View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Oct 2018, 03:58

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ? 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ?
Even een vraagje ...

Bij electrische auto's installeer je de Ubec door deze rechtstreeks van de batterij naar je Ontvanger te voeren, rode draad van de ESC dient dan onderbroken te worden.
Had er eentje in m'n CR01 en die deed z'n werk perfect :handgestures-thumbupleft:

Heb nu een probleem met de Ishima Rave, stuurservo is een Savox die blijkbaar nogal veel stroom trekt.
Bij aanhouden van stuurbeweging, zet de ontvanger zich na een tijdje uit (door te hoge stroompiek van de servo), waardoor de Rave een eigen leven begint te leiden :mrgreen:

Wil nu een Ubec plaatsen om dit te verhelpen, maar geraak er niet goed wijs uit.
Als ik begin te 'goegelen' kom ik alleen maar op Ubec's en installatie in electrische wagens uit :confusion-scratchheadyellow:
Beter daarom eerst hier even uitleg te vragen alvorens de Rave er weer vandoor gaat :mrgreen:

Is het de bedoeling om de Ubec in vrij kanaal te steken van je ontvanger, en deze mee te verbinden met de ontvangeraccu ?
Beetje het principe van aansluiting bij electrowagens dan ...

Image

Op ubec staat echter vermeldt 2-6s lipo dus kom ik met m'n 6V wel beetje tekort lijkt me ... :think:

Als ik echter proefopstelling maak met de Ubec direct op het batterijkanaal van de ontvanger, en dan de Ubec van stroom voorzie met 2s lipo blijkt alles wel goed te werken.

Image

Wil hier graag bevestiging krijgen dat ik met onderste opstelling goed bezig ben :shifty:
Alles lijkt het goed te doen ... servo reageert nu echt goed en ontvanger valt niet uit, ook al blijf je draaien :dance:

Heb nog wel iets grotere lipo die nog in 'ontvangerbakje' kan... misschien dat zelfs 1000mAh wel zou passen ... deze op foto is eentje van 500mAh.
Zal toch zeker paar naftbakjes erdoor kunnen jagen met 2s lipo van 800-1000mAh zonder me zorgen te hoeven maken ???
Hopelijk weet iemand hier meer van dan ik ... wil de Rave echt niet weer zien 'Goooaaaaan' :mrgreen:

Image

26 Nov 2011, 21:14
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ?
Weet je nog yabusa zijn opmerking deze middag wel hier is ie => Ik heb geen gloeiplug :P :dance: en als je een AAA batterij verkeerd insteekt gebeurt er niet gek veel :smiley_lol:
Het gebruik van AAA batterijen kan voor het voeden van de ontvanger en er mag zelfs nog een gewone servo bij ook dat kunnen ze aan maar veel meer niet. Een korte piekstroom van een zware servo zal ook nog lukken maar bij een blijvende belasting zal je snel een stroom en spanningsval hebben met alle gevolgen van dien. Die gewone batterijtjes zijn niet gemaakt om grotere stromen te leveren, daarvoor zijn er andere en betere voor het zware werk. Je schakeling met je lipo is dus degelijk goed en hiermee zal je geen problemen meer hebben.
Dus de AAA batterijtjes eruit en een 2 of 3 cel lipo in de plaats aansluiten op je bec en alles zal "snor" gaan. :handgestures-thumbupleft: :mrgreen:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

27 Nov 2011, 00:16
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ?
ReneDL wrote:
Weet je nog yabusa zijn opmerking deze middag wel hier is ie => Ik heb geen gloeiplug :P :dance: en als je een AAA batterij verkeerd insteekt gebeurt er niet gek veel :smiley_lol:
Het gebruik van AAA batterijen kan voor het voeden van de ontvanger en er mag zelfs nog een gewone servo bij ook dat kunnen ze aan maar veel meer niet. Een korte piekstroom van een zware servo zal ook nog lukken maar bij een blijvende belasting zal je snel een stroom en spanningsval hebben met alle gevolgen van dien.

Maar ik het geen servo van 50euro der insteken maar een stock servo :mrgreen:

Lijkt me niet handig voor mij om als nitro MET lipos voor servos erop te rijden waar zou ik die moeten steken :doh:

27 Nov 2011, 00:23
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re: Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ?
das vreemd dat je die problemen hebt met je 4 cell pakketje, want die geeft normaal (volgeladen toch) 6 volt en normaal gezien dus met meer amp?res dan je ubec zou kunnen leveren...
ik verdenk dat je het probleem meer moet gaan zoeken in het batterijhoudertje dat je daar gebruikt...
ook kan je evt je batterijhoudertje gaan vervangen door een vast 5cell nimh pakketje waardoor je servo's nog meer koppel zullen hebben en een hogere snelheid door de hogere spanning (6 volt leeg 7.5 vol)
in feite als je liever zo met een bec en een lipo werkt is dat natuurlijk ook geen probleem ... je kan normaal gezien met die 500 mah lipo toch om en bij een half uurtje verder...
met een 1000 mah waarschijnlijk een uur zelf heb ik een 5 cel 1600 mah pakketje in men TT en daar kan hij toch een goeie 2 uurtjes mee verder
3 eer hij begint te glitchen

vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

27 Nov 2011, 00:25
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ?
Die AAA bat's zullen nooit 3A leveren voor langere tijd en heel rap met een spanningsval zitten. De meeste goede bec's geven 3A continu en 5A in piek met een spanning instelbaar tussen 5V of 6V. En een lipo van 800mAh 3cel zal niet groter zijn dan je setje AAA bat's maar wel veel beter zijn werk doen en met drie cellen zal je ook al een tijdje verder kunnen. :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

27 Nov 2011, 00:55
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ?
jaja ren?, maar dat zijn dus AA batterijen als ik mij niet vergis, normaal gezien haal je uit zulke alkaline batterijen als je wil wel 4A continu maar dan gaan die ook maar een half uurtje maar inderdaad met een deftige 3s 800 of zelfs meer lipo moet het ook gaan

vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

27 Nov 2011, 01:02
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ?
ReneDL wrote:
Die AAA bat's zullen nooit 3A leveren voor langere tijd en heel rap met een spanningsval zitten. De meeste goede bec's geven 3A continu en 5A in piek met een spanning instelbaar tussen 5V of 6V. En een lipo van 800mAh 3cel zal niet groter zijn dan je setje AAA bat's maar wel veel beter zijn werk doen en met drie cellen zal je ook al een tijdje verder kunnen. :wink:

Maar hoe zit het qua levensduur zonder op te laden tov een setje batterijen ?

En is 3X van die 9V batterijen geen optie dan ? of 2 dervan

27 Nov 2011, 01:06
Profile

Reply with quote
Post Number:#8 Re: Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ?
Had de knoop al doorgehakt, leek me meest logische ... blij dat jullie het hier bevestigen :handgestures-thumbsup:

Dus de ubec is eigenlijk nu een soort van transfo die het teveel aan spanning tegenhoudt :confusion-scratchheadyellow:
Heb inderdaad nog 1000 mAh 3s lipo die er misschien juist in past ... :smile:

Is nogal zware Savox servo die erin steekt ... een 1256
als ik aan stuur draai en dat paar seconden vasthou zie je de ontvanger z'n ledje van groen naar rood gaan en dan gewoon uitvallen :roll:

Zijn juist verse duracells dus daar zou't ook ni aan kunnen liggen.
Had trouwens bij het gebruik van de twee lichtere servos geen problemen hiermee.
Met deze savox had ik hetzelfde probleem in de CR01 trouwens :?

Image

27 Nov 2011, 01:12
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#9 Re: Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ?
yabusa wrote:

Met een 3cel lipo van 1000mAh die hij heeft zal hij veel langer kunnen rijden dan met die batterijtjes.
En die 9V batterijtjes zijn heel duur en hebben nog minder vermogen, ik denk dat hij zijn beste oplossing al heeft. :P

27 Nov 2011, 01:22
Profile

Reply with quote
Post Number:#10 Re: Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ?
ReneDL wrote:
yabusa wrote:

Met een 3cel lipo van 1000mAh die hij heeft zal hij veel langer kunnen rijden dan met die batterijtjes.
En die 9V batterijtjes zijn heel duur en hebben nog minder vermogen, ik denk dat hij zijn beste oplossing al heeft. :P

Gamma batterijen man :rofl: 10 voor 10 euro en ze gaan lang genoeg mee met de RC ;) :handgestures-thumbupleft:

Mja dan weet ik dit ook al voor als ik ooit mijn servo vernieuw

27 Nov 2011, 01:28
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#11 Re: Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ?
@ Booster yabusa schreef over AAA bat maar het zijn inderdaad AA bat in zo een houdertje ik had er eerst niet op gelet dus daarin heb je gelijk. :wink:

27 Nov 2011, 01:35
Profile

Reply with quote
Post Number:#12 Re: Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ?
Vandaag even test in de garage gedaan ... weer speelde niet echt mee :twisted: :roll:

Blijkbaar is de 2s 800mAh lipo ideaal voor in't 'ontvangerbakje' te geraken ... die van 3s 1000mAh geraakt er juist niet in :doh:

Heb er 1 naftbakje mee gereden, zal iets van 10 minuten geweest zijn. Op de lipometer kwam 76% te staan ... spanning per cell rond de 3.7V
Heb hem daarna terug opgeladen en er ging maar 164 mAh in volgens de Ultramat 14.

Weet nu dat ik zeker 2 naftbakjes kan oprijden met 800mAh lipo ... :handgestures-thumbupleft: Beter safe spelen lijkt me :wink: :lol:
Echte berekening hierrond ken ik niet echt, misschien iemand anders hier ? :shifty:

Image

27 Nov 2011, 18:24
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#13 Re: Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ?
Volgende keer twee bakjes opsnorren en terug laden en kijken wat er in kan, maar volgens mij kan je gerust drie tankjes legen zonder problemen en moet je nog heel wat over hebben. :P Bij een verbruik van 200mA zou je nog maar aan 200x3=600mA komen en heb je dan nog 200 over.
Dus als je niet boven de 170mA per keer uitkomt kan je zelfs 4 bakjes ledigen ....goed h?. :dance:

27 Nov 2011, 21:59
Profile

Reply with quote
Post Number:#14 Re: Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ?
ReneDL wrote:
Volgende keer twee bakjes opsnorren en terug laden en kijken wat er in kan, maar volgens mij kan je gerust drie tankjes legen zonder problemen en moet je nog heel wat over hebben. :P Bij een verbruik van 200mA zou je nog maar aan 200x3=600mA komen en heb je dan nog 200 over.
Dus als je niet boven de 170mA per keer uitkomt kan je zelfs 4 bakjes ledigen ....goed h?. :dance:

Maar dat is toch een variable je verbruik? Vooral als je meer draait of hebt ik dat verkeerd?

27 Nov 2011, 22:03
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#15 Re: Hoe UBEC plaatsen bij nitro rc wagen ?
yabusa wrote:
Maar dat is toch een variabele je verbruik? Vooral als je meer draait of hebt ik dat verkeerd?

Dat is heel juist daarom heb ik ook een marge gegeven h? het verbruik was 167mA op een tank ik heb 200mA genomen voor de zekerheid. :wink:

27 Nov 2011, 22:50
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ]