Foam glijdertje

Moderator: Sprezlaus

Post Reply
Sprezlaus

Foam glijdertje

Post by Sprezlaus » Mon Feb 13, 2012 1:44 pm

Hoi,

Ik ben aan het uitkijken naar een (EPO?) foam glijder, liefst met rolroeren maar mag ook zonder. Motor is wel noodzakelijk, (goede) thermiek en/of slope-soaring eigenschappen zouden leuk zijn.
Het is niet de bedoeling om een 2m toestel aan te schaffen, eerder ??ntje die makkelijk in de koffer past en mee kan op vakantie (duin-hill vliegen :lol:) of gewoon, voor whenever ik weg ben met de auto :-)

Waarom een glijder en geen parkflyer of trainer? Gewoon, om ook wat te kunnen glijden, op motorkracht naar boven en dan wat dobberen, lijkt me leuk en leerzaam.

Het zou dan meteen mijn eerste echte toestel zijn, al de rest is zelfbouw, wat wel leuk is maar minder geschikt voor in de auto bij te houden, daarvoor lijkt me een epo-toestel geschikter.

Ik heb al wat rondgekeken, bij HK hebben bvb de Kinetic Mini Glider in promo http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15441__HobbyKing_Kinetic_800_Mini_Glider_PNF_.html, maar ik zou niet weten of die iets waard is. De Clouds AXN ziet er ook veelbelovend uit en zo zijn er nog enkele tientallen... Het bos en de bomen die in de weg staan, dan vertrouw ik liever op de ervaringen van forum-leden!

Omvang: RTF (9 Eagles TX ofzo kan altijd van pas komen), maar liefst Plug & Fly of Receiver Ready. ARF mag ook als er dan een passende aandrijfset beschikbaar zou zijn, als ik dan toch een ready-made toestel koop dan steek ik liever zo min mogelijk tijd in de assemblage/verzamelen van alle benodigde onderdelen!
Budget: Een Easystar RR vind je voor ?145, een Clouds voor ?99 (batterij inclusief zelfs), een Kinetic bij HK komt met verzending en 2 batterijen op een 80 euro... Ik zou het niet weten welk budget ik dan moet voorzien, liefst zo weinig mogelijk voor een goed/aanvaardbaar toestel... Ergens tussen de 0 en 100 euro lijkt me niet onmogelijk? Uiteindelijk gaat het toestel voornamelijk in mijn auto wonen.

Thanks & grtz,

S.
Rules are made for people who aren't willing to make up their own.
Chuck Yeager

nopanic

Re: Foam glijdertje

Post by nopanic » Mon Feb 13, 2012 4:42 pm

Hallo,

ik ga morgen 2stuks 2dehands DLG's ophalen, en ik krijg er ook een leuk hellingzwevertje bij,...

epo hmm
ik weet wel enkele plannen voor bv een depron fox enzo(zelfbouw natuurlijk)
wat ik zelf al een hele tijd wil bouwen is iets als een 3d sloper zoals de madslide gewoonweg ZALIG!
ik heb hiervan ook de plannen (ook voor kleine versies van +-1,5meter maar terug zelfbouw.
http://www.youtube.com/watch?v=UBXa8GFzlKo

zoiets heb je niet in arf, wel in kit.

ikzelf heb hier nog een fox liggen 1m60 die ik met een sleephaak vloog, dingetje vliegt goed( tot ik werd gesleept door een 50cc toestel, toen gingen de vleugels er plots vanzelf vandoor)
maar die dingen vliegen ook enorm goed.

HAngt ervan af wat je wil.
zowiso iets met een motor:p blijkbaar.
maar moet de zwever een snellere zwever zijn, een acro zwever, thermiekzwever,schaalzwever...
bv een thermiekzwever hangt heeeel lang in de lucht, maar stuurt enorm loom...

booster666

Post by booster666 » Mon Feb 13, 2012 6:03 pm

ik zou persoonlijk zoiets in de richting van de swift van hype aanraden, die kosten 40 a 50 euro , nog net een ontvanger en batterij erin en gaan...
je kan die ook kopen zonder elektronica en alles bestellen bij hobbyking (daar hebben ze de swift ook) iemand van bij ons op de club heeft zo een swift maar met een meer extreme setup, die jaagt tegen meer dan 100 km/u rond
zolang je setup licht genoeg is valt die goed omhoog te trekken met de motor en dan rustig naar beneden zweven, alleen niet met te veel wind ...
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

nopanic

Post by nopanic » Mon Feb 13, 2012 6:30 pm

hallo,

die van mij was van windrider...
als je wil mag je die gratis komen ophalen, hij is wel leeg, en er moet een nieuwe vleugelbuis in gestoken worden , en nieuwe rolroeren(ik had de originele vervangen door sterkere en langere uit balsa, maar die zijn tijdens de crach gebroken geweest...

Sprezlaus

Post by Sprezlaus » Mon Feb 13, 2012 8:29 pm

Hallo,

Bedankt, dat is al veel info! Ik ben blij dat ik de vraag gesteld heb en niet meteen iets gekocht heb. Ik ga allezins al eens kijken naar de Swift, als jullie nog meer goede raad hebben, graag!

Cheers,

Steven

nopanic wrote:Hallo,

ik ga morgen 2stuks 2dehands DLG's ophalen, en ik krijg er ook een leuk hellingzwevertje bij,...

epo hmm
ik weet wel enkele plannen voor bv een depron fox enzo(zelfbouw natuurlijk)
Die waarvan het plan hier ook staat? http://www.rc-forum.be/phpBB3/viewtopic.php?f=71&t=3580 Die ziet er wel leuk uit (ligt klaar), als je nog andere plannen hebt, dan ben ik altijd ge?nteresseerd! Het bouwen ligt al zo goed als stil sinds kerst, moet er terug eens aan beginnen

HAngt ervan af wat je wil.
zowiso iets met een motor:p blijkbaar.
maar moet de zwever een snellere zwever zijn, een acro zwever, thermiekzwever,schaalzwever...
bv een thermiekzwever hangt heeeel lang in de lucht, maar stuurt enorm loom...
Snel moet hij alleszins niet gaan, al de rest maakt niet uit, met loom kan ik leven... Enige wat telt is dat hij beter zweeft dan een gewoon toestel, een goede airtime (kan) halen en op eigen kracht kan stijgen.

booster666 wrote:ik zou persoonlijk zoiets in de richting van de swift van hype aanraden, die kosten 40 a 50 euro , nog net een ontvanger en batterij erin en gaan...
Die is precies wel niet courant te vinden, buiten bij Albatros voor ?62, weet jij nog adressen??
je kan die ook kopen zonder elektronica en alles bestellen bij hobbyking (daar hebben ze de swift ook) iemand van bij ons op de club heeft zo een swift maar met een meer extreme setup, die jaagt tegen meer dan 100 km/u rond Misschien zal ik dat over een jaar of 2 ook eens proberen!
zolang je setup licht genoeg is valt die goed omhoog te trekken met de motor en dan rustig naar beneden zweven, alleen niet met te veel wind ...
Klinkt veelbelovend, ben die ook tegengekomen op HK, maar had er mijn twijfels over.... Wat is niet te veel wind? Een briesje mag of best windstil?

nopanic wrote:hallo,

die van mij was van windrider...
als je wil mag je die gratis komen ophalen, hij is wel leeg, en er moet een nieuwe vleugelbuis in gestoken worden , en nieuwe rolroeren(ik had de originele vervangen door sterkere en langere uit balsa, maar die zijn tijdens de crach gebroken geweest...
Bedankt! Klinkt interessant en ik zou wel willen, maar Ieper is nogal ver (voor Belgi? toch). Mijn oudste wil de loopgraven wel eens zien, maar dat zal eerder pas voor in de paasvakantie of 1 van de verlengde weekends zijn.
Chuck Yeager

booster666

Post by booster666 » Mon Feb 13, 2012 9:18 pm

wel wat je te veel wind noemt, ik zou er niet meer mee vliegen boven de 4 beaufort, met een lichte setup kan je lang zweven met een beetje wind, en als er meer wind staat is een zwaardere setup dan weer beter, ik zou een lichte setup nemen waarmee je evt van prop kan wisselen navenant de omstandigheden en bij echt sterke wind gewoon een vrij zware batterij om erin te steken...
bij albatros heb ik m ook al gezien, bij aerobertix heb ik m ook al zien hangen (de kit alleszins) bij homeflyer hebben ze m ook, welke modelbouwwinkel is er bij u in de buurt ?
ik weet in ieder geval dat er ook veel clonen van zijn waaronder ook van multiplex in t oranje (fox of zoiets dacht ik) en van graupner was er ook zoiets gelijkaardig...
je kan ze wel overal vinden ze :think:
of evt een swift 2 vliegende vleugel, als je die licht genoeg bouwt en het zwaartepunt goed hebt kan die eigenlijk ook vrij lang vliegen, ik heb de bonsai van bij hobbyking, met een 2s 500 mah lipo met een goede wind kan die toch een 15 a 20 tal minuten vliegen met zen momenten zonder motor...
als je met die kleine swift zo hard wil gaan moet je wel nog een paar carbonstaafjes bij in de vleugel en roeren steken maar voor de rest is hij sterk genoeg en vinnig genoeg op de roeren
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

nopanic

Post by nopanic » Mon Feb 13, 2012 9:25 pm

Hallo,
wij vliegen (15tal ondertussen)
ook met swifts 2 die zijn enormmmm leuk en vliegen ook lang. en in ALLE weerscondities...
wil je deze meer als glider gaan gebruiken, zou ik voor de maxi swift gaan...
groeten

Sprezlaus

Post by Sprezlaus » Tue Feb 14, 2012 10:09 am

Bedankt voor de raad, de Swift 2 zie ik ook wel zitten, maar ga het voorlopig houden op het originele idee, de 2 hou ik in gedachten voor een later tijdstip.
Ik heb eigenlijk niet veel winkels in de buurt, enkel Lama in Wieze (lama.be) en daar hebben ze geen Swifts... Er was hier een paar jaar geleden een grote modelbouwwinkel in Grimbergen (Doe het zelf Tam ofzo) maar die is helaas dicht, die was ongeveer zo groot als een kleine supermarkt.

De HK Swift ziet er tot nu toe het meest veelbelovend uit, gisteren nogal wat filmpjes en fora bekeken met reviews.
Wat ik kon afleiden:
-Makkelijk af te bouwen, met extra crashkit (body, vleugel & stabilo, geen kleindelen)
-Onderdelen zijn goedkoop, met de crashkit kan je meteen een 2e toestel bouwen voor nog geen $20 extra
-Gaat nog vrij snel, zou stallen bij lagere snelheden
-Lipo: 350 tot 800mah 2S, 350 zou beter zijn voor wat soaring, 800 geeft een leuke autonomie
-Motor is krachtig genoeg tenzij je er een pylon-racer-achtig toestel wilt, dan is de upgrade aan te raden
-De prijs is meer dan ok, met een lipo of 3 en verzending erbij komt het op net geen ?70 (DE warehouse, HK warehouse is goedkoper, maar dan kan je douane kosten hebben + langere wachttijd)
-Vrij stevig toestel, 1 van de video-reviews was van een heli-piloot die voor het eerst met een vliegtuig vloog: veel crashes, schade viel mee (neus afgebroken, was snel weer gelijmd)

Ik heb eigenlijk geen reden ontdekt om het toestel niet aan te schaffen! Ik ga het nog wat laten bezinken, wie weet komt er nog een alternatief uit de bus en dan kan ik ook uitmaken wat ik allemaal tegelijk ga bestellen (nog meer dan een kilo ruimte voor extra stukken/benodigdheden).

De specs van de motor heb ik niet kunnen vinden, zou wel handig zijn ivm met extra propellers en de keuze van batterijen.
Iemand een idee welke (klap)props in aanmerking zouden komen? Ik heb geen 2S lipo's liggen, dus die zou ik ook moeten bestellen.

Voorlopig boodschappenlijstje:
-Swift
-Extra klapprop(s) (stock of andere)
-2S Lipo's: 2 x 350mah, 1x 500mah, 2 x 800mah (kwestie van wat speling te hebben en zelf een vergelijking te kunnen maken)
-Lipo checker 2s-6s (lijkt me handig)
-Aanvullingen zijn altijd welkom

Extra motor en kleindelen ga ik nog niet bestellen, uit DE warehouse is verzending maar 8 ? 10 euro, kan ik beter naderhand een nieuwe, gerichtere bestelling plaatsen...

Grtz,
S.
Chuck Yeager

Post Reply

Return to “Zweefvliegen en DLG”