EPC

KrisVanbleu
Posts: 739
Joined: Mon May 28, 2012 9:23 am
Location:
RC interests:

EPC

Post by KrisVanbleu » Sun Jun 17, 2012 8:51 pm

een aantal vraagjes na het lezen van het reglement van epc 1/10 540 stock:
- de epc schrijft een johnson of mabushi motor voor. is de originele motor kyosho g27 voldoende of moet deze vervangen worden?
- de standaard esc van kyosho fazer is dacht ik niet voorzien van een lipo-cutoff? dus dat betekent ook vervangen?
- de achteruit kunnen we met de standaard esc ook niet af zetten vermoed ik.
- misschien een dwaze vraag maar wanneer starten de wedstrijden?
Last edited by KrisVanbleu on Mon Jun 18, 2012 8:02 pm, edited 1 time in total.
1/10 Kyosho Fazer Rally (Subaru)
1/10 Tamiya M05 (Mini)
1/10 Kyosho TF-5 (Mazda6)
1/10 LRP Twister
1/10 Schumacher Cougar SVR
Sanwa M12

http://www.rat-rc.be
http://www.facebook.com/ratrc.club

1/10 tamiya TT01 - 540 mabuchi

Support-Parts
Posts: 2111
Joined: Sun Nov 11, 2007 3:50 pm
Location:
RC interests:

Re: EPC

Post by Support-Parts » Mon Jun 18, 2012 12:14 am

Mabushi is normaal een type motor.
Het zijn die brushed motoren die niet gedemonteerd kunnen worden dus eigenlijk zijn de zwaardere motoren ook toegelaten.
De G27 en de G20 zijn beiden Mabushi motoren dus als ik het reglement op de letter moet nemen dan mogen deze 2 en zelfs de sport tuned motor van Tamiya gebruikt worden.
Maar volgens dat ik vandaag te horen heb gekregen, is het reglement die gedetailleerd genoeg.

Je moet maar eens exact vragen aan Andy (misteryellow) hoe dat zit.
Je zou volgens hem de G27 standaard motor die 27T is moeten vervangen door een stock motor die ook 27T is :confusion-scratchheadyellow:
Ik ben het daar niet mee eens en vind dat de mensen op kosten jagen voor niets MAAR ik maak het reglement van het EPC niet op.
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be

KrisVanbleu
Posts: 739
Joined: Mon May 28, 2012 9:23 am
Location:
RC interests:

Re: EPC

Post by KrisVanbleu » Mon Jun 18, 2012 7:26 pm

wat betekent die 27T eigenlijk? is dat het aantal tanden op het tandwiel van de motor (= pinion?) ?
en die ESC?
1/10 Kyosho Fazer Rally (Subaru)
1/10 Tamiya M05 (Mini)
1/10 Kyosho TF-5 (Mazda6)
1/10 LRP Twister
1/10 Schumacher Cougar SVR
Sanwa M12

http://www.rat-rc.be
http://www.facebook.com/ratrc.club

1/10 tamiya TT01 - 540 mabuchi

den ronny
Posts: 1124
Joined: Fri Oct 14, 2011 5:38 pm
Location:
RC interests:

Re: EPC

Post by den ronny » Mon Jun 18, 2012 7:56 pm

Na die paar kleine regeltjes voor het EPC, denk ik dat ik ga passen.
Je moet je niet alleen nog een extra wagen aankopen om te kunnen rijden, die daarbovenop nog eens helemaal stock moet blijven op motor en regelaargebied, maar je moet daar dan nog een hoop ondeerdelen voor aankopen, omdat ze die op de EPC waarschijnlijk half aan flarden rijden, en als dat nog niet genoeg verdriet is, moet je er ook nog mee leren rijden, traag, en er voldoende tijd mee rondrijden om dan te vergeten hoe je met je brushless moet rijden :angry-tappingfoot:
EPC lijkt me leuk
Image
Ook interesse om eens vrij te rijden? bezoek dan ons gedeelte op dit forum:
http://www.rc-forum.be/phpBB3/viewforum.php?f=125 en kom gewoon langs, t'is pure fun :)

Support-Parts
Posts: 2111
Joined: Sun Nov 11, 2007 3:50 pm
Location:
RC interests:

Re: EPC

Post by Support-Parts » Mon Jun 18, 2012 8:21 pm

Die 27T slaat op het toerental en het koppel van de motor.
Een Mabuchi 27T draait ongeveer een 18.000rpm onbelast.

De EPC kan ik toch ook niet meedoen want ik zit met een 10,5T en die zijn niet toegelaten.
En ik ga echt niet speciaal voor het EPC een motor bijkopen.
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be

User avatar
Riffke
Posts: 811
Joined: Mon Mar 05, 2012 12:17 pm
Location:
RC interests:

Re: EPC

Post by Riffke » Tue Jun 19, 2012 1:17 am

Misschien toch zelf is beginnen nadenken over een (officieel)kampioenschap.

Stock voor de beginnelingen waaronder kris en mezelf enzo. Gewoon 27T welk merk dan ook... gewoon 4WD en gaan...

En dan de aangepaste voor de snellere jongens?

Vraag is natuurlijk of de andere clubs daarin gaan meegaan, normaal zou da geen probleem mogen geven daar de mabuchi's onder stock vallen.

misteryellow
Posts: 154
Joined: Sun Feb 19, 2012 6:31 pm
Location:
RC interests:

Re: EPC

Post by misteryellow » Tue Jun 19, 2012 5:50 am

Diet 27T slaat op het aantal windingen dat in de motor zit, in dit geval wil dat zeggen dat de koperdraad 27 keer rond het anker gewonden is. Nu werd er voor 2 motoren gekozen die het meest voorkomen en het makkelijkst verkrijgbaar zijn in verschillende winkels en landen.
Zo een moto kost tussen de 5? en de 16? naargelang de verkoper.
Om geen verwarring te hebben staat er in het reglement fotos van de toegelaten motoren en hoe je kan zien of ze reglementair zijn.

Denk niet dat dit een grote kost is. We hebben der in der tijd met de club eens 25 gekocht en we verkopen deze aan 7? het stuk.

In de 1/10 540 stock klasse mag men rijden met elke touringcar van schaal 1/10 zowel 2X4 als 4X4 dus zeer ruim voor deelnemers en dit is dan ook de ideale beginners klasse.

Wat die lipo cut off betreft, men kan meestal meer dan 15min rijden met zijn batterij en de finales duren elk 8min , zo kan een opgeladen batterij geen probleem geven. En dit word bij de beginners klasse door de vingers gezien.

Wat het achteruit rijden betreft, als je het in je regelaar niet kunt uitschakelen dan rij je gewoon tijdens de race niet achteruit. Het is gewoon een regel om onnodige ongevallen te veroorzaken.

Er word hier ook gesproken over brokken rijden, wel dat ligt aan uzelf, leer rijden en niet botsen. ( of zoals ik de bl motor zo hard laten gaan dat hij het begeeft.)

De reglementen in het EPC zijn zodanig opgesteld dat ze voor de meeste rijders het beste uitkomen en voor de indoor clubs de beste klasses geven Kwa snelheid in funktie van de oppervlakte.

10.5 binnen rijden is veel te snel voor kleine pistes.
http://www.yellowracing.be
http://www.erccf.be
gesponsord door http://www.mcmracing.nl/

EPC kampioen 2x4 buggy offroad 2011 en 2012
EPC kampioen M-chassis onroad 2011-2012

misteryellow
Posts: 154
Joined: Sun Feb 19, 2012 6:31 pm
Location:
RC interests:

Re: EPC

Post by misteryellow » Tue Jun 19, 2012 5:56 am

@Den ronny

Het is enkel de motor die beperkt word, van de regelaar is er geen sprake.
Optie stukken zijn niet echt nodig als je wil rijden , je mag er altijd gouden stukken opsteken als je dat wil maar betwijfel of die sneller zijn.

Ze gaan uw wagen niet aan flarden rijden zenne want daarmee zijn ze ook niet sneller.

Een goede regeling en onderhoud zijn het belangrijkste om een snelle wagen te krijgen.
http://www.yellowracing.be
http://www.erccf.be
gesponsord door http://www.mcmracing.nl/

EPC kampioen 2x4 buggy offroad 2011 en 2012
EPC kampioen M-chassis onroad 2011-2012

Support-Parts
Posts: 2111
Joined: Sun Nov 11, 2007 3:50 pm
Location:
RC interests:

Re: EPC

Post by Support-Parts » Tue Jun 19, 2012 9:39 am

Een 10.5T te snel om binnen mee te rijden op een kleine piste?
Ik rij anders redelijk door met dat beestje en dit zonder teveel schade te berokkenen.
Het is natuurlijk, zoals je zelf zegt, afstelling en onderhoud.
Maar het is ook kennis en kunst.

Hetgeen mij nog altijd tegen steekt is dat die reglementen er altijd voor zorgen dat de mensen kosten hebben.
Kijk naar de 2 Fazers.
Ze zitten met een 27T motor en toch verplicht het reglement hen van een andere 27T motor te kopen.
In mijn geval met een 10.5T kan ik het begrijpen dat ik niet tegen de 17.5T mag gaan crossen.
Maar een 27T inruilen voor een 27T??!??
Daar zie ik het nut totaal niet van in.
Al kost het dan maar 7?.
Het is compleet nutteloos.
Ik dacht dat het ERCCF wat soepeler was met zijn reglementen maar blijkbaar heb ik mij vergist.

Het EPC is bij ons nog altijd welkom maar zoals je ziet loop je veel deelnemers mis door te strenge reglementen.
En nochtans beweren jullie net als het BK en EFRA dat het reglement het goedkoper moet maken voor de piloot.
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be

misteryellow
Posts: 154
Joined: Sun Feb 19, 2012 6:31 pm
Location:
RC interests:

Re: EPC

Post by misteryellow » Tue Jun 19, 2012 10:28 am

Het is aan de rijders de keuze om deel te nemen of niet.

Het reglement maakt het duur?
Als ik faser cup wil deelnemen zal ik waarschijnlijk een faser moeten kopen en die kost dan iets meer dan 7??

Een reglement maken dat voor iedereen goed is kan men niet en het moet dan nog wat eerlijk blijven want ik kan u een motor geven die sterk gelijkt op de mabuchi maar die is handgewikkeld en gaat veel sneller.

Daarom kozen we voor herkenbare en gelijkwaardige motoren die goedkoop zijn voor in het geval men der een moet aanschaffen.
http://www.yellowracing.be
http://www.erccf.be
gesponsord door http://www.mcmracing.nl/

EPC kampioen 2x4 buggy offroad 2011 en 2012
EPC kampioen M-chassis onroad 2011-2012

Post Reply

Return to “Beginners”