LiPo's en brandgevaar

Jesse
Posts: 269
Joined: Wed Oct 16, 2013 12:12 am

LiPo's en brandgevaar

Post by Jesse » Tue Nov 19, 2013 7:10 pm

We kennen waarschijnlijk allemaal de horrorverhalen over het brandgevaar van LiPo's. Toch stel ik mij hier serieuze vragen bij, zelfs na het lezen van meerdere onderwerpen waar het mis ging.
Het is leuk dat ze speciale brandveilige zakken verkopen, maar hebben we dat nu wel echt nodig? :?:

Ik kan me een aantal dingen bedenken die mis kunnen gaan:

- Te lage ontlaadstroom (C waarde) van de accu voor de verbruiker waar die in zit.
- Beschadigde batterij (bijvoorbeeld door een crash).
- Beschadigde cel + niet gebalanceerd opladen = andere cel(len) overladen.
- Te hoge laadstroom, te snel willen opladen.
- Kortsluiting.
- Vocht.
- Extreme temperaturen.
- Foutieve instelling in lader.
- Fout in ladersoftware.

Er zijn vast wel meer zaken die ik nog vergeet, maar als ik dit even analyseer zie ik in de meeste gevallen fouten van de gebruiker, of van de lader.
Van de lader kan ik maar 1 ding zeggen... Hoe meer gecompliceerd zo'n computergestuurde lader is, hoe meer er mis kan gaan en hoe groter de kans op fouten, zowel in de software als door de gebruiker.

Als ik even terugdenk aan de late jaren '90, toen had Ericsson (later Sony-Ericsson) een aantal gsm's op de markt met een zeer compacte maar hoge capaciteit LiPo batterij (T28s, T39m). Toen was er nog geen discussie over brandgevaar, en je liep er op een hete dag gewoon mee in de zon. Nog nooit gehoord dat daar iets mee mis ging, en niemand deed zijn telefoon in een brandveilige zak bij het opladen.

Nu ben ik er redelijk van overtuigd dat er weinig mis kan gaan mits je er goed mee omgaat, en een beschadigde batterij NIET aan de lader hangt.
Mijn MJX heli heeft 2S LiPo's, de stock 1500mAh en 2 Turnigy 2100mAh van HK. Stock lader is een simpel adaptertje zonder enige poespas, maar die wel laadt via de balance plug en slaat af wanneer de juiste spanning bereikt is (let op: da's ook iets dat kapot kan!). Werkt prima voor alledrie de accu's, en ze worden nooit heet.

Niet weggaan geldt eigenlijk voor alle laders. Of eigenlijk alles waar een stroomomvormer in zit. Adapters gaan nou eenmaal vroeg of laat een keer stuk, dat is een feit.
Smeulende/rokende adapters, lekkende NiCd cellen, oververhittende LiPo's... het kan gebeuren.

Mijn idee: de horrorverhalen over brand is in een paar gevallen misschien pech, maar in veel gevallen fouten door de gebruiker.
Maar dat is mijn idee. Wat denken jullie daarvan? :?: (en onderbouw uw mening als ge wil)

frankben
Posts: 336
Joined: Thu Nov 11, 2010 11:21 pm

Re: LiPo's en brandgevaar

Post by frankben » Tue Nov 19, 2013 7:25 pm

Jesse wrote:Het is leuk dat ze speciale brandveilige zakken verkopen, maar hebben we dat nu wel echt nodig? :?:

Er zijn vast wel meer zaken die ik nog vergeet, maar als ik dit even analyseer zie ik in de meeste gevallen fouten van de gebruiker, of van de lader.
Van de lader kan ik maar 1 ding zeggen... Hoe meer gecompliceerd zo'n computergestuurde lader is, hoe meer er mis kan gaan en hoe groter de kans op fouten, zowel in de software als door de gebruiker.



U zegt het zelf! dit is nu net de reden om een brandveilige zak te gebruiken. :wink: Iedereen maakt fouten, zelfs mensen met kennis van zaken. :whistle:

groetjes "and be safe"
Indien God wou dat de mens kon vliegen dan had hij zijn beenderen hol gemaakt en niet zijn hoofd!

Jesse
Posts: 269
Joined: Wed Oct 16, 2013 12:12 am

Re: LiPo's en brandgevaar

Post by Jesse » Tue Nov 19, 2013 7:45 pm

Misschien wel leuk om even te posten... Dit gebeurt wanneer een LiPo wordt overladen:


frankben
Posts: 336
Joined: Thu Nov 11, 2010 11:21 pm

Re: LiPo's en brandgevaar

Post by frankben » Tue Nov 19, 2013 8:10 pm

zo gaat het,

Ik heb weet van iemand die zijn auto uitgebrand is door een lipo te laden in zijn wagen :naughty:

Lipo's altijd laden zo ver mogelijk van brandbare zaken.
Indien God wou dat de mens kon vliegen dan had hij zijn beenderen hol gemaakt en niet zijn hoofd!

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: LiPo's en brandgevaar

Post by ReneDL » Tue Nov 19, 2013 11:04 pm

Niet alleen het laden van lipo's kan gevaarlijk zijn dat is zo voor alle typen van batterijen als men de nodige veiligheidsmaatregelen niet in acht neemt of opvolgt.
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Jesse
Posts: 269
Joined: Wed Oct 16, 2013 12:12 am

Re: LiPo's en brandgevaar

Post by Jesse » Wed Nov 20, 2013 11:03 am

Daar hebben jullie helemaal gelijk in.
Zeker met die computergestuurde laders is het gemakkelijk om eens iets over het hoofd te zien. Heel veel brandjes die gemeld worden kwamen ook door het vergeten van de laderinstellingen, bijvoorbeeld een 2S inpluggen terwijl die nog op 3S staat ingesteld.

frankben
Posts: 336
Joined: Thu Nov 11, 2010 11:21 pm

Re: LiPo's en brandgevaar

Post by frankben » Wed Nov 20, 2013 11:15 am

als je een goede lader hebt dan zal deze eerst controleren hoeveel cellen uw batterij heeft en een melding geven als het verkeerd ingesteld staat. Dus, goede computergestuurde laders zijn in princiepe relatief veiliger!

Wat soms wel verkeerd ingesteld wordt is de laadsterkte. nooit meer geven dan 1C
Indien God wou dat de mens kon vliegen dan had hij zijn beenderen hol gemaakt en niet zijn hoofd!

Jesse
Posts: 269
Joined: Wed Oct 16, 2013 12:12 am

Re: LiPo's en brandgevaar

Post by Jesse » Wed Nov 20, 2013 11:23 am

Ik heb toch al gevallen gehoord waar de automatische detectie van de cellen faalde, en het daardoor mis ging.
Ik hou wel van computers, maar ik vertrouw ze mijn veiligheid absoluut niet toe.

Feit is wel, als het mis gaat met een LiPo is het resultaat nogal heftig (zie bovenstaande filmpje).

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: LiPo's en brandgevaar

Post by ReneDL » Wed Nov 20, 2013 2:28 pm

99% van de ongevallen bij of tijdens het laden is een menselijke fout en dat kan op heel verschillende manieren veroorzaakt worden. De aanschaf van een degelijke goede en betrouwbare lader is zeker een must en geen luxe, ik weet het, die kosten een stuk duurder en de meerprijs zit dan ook in de toegevoegde hard en software die de controle van de batterijen voor en tijdens het laden, ontladen uitvoert.
Met de lader die ik heb is het normaal uitgesloten om fouten te maken, elke actie die je wil uitvoeren zal op de display verschijnen en moet je met een enterknop bevestigen.
Bij het maken van ernstige fouten zal hij zo wie zo niet starten en een alarmtoon geven.
Negeer je meldingen door ze te omzeilen met een of ander trucje dan ga je zelf zwaar in de fout met alle risico's van dien.
Voor het starten zal hij nog eens de controle doen van de aangesloten batterij en vergelijken met de ingegeven waarden, indien er iets niet klopt zal hij niet starten en een alarmtoon samen met een foutmelding geven op de display.
Dikwijls wordt er met batterijen onvoorzichtig gehandeld of mee omgesprongen, ze zien er dan ook heel onschuldig uit en alom in gebruik in het dagelijkse leven. Men vergeet dan ook dat de batterij een "ENERGIEBRON" is de een al krachtiger dan de andere en ..... met energie moeten we nu eenmaal voorzichtig omgaan, of ..... dat zouden we toch moeten doen. :wink:
Bij een goede behandeling zijn lipo's niet onveiliger dan andere batterijen met de zelfde waarden, kijk maar eens op het internet naar de ongevallen met ontplofte GSM batterijen en loodaccu's uit de auto's of ontplofte NiCa of NiMh batterijen uit huishoudtoestellen, het gebeurt ook regelmatig en dat zijn geen lipo's. :wink: En bijna altijd komt het door een verkeerde aanpak en behandeling dus menselijke fout. :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Jesse
Posts: 269
Joined: Wed Oct 16, 2013 12:12 am

Re: LiPo's en brandgevaar

Post by Jesse » Wed Nov 20, 2013 3:01 pm

ReneDL wrote:Met de lader die ik heb is het normaal uitgesloten om fouten te maken, elke actie die je wil uitvoeren zal op de display verschijnen en moet je met een enterknop bevestigen.

Net zoals elke computer bij het wissen van een bestand nog eens vraagt of je het zeker weet. Praktijk is dat mensen niet lezen en gewoon op Enter duwen, en achteraf een bestand toch "per ongeluk" gewist is. Of "verdwenen" en niemand begrijpt waarom.

ReneDL wrote:Dikwijls wordt er met batterijen onvoorzichtig gehandeld of mee omgesprongen, ze zien er dan ook heel onschuldig uit en alom in gebruik in het dagelijkse leven. Men vergeet dan ook dat de batterij een "ENERGIEBRON" is de een al krachtiger dan de andere en ..... met energie moeten we nu eenmaal voorzichtig omgaan, of ..... dat zouden we toch moeten doen. :wink:

Nadat ik dat filmpje zag vind ik ze ineens helemaal niet meer zo onschuldig. Stille waters hebben diepe bronnen, en zo is dat met vuurkes ook :wink:

Wat betreft voorzichtige omgang, is het ook wel heel belangrijk om na een crash een volledige controle van het RC voertuig te doen. Buiten kromme asjes, mechanische en optische defecten, krijgt zo'n batterij ook een flinke klap en kan ook kabelisolatie beschadigen. Men denkt vaak dat het okee is omdat alles nog werkt, maar een gestripte kabel kan ook pas veel later iets verkeerds raken en daarmee alsnog sluiting veroorzaken.

En natuurlijk is de kwaliteit van batterijen en laders ook een heel belangrijke factor.

Post Reply

Return to “Batterijen, laders, balancers en onderdelen”