Hi-start: trial & error

Moderator: Sprezlaus

Post Reply
Sprezlaus

Hi-start: trial & error

Post by Sprezlaus » Sun Sep 28, 2014 3:17 pm

Wat vooraf ging :lol:

Stap 1: bestel het bungee-koord bij HK http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__50932__HobbyKing_6mm_Silicon_Rubber_Bungee_Hi_Start_Cord_EU_Warehouse_.html
Stap 2: zoek een manier om een haak in te bouwen in de zweverTip: Lees eerst dit
Stap 3: bouw de haak in:
Materiaal:
-Oude klantenkaart
-Ronde balsa staaf (kan ook vierkant of ander matieraal)
-Blokje balsahout (restafval is goed genoeg)
-Plankje balsahout (idem)
-Creation (lijm van de Action)

Bouwen:
-Snij een haakje uit de klantenkaart
-Maak een sleuf in de staaf en lijm het haakje hierin vast
-Snij het blokje en plankje op maat
-Maak een sleufje in de buik van het vliegtuigje
-Monteer het geheel
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Uitleg montage:
Het blokje (dat voor het staafje komt) zorgt voor verdeling van de krachten, het staafje zou op termijn in de foam worden gedrukt (vreesde ik toch voor). Mogelijk onnodig maar voor die gram extra :wink:
Het plankje dient vooral om te voorkomen dat het staafje bij de landing meteen naar boven wordt gedrukt. Ik heb echter evengoed minimaal lijm gebruikt om in geval van harde landing/crash de schade te beperken (liever alles los met minimaal schade aan het schuim ipv alles muurvast en het schuim in brokken.
Rules are made for people who aren't willing to make up their own.
Chuck Yeager

Sprezlaus

Re: Hi-start: trial & error

Post by Sprezlaus » Sun Sep 28, 2014 3:20 pm

Dan, vliegtuigje is klaar, tijd om het bungeekoord te prepareren!
Ik dacht, in eerste instantie houden we het simpel en gebruiken we enkel het bungeekoord, dus:
-Strop maken aan 1 uiteinde & een sleutelring bevestigen
-Iets zoeken om het koord te verankeren
Image

Done!
Chuck Yeager

Sprezlaus

Post by Sprezlaus » Sun Sep 28, 2014 4:11 pm

En dan uitproberen!

Eerste poging:
-Werpvluchten voor trimmen: zweeft zalig, cog lig perfect (net achter de haak)
-Bevestigen aan bungee
-Bungee uitrekken tot +/- 1.5 keer de lengte
-Loslaten
-Vliegtuig gaan mooi rechtdoor & omlaag (volgt dus mooi de bungee)
-Fail

Tweede poging:
-Beetje trim up geven om te vermijden dat het de bungee volgt
-Bevestigen aan bungee
-Bungee uitrekken tot +/- 2 keer de lengte
-Loslaten
-Haak komt mooi los van sleutelring (= perfect)
-Vliegtuig maakt een mooie halve-cirkel-baan (dus van horizontaal naar verticaal) (= perfect)
-Vliegtuig voltooid een mooie looping en eindigt -na de looping- op een meter boven de grond (= mooi maar niet de bedoeling)
Ook minder perfect is dat de vleugels door de kracht van de bungee samen wouden vouwen: versterking is dus noodzakelijk of minder

Derde poging:
-Mix geprogrammeerd (Inh: niets Act: beetje up)
-Bevestigen aan bungee
-Bungee uitrekken tot +/- 1.7 keer de lengte (kwestie van de vleugels te sparen)
-Mix activeren
-Loslaten
-Haak komt mooi los van sleutelring (= perfect)
-Vliegtuig maakt een mooie halve-cirkel-baan (dus van horizontaal naar verticaal) (= perfect)
-Mix deactiveren
-Zweven

Opmerking:
Eigenlijk ging het te verticaal om echt vlot te gaan zweven, veel momentum verloren door het vliegtuig horizontaal te trekken. Dit lijkt me vooral te liggen aan het feit dat ik enkel bungee gebruik en geen vis of andere draad.
Dat is echter wel op te lossen.

Na enkele vluchten helaas het ballast in de neus kwijtgeraakt (woops, had alles beter moeten vastzetten maar dacht dat het wel los ging lopen, niet dus), dus terug naar de knutseltafel en aanpassen maar.

Al bij al: vrij succesvol!
Wordt vervolgd...
Chuck Yeager

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Sun Sep 28, 2014 6:09 pm

Zo te lezen is er nog niet veel "error "aan (het is maar best zo ook h?) :wink:
Aan je "Bungee" zou ik een nylon draad van 25m binden met daaraan je sleutelring (die van mij is ook zo gemaakt)
Door de grotere boog die je toestel beschrijft wordt de druk op de vleugels kleiner en win je veel meer hoogte.
Een wimpeltje onder de sleutelring kan het lossen van de ring aan de haak vergemakkelijken en is zo ook gemakkelijker terug te vinden, het is zeker een mooie en leuke manier van vliegen. :handgestures-thumbupleft:
De ballast in de neus kan je best vervangen door een zwaardere lipo, dan heb je geen nutteloos gewicht mee en kan je gebruik maken van een langere vliegtijd. :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Sprezlaus

Post by Sprezlaus » Sun Sep 28, 2014 7:56 pm

ReneDL wrote:Zo te lezen is er nog niet veel "error "aan (het is maar best zo ook h?) :wink:
Aan je "Bungee" zou ik een nylon draad van 25m binden met daaraan je sleutelring (die van mij is ook zo gemaakt)
Door de grotere boog die je toestel beschrijft wordt de druk op de vleugels kleiner en win je veel meer hoogte.
Een wimpeltje onder de sleutelring kan het lossen van de ring aan de haak vergemakkelijken en is zo ook gemakkelijker terug te vinden, het is zeker een mooie en leuke manier van vliegen. :handgestures-thumbupleft:
De ballast in de neus kan je best vervangen door een zwaardere lipo, dan heb je geen nutteloos gewicht mee en kan je gebruik maken van een langere vliegtijd. :wink:

Klopt Ren?, bungee alleen is te bruusk denk ik, beter spreiden over 35m dan over 10 m (+ uitrek natuurlijk).
Is de hoek waarmee het toestel naar de grond wordt getrokken ook vlakker, lijkt me nuttig!

Andere lipo is een idee, maar is wel handig dat mijn 1S lipo's kan opladen on the field.
Ga eerst RX eens in de neus steken en kijken hoe het met het COG gesteld is.

Komt wel goed :wink: eerst testen en proberen en daarna verslag geven!
Chuck Yeager

Sprezlaus

Post by Sprezlaus » Wed Oct 01, 2014 5:05 pm

Je hebt van die dagen....

Visdraad raakt veel te snel in de knoop :lol: alternatief zoeken dus...
En de vleugels pakken nog altijd te veel buiging of ik rek de bungee te ver uit, resultaat: canopy gebarsten, vleugelbevestiging vooraan gebroken en neus ingedeukt...
1 voordeel: herstellingen maken een dergelijk licht en kwetsbaar toestel steviger dus zo heel erg is het niet, terug naar de knutseltafel!

Begonnen met windstil weer, eerst de Arcus getest (ERROR) en daarna de Fox, die vloog wel goed, maar...
1 rondje vlot gevlogen (gestart met kwart gas, ging lichtjes naar rechts: bijgetrimd).

2e vlucht, gestart met net geen half gas, hoogte proberen maken en toen was er ineens (of al even) wind m?t extra vlagen.
Net na het gooien in een vlaag terechtgekomen en de Fox hing stil in de wind om meteen daarna te stallen (logisch).
Neuslanding & motormount los.

Beide snel te herstellen, maar vraag mij af of ik niet de motor in de Arcus zou steken en de fox als bungee-testobject zou gebruiken.
De Arcus zweeft echt super met zijn huidige samenstelling, maar het extra gewicht van de motor lukt wel denk ik (momenteel toch vrij veel ballast nodig).

De Fox zweeft niet zo goed als de arcus maar hij is wel veel minder fragiel.

Ook vraag ik mij af of de bungee niet wat te stevig is voor een mini-zwever :think:
Chuck Yeager

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Wed Oct 01, 2014 6:55 pm

Als de visdraad gemakkelijk knoopt is die te dun, hoe dikker die is hoe stugger en hoe minder die gaat knopen.
Zoals ik reeds had gezegd op het einde achter de ring (ongeveer 10cm daarvan) een vaantje monteren met aan de onderkant een gewichtje, dan schiet die zo niet door en komt gestrekter naar beneden.
Ik heb zo een vermoeden dat je bunjee te dik is en te veel trekkracht heeft voor zo een kleine toestellen. :roll:
Die van mij heeft een diameter van 2mm en is 10meter lang met daaraan een torpedolijn van 25meter om te vliegvissen en dat werkte probleemloos voor dit toestel (gewicht 280gr en ??n meter vleugelspanwijdte) en zou moeten gaan voor toestellen tot 500gr. :handgestures-thumbsup:
IM000678.jpg
IM000678.jpg (145.22 KiB) Viewed 3884 times
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Post Reply

Return to “Zweefvliegen en DLG”