View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2018, 02:54



Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er van 
Author Message
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6184
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#1 Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er van
1. Waar is een lipo van gemaakt?
2. Hoe moet ik een lipo laden?
3. Wat betekent de C ?
4. Wat is balanceren en waarom en hoe doe je dat ?
5. Waar laad ik Lipo?s
6. Hoe reageren Lipo?s in koude omgeving ?
7. Bolle lipo wat te doen ermee ?
8. Bewaren van lipo?s die voor langere tijd buiten gebruik zijn.
1 Waar is een lipo van gemaakt ?
Het hoofdbestanddeel is lithium polymeer en voor hen die er meer willen over weten hier kan je een verdere deftige uitleg vinden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-io ... er_battery

2 Hoe moet ik een Lipo laden ?
We gaan dat eens simpel en zo kort mogelijk uitleggen. Elke meercellige lipo is voorzien van twee stel kabels de twee zwaardere aansluitkabels dienen voor het laden van de lipo en het ontladen tijdens het gebruik, de dunnere (meerdere kabeltjes) dienen om aan te sluiten op de balancer tijdens het laden om de cellen te balanceren.
We nemen als voorbeeld een 2s1p / 2000mAh accu waarvan de maximale laadstroom die de fabrikant op heeft gegeven 1C is en de maximale ontlaadstroom 25C is, dat laatste is niet van belang bij het laden.
Eerst en vooral moet je weten wanneer is een LiPo leeg en wanneer is hij vol?
LiPocellen zijn leeg wanneer de spanning belast naar min 2,8V en onbelast naar3,2V is gedaald <<Verder ontladen zal de Lipo zeker schade toebrengen>>!
LiPocellen zijn volgeladen wanneer de spanning onbelast tot 4,2V is opgelopen<<Bij opladen naar een hogere spanning zal je de Lipo zeker schade toebrengen>> en loop je het risico op spontane ontbranding !!! . Je moet nu niet gaan denken dat Lipo?s gevaarlijke en onbetrouwbare brandbommen zijn, zolang je ze behandeld zoals het moet zal er zeker niets gebeuren. Zoals dat met andere batterijen ook is mag je een Lipo ook maar geladen worden met een beperkte stroom naargelang de capaciteit van de Lipo en de opgegeven C waarde van de fabrikant, deze vari?ren van 1C tot nu reeds 5C <<de meest voorkomende en gebruikte waarde is nog altijd 1C>>
Om onze lipo?s te laden hebben we dus een ?lader? nodig deze worden dan ook in min of meer gesofistikeerde uitvoeringen met min of meer uitgebreide software door de fabrikanten aangeboden naar behoeven van de modelbouwers. In principe is het een goed gestabiliseerde voeding uitgerust met de nodige elektronica om meerdere soorten van batterijen te kunnen laden en de nodige spanningen en stromen in te stellen. De vooraf ingestelde spanning voor Lipo?s is 4.2V per cel de max stroom die we voor onze voorbeeld lipo gebruiken is 1C dus gaan we laden met 2x4.2V=8.4V en een lipo van 2000mAh aan1C = 2000mA of 2A.
Dus in principe zouden we een ? lege? Lipo van 7.4V2000mAh op 1C kunnen laden in ??n uur en een zelfde lipo maar met een 5C waarde in ??n uur delen door 5 = 12min maar??.dat zal niet lukken daar een lader als de lipo ver vol is de stroom zal gaan beperken en afbouwen naar nul. Dus zal de werkelijke tijd langer zijn dan de geschatte tijd. En deze tijd is ook sterk afhankelijk van in hoever je de lipo hebt leeg gevlogen.

3 Wat betekent de C ?
De C wordt gebruikt door de fabrikant om de ?Capaciteit van de Lipo aan te geven zowel voor de laad als voor de ontlaadstroom. C staat letterlijk voor de Capaciteit van de accu. Fabrikanten geven De C gegevens op de lipo zijn:
Max Charge: 1C dat is de max laadstroom. (opgelet die C waarde kan verschillen volgens type accu)
Continues Discharge : 25C dat is de continu toegelaten ontlaadstroom. (opgelet die C waarde kan verschillen volgens type accu)
Max Discharge : 30C dat is de stroom die je uit de lipo mag halen gedurende +- 10sec. (opgelet die waarde kan verschillen volgens type accu)

4 Wat is balanceren en waarom en hoe doe je dat ?

Wat is de werking van een balancer en waarom en hoe moeten we die gebruiken?
Bij een lipo met ??n cel moeten we niet balanceren er is maar een cel.
Bij een Lipo die is samengesteld uit meerdere cellen zal er tijdens het laden altijd enig verschil ontstaan tussen die cellen. Sommige cellen zullen iets rapper vol zijn dan de andere dit komt door een soms gering verschil van weerstand in de verschillende cellen. Om alle cellen vol te krijg zal de lader doorgaan met laden, hierdoor zullen de cellen die sneller vol zijn overladen worden waardoor er in die cellen een te hoge spanning zal optreden met alle negatieve gevolgen van dien. Om dat tegen te gaan zullen we gebruik maken van een balancer die als taak heeft alle cellen op de zelfde spanning te brengen.
In principe zijn er drie soorten balancers 1) de passieve balancer 2) de actieve balancer en 3) de laadbalancer. 1) de passieve balancer treed maar in werking als de lipo ver vol is geladen en dan pas gaat kijken of er onbalans is tussen de cellen die moet worden weggewerkt. 2) de actieve balancer zal van bij de opstart controleren of er verschil is in spanning tussen de cellen en indien nodig deze ??rst wegwerken en dan gedurende het laadproces indien nodig de spanning bijwerken. 3) de laadbalancer laad de lipo cellen elk afzonderlijk naar een gelijke spanning via de balancer stekker deze worden meestal gebruikt voor kleinere lipo?s met lage laadstromen welke langs de balancer aansluiting kan gebeuren.

5 Waar laad ik een lipo ?
Lipo?s kan je het best altijd laden onder toezicht, op een plaats waar er zo min mogelijk gevaar is voor schade in geval er iets fout moest gaat. Dat kan dus best bijvoorbeeld in een niet afgesloten stalen trommel (oude koekjesdoos) die voldoende groot is om de lipo in in te plaatsen desnoods in een brandwerende accuzak .
Het laden van lipo?s zonder toezicht doe je zeker in een brandvrije en overdekte omgeving met voldoende hoogte en ventilatie.

6 Hoe reageren lipo?s in koude omgeving ?
Koude lipo?s zullen net zoals de meeste batterijen minder presteren, dus bij lage temperaturen (zoals in de winter) kan je best je lipo?s bewaren in je vest of broekzak om ze warm te houden. Indien na het vliegen je lipo?s aan koude temperaturen zijn blootgesteld kan je deze best opbergen in een gesloten pastic zak voor je een warme omgeving binnengaat om condens op de lipo?s te verhinderen. Je kan het best de lipo?s eerst op temperatuur laten komen voordat je hem weer gaat gebruiken om te laden.

7 Een bolle of beschadigde lipo wat te doen ?
Het hangt er allemaal een beetje van af hoe bol je lipo is, indien het een lichte niet te overdreven bolling is kan je hem altijd laden onder toezicht. Een beschadigde lipo moet je altijd onklaar maken. Indien je zelf het zaakje niet durft te vertrouwen kan je best de lipo volledig leegmaken met een klein gloeilampje. Je laat het best een nachtje aanliggen, nu kan je met een gerust geweten en een scherp mesje de mantel van de lipo opensnijden. In een glazen bokaal gevuld met water voeg je 3a4 soeplepels keukenzout toe eens goed omroeren en er de lipo gedurende 24 uur inleggen, hierdoor worden de Lithium zouten (de Lithium Ionen!) geneutraliseerd waardoor geen zuiver lithium meer vrij kan komen. Het afvalwater kan gerust in de gootsteen en even naspoelen met proper water. Nu kan je deze lipo met een gerust geweten in de vuilbak deponeren daar er in de lipo geen enkele schadelijke scheikundige stof aanwezig is.

8 Bewaren van lipo?s die voor langere tijd buiten gebruik zijn.
Lipo?s kan je het best bewaren met een lading van +- 60%
Wat je zeker niet moet doen is een volle of een lege lipo voor een langere tijd opbergen. Zowel bij volle als bij lege lipo?s zal er op termijn chemische onstabiliteit ontstaan tussen de platen waardoor er onherroepelijke schade aan de lipo zal ontstaan en zijn rendement verminderen.

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


03 Jun 2011, 18:31
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#2 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Ik zit met een LiPo van 7,4V 2S 1P 20C.
Volgens de uitleg (en zo staat het inderdaad op de verpakking ook) moet ik laden op 1C.
Maar de keuze instellingen die ik op de lader vind zijn 0,2-0,5of 1,0A.
Welke moet ik nu instellen? :confusion-scratchheadyellow:

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


24 Jul 2011, 21:45
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6184
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#3 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Beste je vergeet wel een voornaam punt te vermelden die zeker op je lipo staat namelijk zijn " capaciteit " een voorbeeld van een lipo van mij 7,4V 2S 1P 30C 2200mAh
Als je deze batterij wil laden met 1C moet je laden met 2200 mA of 2,2A met die lader van u zou ik in dit geval dus laden met 1A daar de lader niet meer kan geven.

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


25 Jul 2011, 01:25
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#4 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Mijn excuses! Das een vergetelheid van mijn entwegen.
Het is een 2400mAh. :oops:

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


25 Jul 2011, 18:23
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6184
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#5 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
support-parts wrote:
Mijn excuses! Das een vergetelheid van mijn entwegen.
Het is een 2400mAh. :oops:

Het is je vergeven man :wink: " Hij die nooit iets vergeet werpe de eerste "lipo" (steen) :lol:
Dus in uw geval mag je laden met 2400mA of 2.4A als je lader dat aankan natuurlijk anders gebruik je zijn hoogste stand. :wink:
Edit: zoals ik kan zien hierboven heeft je lader drie vaste standen namelijk 0,2 - 0,5 of 1,0A. dus op de hoogste stand zal het laden ongeveer 2,4 keer zo lang duren of een lader die de 1C van die lipo wel aankan.
Groetjes ReneDL

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


25 Jul 2011, 18:44
Profile
User avatar

Joined: 22 Nov 2011, 01:09
Posts: 527
Location: aarschot
Reply with quote
Post Number:#6 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
wete wat ik van lipo's peis: dat het ferme koppijn is voor mij maja zijn zoren voor later

_________________
HAVE FUN!!!
met vriendelijke groeten.
Ryan


26 Nov 2011, 02:18
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6184
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#7 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
rieke wrote:
wete wat ik van lipo's peis: dat het ferme koppijn is voor mij maja zijn zoren voor later

Hoe kan je van lipo's koppijn krijgen :think:

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


26 Nov 2011, 02:34
Profile
User avatar

Joined: 22 Nov 2011, 01:09
Posts: 527
Location: aarschot
Reply with quote
Post Number:#8 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
dieje uitleg hierboven hehe

_________________
HAVE FUN!!!
met vriendelijke groeten.
Ryan


26 Nov 2011, 02:36
Profile

Joined: 26 Aug 2011, 02:10
Posts: 3980
Location: Genk
Reply with quote
Post Number:#9 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
ReneDL wrote:
rieke wrote:
wete wat ik van lipo's peis: dat het ferme koppijn is voor mij maja zijn zoren voor later

Hoe kan je van lipo's koppijn krijgen :think:



Als je ze verkeerd aansluit en naar de flits kijkt :smiley_pilot:

_________________
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!


26 Nov 2011, 12:05
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6184
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#10 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Als je bovenstaande eens aandachtig hebt gelezen weet je wat je moet weten en kan je alle " flitsende koppijn " vermijden. :grijns:

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


26 Nov 2011, 12:27
Profile

Joined: 26 Aug 2011, 02:10
Posts: 3980
Location: Genk
Reply with quote
Post Number:#11 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
ReneDL wrote:
Als je bovenstaande eens aandachtig hebt gelezen weet je wat je moet weten en kan je alle " flitsende koppijn " vermijden. :grijns:



Zou niet de eerste zijn die door vlucht zijn of onoplettendheid effe 22A door hun lijf zien vliegen :naughty: alle bij de profies dan :P bij de gewone mens zal dat 2-4 A zijn ofz :handgestures-thumbupleft: heb het bovenstaande in de vluchte gelezen omdat ik toch met nitro rij :sante: alhoewel ik zo een 1/24 electro drifter je wil :mrgreen:

_________________
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!


26 Nov 2011, 12:31
Profile
User avatar

Joined: 22 Nov 2011, 01:09
Posts: 527
Location: aarschot
Reply with quote
Post Number:#12 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
hehe

_________________
HAVE FUN!!!
met vriendelijke groeten.
Ryan


26 Nov 2011, 14:10
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6184
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#13 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
yabusa wrote:
heb het bovenstaande in de vluchte gelezen omdat ik toch met nitro rij :sante: alhoewel ik zo een 1/24 electro drifter je wil :mrgreen:

Bij brandstofwagens heb je toch ook batterijen nodig, een voor de gloeiplug (voor nitro) een om te starten (voor startbox) en een voor de besturing dus waar zit het verschil dan in je moet er even voorzichtig mee omspringen wil je niet in de problemen komen. :glimlach2:

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


26 Nov 2011, 14:19
Profile

Joined: 26 Aug 2011, 02:10
Posts: 3980
Location: Genk
Reply with quote
Post Number:#14 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
ReneDL wrote:
yabusa wrote:
heb het bovenstaande in de vluchte gelezen omdat ik toch met nitro rij :sante: alhoewel ik zo een 1/24 electro drifter je wil :mrgreen:

Bij brandstofwagens heb je toch ook batterijen nodig, een voor de gloeiplug (voor nitro) een om te starten (voor startbox) en een voor de besturing dus waar zit het verschil dan in je moet er even voorzichtig mee omspringen wil je niet in de problemen komen. :glimlach2:



Ik heb geen gloeiplug :P :dance: en als je een AAA batterij verkeerd insteekt gebeurt er niet gek veel :smiley_lol:

Maare lipo + regen is dat een goed idee? Want er staat wel waterproof op maar dat is relevant :whistle:

_________________
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!


26 Nov 2011, 14:34
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6184
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#15 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
yabusa wrote:
Maare lipo + regen is dat een goed idee? Want er staat wel waterproof op maar dat is relevant :whistle:

De lipo's die gemaakt zijn voor wagens zijn inderdaad beter beschermd tegen schokken en water :handgestures-thumbupleft: en zijn daarom ook duurder. :evil:

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


26 Nov 2011, 19:17
Profile

Joined: 26 Aug 2011, 02:10
Posts: 3980
Location: Genk
Reply with quote
Post Number:#16 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
ReneDL wrote:
yabusa wrote:
Maare lipo + regen is dat een goed idee? Want er staat wel waterproof op maar dat is relevant :whistle:

De lipo's die gemaakt zijn voor wagens zijn inderdaad beter beschermd tegen schokken en water :handgestures-thumbupleft: en zijn daarom ook duurder. :evil:


Dus als ik ooit electro heb is het geen probleem om ermee door een plas te rijden? :whistle:

_________________
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!


26 Nov 2011, 19:22
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6184
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#17 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
yabusa wrote:
Dus als ik ooit electro heb is het geen probleem om ermee door een plas te rijden? :whistle:

Dat kan geen probleem zijn als ....de rest van je elektronica er ten minste tegen kan en voorzien is tegen spatwater. :mrgreen:

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


26 Nov 2011, 19:26
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2011, 06:01
Posts: 19
Location: Belgium @ Aarschot
Reply with quote
Post Number:#18 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Maaruh met die C is het dan het beste als je zo een laag mogelijke ontlaadstroom hebt of een zo hoog mogelijke?
Of waarom heb je die discharge zo juist nodig?

_________________
Move yo' hips to the bassdrum, bitch!


29 Dec 2011, 00:37
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6184
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#19 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
Blitzer wrote:
Maaruh met die C is het dan het beste als je zo een laag mogelijke ontlaadstroom hebt of een zo hoog mogelijke?
Het staat hierboven nochtans mooi beschreven zie => 3. Wat betekent de C ?
Of waarom heb je die discharge zo juist nodig? De "discharge" of ontlaadstroom heb je nodig om je motor met de nodige stroom te kunnen voeden

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


29 Dec 2011, 02:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2011, 06:01
Posts: 19
Location: Belgium @ Aarschot
Reply with quote
Post Number:#20 Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er
ReneDL wrote:
Blitzer wrote:
Maaruh met die C is het dan het beste als je zo een laag mogelijke ontlaadstroom hebt of een zo hoog mogelijke?
Het staat hierboven nochtans mooi beschreven zie => 3. Wat betekent de C ?
Of waarom heb je die discharge zo juist nodig? De "discharge" of ontlaadstroom heb je nodig om je motor met de nodige stroom te kunnen voeden


Ja ik had het wel gelezen, maar als ik het goed begrijp hoe hoger je discharge is hoe krachtiger de batterij dan of begrijp ik dat verkeerd?
Maar dan is ze dus ook sneller leeg, tog?

_________________
Move yo' hips to the bassdrum, bitch!


29 Dec 2011, 02:28
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum theme by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.