View unanswered posts | View active topics It is currently 24 May 2018, 06:20



Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 
Beginnen met verbrandingsmotoren 
Author Message

Joined: 14 May 2010, 18:38
Posts: 1384
Location: Vlaams brabant , wespelaar
Post Number:#1 Re: Beginnen met verbrandingsmotoren
Weetjes om te beginnen met auto's en verbrandingsmotoren.
Zoals je van in het begin al kan zien als je wat rondsurft op internet, zijn er verschillende formaten voor rc auto's.
De auto's met verbrandingsmotoren zijn vooral in de schalen 1/16, 1/10, 1/8 en 1/6 of 1/5 te vinden.
De schalen 1/16, 1/10 en 1/8 zijn vooral uitgerust met nitromotoren (neen geen nitroglycerine :lol: ) maar lopen op een mengsel dat nitromethaan genoemd wordt. Het is een mengsel van methanol, nitromaniet en olie want voor de auto's zijn het hedendaags allemaal 2takt motoren.
Deze brandstof kan je voorgemengd kopen of eventueel de producten zelf kopen en zelf mengen naar smaak :lol:
Het voordeel van deze nitromotoren is dat ze heel goedkoop zijn en ze een heel hoog toerental hebben, het nadeel ervan is dan weer dat je er telkens je hem een tijdje aan kant gezet hebt je hem terug een beetje zal moeten bijstellen naargelang het weer en je dus veel moet afstellen en niet altijd zeker zal zijn (als beginner toch) dat je hem aan de praat zal krijgen want het zijn heel erg gevoelige beestjes, verder mag je ook niet vergeten dat de motoren ook de eerste 5- 10 tankjes nog ingelopen moeten worden vooraleer je hem uiteindelijk kan (laten) afstellen.
Deze hebben net als een diesel een gloeibougie en moeten dus ook "voorgloeien" tijdens het starten.
Het zijn dan ook zoals diesels "zelfontbranders" eens hij draait en warm is kan hij zonder enige hulp van een ontsteking blijven draaien omdat door de verbranding de spiraal van de bougie blijft gloeien.
Om deze aan de praat te krijgen zal je ook meer dan alleen maar brandstof moeten hebben , normaal als je een echte basisversie koopt is deze voorzien van een trekstarter.
Verder heb je dan nog een "glowplugdriver" nodig, dat is niet meer dan een batterij met een aansluiting op om op de gloeibougie te steken zodat er stroom door de spiraal vloeit en de spiraal begint te gloeien.
Vb: om deze te starten vul je het tankje met nitro, en pomp je brandstof tot in de carburator eens er daar brandstof is kan je de "glowplugdriver" op de glowplug steken en beginnen met de motor te starten door aan de trekstarter te trekken .
Er zijn verschillende startmethoden en de vier meest gebruikte zijn, een trekstarter de elektrische starter een rotostart of een startbox .
Deze met een volledig elektrisch startsysteem hebben letterlijk een elektromotor bij op het vliegwiel staan waarmee de motor aangedraaid wordt en deze hebben ook meestal een glowplug modulator (een elektrisch systeem dat de glowplug al laat voorgloeien) dit systeem werkt (meestal toch) door middel van een extra batterij die je op een stel contacten moet duwen en dus eigenlijk de auto volledig automatisch start.
Verder zijn er ook de startbox en de rotostart, deze werken min of meer op dezelfde manier, met de startbox kan je de motor laten aandraaien door de auto op de startbox te zetten en deze met het vliegwiel op het wiel van de startbox te duwen, deze slingert dan de motor aan maar je moet nog steeds je eigen glowdriver gebruiken om voor te gloeien, de rotostart werkt op dezelfde manier, het is een soort boormachine die je dmv een speciale koppeling die op de plaats van de trekstarter zit in te steken en aan te slingeren met die elektrische rotostart. Ook bij deze methode moet je je eigen glowdriver aansluiten om voor te gloeien.
Ik weet het dit is een serieuze brok maar de nitro motoren doen nu eenmaal graag moeilijk, eens je ze onder de knie hebt is het geen probleem maar de eerste malen zal je nog vloeken , geloof mij ik was meer dan een jaar terug ook een beginner :) .
Daarna hebben we ook de bigscale modellen 1/5 en 1/6 deze zijn voornamelijk uitgerust met een 2takt benzinemotor (dus op een mengsel van benzine en 2 takt olie) er zijn nog uitzonderingen zoals de hpi savage 5t die nog met een nitro motor werken maar zoveel als deze zijn er niet .
De benzine modellen hebben vooral als nadeel dat deze vrij duur zijn , maar als voordeel ze zijn veel sterker gebouwd, ze moeten eens afgesteld niet meer bijgesteld worden en na de eerste tank zijn deze vrijwel ingelopen.
Voor deze modellen heb je ook niet meer nodig dan wat benzine en je batterij voor de elektronica, deze vul je gewoon op, pomp je benzine tot in de carburator en kan je hem starten.
Voor het onderhoud van deze brandstof wagens heb je voor de nitro's best een paar gloeipluggen op reserve liggen en een brandstof filter , luchtfilter en voor de rest wat kuiswerk om de vettige troep van de auto af te wassen. Voor de benzine auto's moet je alleen de luchtfilter (als deze van schuim is toch) regelmatig uitwassen met brandstof en terug inoli

_________________
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s


18 Nov 2010, 15:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum theme by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.