LiPo opladen

ReneDL
Site Admin

Re: LiPo opladen

Post by ReneDL » Tue Jul 16, 2013 2:44 am

Ik heb gans dat hoofdstuk aan het vertalen geweest hopelijk ben je er wat mee.
Veranderingen instellen voor de laadparameters
Volg deze procedure om de laad parameters van het hoofdscherm te veranderen (aangegeven door CHG). Aanpassen parameters afhankelijk van het type van de batterij. Ieder geheugen bevat instellingen voor elke type accu compatibel met de lader.
De wijzigingen worden automatisch opgeslagen in de geselecteerde geheugen.
Druk op de ENTER toets, de selectie geheugen knippert, gebruikt nu de + of ? om een andere geheugenlocatie te selecteren (van 1 tot 10).
Druk op de ENTER toets het type te selecteren Batterij knippert, gebruikt nu de knop BATT TYPE om het type batterij te selecteren voor het laden van, NiCd, NiMH, LiPo of A123.
Druk op de ENTER toets, de keuze van het aantal cellen zal knipperen, gebruik de + of - om het aantal cellen te selecteren, van 1 tot 10 cellen NiCd / NiMH en 1 tot 4 cellen voor LiPo of A123.
Druk op de ENTER toets, de selectie van de capaciteit van de batterij knippert, gebruikt nu de pijltoetsen
+ Of - om de juiste capaciteit te selecteren van (200 tot 9900mAh).
Voor de veiligheid, bij het opladen van een NiCd of NiMH accu, wordt het laden automatisch onderbroken van zodra de capaciteit dezelfde waarde heeft als de ingestelde capaciteit of dat deze batterij eigenlijk vol is of niet.
Druk op de ENTER toets, de selectie van de laadstroom knippert (1C is standaard); gebruik + of - om een andere laadstroom te selecteren (0,1 tot 6A voor1-6 cell NiCd / NiMH of 1-2 cell voor LiPo of A123, en van 0,1 tot 4A voor 7 tot 10 cell NiCd / NiMH of 3-4 cell LiPo of A123 ).
Eenmaal de juiste instellingen geselecteerd houd de ENTER toets ingedrukt.
De monitor geeft de batterijgegevens weer, als de batterij goed en functioneel is aangesloten zal het laadscherm verschijnen. Met de LiPo of A123 batterijen moeten de balanceer connectors worden aangesloten op de lader.
Met LiPo of A123 batterijen als de spanning laag is is het aan te raden om te laden op langzame modus alvorens over te gaan op snelladen om de cellen goed te laten balanceren. Het balanceren vertraagd het laadproces, maar het verbetert de prestaties en de levensduur van de batterijen.
Tijdens het balanceren zal de display "LIPO BALANCE " weergeven.
Het laden zal worden be?indigd met het automatische cut-off systeem wanneer de delta-piek is geactiveerd
Het laden zal eindigen als de opgeladen capaciteit de ingestelde capaciteit bereikt, of als het programma vaststelt dat de LiPo of A123 accu vol is.
De lader gebruikt een verschillende delta-peak voor NiMH of NiCd batterijen. Indien men een NiMH instelling gebruikt met een batterij NiCd, kan de lading worden gestopt voordat de batterij is opgeladen. Daar tegenover een NiCd batterij laden met de instellingen van een NiMH kan tot een overbelasting van de batterij leiden met blijvende schade tot gevolg.
Als u een versleten batterij oplaadt of een van slechte kwaliteit, kan het laden ook stoppen voordat de accu
volledig is geladen, als dit het geval is kan je het herstarten.
Aan het einde van de lading zal het bericht "BATTERIJ LOAD VOLTOOID "worden weergegeven op het scherm.
Druk op de ENTER toets om de finitieve gegevens op het scherm te laden: de laadtijd, de laadcapaciteit in (mAh) en de spanning van de batterij.
Druk op BATT TYPE knop en bekijk de individuele cel voltages in LiPo of A123 modus.
Druk op de ENTER toets om terug te keren naar het hoofdscherm.
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Tue Jul 16, 2013 3:34 am

Op de display zie je onderaan rechts de spanning per cel(4.2V) als je dat kan veranderen naar 4.1V zal je zeker niet overladen. Ik weet niet of dat kan het staat nergens in de beschrijving, of ik kan het niet weervinden.
Wat moet je nu juist instellen:
1- een vrij geheugen kiezen van 1tot 10
2- batterijtype instellen op "Lipo" => dit moet zeker juist staan of er komen problemen van.
3- aantal cellen instellen op 2 => indien het een twee cellen lipo is natuurlijk.
4- capaciteit batt instellen op 5500mAh => als het een 5500mAh is natuurlijk is het bv. een 3000mAh dan stel je in op 3000
5- laadstroom instellen op 1C= 5.5A => dus afhankelijk van de capaciteit van de lipo bv. een 3000mAh stel je in op 3A
6- indien mogelijk de spanning instellen op 4.1V in de plaats van 4.2V (zo kan je hem zeker niet overladen)

Indien je de lipo wil laden in de "lipo zak" zou ik hem regelmatig eens controleren of hij niet te warm kan worden (lipo's die te warm worden kunnen ook een oorzaak zijn van boem.....)

PS: een paar berichten hebben elkaar gekruist vandaar sommige onnodige vragen en antwoorden. :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

RC30

Post by RC30 » Tue Jul 16, 2013 9:24 am

Ten eerste wil ik je bedanken Rene voor de tijd die je erin gestoken hebt om zo alles op te zoeken en hier neer te zetten.
Eigenlijk wel spijtig want ik weet dus wel hoe ik de lader moet bedienen.
Het zit hem in de batterijen. Wat ik bij welke batterij moet instellen. Maar zo te zien was de lader perfect goed ingesteld.
Ja, ik kan hem op 4.1V instellen.
Ik heb nooit problemen gehad met mijn Team Orion batterijen. Nu de eerste keer een nieuwe Traxxas en het gaat fout. Waarschijn lijk niks te maken dat het een nieuwe Traxxas is.
Ook vind ik het raar dat mijn lader niet gestopt is met laden omdat ik denk dat er een overhittingsbeveiliging op zit. Want dat zal wel de reden zijn dat die geploft is.

Nu, heb je het over die 1C. Is dat "Charge Rate" of "Max Charge Rate" ?
Op de Traxxax bat (degene die dus geploft is) staat: Charge Rate: 1C en Max Charge Rate: 2C
Op de Team Orion bat staat: "Up to 5C charge rate"
En dit is dus wat het me allemaal moeilijk maakt.

RC30

Post by RC30 » Tue Jul 16, 2013 9:26 am

En indien je op dit bericht de eerstvolgende post plaatst op het forum: proficiat met je 5000ste bericht Rene :wink:

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Tue Jul 16, 2013 11:16 am

Ja er was inderdaad een paar uurtjes nachtelijk werk aan, zoals je kan zien was ik klaar om 3u34 deze nacht, en om 7 uur terug uit de veren om te vliegen (dan is het windstil) er waren dus niet veel slaapuurtjes over. :sleeping-yellow:
Ze kunnen zeker niet zeggen dat we niets over hebben voor onze forumleden h? :wink: .
Wat de "C waarde" betreft dat is zeker niet moeilijk eens je weet hoe er mee om te gaan en wat te doen.
Vanwaar het verschil in "C waarde" wel dat zit hem in de gebruikte grondstof kwaliteit van de cellen. Kort samengevat deze bevatten een soort vezels en chemische stoffen onder een bepaalde densiteit. Hoe compacter die densiteit hoe hoger de af te geven capaciteit en dus hoe hoger de "C waarde" maar ook een hoger prijskaartje :roll: . Je zal zien dat lipo's met grotere "ontlaad C waarden" ook grotere laad C waarden" hebben. De ontlaad C waarde zal je steeds terugvinden op de lipo daarentegen de C laadwaarde niet altijd maar is dan zeker terug te vinden bij de gegevens van de fabrikant.
Even een voorbeeld; de gegevens van een gewone doorsnee lipo 2cell 7.4V 2000mAh 25C - in piek 35C - laden 1C.
De spanning bij deze lipo in volgeladen toestand is dan 4.2V X 2 = 8.4V welke je mag ontladen met een constante stroom van 2000mA X 25 = 50.000mA of 50A en in piek (dat is wel kortstondig) 2000 x 35 = 70.000mA of 70A.
Laden ga je doen zoals opgegeven met "1C" dus hier in dit geval met 2000mA of 2A.
Bij de lipo's met hogere ontlaad waarden zal de opgegeven laadwaarde ook hoger liggen bv. van 2C naar 5C en uitzonderlijk nog meer. Dat wil ook zeggen dat hoe hoger de "C laadwaarde" hoe sneller de lipo geladen zal zijn ""indien je lader geschikt is en de te leveren stroom aankan""
Zo zal theoretisch een lipo volgeladen zijn in 1 uur met 1C en met 5C in 1uur : 5 = 12.5min. Zoals ik zeg dat is theoretisch aangezien je moet rekening houden met het balanceren, en afhankelijk van de onbalans onderling van de cellen kan dat de tijd aanzienlijk verlengen. Daarom zie je op het veld regelmatig dat ze laden zonder te balanceren (dat mag) om de laadtijd aanzienlijk in te korten. Na driemaal op die manier laden en ontladen is het zeker aan te raden om de volgende keer te laden met balanceren om grotere verschillen tussen de cellen te vermijden.

Oeffff weer een dikke boterham maar ik hoop dat het duidelijk en verstaanbaar is. :D
Groetjes ReneDL

RC30

Post by RC30 » Tue Jul 16, 2013 11:24 am

OK, bedankt weer Rene.

Maar eigenlijk was mijn lader dus perfect ingesteld. Niet?
Ik zou graag de oorzaak van de geplofte batterij willen weten. Maar dat zal moeilijk zijn.

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Tue Jul 16, 2013 12:00 pm

Wat ik zou doen in uw plaats is indien je in het bezit bent van een multimeter:
1- een lipo nemen en de laadgegevens in de lader steken.
2- deze aansluiten en er voor zorgen dat de balancerstekker goed is aangesloten (zonder balancer mag je met deze lader niet laden) starten met laden en de laadspanning meten.
3- regelmatig de spanning meten deze mag tijdens het laden zeker de 4.25V niet overschrijden.
4- zie je dat de spanning hoger wil oplopen moet je het laden stoppen en de laadspanning instellen op 4.1V.
5- laden herstarten en verder meten tot op het einde van het laadproces.
6- tussendoor ook de temperatuur van de lipo in de gaten houden.
Ziet er alles in orde uit kan je da lader verder gebruiken
Het hierboven vermelde proces zou ik in uw geval een paar keer herhalen (niet noodzakelijk onmiddellijk na elkaar) maar toch voor de zekerheid. :?
Men mag het mij niet kwalijk nemen :shifty: .... maar dat is het nadeel van goedkope laders, die zitten met goedkope en minder precieze processors en elektronica waardoor grotere afwijkingen en falen kunnen voorkomen.
Dat is nu iets waar ik persoonlijk niet zal op besparen (ik weet het het is allemaal samen al zo duur) maar voor de prijs van je lader en je ontplofte (niet goedkope) lipo en je nieuw te kopen lipo had je al een degelijke lader zonder problemen. :wink:
Groetjes ReneDL

RC30

Post by RC30 » Tue Jul 16, 2013 12:06 pm

OK.

Maar ik dacht een zeer goeie lader te hebben.
En nog iets: dit is een ge-update lader waarmee je eventueel zonder balancer mag laden. Maar dat doe ik nooit. Ik denk dat de balance-stekker geen goei contact gehad heeft.

Welke lader kan je me aanraden?
Last edited by RC30 on Tue Jul 16, 2013 7:46 pm, edited 1 time in total.

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Tue Jul 16, 2013 3:45 pm

Een punt versta ik niet goed :confusion-scratchheadyellow: als hij kan gebruikt worden zonder de balanser, hoe kan hij dan de spanning aangeven voor ??n cel. De afzonderlijke cel spanning is enkel af te lezen via de balancer stekker, als je kan laden zonder balancer zou je toch de totaalspanning van de in serie geplaatste cellen moeten zien op de display en niet de individuele cel spanning want die balansstekker is dan niet aangesloten. Ik vind dat maar een raar gedoe, die van mij en vele anderen geven de totaalspanning weer en de geladen stroom.
Ik persoonlijk heb de "Graupner Ultramat 18" een goede lader die zo wat alles aankan => http://www.aerobertics.be/productDetail ... =9&brand=2 , er zijn zeker nog andere goede merken op de markt maar daar heb ik geen ondervinding mee.
Groetjes ReneDL

RC30

Post by RC30 » Tue Jul 16, 2013 7:45 pm

Dit briefje zat dus bij de lader:

Image

Post Reply

Return to “Batterijen, laders, balancers en onderdelen”