View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2018, 02:57

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
probleem met vertrekken in 1ste versnelling 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 probleem met vertrekken in 1ste versnelling
Hoi allen,

volgend probleem stelt zich met een two speed nitrootje: motortje staat proper afgesteld, als ik heel heel maar dan ook heel voorzichtig gas geef vertrekt ie maar de moment dat ik wat gas bijgeef draaien zowel pinion als 1ste versnelling op toeren maar stopt precies de overbrenging op de wielen. Hierna wil ie niet meer vertrekken totdat ik de rem toepas zodat de 1ste versnelling en koppelingsklok stoppen met draaien, hierna weer heel voorzichtig gas geven om te kunnen vertrekken enzoverder. Het lijkt me ergens mank te lopen tussen 1ste versnellingstandwiel en het asje maar waar precies ? Hoe kan je zoiets met de hand testen ? Iemand suggesties ?

alvast bedankt en prettig eindejaar alvast :D

27 Dec 2012, 21:36
Profile

Reply with quote
Post Number:#2 Re: probleem met vertrekken in 1ste versnelling
Model vermelden kan al wat extra helpen.

Fijne feesten voor u ook

27 Dec 2012, 22:49
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: probleem met vertrekken in 1ste versnelling
Het model is een vh-t1 van mustang of zo get. Ge gaat er niet veel van terug vinden, tips een chinees ripoffke denk ik. Heb het in mijn pollen gekregen om es te proberen en heb eens te proberen... Voorlopig al heel veel sleutel plezier aan gehad :-D .

27 Dec 2012, 23:11
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#4 Re: probleem met vertrekken in 1ste versnelling
Ik veronderstel dat het verschakelen van versnelling ??n naar twee met een servo gebeurd, ben je wel zeker dat de tandwielen van de versnellingskast ver genoeg in elkaar schuiven. Het zou kunnen dat de tandwielen net wel maar niet ver genoeg ingrijpen en zo door de druk bij het snel aanzetten terug uit elkaar gaan. Ik zou eens controleren of de servo uitslag groot genoeg is zodat de tandwielen volledig zijdelinks in elkaar schuiven.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

28 Dec 2012, 10:10
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: probleem met vertrekken in 1ste versnelling
Dag Rene,

de tandwielen worden niet verplaatst met een servo maar staan op een vaste positie. De tweede versnelling wordt geactiveerd mbv een slipkoppelinkje, de eerste werkt mbv een eenwegslager. Ik vermoed dat deze eenwegslager bij hogere toerentallen doorslipt ofzo maar heel zeker kan ik dit niet zeggen. Is er een manier om dit manueel te testen of doet dit bij iemand een belletje rinkelen ?

28 Dec 2012, 13:20
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: probleem met vertrekken in 1ste versnelling
Normaal schakel je op toeren tenzij je een knop hebt op je zender voor naar boven en onder te schakelen

28 Dec 2012, 13:21
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#7 Re: probleem met vertrekken in 1ste versnelling
Ik snap het al mijn :twocents-mytwocents: is gevallen :shifty: de eerste versnelling is aangedreven door een vrijloopkoppeling (vrijlooplager).
De tweede versnelling is een centrifugaalkoppeling ( net zoals op de motor maar dan iets kleiner) die in werking treed op een bepaald aantal toeren en het dan overneemt van de eerste versnelling met de vrijloopkoppeling.
Ben ik zover juist laat het dan weten dan kunnen we verder de oorzaak bespreken. :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

28 Dec 2012, 16:01
Profile

Reply with quote
Post Number:#8 Re: probleem met vertrekken in 1ste versnelling
Jep in de meeste gevallen wel er zijn uiteraard weer andere "schakel" manieren

Normaal kunt ge u beide gears instellen maar hoe dunno u model is niet echt google happy :lol:

28 Dec 2012, 16:07
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#9 Re: probleem met vertrekken in 1ste versnelling
Indien mijn gedachtegang juist is heb ik eerder het vermoeden dat je het in de tweede versnelling moet gaan zoeken. De uitleg daarvoor is heeeeel omslachtig daarom eerst mijn vraag. Is het veel werk om de tweede versnelling uit te schakelen (demonteren van de centrifugaal gewichtjes (schoentjes) van de tweede versnelling).
Indien dat gemakkelijk te doen is kan je dan testen of de eerste versnelling zijn werk goed doet, hij moet dan blijven versnellen bij gas geven en reageren bij op en afnemend toerental. Doet hij dat zover goed is de eerste versnelling in orde en moet je de onderdelen van de tweede versnelling controleren op (versleten centrifugaal schoentjes en de veren) en of de schoentjes en de koppelingstrommel mooi droog, stof en vetvrij zijn.

28 Dec 2012, 16:32
Profile

Reply with quote
Post Number:#10 Re: probleem met vertrekken in 1ste versnelling
Raar dat je power weg valt, aders moet je dit eens proberen met we wielen van de grond.

maar zoals rene zegt en anders moet je nog wat meer finetunen met je vitessenbak normaal kun je instellen waarneer die moet overnemen kan zijn dat er een gat tussen gear 1 en 2 zit en daarom je power verliest.

Maar zodra ie zijn power verliest blijft je motor in toeren stijgen of stottert die ofzo?

28 Dec 2012, 17:11
Profile

Reply with quote
Post Number:#11 Re: probleem met vertrekken in 1ste versnelling
Eureka (voorlopig toch)

nog eens wat verder opzoekingen gedaan over eenrichtingslagers e.d. zodat ik wat inzicht kreeg. Volgens wat ik te lezen kreeg zou er schade kunnen zijn aan het asje waarop de tandwielen steken ofwel aan de eenrichtingslager zelf. De boel gedemonteerd om te inspecteren en hierbij geen schade aan het asje of zichtbaar aan de eenrichtingslager opgemerkt. Oef maar ook geen oef want wat is het dan wel ? Omdat ik vroeger met mijn moto zoveel plezier van wd40 gehad heb dacht ik , what the hell ... De boel maar schoongespoten, afgeveegd en opnieuw geassembleerd. Terwijl ik hem toch open had, jullie opmerkingen in gedachten, ook maar de tweede versnelling wat losser gezet (alhoewel het probleem zich voordeed wanneer de eerste versnelling het op zijn eigen moest doen, lang vooraleer de tweede moest aangrijpen). Motortje in gang getrokken en met wat gas draaiden de wielen, met wat meer gas draaiden ze nog altijd ... het probleem is weg. Zonet nog heel even, voor alle zekerheid de tweede versnelling compleet aangedraaid zodat deze zeker niet te vroeg aangrijpt, gewoon om te testen of het dan nog werkt. En jawel hoor, blijft gewoon naar behoren werken.
Is het nu de wd40 geweest, het lossen van de tweede versnelling (alhoewel mijn gevoel zegt van niet) of een combinatie van de twee weet ik niet maar " 't bolt " . Nu duimen op droger weer zodat ik es kan doortesten morgen.

allemaal merci en nog es een prettig eindejaar

28 Dec 2012, 20:52
Profile

Reply with quote
Post Number:#12 Re: probleem met vertrekken in 1ste versnelling
Vervolg:

Zonet nog wat getest en het doet zich sporadisch nog voor. Zelfs als de tweede vitesse zeer losjes staat (dus vroeg moet aangrijpen) slipt het door en gaat de motor direct in de toeren. Wanneer je em dan naar stationair toerental laat terugvallen slaat de aandrijving terug met een schokje aan en kan ik weer vertrekken. Het valt nu ook soms voor wanneer ik zelfs al een eind op weg ben en snelheid gemaakt heb.

29 Dec 2012, 17:34
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#13 Re: probleem met vertrekken in 1ste versnelling
Is de verbinding tussen de uitgaande as van de versnellingsbak en de aandrijfas wel goed aangespannen. Het is raar dat zowel de eerste als de tweede versnelling nu ineens doorslippen, dat een van de twee in de fout gaat maar alle twee samen ..... daarom denk ik dan eerder aan doorslippen van de uitgaande as. Het is natuurlijk heel moeilijk om een conclusie te trekken zonder schema of samengestelde stukken tekening.

29 Dec 2012, 21:48
Profile

Reply with quote
Post Number:#14 Re: probleem met vertrekken in 1ste versnelling
Whassup trek eens zeer duidelijke fotos

Want zoals rene zegt zonder exploded view is het wel zeer groot gok werk

29 Dec 2012, 22:13
Profile

Reply with quote
Post Number:#15 Re: probleem met vertrekken in 1ste versnelling
Denk dat het nogal moeilijk is te zien op fotos, daarmee de exploded view maar ingescand :-)

Attachment:
versnellingsbak.jpg
versnellingsbak.jpg [ 81.98 KiB | Viewed 5278 times ]

30 Dec 2012, 12:43
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ]