View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Oct 2018, 03:30

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Arduino HOTT Telemetry 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Arduino HOTT Telemetry
Hoi Allen,

Ik was benieuwd hoeveel mensen hier met Graupner HOTT systemen rijden / vliegen / varen?

Het HOTTv4 protocol is bijna volledig publiek beschikbaar, en maakt het dus mogelijk om allerlei
telemetry data terug te sturen vanuit je RC toestel, zonder extra telemetry netwerk.
Je kan zelfs data terugsturen die graupner momenteel niet voorziet...

Voor de UAV platformen PX4 en APM (Arduino Pilot Mega) is er al een implementatie beschikbaar,
maar ook voor systemen die zonder UAV controller draaien wordt er al een en ander ontwikkeld.

Ik was van plan om voor mijn Easystar II ook een klein telemetry systeem te bouwen voor met mijn
HOTT receiver te gaan babbelen.
Ik denk dan aan :
- LIPO Batterij monitor (totale spanning, individuele cell spanning)
- Engergie verbruik monitor (hoeveel mAH heb ik al verstookt)
- Hoogte meting dmv barometer
- GPS (optioneel is vrij duur +-60 EURO)

Dit alles zou moeten draaien op een arduino nano
Dus compact genoeg om in een toestel te bouwen, en toch krachtig genoeg.

Mijn grootste bedoeling hiermee is vooral het Arduino platform echt te leren kennen, om zo ook de code van de APM2.5 op termijn te kunnen begrijpen.
Als er interesse is, zal ik mijn voortgang hier publiceren.

Waarom Arduino :
Arduino is een ecosysteem wat dankzij de enorm lage instapdrempel qua kosten en kennis, de moderne microcontroller systemen terug bij de hobbyisten gebracht heeft.
Door de enorme interesse die hierdoor ontstaan is, worden er allerlei nieuwe initiatieven ontwikkeld, die een ander form factor hebben, maar wel compatibel blijven met de Arduino ontwikkelomgeving.
Dit zorgt ervoor dat je met 1 ontwikkel omgeving / bibliotheek, onmiddelijk een groot aantal hardware systemen kan programmeren.

Maar het grootste argument is wel het massief aantal ontwikkelaars dat op het ecosysteem actief is, en die bijna allemaal hun 'libraries' terug publiceren.
Hierdoor krijg je een grote hoeveelheid functionaliteit beschikbaar die je met eenvoudige commandos kan aanspreken, zonder dat je daarvoor een electronica expert moet zijn.
Om even in de RC wereld te blijven, dmv een paar commandos kan je een Servo aansturen. Je moet enkel weten op welke pin je de signaaldraad moet aansluiten en klaar.
Wil je een kompasrichting weten : ook daar bestaat een library voor.
Je moet natuurlijk wel de juiste sensoren gebruiken, maar die zijn als gevolg van de open source strategie ook overal beschikbaar. (ook bij de chinese leveranciers HK, RCTimer, ...).

Last edited by LimBo3500 on 02 Jul 2013, 18:46, edited 1 time in total.

02 Jul 2013, 10:56
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Arduino HOTT Telemetry
Beste we zijn hier een en al oor en oog :ugeek: de meesten hier zijn zeker berijd om bij te leren en dat is ook de bedoeling van ons forum dus ..... laat maar komen h?. :wink:
Ik ben in het bezit van een Graupner MC-20 Hott, misschien een raar vraagje :shifty: alle Graupner Hott zenders vanaf de DX12 Hott zijn toch origineel voorzien van "Telemetrie" waarom dan ......Misschien een overbodige vraag want "domme vragen bestaan niet h?" :P of is het de bedoeling van er nog veel meer mee te kunnen doen.
Ik heb de MC-20 nu al meer dan 6 maanden in mijn bezit en wacht nog steeds op mijn "Nederlands talige handleiding" die ze me trouwens hebben beloofd bij de aankoop maar .....nog steeds noppes :angry-tappingfoot: dus aan de makers en verkopers :smiley_roe: normaal ben je "bij wet verplicht" van een handleiding toe te voegen in de offici?le landstaal. En ja ..... laat maar zitten een "domme Vlaming" moet maar zien dat hij Frans of Duits kan h?, een Duitstalige of een Franstalige moet er maar ??n kennen maar van een "domme Vlaming " veronderstellen ze dat wij er zeker minstens twee van de drie kennen. :angry-steamingears: ik weet het ....ik weet het maar het moest er even uit. :? En ...... als ze je dan, "na veel zagen" een handleiding opsturen is het dan nog in het ""Engels"" :whistle: :smiley_lol: dat moeten we dan ook maar kennen :roll: :o
Dus ben ik dan maar noodgedwongen zelf begonnen aan een Nederlandse (begrijpbare) vertaling om dan naderhand "foutloos" mijn zender te kunnen instellen.
Dus .... een goede verstaander heeft niet veel woorden nodig <<<< alle hulp is welkom h? >>>> om het binnen een fatsoenlijke tijd te kunnen gebruiken.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

02 Jul 2013, 14:20
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Arduino HOTT Telemetry
Quote:
alle Graupner Hott zenders vanaf de DX12 Hott zijn toch origineel voorzien van "Telemetrie"

Dat klopt, maar voor de sensoren zelf moet je bij Graupner terecht.
Wat ik wil doen is zelfbouw sensoren (via arduino) aan het standaard 'telemetrie' communicatie kanaal hangen.

Voor m'n quad heb ik al telemetrie feedback dmv een apart telemetrie systeem dat via 433MHz communiceert met een USB stickje dat in mijn laptop zit,
maar dan moet ik altijd mijn laptop naast me hebben staan. Vandaar de interesse om het reeds aanwezige telemetrie kanaal
en de display op de zender te gebruiken voor de gegevens. (Ik heb een MX20)

Misschien in de toekomst een Smartphone aansluiting via de Bluetooth op de zender, om zo datalogging/display te gaan doen. (Maar das toekomst muziek).
In bijlage een overzicht wat ik in gedachten heb.

Attachments:
File comment: hott sensor setup
HOTT_Setup.png [34.22 KiB]
Downloaded 1409 times
02 Jul 2013, 20:44
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ]