schoolproject

Sticker

schoolproject

Post by Sticker » Fri Mar 01, 2013 11:43 am

Beste

Ik ben Sam en woon in regio kortrijk.

Ik moet een 'robot' maken als opdracht voor school..
De robot moet zich ongeveer 10 meter kunnen vooruit verplaatsen en halfweg dat traject een hindernis kunnen overwinnen. De hindernis is driehoekvormig (hoogte 20 cm , breedte 40 cm en lengte 1 meter ) en vervaardigd uit MDF plaat. Ook moet de robot een balpen kunnen opnemen en dragen naar de overkant van de hindernis, om de balpen vervolgens daar neer te leggen
Het bedienen van de robot dient draadloos te gebeuren en de aandrijving van de robot dient elektrisch te zijn.

Ik heb al een prototype uitgetekent hoe ik het zou kunnen doen, maar ik heb geen verstand welke onderdeling ik hiervoor nodig heb.

Priciepe: Het wordt een gewone auto met een hijskraan. Die hijskraan moet een plank opheffen om op de hindernis te kunnen leggen om gemakkelijker over de hindernis te kunnen geraken. Maar voor de plank op te rijden ga ik dan eerst de balpen opnemen en dan over die plank rijden om daar m?n balpen te laten vallen.

Aandrijving: hoe gebeurt de aandrijving, dat zal waarschijnlijk met een elektromotor gebeuren. Iemand een gedacht wat ik het beste zou kunnen gebruiken, want ik heb al gezien dat er vrij veel verschillende soorten bestaan

Stuurbeweging: dat zal waarschijnlijk met een servomotor moeten gebeuren. Maar wat heb ik hiervoor nodig om dat te kunnen realiseren?

Besturing: welk soort zenders/ontvangers heb ik hiervoor nodig, aangezien ik 4 apparte channels nodig heb (aandrijving motor, aandrijving servo voor het draaien, aandrijving motor op- en neergaande beweging bekken, aandrijving motor open- en dichtgaande beweging bekken)

Aandrijving hijswerk: Ik denk dat ik 2 apparte motortjes nodig zal hebben, 1 om de bekken open en dicht te doen en 1 om de bekken te hijsen of te laken zakken.. wat heb ik daarvoor nodig? 2 apparte motoren en 2 apparte ontvangers? En welke moeten dat dan zijn?

afbeelding hindernis:
Image

afbeelding robot
Image

afbeelding hijswerk:
Image

Alle info is welkom

Mvg
Sticker

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Re: schoolproject

Post by ReneDL » Fri Mar 01, 2013 2:29 pm

Beste Sticker eerst en vooral :text-welcomewave: op ons forum en wees gerust we zullen helpen waar we kunnen. :wink:
Eerst een paar forumtipjes:
Indien je de geboortedatum activeert in jouw profiel is die daar dan ook terug te vinden en met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. (inschatten ervaring en mogelijk budget)
Geef ook je stad of gemeente in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Dat is handig voor het verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, en wie weet misschien woont er wel een behulpzame ervaren modelbouwer bij jou om de hoek.
Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Fri Mar 01, 2013 2:45 pm

Als ik zo een beetje je verslag lees heb ik de indruk dat je nog niet veel ervaring hebt met modelbouw, en we moeten ook weten welk budget je er kan aan besteden.
Je opdracht is een soort van robot bouwen en je stelt zelf een rijdende hijskraan voor wat volgens mij niet veel robotachtig heeft. :? Ik denk dat je beter kan kijken naar een onderstel op rupsen en dat in combinatie met een gemonteerde robotarm.(alle twee in de modelbouw te vinden)
Indien interesse gaan we dan wel voor je het een en ander opzoeken aan bruikbare materialen.
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Sticker

Post by Sticker » Sun Mar 03, 2013 6:31 pm

Ondertussen m'n profiel wat aangepast.. Ik zit op kot in kortrijk en woon in regio Ieper.

Mijn ervaring in rc is miniem, dit word m'n eerste project. Het budget, liefst zo goedkoop mogelijk, maar ik weet ook wel dat onderdelen geld kosten, dus het moeten niet de duurste materialen zijn, maar het moet wel werken :wink: .

Wat mijn project betreft;
Ik dacht dat het eenvoudig was om het onderstel uit rc-onderdelen te realiseren (dus de besturing en de aandrijving). De rest leek het me het eenvoudigst om te werken met die vaste hijskraan, waarvoor ik dus enkel 2 kleine motoren nodig heb (ook volgens budget).
Als ik werk met die plank, dan hoef ik ook geen rupsen te hebben. Ik heb gekozen voor een vaste hijskraan omdat ik anders niet wist hoe ik die balpen moest opnemen en loslaten..

Ik heb dit al voorgelegd aan m'n docent en die zij dat dit voldoende was, dus 'meer robot' moet het niet zijn..

mvg
Sticker

mojos

Post by mojos » Sun Mar 03, 2013 6:51 pm

Hallo Sticker.

Mooi projectje ;)
Je zult hier wel voldoende info kunnen vinden.
Ik heb hier wel nog een auto staan die ik niet meer gebruik, en deze is compleet. Je kan altijd eens komen en alles erin plaats en kijken of dat al werkt.

Maar verder , kan ik je niet echt helpen.
Blablabla ... heb gewoon lol ! ;)

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Sun Mar 03, 2013 8:48 pm

Beste Sticker je schreef zelf "" Ik moet een 'robot' maken als opdracht voor school.. "" een kraanwagen die je wil gebruiken heeft niets met een robot te maken h? vandaar mijn voorstel van een rupsonderstel met een opgebouwde robotarm. Voor zo een hindernis te nemen met een plank van zeker ??n meter zal je al over een zware kraan(wagen) met redelijke afmetingen moeten beschikken om niet om te slaan bij het heffen en plaatsen van die plank. Met een rupsonderstel zou je de hindernis moeten kunnen nemen zonder een plank. :wink:
Groetjes ReneDL

Sticker

Post by Sticker » Mon Mar 04, 2013 3:49 pm

@ ReneDL: ja, het is niet echt een robot, maar al m'n onderdelen voor m'n voertuig zou ik toch in rc-onderdelen moeten vinden? vandaaar dat ik me hier ook heb aangemeld..
Van de plank en enorme afmetingen, die plank zou in unalit-hout gemaakt. Dit gewicht is zeer gering, ook al is het een lange plank. Ook gaan de aandrijfmotoren langs achter wel zorgen voor voldoende counter gewicht denk ik..

Ik had al eerder een concept getekend met rupsen, maar ik kon er niet opkomen hoe ik die balpen dan moet opnemen van de grond..

@ mojos: Heeft u eventueel foto's/afmetingen van uw wagen? En welke onderdelen er zoal inzitten (die ik kan gebruiken? LEEK :oops:)

mojos

Post by mojos » Mon Mar 04, 2013 5:17 pm

Is wel een kleiner schaal .
Dacht 1:16 de.

Wat heb je allemaal nodig??
Kunnen we eel lijstje van kosten enzo maken.
Blablabla ... heb gewoon lol ! ;)

Sticker

Post by Sticker » Mon Mar 11, 2013 1:04 pm

@ Mojos:
- Ik heb eens opgezocht wat 1:16 ongeveer is, maar ik denk dat dat net iets te klein is om over de hindernis te geraken..
- wat ik allemaal nodig heb, wel dat is nu net het probleem, dat weet ik niet wat ik allemaal nodig heb..

ff een kleine update; we moeten de balpen niet opnemen van de grond, maar gewoon kunnen laten vallen na de hindernis, dus dat word wel veel simpeler.

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Mon Mar 11, 2013 4:13 pm

Mag je die loopplank over de hindernis ook met de hand leggen om er daarna over te rijden of moet dat gebeuren met de robot. :think: (want dat zou wel eens het moeilijkste kunnen worden en ben je verplicht om een stuk groter en sterker te bouwen)
Groetjes ReneDL

Post Reply

Return to “Beginners”