Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er van

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6214
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm
Location: 9910 Ursel
RC interests:

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by ReneDL » Thu Dec 29, 2011 10:15 am

Blitzer wrote: Ja ik had het wel gelezen, maar als ik het goed begrijp hoe hoger je discharge is hoe krachtiger de batterij dan of begrijp ik dat verkeerd? Maar dan is ze dus ook sneller leeg, toch?

Inderdaad hoe hoger de C waarde hoe meer stroom je batterij kan leveren en het is dan ook heel logisch dat hij bij een groter verbruik sneller zal leeg zijn. :wink: Dus zorg er voor dat je bij de aankoop van nieuwe batterijen rekening houd met het max. verbruik van je motor, koop liever een batterij met een overschot aan C waarde, een te hoge C waarde kan enkel de levensduur van je batterij verlengen. (Een klein nadeel hoe hoger de C waarde hoe duurder de batterij zal zijn) :shifty: Is die C waarde te klein zal je motor onvoldoende presteren en zal je batterij rap naar het containerpark verwezen worden. :? :(
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Support-Parts
Posts: 2111
Joined: Sun Nov 11, 2007 3:50 pm
Location:
RC interests:

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by Support-Parts » Thu Dec 29, 2011 7:41 pm

Dus (en dit heb ik geleerd van Ren? en Booster) als je Lipo een 2400mAh is, dan kan deze gedurende 1uur 2,4A leveren. Dankzij de C waarde kan je ook boven de 2,4A gaan maar dan word het moeilijker want je rijtijd word korter.
Als de C waarde 20 is, dan kan je (20 x 2,4A =) 48A vragen van je LiPo.
Maar dan wil dat wel zeggen dat je LiPo 20 maal sneller leeg is. Dus 60 minuten delen door 20 is 3 minuten rijtijd.
Verbruik je ongeveer 17A (= een motor van 128W), dan kan je LiPo het 6 minuten volhouden.

Juist mannen? :think:
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6214
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm
Location: 9910 Ursel
RC interests:

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by ReneDL » Thu Dec 29, 2011 9:04 pm

Lesje goed geleerd Tom :10: :applaus:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

yabusa
Posts: 3980
Joined: Fri Aug 26, 2011 2:10 am
Location:
RC interests:

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by yabusa » Tue Jan 03, 2012 11:24 am

Vraagje voor de electro pr0"s :lol:

Ok je hebt een electro motor 5900kv, en een ESC die 2cel lipos aankan

De voltage batterij als die nu 7,4V / 8,4V / 11,1V zijn,

Dan heeft dit alleen invloed op de RPM toch? kv x voltage = RPM ?

Of moet je oppassen welke voltage je op een welbepaalde motor stuurt?

En dan als je die 7,4V gebruikt heb je : 5900x7,4 = 43660 max toeren
En bij de 11,1V : 5900x11,1 = 64900 max toeren

Welke gaan het meeste torque/voltage geven om het zo te zeggen :P top speed boeit niet, de newtonnetjes die op de banden komen welk, of is daar ook een formule voor?

Het gaat over deze motor : Niet te hard klikken :( daar staat 7,2V nimh en 7,4V lipo
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6214
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm
Location: 9910 Ursel
RC interests:

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by ReneDL » Tue Jan 03, 2012 3:11 pm

yabusa wrote:Vraagje voor de electro pr0"s :lol:

Ok je hebt een electro motor 5900kv, en een ESC die 2cel lipos aankan

De voltage batterij als die nu 7,4V / 8,4V / 11,1V zijn, Hier zou het al in de fout gaan je ESC kan maar 2cel lipo aan

Dan heeft dit alleen invloed op de RPM toch? kv x voltage = RPM ? In theorie is dit juist maar er bestaat een formule om dat bij "benadering" te berekenen. Het werkelijke toerental is lager dan het theoretische.

Of moet je oppassen welke voltage je op een welbepaalde motor stuurt? Je kan zomaar geen willekeurige spanning door een motor sturen deze zal altijd worden aangegeven door de fabrikant.

En dan als je die 7,4V gebruikt heb je : 5900x7,4 = 43660 max toeren In theorie maar de praktijk zal een stuk lager liggen.
En bij de 11,1V : 5900x11,1 = 64900 max toeren Idem

Welke gaan het meeste torque/voltage geven om het zo te zeggen :P top speed boeit niet, de newtonnetjes die op de banden komen welk, of is daar ook een formule voor? Met de gepaste overbrenging voor de 2 als voor de 3 cellen lipo's kan je met beide lipo's het zelfde vermogen hebben maar als ze het zelfde mAh hebben zal je langer kunnen rijden met de 3cellen lipo.

Het gaat over deze motor : Niet te hard klikken :( daar staat 7,2V nimh en 7,4V lipo
Voor heel grote vermogens zal die wel niet geschikt zijn als je de diameter van de uitgaande as ziet :? 2.3mm 1/8" hardened steel shaft
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

yabusa
Posts: 3980
Joined: Fri Aug 26, 2011 2:10 am
Location:
RC interests:

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by yabusa » Tue Jan 03, 2012 3:17 pm

Merci Rene voor den uitleg :wink:

Mja tis ne dikke bak als een "2de auto die alleen zondag word uitgehaald"

Dus ik wil het goed doen :handgestures-thumbsup: maar die motor is toch geschikt voor wat newtonnetjes om de grond te duwen he? Of is ie top speed built? :confusion-scratchheadyellow:
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6214
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm
Location: 9910 Ursel
RC interests:

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by ReneDL » Tue Jan 03, 2012 3:30 pm

yabusa wrote:Merci Rene voor den uitleg :wink:

Mja tis ne dikke bak als een "2de auto die alleen zondag word uitgehaald"

Dus ik wil het goed doen :handgestures-thumbsup: maar die motor is toch geschikt voor wat newtonnetjes om de grond te duwen he? Of is ie top speed built? :confusion-scratchheadyellow:

Motoren met een hoge KV zijn inderdaad meer geschikt voor hoge toeren en niet voor hoge (kracht) vermogens, of je moet er een reductiekast tussen zetten. Maar dan kies je beter voor een motor met een lagere KV en een hoger koppel.
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

yabusa
Posts: 3980
Joined: Fri Aug 26, 2011 2:10 am
Location:
RC interests:

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by yabusa » Tue Jan 03, 2012 3:32 pm

Maar tis die 5900kv of ne brushed 15T firebolt :snooty:

Beter de brushless dan he?
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6214
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm
Location: 9910 Ursel
RC interests:

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by ReneDL » Tue Jan 03, 2012 3:54 pm

yabusa wrote:Maar tis die 5900kv of ne brushed 15T firebolt :snooty:

Beter de brushless dan he?

Je wil me nu toch niet proberen wijsmaken dat je daar geen andere motor kan voor krijgen he. :naughty:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

yabusa
Posts: 3980
Joined: Fri Aug 26, 2011 2:10 am
Location:
RC interests:

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by yabusa » Tue Jan 03, 2012 4:35 pm

Stock? Nee :P
Aftermarket zeker wel :P :lol:

Die motoren zitten al in een RTR auto he en die gaat wel ff stock blijven :handgestures-thumbsup:
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!

Post Reply

Return to “Batterijen, laders, balancers en onderdelen”