd zoals getoond in het filmpje, maar geen resultaat, pijltje van de gas stick beweegt minimaal van links naar rechts in het monitor scherm.
Daar ik nog een tweetal zenders had liggen (van enkel RTF vliegtuigen die niet meer in gebruik zijn) kon ik toch enkele toestellen binden aan deze zenders.
Bij een van hen was de hoogteroer servo reversed maar dat heb ik kunnen oplossen met een servo revers kabeltje.
Deze zenders zijn natuurlijk niet computer gestuurd, maar het werkt dus..... :handgestures-thumbsup:
Zal de zender is openen en kijken of dat ik iets kan vinden, indien niet, tja dan zal het naar de winkel brengen worden.
Heb ook een nieuwe "orange" zonder besteld bij HK (inclusief transportkosten ongeveer 90 euro).
In ieder geval, iedereen bedankt voor de hulp.
Rudy

01 Dec 2014, 10:11
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#12 Re: DX6i zender problemen
Greywulf657 wrote:
pijltje van de gas stick beweegt minimaal van links naar rechts in het monitor scherm. Ik denk dan: of de potentiometer is stuk of die is slecht verbonden met de stick beweging, ik heb zo een vermoeden dat het terugbrengen naar de winkel zal worden, in garantie zou ik hem zelf niet openmaken maar meteen doorsturen.
Heb ook een nieuwe "orange" zonder besteld bij HK (inclusief transportkosten ongeveer 90 euro). Als je hem binnen hebt zeker een paar foto's plaatsen en tevens je eerste bevindingen, er is hier namelijk naar mijn mening nog maar weinig over geweten.

01 Dec 2014, 12:31
Profile

Reply with quote
Post Number:#13 Re: DX6i zender problemen
yups, dus zoals ik al vermoedde, de zender zelf heeft ergens een probleem...
zoals ren? al zei, als de zender nog in garantie is zou ik m binnenbrengen om m te laten repareren.
Meestal als er sporen zijn dat de zender al open geweest is, maw dat de zwart geschilderde schroefjes gewoon nog maar wat verf af is, geven ze al geen garantie meer en kan je zelf voor de volle pot betalen en dan kan het natuurlijk vrij prijzig worden, wat meestal betekent dat ze je dan een nieuwe zender toesturen en je gewoon een nieuwe laten betalen + de verzendingskosten :?
Maar dus, zorg dat er geen sporen zijn dat je je zender al eens hebt proberen te openen voor je hem opstuurt of het gaat geld kosten :knipoog:

01 Dec 2014, 16:35
Profile

Reply with quote
Post Number:#14 Re: DX6i zender problemen
Rene,

Zal ik zeker doen.
De zender is onderweg vanuit China met DHL, dus ik verwacht hem volgende week.
Ben toch verbaasd dat het maar een $46 kost om de zender vanuit China naar Belgie te versturen met DHL.
Hobbyking moet zeer grote volumes opsturen om deze prijs te kunnen geven.

Rudy

11 Dec 2014, 10:52
Profile

Reply with quote
Post Number:#15 Re: DX6i zender problemen
De nieuwe Orange zender is op 17/12 aangekomen.
Eerste bevindingen :
Pro : - dezelfde functionaliteit als de DX6i
- gas stick beweegt "ribbelig" (weet er geen ander woord voor) :oops:
- 3 standen flap switch
Min :- Voelt nogal "goedkoop" aan, vooral de toetsen naast het display.

Verder heb ik nog niets gedaan, maar vanaf volgende week ben ik in verlof en kan ik
beginnen met binden.
Alvast enkele fot's.

Attachments:
2014-12-17 13.44.58 (384 x 512).jpg
2014-12-17 13.44.58 (384 x 512).jpg [ 37.68 KiB | Viewed 3612 times ]
2014-12-17 13.43.16 (512 x 384).jpg
2014-12-17 13.43.16 (512 x 384).jpg [ 42.1 KiB | Viewed 3612 times ]
2014-12-17 13.43.02 (512 x 384).jpg
2014-12-17 13.43.02 (512 x 384).jpg [ 39.63 KiB | Viewed 3612 times ]
2014-12-17 13.42.37 (384 x 512).jpg
2014-12-17 13.42.37 (384 x 512).jpg [ 54.73 KiB | Viewed 3612 times ]
2014-12-17 13.41.08 (640 x 480).jpg
2014-12-17 13.41.08 (640 x 480).jpg [ 71.89 KiB | Viewed 3612 times ]
2014-12-17 13.40.jpg
2014-12-17 13.40.jpg [ 56.78 KiB | Viewed 3612 times ]
19 Dec 2014, 11:26
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#16 Re: DX6i zender problemen
Dat ziet er wel goed uit, laat ons weten hoe het programmeren verloopt h?.
En de kwaliteit ....ja daar kunnen we van hieruit niet over oordelen en gaan we afgaan op uw bevindingen.
Momenteel kan je voor dezelfde prijs wel een Spektrum DX6i kopen en dat is met het uitkomen van de nieuwe DX6.
Welke is beter ..... dat hopen we van u te vernemen. :wink:

19 Dec 2014, 14:45
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#17 Re: DX6i zender problemen
En .... wat zijn de bevindingen man, de nieuwe zender al kunnen uittesten en ben je er tevreden over. :think:

20 Jan 2015, 16:02
Profile

Reply with quote
Post Number:#18 Re: DX6i zender problemen
Hi Rene,

Met het slechte weer en (nog steeds) gebrek aan een deftige plaats om te vliegen heb ik de zender nog niet in het veld kunnen testen.
Ik heb wel al enige vliegtuigen kunnen binden (Windragon, Fokker DVII, mini Cessna van hobbyking) en hij werkt zowel met Spectrum ontvangers als Orange ontvangers
(DSM2).
Qua menu opzet is hij vergelijkbaar met de DX6i spectrum zender en het instellen van modellen zowel binden gaat vrij vlot.
Ben nu bezig met het binden en afstellen van de Hobbyking Durafly Fiesler Storch.
Deze heeft flaps en de orange zender heeft de mogelijkheid om deze in 3 standen te zetten.

Hou je nog op de hoogte.

Rudy

21 Jan 2015, 10:52
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#19 Re: DX6i zender problemen
We zijn een en al oor en ogen :wink: :glimlach4:

21 Jan 2015, 14:40
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#20 Re: DX6i zender problemen
En Rudy .... je nieuw materiaal al eens kunnen uittesten. :think:

09 Feb 2015, 09:47
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next