View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Oct 2018, 02:43



Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Stoom"kracht" 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#1 Stoom"kracht"
Is het fout om er vanuit te gaan dat de kracht van een stoom aangedreven motor, afhangt van de druk van de stoom?

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


29 Aug 2010, 19:49
Profile

Joined: 14 May 2010, 18:38
Posts: 1384
Location: Vlaams brabant , wespelaar
Reply with quote
Post Number:#2 Re: Stoom"kracht"
een stoom cylinder zal meer arbeid kunnen leveren met meer druk ja .
waarom denk je dat je hiermee verkeerd bent.
je kan het vergelijken met een elektro motor in feite. hoe meer spanning (druk) hoe sneller de motor zal draaien ...
maar ik geloof dat het toerental van een stoommotor meer geregeld wordt met het debiet dan met de druk ... (met een smoorventiel)
maar dat kan ren

_________________
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s


29 Aug 2010, 20:38
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#3 Re: Stoom"kracht"
Omdat dan volgens dat principe, het niet uitmaakt of je motor grote, kleine, 1, 2 of 3 cilinders heeft. De kracht word dan toch bepaald door het debiet van de stoom :think: Niet erg logisch! Dan zouden de mensen toch geen moeite doen om motoren met 2 of 5 cilinders te ontwikkelen. :shock:

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


29 Aug 2010, 20:48
Profile

Joined: 14 May 2010, 18:38
Posts: 1384
Location: Vlaams brabant , wespelaar
Reply with quote
Post Number:#4 Re: Stoom"kracht"
je regelt de snelheid van de slag met het debiet en de kracht ervan met de druk.
en hoe meer cylinders je hebt hoe vloeiender je krachtverdeling zal zijn en hoe meer kracht je motor zal kunnen leveren.
laat ren

_________________
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s


29 Aug 2010, 21:38
Profile

Joined: 14 May 2010, 18:38
Posts: 1384
Location: Vlaams brabant , wespelaar
Reply with quote
Post Number:#5 Re: Stoom"kracht"
de grote van je cylinders heeft ook weer het effect dat deze meer kracht zal hebben doordat de druk van de stoom meer oppervlak heeft om op te werken.
met een kleinere cylinder zal je meer druk moeten zetten dan met een grote cylinder om dezelfde hoeveelheid kracht eruit te krijgen.
dit komt doordat een grotere cylinder meer oppervlak heeft waarop de stoom kan drukken.
maar ik kan t nie direct goed uitleggen .... te lang geleden...

_________________
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s


29 Aug 2010, 21:43
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6189
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#6 Re: Stoom"kracht"
support-parts wrote:
Is het fout om er vanuit te gaan dat de kracht van een stoom aangedreven motor, afhangt van de druk van de stoom?

Dat is zeker niet fout, hoe hoger de druk hoe groter het vermogen van de stoommotor.

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


29 Aug 2010, 22:21
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#7 Re: Stoom"kracht"
Dus hoe groter de cilinder, hoe trager en krachtiger.
Groter= meer debiet.

Een kleine cilinder ontwikkeld dus hoge snelheden maar met een lage kracht.

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


29 Aug 2010, 22:29
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#8 Re: Stoom"kracht"
:think: :shifty: :think: :doh: :scared-shocked: :violence-bomb: :confusion-helpsos: :auto-ambulance:

Ja hoor! Overduidelijk :D

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


29 Aug 2010, 23:36
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#9 Re: Stoom"kracht"
Dus voor de voortstuwing heb ik niet veel kracht nodig dus een motor met 1 cilinder zou voldoende moeten zijn.
Maar voor de lift heb ik genoeg kracht nodig om het kussen opgeblazen te houden. Daar zouden 2 of meerdere cilinders geen overbodige luxe zijn.

Correct?

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


29 Aug 2010, 23:53
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6189
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#10 Re: Stoom"kracht"
support-parts wrote:
Dus hoe groter de cilinder, hoe trager en krachtiger.
Groter= meer debiet. Een kleine cilinder ontwikkeld dus hoge snelheden maar met een lage kracht.

Het is niet in hoofdzaak de diameter maar wel de slaglengte die de snelheid zal bepalen hoe langer de slaglengte hoe trager (bij een zelfde druk natuurlijk)
Het debiet is afhankelijk van de drie factoren, diameter, slaglengteen en druk welke tevens het vermogen van de motor bepalen.

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


30 Aug 2010, 00:49
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum theme by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.