View unanswered posts | View active topics It is currently 15 Oct 2018, 19:45



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Lader! Hoe zit dat eigenlijk, feitelijk? 
Author Message

Joined: 21 Feb 2014, 01:45
Posts: 197
Location: Meise, Vlaams-Brabant
Reply with quote
Post Number:#1 Lader! Hoe zit dat eigenlijk, feitelijk?
Image

Deze namiddag gaan zien voor een GRAUPNER ULTRAMAT 18 (zoals die van Ren?) maar snap er helemaal niets meer van....
Op de lader vooraan is een aansluiting van twee bananenstekkers. Er zitten echter geen andere stekkers bij om vb de lipo's van een Blade 120, een WL V912, een Solopro 228P enz. op te laden.
De verkoper vroeg me om eens terug te komen met de verschillende soorten batterijen die ik heb... Niet gekocht dus.
En er zitten enkele zakjes bij met spullen om te balanceren.... Wat is dat eigenlijk, dat balanceren Is dat nodig en hoe doe je dat?
Lach maar het enige wat ik van electriciteit ken is de wet van Ohm (I= u : r)

_________________
Hij die tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen maar hij die kan liegen kan daarom nog niet vliegen.


10 May 2014, 16:24
Profile

Joined: 26 Aug 2011, 02:10
Posts: 3980
Location: Genk
Reply with quote
Post Number:#2 Re: Lader! Hoe zit dat eigenlijk, feitelijk?
Eventueel een verloop stekkerje van de batterij connector die jij hebt bij de lader ( evt via foto laten zien ofz ) en dan van dat connectortje een verloop kabel naar de connector van de heli lipo

Of alles op 1 gezamelijke connector solderen :!: en dan knip je best 1 kabel per keer over want anders :boos4: :boos2:

_________________
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!


10 May 2014, 18:23
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6189
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#3 Re: Lader! Hoe zit dat eigenlijk, feitelijk?
Roger wat wil je weten over de Ultramat 18 :think:
-De reden dat ze bij een lader geen laadsnoer bijleveren komt door de grote diversiteit van aansluitingen aan de batterijen, meestal hebben ze in de winkel waar de lader te koop is ook de passende aansluitsnoeren voor je batterijen (lipo's)
- Balanceren is nodig voor batterijen vanaf 2 cellen en meer ??n cellige batterijen (lipo's) moet je niet balanceren.
-Als je niet zinnens bent om met grote heli's te vliegen met dus grotere en meer cellige lipo's zal de Ultramat 14 zeker ook voldoen en kost minder dan de helft. => posting.php?mode=reply&f=74&t=17833
Heb je nog vragen .....laat ze maar komen. :wink:

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


11 May 2014, 02:51
Profile
User avatar

Joined: 16 Oct 2013, 00:12
Posts: 269
Location: Lanaken
Reply with quote
Post Number:#4 Re: Lader! Hoe zit dat eigenlijk, feitelijk?
Elke lader gebruikt de universele bananenstekkers, en daarbij heb je een kabeltje nodig met een stekker voor jouw type(s) batterijen. Er zijn nogal veel types batterijstekkertjes, vandaar dat ze het zo doen en vandaar dat de verkoper vraagt om jouw batterijen mee te nemen. Sommige laders (mijne bijvoorbeeld) hebben een deel van de meest gebruikte kabeltjes standaard meegeleverd, en sommige hebben dat niet.

Balanceren gebeurt met een extra printplaatje op een aparte poort van de lader aangesloten, waarop je de tweede kabel van de batterij (met zoveel aansluitingen als cellen + 1) aansluit. Is dus een 3-polig plat stekkertje op een 2-cellige LiPo.

Om het balanceren even verder toe te lichten. Elke LiPo cel is 3,7V en wordt geladen tot 4,2V.
Een 1-cellige LiPo batterij is dus 3,7V, een 2-cellige 7,4V (geladen tot 8,4V), enz.

Zonder balanceren, wordt een 2-cellige LiPo geladen tot 8,4V totaalspanning. Zolang de spanning op de cellen evenveel is, is dat geen probleem. Maar stel dat 1 van de 2 cellen minder begint te presteren, of beschadigd is geraakt in een crash, en niet goed meer oplaadt? Dan blijft die slechte cel misschien hangen op 3,6V (of minder) en zal de andere cel worden geladen tot 4,8V (of meer) om de totaalspanning van 8,4V te bekomen. Deze cel wordt dan overladen.

Bij de meeste batterijen lijdt overladen tot lekkage, en natuurlijk is je batterij kapot. Bij LiPo's is dat effect echter een stuk heftiger en gevaarlijker. Er bouwt een druk op, en uiteindelijk klapt de batterij nogal heftig uit elkaar en wat eruit vliegt ontbrandt onmiddellijk.

Bij gebalanceerd laden wordt elke cel afzonderlijk geladen tot max 4,2V en loop je dat gevaar dus niet.

Dit filmpje laat het effect zien van overladen van een LiPo:




Wil je veilig zijn tegen onvoorziene omstandigheden, gebruik dan altijd een goede LiPo Safe Bag. Als het dan mis gaat heb je een hoop rook, maar geen vlammen buiten de zak. Leg het altijd neer op een niet-brandbare oppervlakte (beton bijvoorbeeld) want de temperaturen kunnen hoog oplopen.

Dit filmpje laat zien wat gebeurt als het mis gaat met een brandveilige zak:



11 May 2014, 13:55
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6189
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#5 Re: Lader! Hoe zit dat eigenlijk, feitelijk?
Hier op het forum heb je het voornaamste wat je moet weten over laden :wink: => viewtopic.php?f=74&t=2301

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


12 May 2014, 19:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum theme by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.