View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Oct 2018, 19:02

Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er van 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#41 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Ik laad zowel mijn 1500mah als 2000mah batterij op 1.0A, volgens deze uitleg mag dat dus respectievelijk op 1.5A en 2.0A of begrijp ik dit verkeerd ?

28 Dec 2013, 15:56
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#42 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Heel juist :glimlach4: de les goed gevolgd :handgestures-thumbupleft:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

28 Dec 2013, 16:06
Profile

Reply with quote
Post Number:#43 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Oke thanx Rene dan heb ik nog een vraagje : Toen ik vandaag ben gaan vliegen begon het lipo alarm steeds te vroeg af te gaan, volgens het alarm zat ik tijdens de vlucht al aan de vooraf ingestelde waarde per cel maar wanneer de heli stil stond was er steeds een hogere waarde te lezen dan deze die het alarm te vroeg doet afgaan...defect ofzo ?

28 Dec 2013, 19:06
Profile

Reply with quote
Post Number:#44 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Nee. Onder belasting zakt de spanning in, en is dus lager.
Wanneer je meet op de grond is er geen belasting en klimt de spanning terug wat omhoog.
Dat verschil kan soms 0,4-0,5V zijn!

Laat hem voor de aardigheid eens op de grond staan terwijl je de voltmeter kunt lezen. Laat de motor draaien op een toerental waarbij die nog net blijft staan. Dan zul je de spanning al zien zakken. Als je dan ook nog als een gek je servo's heen en weer gooit zit je snel aan de alarmwaarde.

Er zit op die LiPo alarmen ook een knopje waarmee je de spanning kan instellen waar die moet afgaan, zou je eventueel iets lager kunnen zetten nog. Zorg wel dat je zeker landt voordat je de controle begint te verliezen.

Jouw 1500mAh batterij zal neem ik aan de meegeleverde batterij zijn. Die kun je veilig aan 1C opladen, dus 1,5A.
Als de 2000mAh accu's achteraf gekocht zijn moet je eens in de specs kijken. Als ze van Hobbyking komen, staan die specs op de site. 1C laden is bij deze batterijen dus 2A, maar best kans dat die een hogere C waarde hebben voor opladen (niet te verwarren met de hoge C waarde van ontladen die op de accu vermeld staat). Als je ze aan 3C mag laden, betekent dat dus 3C x 2A = 6A.
Wel opletten dat je niet boven het maximale vermogen van je lader uitkomt.
Voor een 2S accu laden aan 6A betekent dat 8,4V laadspanning x 6A laadstroom = 50,4W.

Kort samengevat: maximum laadstroom is C waarde voor laden(!) vermeningvuldigd met de capaciteit van de batterij.
Verbruikt vermogen is laadstroom vermeningvuldigd met laadspanning, waarbij de laadspanning 4,2V vermenigvuldigd met aantal LiPo cellen van je accu is.

Last edited by Jesse on 28 Dec 2013, 21:28, edited 1 time in total.

28 Dec 2013, 21:20
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#45 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Beste Dries op hoeveel staat je lipo alarm ingesteld en wat is de C waarde van je lipo's (met hoeveel C mag je ontladen) :think:
Ik heb zo een vermoeden dat je motor meer stroom trekt dan wat je lipo kan geven, met als gevolg een spanningsval waardoor het lipo alarm in werking treed. Bij stoppen van de stroomafname zal de spanning in de lipo zich snel herstellen zodat je een hogere spanning zal meten dan de ingestelde alarm spanning.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

28 Dec 2013, 21:23
Profile

Reply with quote
Post Number:#46 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Alarm staat ingesteld op 3.60v (per cel) en voordien deed dat alarm het prima, ik kon toen makkelijk 10min vliegen terwijl nu het alarm na een minuut of 2-3 al start.
De c waarde van de batterij weet ik niet precies, staat er ook nergens op.

Wat Jesse zegt over dat verschil klopt, er zat zo'n 0.4-0.5v spanningsverschil tussen de meting in de lucht en op de grond.
Ik dacht ook om het alarm wat lager in te stellen maar wou eerst even horen wat er hier werd gezegd.

Mss is de kwaliteit van de batterijen aan het minderen of kan dit de oorzaak niet zijn ?

29 Dec 2013, 01:50
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#47 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Ik zou het lipo alarm instellen op 3.3V dat zou al een pak kunnen uitmaken in vliegtijd.

29 Dec 2013, 02:16
Profile

Reply with quote
Post Number:#48 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Mijn alarm staat op 3,2V ingesteld. Op de grond meet ik dan vaak nog 3,60-3,65V.
Zolang je niet onder de 3V gaat zit je goed, en met iets erboven heb je wat meer ruimte om te landen.

De C waarde voor laden heb ik ook nog nooit op de batterij zien staan. Welke batterijen (merk, type) heb je?

Wat een oorzaak kan zijn is dat de aandrijving weerstand ondervindt. Dat kan komen door vuil, slechte smering, speling op draaiende onderdelen, of misschien schade (bijv. kromme assen).
Weerstand in de aandrijving zorgt dat de motor harder moet werken, daardoor meer stroom trekt, en dan krijg je een grotere spanningsval wanneer de accu belast is.

29 Dec 2013, 04:09
Profile

Reply with quote
Post Number:#49 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Ik heb 2 originele batterijen van 1500mah en behalve het voltage staat daar niks op, daarnaast heb ik nog een 2000mah batterij die er vrijwel hetzelfde uitziet als de originele en daar staat op : 2SICR18650-2000mah 7.4V T20 en dan de datum waarop ze werd gefabriceerd.
Ik ga eens kijken of er inderdaad niks los of verkeerd zit, en dat alarm ga ik ook lager instellen...alleen vreemd dat het voordien wel naar behoren werkte. :confusion-scratchheadyellow:

29 Dec 2013, 12:10
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#50 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Ik zou een vlucht maken met de batterijen en bij het afgaan van het lipo alarm, stoppen vliegtijd noteren batterij wisselen en terug vliegen tot.....
Naderhand de batterijen laden en kijken en noteren hoeveel je in elke batterij kan bijladen.
Wel raar dat ze op de batterijen de normale gegevens niet vermelden en via :text-google: is er ook niets over te vinden. :?

Het voordeel van "merk batterijen" zijn de aangebrachte gegevens en de vermelde fabrieksgegevens van de batterijen.
Attachment:
Lipo 1500mAh Nano-tech (600 x 277).jpg
Lipo 1500mAh Nano-tech (600 x 277).jpg [ 38.19 KiB | Viewed 5683 times ]

Advantages over traditional Lipo batteries;
-Power density reaches 7.5 kw/kg.
-Less Voltage sag during high rate discharge, giving more power under load.
-Internal impedance can reach as low as 1.2mO compared to that of 3mO of a standard Lipoly.
-Greater thermal control, pack usually doesnt exceed 60degC
-Thickness swelling during heavy load doesnt exceed 5%, compared to 15% of a normal Lipoly during heavy load.
-Higher capacity during heavy discharge. More than 90% at 100% C rate.
-Fast charge capable, up to 15C on some batteries.
-Longer Cycle Life, almost double that of standard lipoly technology.

29 Dec 2013, 13:43
Profile

Reply with quote
Post Number:#51 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Dan zou ik de heli eens grondig controleren of alles nog recht staat, soepel draait, en alle schroeven goed vast zitten. Misschien beetje schooonmaken en smeren van de draaiende delen zoals de main shaft.

Heb je voorheen wel eens aan de motor gevoeld hoe warm die was na een vlucht? Als je dat weet, voel eens of die nu warmer wordt? Dat kan er ook op duiden dat die harder moet werken en dus meer stroom trekt.

ReneDL wrote:
Het voordeel van "merk batterijen" zijn de aangebrachte gegevens en de vermelde fabrieksgegevens van de batterijen.

Klopt, staat ook duidelijk op de batterij zelf vermeld bij deze. Echter...

Attachment:
chargerate.jpg [11.73 KiB]
Downloaded 1318 times

hier heb ik in het geel de charge rate gemarkeerd, dit tabelletje staat op de Hobbyking website voor de batterij die Rene postte.
En tot nu toe heb ik die charge rate nog nooit op een batterij zelf zien staan.
Zou in mijn mening een goede zaak zijn als fabrikanten dat ook erop zetten, is toch een belangrijke waarde die je bij het opladen steeds moet weten.

Ik merk zelf ook dat ik het goed moet bijhouden en opschrijven welke batterij hoeveel mag hebben. In het begin (1 type batterij) was het gemakkelijk, maar nu heb ik 1S LiPo's (V911), 2 verschillende types 2S LiPo's (F39), 3S LiPo (HK450), en 3S LiFe (9x zender), en allemaal hebben ze verschillende charge rates. Mijn 3S gaan tot 5C, dan is het wederom weer uitkijken niet boven de 50W uit te gaan die mijn lader kan geven op netstroom.

29 Dec 2013, 14:35
Profile

Reply with quote
Post Number:#52 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Ik heb net een vlucht achter de rug, het alarm heb ik ondertussen op 3.3v ingesteld en wanneer die op de grond stond las ik een 7.2v... goed voor 10minuten vliegen dus dat laat ik voorlopig zo.

Toen ik de heli voor de vlucht bekeek viel me op dat een van de connect buckles die de swashplate met de rotors verbind over het bolletje heen was gegaan, dit heb ik hersteld maar niettemin ging het alarm nog te vroeg af, tot ik het dus op 3.3v instelde.

Bij de vlucht iets te hard geland en ik mag opnieuw die inner shaft gaan vervangen, alweer een lipje afgekraakt aan 1 kant...ik ga proberen het onderdeel opnieuw te verstevigen alvorens ik het vervang, gelukkig heb ik nog 1 liggen... is ondertussen al de 5e ofzo die ik moet vervangen. :|

Ik heb vooral zitten hoveren tegen de wind in, de heli gedraagde zich daarbij ook vrij goed vond ik...enkel jammer van die harde landing. :?

Bedankt voor jullie hulp in verband met mijn problemen, alles lijkt opgelost en kwestie van hier on-topic te blijven.

29 Dec 2013, 16:11
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#53 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Het zal dus wel degelijk de ontlaad "C waarde" zijn die aan de lage kant is waardoor de spanning redelijk laag inzakt, maar als je vliegtijd op 3.3V terug normaal is moet je je zeker geen zogen maken. Zoals Jesse zegt kan je onder belasting zelfs nog lager naar 3V gaan maar dan mag er niets mislopen en moet je bij het lipo alarm onmiddellijk stoppen met vliegen.
Het voornaamste is dat je terug zonder problemen (buiten het dooreen schudden van de passagiers bij de landing ) :mrgreen: naar hartenlust kan :flyaway: :handgestures-thumbupleft: :wink:

29 Dec 2013, 17:01
Profile

Reply with quote
Post Number:#54 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Tot hoeveel mag je trouwens gaan wanneer je de batterij ontlaad of is dit hetzelfde als laden ?

29 Dec 2013, 20:38
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#55 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Wat bedoel je juist met je vraag, is dat of je met evenveel stroom mag ontladen zoals bij laden of ..... :think:

29 Dec 2013, 23:00
Profile

Reply with quote
Post Number:#56 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Als je doelt op de minimum spanning, moet je zeker niet onder 3V ontladen. Sommige laders accepteren de accu zelfs niet als die daaronder zit (rustspanning dan wel).
Als je bedoelt hoeveel de maximum stroom is die je mag trekken bij het ontladen, dan moet je de C-waarde voor ontladen vermenigvuldigen met de batterijcapaciteit (deze C-waarde staat wel altijd op de accu).
Heb je dus een 2100mAh (=2,1Ah) 20C accu, dan mag je ontladen aan 2,1 x 20 = 42A.
Sommige accu's staan twee C-waardes op, bijvoorbeeld "25C-50C". De eerste is de maximum waarde voor continu ontladen, de tweede voor korte pieken. Om te laden altijd de lagere continu waarde gebruiken in dit geval.

30 Dec 2013, 04:06
Profile

Reply with quote
Post Number:#57 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Ik bedoel tot hoeveel amp?res je mag gaan om te ontladen want las ergens dat dit de helft is van de amp?res die je gebruikt om te laden...?

30 Dec 2013, 10:16
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#58 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Wat je hebt gelezen Dries is enkel de regel voor gewone "penlight" batterijen en geeft niets te maken met de door ons gebruikte types (vermogen batterijen), met uitzondering dan voor in bepaalde zenders en speelgoed RC.
Jesse heeft het hierboven mooi en duidelijk uitgelegd en daar moeten we niets aan toevoegen. :handgestures-thumbupleft:

30 Dec 2013, 11:31
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#59 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Een goede en duidelijke uitleg over hoe en wat te doen met lipo's kan je hier vinden op ons forum, zeker eens doorlezen het zal heel wat voor je verduidelijken :wink: => viewtopic.php?p=17431#p17431

30 Dec 2013, 11:42
Profile

Reply with quote
Post Number:#60 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
rene heb een vraagje over de lipo batterijen als ik het goed begrijp als den max burst hoger ligt dan kan ik minder lang rijden dan een lagere burst of ben ik mis :?:

09 Mar 2014, 22:32
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next