View unanswered posts | View active topics It is currently 15 Oct 2018, 20:00

Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 
LiPo's en brandgevaar 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 LiPo's en brandgevaar
We kennen waarschijnlijk allemaal de horrorverhalen over het brandgevaar van LiPo's. Toch stel ik mij hier serieuze vragen bij, zelfs na het lezen van meerdere onderwerpen waar het mis ging.
Het is leuk dat ze speciale brandveilige zakken verkopen, maar hebben we dat nu wel echt nodig? :?:

Ik kan me een aantal dingen bedenken die mis kunnen gaan:

- Te lage ontlaadstroom (C waarde) van de accu voor de verbruiker waar die in zit.
- Beschadigde batterij (bijvoorbeeld door een crash).
- Beschadigde cel + niet gebalanceerd opladen = andere cel(len) overladen.
- Te hoge laadstroom, te snel willen opladen.
- Kortsluiting.
- Vocht.
- Extreme temperaturen.
- Foutieve instelling in lader.
- Fout in ladersoftware.

Er zijn vast wel meer zaken die ik nog vergeet, maar als ik dit even analyseer zie ik in de meeste gevallen fouten van de gebruiker, of van de lader.
Van de lader kan ik maar 1 ding zeggen... Hoe meer gecompliceerd zo'n computergestuurde lader is, hoe meer er mis kan gaan en hoe groter de kans op fouten, zowel in de software als door de gebruiker.

Als ik even terugdenk aan de late jaren '90, toen had Ericsson (later Sony-Ericsson) een aantal gsm's op de markt met een zeer compacte maar hoge capaciteit LiPo batterij (T28s, T39m). Toen was er nog geen discussie over brandgevaar, en je liep er op een hete dag gewoon mee in de zon. Nog nooit gehoord dat daar iets mee mis ging, en niemand deed zijn telefoon in een brandveilige zak bij het opladen.

Nu ben ik er redelijk van overtuigd dat er weinig mis kan gaan mits je er goed mee omgaat, en een beschadigde batterij NIET aan de lader hangt.
Mijn MJX heli heeft 2S LiPo's, de stock 1500mAh en 2 Turnigy 2100mAh van HK. Stock lader is een simpel adaptertje zonder enige poespas, maar die wel laadt via de balance plug en slaat af wanneer de juiste spanning bereikt is (let op: da's ook iets dat kapot kan!). Werkt prima voor alledrie de accu's, en ze worden nooit heet.

Niet weggaan geldt eigenlijk voor alle laders. Of eigenlijk alles waar een stroomomvormer in zit. Adapters gaan nou eenmaal vroeg of laat een keer stuk, dat is een feit.
Smeulende/rokende adapters, lekkende NiCd cellen, oververhittende LiPo's... het kan gebeuren.

Mijn idee: de horrorverhalen over brand is in een paar gevallen misschien pech, maar in veel gevallen fouten door de gebruiker.
Maar dat is mijn idee. Wat denken jullie daarvan? :?: (en onderbouw uw mening als ge wil)

19 Nov 2013, 20:10
Profile

Reply with quote
Post Number:#2 Re: LiPo's en brandgevaar
Jesse wrote:
Het is leuk dat ze speciale brandveilige zakken verkopen, maar hebben we dat nu wel echt nodig? :?:

Er zijn vast wel meer zaken die ik nog vergeet, maar als ik dit even analyseer zie ik in de meeste gevallen fouten van de gebruiker, of van de lader.
Van de lader kan ik maar 1 ding zeggen... Hoe meer gecompliceerd zo'n computergestuurde lader is, hoe meer er mis kan gaan en hoe groter de kans op fouten, zowel in de software als door de gebruiker.

U zegt het zelf! dit is nu net de reden om een brandveilige zak te gebruiken. :wink: Iedereen maakt fouten, zelfs mensen met kennis van zaken. :whistle:

groetjes "and be safe"

19 Nov 2013, 20:25
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: LiPo's en brandgevaar
Misschien wel leuk om even te posten... Dit gebeurt wanneer een LiPo wordt overladen:

19 Nov 2013, 20:45
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re: LiPo's en brandgevaar
zo gaat het,

Ik heb weet van iemand die zijn auto uitgebrand is door een lipo te laden in zijn wagen :naughty:

Lipo's altijd laden zo ver mogelijk van brandbare zaken.

19 Nov 2013, 21:10
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#5 Re: LiPo's en brandgevaar
Niet alleen het laden van lipo's kan gevaarlijk zijn dat is zo voor alle typen van batterijen als men de nodige veiligheidsmaatregelen niet in acht neemt of opvolgt.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

20 Nov 2013, 00:04
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: LiPo's en brandgevaar
Daar hebben jullie helemaal gelijk in.
Zeker met die computergestuurde laders is het gemakkelijk om eens iets over het hoofd te zien. Heel veel brandjes die gemeld worden kwamen ook door het vergeten van de laderinstellingen, bijvoorbeeld een 2S inpluggen terwijl die nog op 3S staat ingesteld.

20 Nov 2013, 12:03
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: LiPo's en brandgevaar
als je een goede lader hebt dan zal deze eerst controleren hoeveel cellen uw batterij heeft en een melding geven als het verkeerd ingesteld staat. Dus, goede computergestuurde laders zijn in princiepe relatief veiliger!

Wat soms wel verkeerd ingesteld wordt is de laadsterkte. nooit meer geven dan 1C

20 Nov 2013, 12:15
Profile

Reply with quote
Post Number:#8 Re: LiPo's en brandgevaar
Ik heb toch al gevallen gehoord waar de automatische detectie van de cellen faalde, en het daardoor mis ging.
Ik hou wel van computers, maar ik vertrouw ze mijn veiligheid absoluut niet toe.

Feit is wel, als het mis gaat met een LiPo is het resultaat nogal heftig (zie bovenstaande filmpje).

20 Nov 2013, 12:23
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#9 Re: LiPo's en brandgevaar
99% van de ongevallen bij of tijdens het laden is een menselijke fout en dat kan op heel verschillende manieren veroorzaakt worden. De aanschaf van een degelijke goede en betrouwbare lader is zeker een must en geen luxe, ik weet het, die kosten een stuk duurder en de meerprijs zit dan ook in de toegevoegde hard en software die de controle van de batterijen voor en tijdens het laden, ontladen uitvoert.
Met de lader die ik heb is het normaal uitgesloten om fouten te maken, elke actie die je wil uitvoeren zal op de display verschijnen en moet je met een enterknop bevestigen.
Bij het maken van ernstige fouten zal hij zo wie zo niet starten en een alarmtoon geven.
Negeer je meldingen door ze te omzeilen met een of ander trucje dan ga je zelf zwaar in de fout met alle risico's van dien.
Voor het starten zal hij nog eens de controle doen van de aangesloten batterij en vergelijken met de ingegeven waarden, indien er iets niet klopt zal hij niet starten en een alarmtoon samen met een foutmelding geven op de display.
Dikwijls wordt er met batterijen onvoorzichtig gehandeld of mee omgesprongen, ze zien er dan ook heel onschuldig uit en alom in gebruik in het dagelijkse leven. Men vergeet dan ook dat de batterij een "ENERGIEBRON" is de een al krachtiger dan de andere en ..... met energie moeten we nu eenmaal voorzichtig omgaan, of ..... dat zouden we toch moeten doen. :wink:
Bij een goede behandeling zijn lipo's niet onveiliger dan andere batterijen met de zelfde waarden, kijk maar eens op het internet naar de ongevallen met ontplofte GSM batterijen en loodaccu's uit de auto's of ontplofte NiCa of NiMh batterijen uit huishoudtoestellen, het gebeurt ook regelmatig en dat zijn geen lipo's. :wink: En bijna altijd komt het door een verkeerde aanpak en behandeling dus menselijke fout. :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

20 Nov 2013, 15:28
Profile

Reply with quote
Post Number:#10 Re: LiPo's en brandgevaar
ReneDL wrote:
Met de lader die ik heb is het normaal uitgesloten om fouten te maken, elke actie die je wil uitvoeren zal op de display verschijnen en moet je met een enterknop bevestigen.

Net zoals elke computer bij het wissen van een bestand nog eens vraagt of je het zeker weet. Praktijk is dat mensen niet lezen en gewoon op Enter duwen, en achteraf een bestand toch "per ongeluk" gewist is. Of "verdwenen" en niemand begrijpt waarom.

ReneDL wrote:
Dikwijls wordt er met batterijen onvoorzichtig gehandeld of mee omgesprongen, ze zien er dan ook heel onschuldig uit en alom in gebruik in het dagelijkse leven. Men vergeet dan ook dat de batterij een "ENERGIEBRON" is de een al krachtiger dan de andere en ..... met energie moeten we nu eenmaal voorzichtig omgaan, of ..... dat zouden we toch moeten doen. :wink:

Nadat ik dat filmpje zag vind ik ze ineens helemaal niet meer zo onschuldig. Stille waters hebben diepe bronnen, en zo is dat met vuurkes ook :wink:

Wat betreft voorzichtige omgang, is het ook wel heel belangrijk om na een crash een volledige controle van het RC voertuig te doen. Buiten kromme asjes, mechanische en optische defecten, krijgt zo'n batterij ook een flinke klap en kan ook kabelisolatie beschadigen. Men denkt vaak dat het okee is omdat alles nog werkt, maar een gestripte kabel kan ook pas veel later iets verkeerds raken en daarmee alsnog sluiting veroorzaken.

En natuurlijk is de kwaliteit van batterijen en laders ook een heel belangrijke factor.

20 Nov 2013, 16:01
Profile

Reply with quote
Post Number:#11 Re: LiPo's en brandgevaar
Een paar dingen vraag ik me toch nog af over de risico's met LiPo's.

We weten allemaal (hoop ik) dat batterijen niet blootgesteld moeten worden aan extreme hitte en direct zonlicht. Hoe zit dat met vliegen op hete zomerdagen in de zon? Is dat een risico, kunnen die 10 minuten wel als ik ze daarna in de schaduw leg? :?:

En hoe zit het met het solderen van andere connectoren? Ik weet uit ervaring dat als je een soldeerbout tegen een draad houdt, je niet moet proberen het andere uiteinde van de draad te pakken want dat wordt ook gloeiend heet. Dus bij het solderen van connectoren wordt die hitte in de batterij gebracht. Gevaarlijk? :?:

23 Nov 2013, 19:56
Profile

Reply with quote
Post Number:#12 Re: LiPo's en brandgevaar
Bij solderen probeer ik het zo snel mogelijk te doen, de draden kunnen wel wat hebben, overlaatst nog h ennig gesukkelt en de lipos werken nog :D

Hou bij het solderen de draad ong int midden vast, van zodra ik daar de hitte voel pak ik ff een pauze als het mogelijk is

23 Nov 2013, 21:00
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#13 Re: LiPo's en brandgevaar
Wat dat betreft kan je op twee oren slapen hoor, op de warme zomerdagen vliegen of varen of rijden kan zeker geen kwaad, zolang je de batterijen op een aanvaardbare manier gebruikt wat betreft behandeling, belasting en ventilatie.
Je moet de batterijen natuurlijk geen uren in de zon laten liggen of in een afgesloten kist bewaren blootgesteld aan extreme temperaturen zowel voor of na het gebruik. Op de koudere dagen bewaar ik voor het vliegen de lipo's in mijn broekzak of binnenzak van mijn vest om de capaciteit op peil te houden, die temperatuur is dan ook normaal +30? dus de warmere zomerdagen kunnen geen kwaad h?.
Wat betreft het solderen van connectoren of aan batterij contacten is er maar een goede regel, en dat is een zware soldeerbout die voldoende warmte kan afgeven zodat de soldeertin snel vloeit (een paar sec) en zo een mooie verbinding maakt en de uitstralende temperatuur beperkt.

23 Nov 2013, 22:43
Profile

Reply with quote
Post Number:#14 Re: LiPo's en brandgevaar
je kan uiteraard bij het solderen ook altijd je draden koelen met een vochtige doek...zodat een deel van de warmte wordt afgeleid...

24 Nov 2013, 22:35
Profile

Reply with quote
Post Number:#15 Re: LiPo's en brandgevaar
Helpt dat met de isolatie ertussen? Het is immers de metalen kern die heet wordt.

24 Nov 2013, 23:21
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#16 Re: LiPo's en brandgevaar
Als je met het goede gereedschap dus gepaste soldeerbout en op de juiste manier solderingen uitvoert zal die overtollige warmte niet voorkomen en zal je werk zeker in orde zijn. :handgestures-thumbsup:
Goed solderen doe je op de kortst mogelijke tijd met een goede vloeiing van het soldeermateriaal en dat bekom je met een gepaste soldeerbout met de voor dat werk voldoende vermogen en een aangepaste soldeerpunt.

24 Nov 2013, 23:57
Profile

Reply with quote
Post Number:#17 Re: LiPo's en brandgevaar
De vraag is dus: zak gebruiken of niet?
Ten eerste: Waarom zou je g??n zak gebruiken?
Ten 2de: JA, een zak gebruiken. Het is toch geen moeite. En zoals met alles: veiligheid eerst.

Ik heb een tijd terug tijdens het laden een fout gemaakt met een ontplofte LiPo als gevolg. Goed dat die in een zak zat.

09 Dec 2013, 23:46
Profile

Reply with quote
Post Number:#18 Re: LiPo's en brandgevaar
Nu ik ook een computergestuurde lader heb zie ik wel hoe gemakkelijk het is om fouten te maken. De lader controleert wel de spanning en het aantal cellen, maar een verkeerd batterijtype of een te hoge laadstroom is snel gebeurd als je meerdere types batterijen laadt, en al helemaal als je begint met parallel laden.

Ik heb nu alle laadsituaties die ik gebruik in de presets van de lader gezet, en in de binnenkant van het doosje waar ik hem in bewaar bij niet gebruiken een papiertje met alle presets nader beschreven.
En daarnaast natuurlijk alle settings dubbel en triple checken :think:

De reden dat ik eerst geen zak had was de prijs. Ik had ze bij een lokale winkel gezien en daar durfden ze 25 Eur voor vragen, vond ik beetje veel van het goede. Uiteindelijk eentje van HK laten komen voor nog geen 2 Eur :wink:

10 Dec 2013, 23:12
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]