View unanswered posts | View active topics It is currently 15 Oct 2018, 20:15

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
50W vs 80W lader 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 50W vs 80W lader
Ik overweeg om een HiTec X1 (50W) of HiTec X1 MF (80W) lader aan te schaffen (of een van de identieke clonen).
Nu ging mijn voorkeur uit naar de 80W versie, totdat ik dit las in de handleiding:
AC Input 50W
DC Input 80W

Waarom is die maar 50W via AC input? Een stopcontact kan toch probleemloos 80W leveren... Of verkopen ze nu werkelijk een AC/DC lader met een beperking op zijn eigen ingebouwde voeding? :evil:

En voordat iemand het voorstelt... Ik heb momenteel weinig zin om honderden Euro's te investeren in een aparte lader en een losse voeding. Als er nou rotorbladen opzaten en 't kon vliegen was het wat anders :mrgreen:
:flyaway:

25 Nov 2013, 20:26
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: 50W vs 80W lader
Ja Jesse dat is zo voor alle "Duo power" laders die laden allemaal meer stroom op DC dan op AC neem die van mij een "Graupner Ultramat 18" levert op 220V AC 90Watt en op 12V DC 300Watt.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

26 Nov 2013, 01:42
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: 50W vs 80W lader
Schijnbaar... Dat verschil is nog groter dan.
Beetje bedrieglijk, adverteren ze leuk met "80W op 12V en 220V", en pas als je de handleiding download zie je dat je maar 50W krijgt op het net. Mensen kopen een AC lader toch om hem in het stopcontact te steken lijkt me. En eigenlijk weet ik niet beter. Het is mij vrij nieuw dat ik nog een aparte voeding erbij zou moet kopen voor een hoop geld, ik heb ook niet de beste ervaring met losse voedingen qua levensduur.

Nog maar een beetje verder kijken dan...

26 Nov 2013, 02:16
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#4 Re: 50W vs 80W lader
Beste Jesse ik denk niet dat het de bedoeling is om bedrieglijke te handelen bij Graupner en ook andere merken adverteren ze ten slotte op deze manier:
Graupner - Ultramat 18: charger 12/220V (ref. 9470)
- integrated balancer
- 1-30 NiCd/NiMH, 1-12 Lipo/Ion/Fe, 1-10A
- (300 watt on 12V - 90 watt on 220V)
Toen ik aan het uitkijken was om een nieuwe lader aan te schaffen botste ik ook op die wezenlijke verschillen en vroeg me ook af waarom dat zo was. :confusion-scratchheadyellow:
Na wat opzoeken en logisch denkwerk kom je tot de vaststelling dat het zo wel een beetje logisch en normaal is. :idea:
- Thuis laden ga je meestal doen aan het net dus lader aan het stopcontact en dan heb je meestal de tijd en kan je langzamer gaan laden en heb je die hoge laadstromen niet nodig.
- Op verplaatsing op het veld heb je bijna nooit het net voorhanden en moet je laden via batterijen met een groot vermogen.
Daar is het ook de bedoeling om zoveel mogelijk te kunnen vliegen of ...... en wil je dan ook zo snel mogelijk laden, dus met veel Amp. in een korte tijd.
- We zoeken dan ook een lader die het alle twee kan met veel mogelijkheden, maar beperkt is in afmetingen zodat deze gemakkelijk op te bergen is thuis en voor transport naar ....
-Als we naar een degelijke voeding kijken komen we uit op afmetingen die indien in combinatie met de lader in ??n behuizing niet meer comfortabel zijn om mee te nemen op verplaatsing en dan spreken we nog niet over de prijs.
-Daarom is voor mij de keuze gevallen op de "Ultramat 18" ik kan thuis van, heel snel (voor kleinere batterijen) normaal voor de (veel gebruikte grotere batterijen) en zelfs de grootste batterijen (maar dan iets langzamer) laden. En op verplaatsing kunnen we alles laden van heel snel tot langzaam zoals we het zelf willen. :wink:
Er zijn natuurlijk ook andere goede merken van degelijke laders die dat ook kunnen de keuze is aan ......

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

26 Nov 2013, 12:56
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: 50W vs 80W lader
Sorry, mijn woordkeuze "bedrieglijk" was niet verkeerd bedoeld naar een bepaald merk. Ik wil maar zeggen dat ik er als 'newbie' bijna vanuit ging dat een 80W AC/DC lader ook via beide aan 80W zou kunnen laden. Bovendien stond bij de winkel waar ik keek die vermelding over verschillende vermogens bij AC/DC er ook niet echt duidelijk bij, en dat ligt natuurlijk niet aan de fabrikant.

Die laadstromen zit ik overigens ook nog een beetje mee vast. Ik lees overal dat het wordt aangeraden aan 1C te laden, tenzij de batterijfabrikant duidelijk vermeld dat het hoger kan met hun accu's.
Nu heb ik momenteel mijn meegeleverde MJX batterij, en 2 Turnigy NanoTech accu's van HK (van Yabusa hier overgenomen). Op geen van de drie staat een vermelding aan hoeveel C ze mogen worden geladen.
Wat is nu wijsheid? Stapsgewijs opvoeren en de temperatuur in de gaten houden? Ik hoor vaak zeggen dat die NanoTech's hoger kunnen, maar vind hier nergens concrete info over van de fabrikant.
En dat gaat natuurlijk een meespelende factor zijn in de keuze voor hoeveel vermogen lader ik ga.

Nu moet ik wel zeggen dat ik op de meeste locaties waar ik in de toekomst zou vliegen wel 220V ter beschikking heb. Daarom staat het mij (naast de meerprijs) een beetje tegen om dan een extra voeding te moeten meesleuren en was mijn eerste keuze een AC lader.

En als je nu geen netstroom hebt, wat doen de meesten dan? Worden er dan auto-accu's meegesleurd?

26 Nov 2013, 18:14
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#6 Re: 50W vs 80W lader
Een gouden regel, laden met "1C" indien je niet weet met hoeveel C je mag laden daar kan je niet mee misdoen.
Bepaalde batterijen moet je laden met minder stroom maar dan gaan ze het zeker vermelden op de batterij en in zijn bijsluiter.
Ga je laden op verplaatsing heb je meestal een degelijke vermogen batterij nodig, de meeste clubs hebben die voorziening en kan je daarvan aftakken via 2 koperen contactbaren.
Batterijen met de vermelding van b.v. laden met 5C mag je dus laden met 5C maar mag gerust ook met minder stroom laden b.v. 1C.

26 Nov 2013, 19:04
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: 50W vs 80W lader
En dat zal ik thuis ook altijd doen als ik de tijd heb :wink:
Traag laden schijnt altijd nog het beste te zijn voor een lange levensduur van de batterij. En wellicht ook het veiligst, ik herinner me goed hoe heet oude NiCd snelladers vroeger werden (zowel lader als batterijen) :lol:

26 Nov 2013, 20:14
Profile

Reply with quote
Post Number:#8 Re: 50W vs 80W lader
Uiteindelijk gegaan voor de T2M Wizard X6S (zelfde als eerdergenoemde HiTec X1, beide zijn clones van de Traxxas EZ-Peak Plus).

Image

Nu nog even bij HobbyKing deze bestellen:

Image

...dan kan ik als de V911 binnen is alle batterijen (5 stuks 1S 200mAh) parallel tegelijk laden :D

Ook vandaag voor het eerst een FBL CP gevlogen in de demosimulator in de winkel. Was een ongelofelijk leuke uitdaging, en mijn eerste pogingen tot inverted vliegen gingen zowaar goed! :mrgreen:
En nu maar verder oefenen met het echte werk, en voor 3D in de toekomst eens uitkijken naar een simulator.

Ze gaven ook een demo binnen met de Blade mCX2. Snap nu waarom die zo hoog geprezen wordt, echt een leuk en superstabiel toestelletje!

30 Nov 2013, 17:29
Profile

Reply with quote
Post Number:#9 Re: 50W vs 80W lader
mijn zoon is 6... ge moet die eens zien vliegen met de mcx2..... :lolol: :lolol: :lolol:

30 Nov 2013, 18:57
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#10 Re: 50W vs 80W lader
Daarom dat ik de MCX2 al zoveel heb aangeprezen aan beginnelingen die binnen willen oefenen. :handgestures-thumbsup:
Het is inderdaad een heel goed beginnerstoestelletje met heel goede vliegeigenschappen en nauwkeurige respons op de stick bewegingen. :handgestures-thumbupleft:

30 Nov 2013, 20:33
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ]