Lader ontploft, knal , vonk , stank.... kapot

Post Reply
Trabbart

Lader ontploft, knal , vonk , stank.... kapot

Post by Trabbart » Tue Jan 12, 2016 11:09 pm

ik ben net (vals)gestart met men eerste rc wagen, een e-maxx , nagelnieuwe lipo batterijen en lipo (multi)lader

ik heb heel heel zeker de lader ingesteld op lipo, er is een balancekabel aangesloten , uiteraard polariteit ook goed, , de amph werd juist ingesteld en de laadstroom op 4.5ampere. ik laad een 4000mah 2s lipo van yellowrc gedurende een 30 minuten (stand fast , ook via de instellingen)en plots na een dikke 25 a 30 minuten ,een knal een vonk en stank, de lader ontploft waar ik bijsta,
de batterij voelt niet warm, de lader wel
de lipochecker die ik kocht en nadien aansluit op de batterij geeft aan dat ze 68% opgeladen is.
uiteraard de lader is naar de rc-hemel en ik hoop in garantie
betreft een yellowrc easycharge, nagelnieuw. heb ik iets verkeerd gedaan?

Trabbart

Re: Lader ontploft, knal , vonk , stank.... kapot

Post by Trabbart » Wed Jan 13, 2016 12:14 am

even een update, ik heb een zware blue top optima batterij van 78amph opgeladen en kan de lipolader gebruiken op 12v, dus het is het netcirquit in de lader dat opgeblazen is.
ik laad nu wel met een lagere stroom van 1.5 ampere uit schrik.........
normaal zou 4 a 4.5 ampere moeten kunnen volgens mijn c waardes.

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Wed Jan 13, 2016 12:51 am

Ja ..... er is blijkbaar iets fout gelopen in het 240V voedingsgedeelte van de lader :? een gesneuvelde transformator of de gelijkrichterbrug.
De lipo kan het laden met 4.5A zeker aan zonder probleem dat is maar iets meer dan 1C.
Ik heb eens gekeken naar de gegevens van die lader en die zou dat met gemak moeten aankunnen.
Een 2cell lipo laden met 4.5A = 2x4.2V per cel = 8.4V x 4.5A = 37,8W en volgens de gegevens kan de lader 50W leveren.
Dat zal volgens mij zeker garantie worden want volgens je beschrijving heb je niets misdaan. :handgestures-thumbsup:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Trabbart

Post by Trabbart » Wed Jan 13, 2016 1:16 am

kben heel blij dat ik de batterijen kan opladen via de 12v,, nu moet ik morgen niet speciaal die lader gaan omruilen , mijn zoontje keek er naar uit om morgen eens te gaan proefrijden natuurlijk met onze aanwinst.
maar intussen moet ik hier bijna een nachtje doorsteken en op die lading zitten kijken, , , en morgenvroeg moet ik wel fris gaan werken,,,, een halve dag gelukkig maar....

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Wed Jan 13, 2016 1:24 am

Stel de lader maar gerust in op 4A die moet en zal dat zeker aankunnen, de 12V ingang is gescheiden van de 240V voeding. Er was al 68% geladen dus die zal dan snel vol zijn en kan je gaan :bed: :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Post Reply

Return to “Batterijen, laders, balancers en onderdelen”