Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er van

Riffke

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by Riffke » Fri Apr 13, 2012 5:59 pm

Pff ikke en wiskunde h?...

In principe zou ik dan bv een 3200 Mah 7,4V 25C in een TT01 met stock motor kunne foempe?
Zou begot ni weten welke motor dat is, dacht 27T.

Is dit voldoende om +/- 20 mins te kunnen rijden, en presteert de motor dan genoeg?

Als het in de uitleg staat, sorry maar leek en snap er de balle van :oops:

Support-Parts

Post by Support-Parts » Fri Apr 13, 2012 11:00 pm

Je TT-01 zit met een stock motor.
Die is te vergelijken met een 27T motor.

Met een 3200mAh kan je dan inderdaad ongeveer 20min.
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be

Riffke

Post by Riffke » Sat Apr 14, 2012 9:31 am

K thx :)

Heb de sport tuned in den tt-01, mini en porsche zijn verkocht, heb Viper zijn bmw E30 tt-01DE overgekocht.

Support-Parts

Post by Support-Parts » Sat Apr 14, 2012 12:43 pm

En wanneer ga je nu eens nen echte otto kopen? :twisted:

Nee. Grapje!
Dieje mini vind ik wel zonde. Alhoewel dat het misschien beter zou zijn met een echt M-chassis ipv die conversion kit.

En m? wa rijd Viper dan nu? :think:
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

Riffke

Post by Riffke » Mon Apr 16, 2012 3:39 pm

Support-Parts wrote:En wanneer ga je nu eens nen echte otto kopen? :twisted:

Nee. Grapje!
Dieje mini vind ik wel zonde. Alhoewel dat het misschien beter zou zijn met een echt M-chassis ipv die conversion kit.

En m? wa rijd Viper dan nu? :think:

Wanneer ik eindelijk kan rijden en ni alleen denk dak da kan :p

Viper gaat terug offroad. Heeft alleen mini nog.

Ja vin da ook wa spijtig van mini maar idd die conversie was ni goe, M-chassis komt er nog wel.

dreten

Post by dreten » Sat Apr 21, 2012 9:17 am

Ik zit nog met een paar vragen ivm lipo's, ik dacht dat dit wel een geschikt topic ervoor is.

Een lipo mag dus niet onder een bepaald volt geraken (3V per cel?).
Stel: ik rij met mn auto tot mn batterij op is. Ik ga ervan uit dat de regelaar detecteert dat hij bijna leeg is en afslaat?
Hoe lang zou het dan nog duren vanaf dat moment eer de spanning zodanig daalt dat de lipo schade oploopt? Of is die marge nog zodanig groot dat dit zelden voorkomt? Ik bedoel: moet die lipo dan zo snel mogelijk terug worden opgeladen?
Daalt de prestatie naarmate je langer rijdt of is het 'alles of niets'?
In mn EB4 G3 zitten er 2 lipo's van 2S met 5800mAH elk, hoe lang is de rijtijd dan ongeveer bij normaal gebruik?
Gebruiken jullie van die metertjes om te zien hoeveel % je nog over hebt (de verkoper in de winkel had zo iets, maar ik heb er niet achter gevraagd)

Hopelijk zijn mn vragen een beetje duidelijk. Het is een nieuwe wereld, die electro-situaties, mn vorige is nitro, en in mn kindertijd was het allemaal niet zo ingewikkeld... :D

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Sat Apr 21, 2012 10:38 am

Wat je eerst moet doen is eens naar de gegevens kijken van je regelaar welke instelmogelijkheden je allemaal hebt.
Daar zal je zeker de mogelijkheden zien om je lipo's te beveiligen (o.a. het instellen van de afslagspanning, ineens of langzaam).
Ik heb dit heel nuttig toestelletje om mijn lipo's (tot 6 cellen) te controleren op spanning en je kan er ook naderhand de lipo's heel juist mee balanceren indien er na het laden nog een verschil is. http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... em_6S.html
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Support-Parts

Post by Support-Parts » Sat Apr 21, 2012 12:48 pm

Veel hangt ook af van het verbruik van je motor.
Hoe lang je nog kan rijden nadat je esc in veiligheid is gegaan word bepaalt door de sterkte van je accu's en het verbruik.
Om dit exact te kunnen zeggen moeten we weten hoeveel je motor vraagt en dan nog hangt het af van de weerstand die de motor te verwerken krijgt.
Ook de grip van de banden speelt een rol.
Een drifter gaat veel minder verbruiken dan een racer doordat de motor minder weerstend krijgt en dus minder Amps trekt.

Het veiligste is gewoon naar de esc luisteren en stoppen.
Het zou toch zonde zijn om je accu's te moeten wegsmijten voor die paar luttele minuutjes meer rijplezier!

Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
De laders, esc's en accu's zijn er allemaal op voorzien dat eender welke beginneling deze toestellen kan gebruiken mits een minimum van aandacht.
En de fabrikanten weten dat de mensen nog steeds voor meer info terecht kunnen op RC-FORUM.BE :ugeek:

blazer

Post by blazer » Fri Mar 01, 2013 1:10 pm

bewaren jullie de lipo's in een metalen koffer binnen in huis of leg je deze gewoon ik de kast vb. in de garage ?

Kan vb. een lipo schade aanrichten bij niet gebruik ?

Nu voor het opladen leesde ik dat je dit niet mag doen in een metalen afgesloten koffer , waarom niet ? ( op voorwaarde dat de druk weg kan )

Ik had ergens op een forum gezien dat ze dat daar wel deden , er was een gat in de koffer gemaakt waar de draden door konden , dus als er wat gebeurde kon ook den druk weg door dat gat .

als ge nen bloempot neemt ondersteboven met een zakje zand op het gat is dit toch ook een afgesloten systeem .

Marc

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Fri Mar 01, 2013 2:15 pm

Waarom zou je geen batterijen mogen laden en bewaren in een metalen doos vb. koekendoos (indien deze groot genoeg is en uiteraard voorzien van een onluchting en venilatie dus gat in zijwand en deksel) Indien je tijdens het laden aanwezig bent kan je ook gebruik maken van een afgeschreven diep of plat bord als onderlegger en er voor zorgen dat er op de laadstek geen brandbare stoffen of producten aanwezig zijn. Een beetje zorg en aandacht is gewenst maar men moet nu ook niet gaan overdrijven h?. :naughty: Als men de voorschiften indachtig is zal alles normaal verlopen en moest er iets onverwachts gebeuren (wat zeker uitzonderlijk is) en de vijligheidsmaatregelen zijn genomen kom je er wel met de schrik vanaf. :wink: :mrgreen:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Post Reply

Return to “Batterijen, laders, balancers en onderdelen”