Motorspatz, VQ models ( Pichler )

Moderator: Sprezlaus

Post Reply
Matheus18

Motorspatz, VQ models ( Pichler )

Post by Matheus18 » Fri Dec 12, 2014 9:06 pm

Nu de Kerstdagen naderen, komen ook de geschenken er aan.
Voor Kerst en mijn verjaardag mocht ik zelf mijn pakje kiezen.
Het afgelopen half jaar houd ik het nog enkel bij zwevers, maar zonder motor aandrijving, dat betekend dat ik afhankelijk ben van de aanwezigheid van een sleeptoestel.
Dit betekende ook dat ik al eens een weekendje, ondanks goed weer, gewoon aan de grond mocht blijven, om daar verandering in te brengen heb ik nu een motorzwever aangekocht.
Het is een Motorspatz van VQ models geworden, verdeeld door Pichler.
Het toestel meet 252 cm en heeft een Boost-25 motor als motorisering, ESC Pulsar-A40 en propeller 11 x 5,5 meegeleverd.
Het model laat zich heel eenvoudig samenstellen ( Beetje CA en Epoxy is voldoende )
Stabilo kan je naar keuze demonteerbaar of vast maken, voor het eerste moet je dan wel zelf nog een stuurstangetje aankopen, anders gebruik je gewoon het meegeleverd U vorm geplooide stangetje om beide hoogteroeren te verbinden.
Nu maar wachten op het nieuwe vliegseizoen.

Tot volgend en prettige feesten.
Johan.
Futaba 8J
Begin bouw Short S23 Empire vliegboot, gewoon om iets te doen.

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Re: Motorspatz, VQ models ( Pichler )

Post by ReneDL » Fri Dec 12, 2014 9:42 pm

Heeeeeeeel mooi toestel :handgestures-thumbupleft: een bouwverslagje met wat foto's zou mooi zijn h?. :wink: , voor u kan nieuwjaar zo te zien niet meer stuk. :dance:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Matheus18

Post by Matheus18 » Fri Dec 12, 2014 10:13 pm

Hier valt moeilijk een bouwverslagje over te maken of over te vertellen.
Kielvlak dient op de romp gelijmd te worden met wat Epoxy, verder het stabilo inklikken en met een schroef bevestigen, nadien kan je het U tje gebruiken, hiervoor dien je in beide hoogteroeren een gaatje te boren van 1,5 mm, scharniertjes van CA voorzien en op hun plaats steken, in het hoogte en richting zijn de scharnieren al aan een zijde gelijmd op de fabriek, wel even kontroleren of ze vast zitten
Richtingsroer, eerst de houder van het staartwieltje met CA lijmen, vervolgens het richtingsroer tegenaan lijmen, hier ook een gaatje boren voor het staartwieltje.
Vleugels, beide ailerons zijn gelijmd af fabriek, nog enkel 2 houten pluggen in de vleugelwortel lijmen, deze dienen om de vleugels tegen de romp vlak te houden.
Voor mij is het de eenvoud zelve om dit toestel te bouwen, enkel nog vermelden dat om de motor op de goede afstand te plaatsen je een blokje moet maken van 22 mm dikte om deze te monteren, door rondels te plaatsen regel je down en site trust bij het monteren van de motor.

Image

Image

Johan.
Futaba 8J

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Fri Dec 12, 2014 11:11 pm

Als hij af is en het weer laat het toe wens ik je alvast een super goede eerste vlucht toe :crossed: en als het kan dan ook een filmpje h?. :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Matheus18

Post by Matheus18 » Tue Dec 23, 2014 12:03 am

Vandaag de bestelde servo's toegekregen.
Kan de motorspatz verder op orde gezet worden, door de reeds opgedane ervaringen heb ik voor full metal gear gekozen, deze zijn steviger, bij het landen krijgt een zwever soms wel eens een harde klap te verwerken, zeker als het einde van de piste bereikt word en er rondom mais geplant staat en daar wil je niet gaan invliegen.
Het is wel een motorzwever, maar je weet maar nooit.

Image
Eerst maar de roerhorentjes met epoxy gelijmd, deze moesten aan de stuurstangetjes bevestigd worden.

Image
Vervolgens de servo's geplaatst, de Dymond D-260 past mooi in de uitsparingen, dacht eerst aan de Hitec 81, maar om bovengenoemde reden maar voor de Dymond gekozen.

Johan.
Futaba 8J

Post Reply

Return to “Zweefvliegen en DLG”