View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Dec 2017, 07:16

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
De "NUT BALL" Simpel en Snel te Bouwen en Heel goed Vliegend 
Author Message
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#1 De "NUT BALL" Simpel en Snel te Bouwen en Heel goed Vliegend
Op het "RC Groups.com" forum beschreven als "The NutBall, best damn RET foamy yet ....."
Een topic met heel wat afbeeldingen, het te downloaden plan en momenteel 977 pagina's leesvoer. :wink:
Zie => http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... +Fun+Flyer
De NutBall hebben de mensen reeds gebouwen uit de meest uiteenlopende materialen, de ene al meer geschikt dan de andere :roll: maar vliegen doen ze meestal allemaal en ...... de ene al beter dan de andere :mrgreen: .
In depron worden er heel wat gemaakt met goede vlieg capaciteiten, ik heb er voor gekozen om een te bouwen in EPP foam wat een stuk minder breekbaar is dan bv. depron. Dit setje besteld bij HK => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=78905
Motortje, regelaar of esc en servo's hebben we nog liggen op voorraad net zoals een paar lipo's. :wink:
Als je weet hoe en wat je moet doen is de NutBall op een paar uurtjes klaar.
Ik heb er een paar kleine veranderingen aangebracht, origineel heb je maar twee stuurvlakken namelijk richting en hoogte roer.
Ik heb het hoogteroer in twee delen gemaakt en een derde servo geplaatst en de instellingen in de zender aangepast naar Delta wing.
IK heb er ook een "OrangeRX3 Axis Flight Stabilizer V3 met Spektrum/JR DSM2 Compatible 6Ch 2.4GHz ontvanger.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Hij staat klaar en hopelijk kunnen we hem binnenkort eens uitproberen, eerst nog een paar foto's nemen en plaatsen. :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

09 Jun 2016, 20:13
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: De "NUT BALL" Simpel en Snel te Bouwen en Heel goed Vlie
Hier een paar foto's van de NutBall, totaal vlieggewicht is 135gr, zonder lipo 108gr en de lipo van 250mA weegt 27gr.
Attachment:
DSCN0238.JPG
DSCN0238.JPG [ 159.1 KiB | Viewed 2864 times ]
Attachment:
DSCN0239.JPG
DSCN0239.JPG [ 164.07 KiB | Viewed 2864 times ]
Attachment:
DSCN0240.JPG
DSCN0240.JPG [ 145.63 KiB | Viewed 2864 times ]
Attachment:
DSCN0241.JPG
DSCN0241.JPG [ 164.38 KiB | Viewed 2864 times ]

Net eens geprobeerd om te hoveren in de tuin en zo te zien zal ik een prop met meer spoed of een maatje groter moeten plaatsen. de NutBall komt net iets te kort om te blijven hangen.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

10 Jun 2016, 20:08
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#3 Re: De "NUT BALL" Simpel en Snel te Bouwen en Heel goed Vlie
Een nieuwe poging gedaan nu is de prop groot genoeg maar mijn tuin te klein :whistle: (er was wel een beetje wind) en dus niet ideaal om te testen.
De prop een 6x3 vervangen door een 7x4 zo te horen kan het motortje dat net aan, gewoon rondvliegen en hoveren zal wel lukken maar verticaal omhoog zit er niet in. :roll:
Een maatje grotere motor zou dan op zijn plaats zijn maar .... dan heb je een zwaardere regelaar nodig en een zwaardere lipo is dan ook van de partij met de gevolgen van meer gewicht en ...... meer snelheid en ...... meer plaats nodig hee. :whistle:
We gaan dus eerst maar nog een beetje verder uitproberen. :P
Zijn er mensen met persoonlijke ondervinding, suggesties, tips, ideeën of voorstellen ..... laat maar komen. :wink:

21 Jun 2016, 19:49
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re: De "NUT BALL" Simpel en Snel te Bouwen en Heel goed Vlie
Goh, ik heb al hier nog iets gelijkaardigs liggen, alleen heb ik er een turnigy aerodrive SK3 - 2118-3100kv motor opzitten, een zelfbouwscharminkeltje van in den tijd :lach 1:
Mja ik vloog daarmee met een 2s 500 mah lipo van zippy met dan een 8x4 prop en 15 Ampere regelaar.
Heel veel power, recht omhoog opstijgen zonder problemen.
Maar inderdaad, zwaardere motor, regelaar en batterij...
Het motortje loopt dan standaard wel vrij heet, dus ik moest de timing in de regelaar wel op low zetten om de temperaturen binnen de perken te houden en achteraf toch de motor herwikkelt...
Vliegt heel rustig en gezapig bij 1/3de gas, bij half gas hovert hij al makkelijk...
Dus ja, typisch ik met die dingen, overkill... :whistle:

vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

23 Jun 2016, 20:58
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#5 Re: De "NUT BALL" Simpel en Snel te Bouwen en Heel goed Vlie
Ik heb eens naar de specificaties van dat motortje gekeken en ...... een 8x4 prop kan die zonder problemen zeker niet aan. :roll:
Brushless Outrunner Motor
Turnigy Aerodrive SK3 - 2118-3100kv
Specs.
Turns: 8T
Voltage: 2S Lipoly
RPM/V: 3100kv
Internal resistance: 0.18 Ohm
Max Loading: 5A
Max Power: 42W
Shaft Dia: 2.0mm
Weight: 17g
Motor Plug: 2mm Bullet Connector
Motortje mag max 5A hebben en daar zal je met 3100kv reeds aankomen met een 6x3 prop. :whistle:
Hoe heb je dat motortje herwikkeld, met welke draaddiameter, hoeveel polen en wikkelingen, in ster of in delta en naar welke kv. :think:
En ..... doet het motortje het nu beter dan vroeger, wel leuk om te weten hee. :wink:

24 Jun 2016, 00:17
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: De "NUT BALL" Simpel en Snel te Bouwen en Heel goed Vlie
Hihi, mja het motortje deed het daarna wel een pak beter zonder op te warmen...
Maar uiteindelijk wat ik gedaan heb is de motor terug gewikkelt exact zoals hij was alleen met een draaddiameter die ongeveer 1/3de dikker was.
Dus exact hetzelfde aantal windingen, motor draaide quasi hetzelfde toerental en stond gewoon in ster
ik geloof dat ik dat toen gewikkeld heb met draad van 0.75 mm, want standaard was die gewikkelt met wat ik kon meten als 0.56 mm.
Als ik een motortje opfik haal ik die uiteen en probeer ik voor de fun eens om die te herwikkelen, met een outrunner valt dit nogal mee om te doen.
Het aantal windingen meer of minder begin ik eigenlijk niet aan, gezien ik niet direct weet hoe dit van invloed zal zijn op hoe de motor zal draaien, maar kan ik natuurlijk wel eens proberen natuurlijk :think:
Allez ja basiskennis heb ik wel natuurlijk, maar bij zo'n kleine motortjes is het soms al niet echt evident om er dan nog een winding meer mooi bij te krijgen en de windingen mooi gelijk te krijgen natuurlijk :lolol:

25 Jun 2016, 20:48
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#7 Re: De "NUT BALL" Simpel en Snel te Bouwen en Heel goed Vlie
Het herwikkelde motortje zal inderdaad heel wat meer kunnen verdragen :handgestures-thumbsup: de oppervlakte van de herwikkelde draad is bijna het dubbele. :whistle: :wink:

26 Jun 2016, 01:00
Profile

Reply with quote
Post Number:#8 Re: De "NUT BALL" Simpel en Snel te Bouwen en Heel goed Vlie
veel minder hitte en toch in staat van een 8/4,3 prop zonder problemen te doen trekken als een gek :handgestures-thumbupleft:
T wordt nog eens tijd dat het terug lekker weer wordt zonder regen, dat we terug kunnen vliegen hé...
Met dit schijtweer heb ik niet eens zin om uit mn bed te komen :verbazing 1:

26 Jun 2016, 13:01
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ]