Swift S1

Moderator: Sprezlaus

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Re: Swift S1

Post by ReneDL » Sun Jul 21, 2013 12:27 am

Dat is altijd een spijtige zaak h? :cry: de carbonligger zal weinig of niets ingeplakt geweest zijn, geen hechting met de vleugel met alle gevolgen van .... :evil:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Matheus18

Post by Matheus18 » Sun Jul 21, 2013 1:41 pm

Schuim he Rene.

Had nog foto belooft van de schade.

Image

Image
Het is allemaal nog repareerbaar, maar daar heb ik geen zin voor, leeghalen en de rest gaat mee met de vuilniswagen.
Als er nog een zwever komt zal hij als vanouds weder in balsa zijn en liefst in bouwdoos, epoxy romp mag ook nog.

Johan.
Futaba 8J
Begin bouw Short S23 Empire vliegboot, gewoon om iets te doen.

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Sun Jul 21, 2013 4:26 pm

Zoals ik reeds vermoede en nu zie op de bovenste foto, ze hebben inderdaad vergeten van de carbonbuis in te lijmen op een deftige manier. Dat is zeker de oorzaak dat hij door de vleugel is gekomen, je ziet nergens epo deeltjes aan de carbonbuis hangen. Met een goede lijmverbinding zou die zeker niet uitscheuren bij normale belasting en bij overbelasting zou die breken voorbij de carbonstaven. Ik heb ze eens bezig gezien op het plein van de BB Zomergen, daar waren ze aan het stoeien (ik noem dat anders) :roll: met een Easy star uitgerust met een over-powerde binnenloper gingen ze op volle motor in duikvlucht om hem dan in een halve looping te trekken en dan recht omhoog. Telkens bij het optrekken veerden de vleugels goed merkbaar stek omhoog, en lol dat ze hadden. En toen was voor dat toestel zijn laatste duik aangekomen, met volle motor en een tiental meter boven de grond gaf de piloot kort vol op. :o
De gevolgen moet je niet raden h?, een doffe "krak" en een vleugel afgebroken juist na het einde van de carbonstaaf met als gevolg de rest van het toestel met hoge snelheid de grond in, nog eens "krak, krak en krak" rondvliegende brokstukken en "epo sneeuw" :roll: Het enige nog bruikbare was de prop, motor en ontvanger, al de rest lipo, regelaar, servo's en natuurlijk de ES konden zo de vuilbak in. Ik heb de eigenaar op die momenten niet meer zien lachen. :mrgreen:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Sun Jul 21, 2013 4:51 pm

Hij is inderdaad nog te herstellen met houtlijm en met bruislijm(waar er brokjes ontbreken), misschien het overwegen waard, het ziet er volgens mij erger uit dan het is. De breuken zijn goed te lijmen met een paar uurtjes werk kan je er terug plezier aan beleven. En op het gemak uitkijken naar een andere deze hier bv een mooi toetel, voldoet aan je eisen en is nog betaalbaar ook. :wink: => http://www.aerobertics.be/productDetail ... 1&brand=44
Omschrijving:
ABS romp
Voorgebouwde en met ORACOVER bespannen houten vleugels en staart
Ailerons
Demonteerbare vleugels voor transport
Brushless motor
40A Brushless regelaar
Klappropellor
Motor type: OBL-36 BRUSHLESS
Spanwijdte (mm): 2000
Gewicht (gram): 1500
Groetjes ReneDL

Matheus18

Post by Matheus18 » Mon Jul 22, 2013 1:34 pm

Bedankt voor de link Rene.

Heb hem toch maar leeg gemaakt en verder versnipperd, het zweef avontuur gaat eventjes terzijde.
Heb nog wat werk bijgekregen, een half afgewerkte Piper J3 van Great Planes heeft hier plaats genomen.
Vooreerst maar eens bekijken waar ik hem lichter kan maken, die Amerikanen!, die bouwen toch altijd zo zwaar he, het zijn net betonblokken.

Image
Het was voor de vorige eigenaar zijn eerste bouwkit, als ik zo zijn werk bekijk, denk ik dat er hier een beetje een talent verloren gaat, mijn eerste bouwsel was ooit veel slechter.

Johan.
Futaba 8J

Matheus18

Post by Matheus18 » Fri Jul 26, 2013 4:15 pm

Als het niet lukt met de zwever proberen we maar met de sleper.

http://www.youtube.com/watch?v=EOeGT3Pa8sA

Image
Jodel Robin van Hype.
Besteld bij een van onze sponsors van het forum.

Johan.
Futaba 8J

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Sat Jul 27, 2013 11:15 am

Beste Johan een heeeeel mooie machine op komst maar ...... naar ik heb gelezen op het MBF forum zou dat je eerste laagdekker zijn. Schaal of semi schaalmodellen zijn mooi om te zien maar vragen redelijk wat vliegervaring, met andere woorden het zijn zeker geen beginnerstoestellen in hun soort en type.
Ik denk dat dit toestel dan als beginner met laagdekkers voor U meer geschikt is => http://www.aerobertics.be/productDetail ... 1&brand=49. Houten romp en stabilo en met balsa beklede vleugels.
Het toestel kan zowel traag als snel gevlogen worden en is bij het lessen heel vergevingsgezind, ze beschrijven het als een heel goed les en trainers toestel maar ook heel geschikt voor acrobassie bij de gevorderden. :wink:
En de prijs valt in vergelijking met de "schuimpjes" voor zo een mooi afgewerkt toestel zeker ook goed mee. :handgestures-thumbupleft:
Groetjes ReneDL

Matheus18

Post by Matheus18 » Sat Jul 27, 2013 1:24 pm

Hoi Rene.

Het is inderdaad een grotere stap bij laagdekkers, maar ik kan mij de kost van aankoop voor een gemoedelijk vliegende laagdekker besparen.
Heb doordat mijn zoon ook lid is bij dezelfde club het voordeel om met de Troyan te oefenen, kortelings met de Me 109.
De Jodel is ook niet of leent zich niet voor acrobatie vliegen, loopinkje of een rol op voldoende hoogte kan wel eens, maar daar blijft het dan bij.
Is voornamelijk bedoeld om rustig toertjes mee te vliegen, net als zijn grote voorbeeld.
30 jaar geleden vloog ik met een Jodel Bebe, welke kuren hij kan uithalen is mij een beetje gekend.
Tot ik mij er zeker mee voel zal een instrukteur start en landing weer voor zijn rekening nemen, daarvoor ben ik bij een club gegaan.
Hoop alleen maar dat ik deze maal eens iets deftigs in handen heb, niet waarbij telkens na een vlucht wel iets stuk is gegaan.
Een verslagje ervan zal vermoedelijk wel met volgend weekend volgen naargelang de weersomstandigheden.

Johan.
Futaba 8J

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Sat Jul 27, 2013 1:52 pm

Beste als je met de Troyan en de Me 109 kan oefenen zal het naderhand zeker lukken, zeker de Troyan is een heel goed vliegend toestel om mee te leren vliegen onder begeleiding. Na een paar keren oefenen is rondjes vliegen, landen en opgaan met dat toestel een eitje.
We zien al uit naar je verslag en wensen je alvast het allerbeste met je nieuwe toestel :handgestures-thumbsup: en voor de maiden :crossed:
Groetjes ReneDL

Post Reply

Return to “Zweefvliegen en DLG”