View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Oct 2018, 04:09

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
flaps van de rolroeren maken 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 flaps van de rolroeren maken
mijn vliegtuig vliegt op stationair veel te hard, waardoor het landen door te hoge snelheid telkens moeizaam verloopt...
nu was ik aan het denken om mijn rolroeren op een of ander manier als flaps te laten functioneren, heb wel maar een 4-kanaals zender, heeft dit een 5de kanaal nodig en wat heb ik nog allemaal nodig?

heb een automatisch gloeisysteem wat opspringt wanneer ik de gas lager dan een vooringesteld punt zet...
iets in die aard zoek ik maar dan voor de rollen...

17 Oct 2012, 19:40
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: flaps van de rolroeren maken
Een betere meer kanalen computer zender zal je enige optie zijn denk ik :think: , ......al ben ik er vrijwel zeker van. :mrgreen:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

17 Oct 2012, 20:54
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: flaps van de rolroeren maken
ja ok vlieg nog met mijn allereerste goedkope 35mhz futaba skysport van 6jaar geleden, heb geen storing meer dankzij de uitvinding van 2.4 :clap: niemand hier in de buurt vliegt tegenwoordig nog op 35 hehe

dus een andere zender had ik zowieso al in gedachten... maar wat moet ik daar bij bestellen om dit zo te configureren met die flaps?

17 Oct 2012, 21:44
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#4 Re: flaps van de rolroeren maken
Op de 35Mhz band hebben we jaren gevlogen en daar is zeker ook niets mis mee, enkel dat je moest opletten dat er niemand anders in de omtrek op dezelfde frequentie zat. Ik ben overgeschakeld op de 2.4Ghz omdat je op de 35Mhz band veel storingen hebt met elektro RC.
Bij de nieuwe betere zenders moet je niets bijbestellen om de elerons als flaps of remkleppen te laten werken, de nieuwe computerzenders zijn voorzien (naargelang het type) van meerdere mixers en schakelaars waarmee je allerhande combinaties kan instellen. In uw geval noemen ze dat dan "flapperrons" (hier is dan wel een voorwaarde aan verbonden de elerons moeten in dit geval wel met twee servo's worden aangestuurd) met de juiste instellingen kan je nu gewoon via de stick je rolroeren bedienen en via een schakelaar diezelfde rolroeren als flaps of remkleppen bedienen, zonder de werking van de rolroeren uit te schakelen. :wink:
Welke zender je aanschaft is natuurlijk afhankelijk van het bedrag die je er wil aan besteden en welk merk je de voorkeur wil geven ( meest gekende merken zijn goed ) de ene al gemakkelijker te programmeren dan de andere.
Ikzelf heb een Graupner MX12 (omgebouwd naar 2.4Ghz) een Spektrum DX8 een Futaba T7C en mijn nieuwste aanwinst een Graupner MC20 Hott indien je wat meer informatie wil laat je maar horen. :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

18 Oct 2012, 12:18
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: flaps van de rolroeren maken
aah thx! dat wist ik niet dat die functie in de zender zelf zat :) ik was al aan mixture toestanden aan het denken vanaf de ontvanger hehe
de mx12 2.4 had ik ook op het oog, deze was niet te gek duur dacht ik...
kwa zender wil ik vrij goedkoop blijven omdat de kist toch maar zo goed of zo slecht zal vliegen als de wanneb?-piloot achter de sticks ;)

hoe vind je hem zelf werken? flapsfunctie is hier ook aanwezig dan?

zou ideaal zijn, dan ben ik goedkoop gesteld, en minimum aan inbouwwerk :)

18 Oct 2012, 12:31
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#6 Re: flaps van de rolroeren maken
De Graupner MX 12 Hott is inderdaad een heel goede zender met heel veel mogelijkheden en de telemetrie is hier standaard aanwezig wat bij de meeste andere merken een optie is, voor meer uitleg zie => http://www.aerobertics.be/productDetail ... =5&brand=2

18 Oct 2012, 14:29
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: flaps van de rolroeren maken
en de mx12, is het complete pakket denk ik h? als ik heb bestel...

zit daar ook iets bij om hem op de pc aan te sluiten of is dit mogelijk er? om eventueel als besturing van een simulator te gebruiken? bij veel zenders zou dat ook gaan (is geen must maar wel plezant als het vriest dat het kraakt en de zuiger vastgevroren is aan de cilinderwand :) )

EDIT: heb de manual van de mx12 gedownload en dat zou idd gaan...

nu zie ik net de spectrum mooi in promotie staan, heeft deze ook die mixture functies, usb... zoals mx12? (omdat jij de dx7 had)

http://www.toemen.nl/spektrum-dx6i-dsm-kanaals-incl-ontvangers-p-7835.html

18 Oct 2012, 14:38
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#8 Re: flaps van de rolroeren maken
De aansluiting voor een simulatorkabel is zeker voorzien, en dat zit allemaal in het DX12 Hott pakket =>
The set includes:
Graupner HoTT mc-12 microcomputer telemetry transmitter with built-in NiMH 1500 mAh transmitter battery, Graupner HoTT GR-12 receiver, and 100mA transmitter charger

18 Oct 2012, 16:13
Profile

Reply with quote
Post Number:#9 Re: flaps van de rolroeren maken
thx voor de tip h?!
heb vandaag de graup mx12 gehaald :D
wat een heerlijk zendertje, ben er al de hele dag op aan het tokkelen :P

19 Oct 2012, 22:15
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#10 Re: flaps van de rolroeren maken
Daar zal je nog wel een tijdje zoet mee zijn om zo wat alles te leren kennen en alle mogelijkheden uit te pluizen. :wink:

19 Oct 2012, 22:39
Profile

Reply with quote
Post Number:#11 Re: flaps van de rolroeren maken
ja idd :)
ben al een paar uurtjes aan het uitvogelen hoe ik een vb een extra lamp, claxon, servo,... eender wat kan linken en bedienen via vb aan kanaal 6... zou toch moeten gaan, al was het maar voor een intrekbaar landingsgestel te bedienen...

hier ben ik nog niet uit...

spijtig dat das handbuch ist nur in deutscher Sprache geschrieben :)
en is er ook nog ??nt

20 Oct 2012, 12:22
Profile

Reply with quote
Post Number:#12 Re: flaps van de rolroeren maken
ren?,

hoe stel ik de mx12 hott in dat hij de rollen als flaps gebruikt bij bv een schakelaar om te switchen?
ik dacht zelfs ook te begrijpen uit het handboek dat het hoogteroer voor vb 20% ook mee als rollen konden gebruikt worden
en ook omgekeerd? (heb toch op elk roer een apparte servo staan)

zeer interessant!, ik krijg het alleen niet ingesteld :think: kan je dit even zeggen hoe dit moet in het menu?... of wat misschien nog makkelijker zou zijn: als je een nieuw model zou aanmaken op de zender, verplaatsen naar de geheugenkaart of rechtstreeks naar de pc en mij dit doorsturen?
als ik dit model naar mijn zender verplaats dan zie ik juist wat er allemaal veranderd is en kan ik hem van daaruit verder aanpassen op mijn kist...

met die dual en mix modus enz heb ik nooit gewerkt, heb altijd maar een simpele 4 kanaals zender gehad
en omdat je hier zoveel kan kiezen snap ik het nog niet zo goed

22 Oct 2012, 12:00
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#13 Re: flaps van de rolroeren maken
Ik hen een MX12 maar deze is niet dezelfde of de nieuwe MX12 Hott om te programmeren en de bedieningsknoppen zijn ook heel anders.
Maar ik heb gezocht en gevonden hier heb je een Nederlandse handleiding van je MX12 Hott, deze is weleens waar zonder tekeningen en foto's maar de pagina indeling is dezelfde en dus met de foto's van de Duitse handleiding erbij moet dat zeker lukken.
Attachment:
mx12hott Nederlands.pdf [877.2 KiB]
Downloaded 461 times

23 Oct 2012, 21:22
Profile

Reply with quote
Post Number:#14 Re: flaps van de rolroeren maken
was er vandaag ook toevallig op uitgekomen maar toch bedankt :D

23 Oct 2012, 21:42
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ]